Ik ben een brandweerleek, maar ik erger me altijd kapot aan de ''pannetje-melk-brigade''. Als er hier in de buurt een rookmelder afgaat omdat een of andere bewoner (verzorgingshuis oid) een pannetje melk iets te lang op het vuur heeft laten staan, rukken er direct een TS en een ladderwagen uit. Protocol...
In mijn Defensietijd was het nog gekker; er gaat ergens op mijn Defensieterrein een meldertje af, ik (of een andere collega, eenheid) gaat direct poolshoogte nemen en constateren dat er niets aan de hand is. (hitte, stoomvorming, werkzaamheden, roken personeel, ga maar door)
Ik bel direct de brandweer en zeg dat ze niet door hoeven te komen; maar ze komen toch door...Gelijk een paar pepperende (tot aan de poort) brandweerwagens voor je deur. Volgepakt met enthousiastelingen...
Vooropgesteld; in mijn werk op de ambu ben ik altijd heel erg blij met de komst van de brandweer. Want als wij ze roepen, is dat niet voor niets. Tilassistentie, iets openbreken, knippen, afhijsen, extra handjes, ga maar door. We kunnen niet zonder de brandweer.
Maar om nou telkens de volle mik op ieder automatisch meldertje af te sturen, of op iedere scheet die dwars zit, nee dat kan inderdaad mijns inziens ook anders.
Dus, een variabele ....... (vul in) mogen we best over bomen met z'n allen.