Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527178 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Jeroen_L

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #1180 Gepost op: 24 april 2014, 15:45:00
Nu de SIV's in Limburg-Noord enkele weken in dienst zijn heb ik toch een paar vragen:

Wat is de toegevoegde waarde van een SIV bij een alarmering van een SIV en TS4 tegelijkertijd vanaf een beroepspost (Venlo)? Deze komen op enkele secondes na tegelijkertijd ter plaatste. Wat is dan het nut van de SIV?

En laatst was er een gaslekkage in Venlo. De SIV van Venlo was niet beschikbaar (andere melding). Er wordt een TS opgeroepen met beroeps van Venlo en een SIV vanuit Panningen. Kazerne Venlo -> incident was 5 km, Panningen -> incident 20(!) km. Wat is daar nou het nut van?


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #1181 Gepost op: 24 april 2014, 16:13:19
Citaat van: Jeroen_L link=msg=1262068 date=1398347100
Nu de SIV's in Limburg-Noord enkele weken in dienst zijn heb ik toch een paar vragen:

Wat is de toegevoegde waarde van een SIV bij een alarmering van een SIV en TS4 tegelijkertijd vanaf een beroepspost (Venlo)? Deze komen op enkele secondes na tegelijkertijd ter plaatste. Wat is dan het nut van de SIV?

Geen nut, kost meer brandstof.

En laatst was er een gaslekkage in Venlo. De SIV van Venlo was niet beschikbaar (andere melding). Er wordt een TS opgeroepen met beroeps van Venlo en een SIV vanuit Panningen. Kazerne Venlo -> incident was 5 km, Panningen -> incident 20(!) km. Wat is daar nou het nut van?

Geen nut, kans op tekort aan mensen in de mogelijk hectische beginfase is groter. Ongevalsrisico voor de SIV van veraf is groter, kost meer brandstof.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1182 Gepost op: 24 april 2014, 16:51:34
Citaat van: Jeroen_L link=msg=1262068 date=1398347100
Nu de SIV's in Limburg-Noord enkele weken in dienst zijn heb ik toch een paar vragen:

Wat is de toegevoegde waarde van een SIV bij een alarmering van een SIV en TS4 tegelijkertijd vanaf een beroepspost (Venlo)? Deze komen op enkele secondes na tegelijkertijd ter plaatste. Wat is dan het nut van de SIV?

En laatst was er een gaslekkage in Venlo. De SIV van Venlo was niet beschikbaar (andere melding). Er wordt een TS opgeroepen met beroeps van Venlo en een SIV vanuit Panningen. Kazerne Venlo -> incident was 5 km, Panningen -> incident 20(!) km. Wat is daar nou het nut van?

Viel mij laatst ook al op:
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1259193 date=1397726475

Net nieuw en nu worden bij veel meldingen gewoon de TS6 erop gezet ipv de SIV, zelfs bij een automatische brandmelding waar de SIV op zou gaan rijden specifiek...... Weet iemand het beleid hiervan voor Limburg-Noord dat ze soms direct met de TS6 uitrukken en soms SIV (en eventueel later TS4)?

Ik snap dan de gehele aanschaf van de SIV niet als ze er met de TS4 achteraan rijden of dat ze direct na een automatische melding met TS6 rijden (als voorbeeld, al paar keer gezien hier)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Jeroen_L

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #1183 Gepost op: 24 april 2014, 16:54:33
Een SIV zou best wel in uitzonderlijke gevallen handig zijn ivm opkomsttijd van 6 man op een vrijwilligerspost, maar bij een beroepspost is het echt totaal onzinnig naar mijn idee.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1184 Gepost op: 24 april 2014, 16:57:54
Citaat van: Jeroen_L link=msg=1262086 date=1398351273
Een SIV zou best wel in uitzonderlijke gevallen handig zijn ivm opkomsttijd van 6 man op een vrijwilligerspost, maar bij een beroepspost is het echt totaal onzinnig naar mijn idee.

Dat heb ik dus ook, en voor een beroepspost snap ik de logica niet wat de criteria zijn voor wanneer ze met de SIV uitrukken en wanneer TS6?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Jeroen_L

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #1185 Gepost op: 24 april 2014, 17:01:38
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1262089 date=1398351474
Dat heb ik dus ook, en voor een beroepspost snap ik de logica niet wat de criteria zijn voor wanneer ze met de SIV uitrukken en wanneer TS6?

Bij de presentatie is verteld dat de SIV alleen tijdens kantooruren uitrukt. Ik krijg alleen het idee dat het idee gaat falen en dat de VR blijft zitten met 6 wagens van een paar ton samen (zoiets las ik) per stuk blijft zitten.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1186 Gepost op: 24 april 2014, 17:02:58
Citaat van: Jeroen_L link=msg=1262090 date=1398351698
Bij de presentatie is verteld dat de SIV alleen tijdens kantooruren uitrukt. Ik krijg alleen het idee dat het idee gaat falen en dat de VR blijft zitten met 6 wagens van een paar ton samen (zoiets las ik) per stuk blijft zitten.

En in Roermond rijdt de SIV ook buiten kantooruren soms? Uhmm, jups..... Haha 98uiye
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #1187 Gepost op: 4 mei 2014, 13:22:12
Weet je wat het voordeel is van een ts6? Deze hebben een pompbediende die kan aangeven dat de druk weg is en dat men naar buiten kan gaan... bij de siv is er geen pompbediende.. mister Bullshit verhaal

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1262354 date=1398446279
Wat een bullshit verhaal zeg.

Als er mensen binnen zitten bij een boerderijbrand hadden ze een rookmelder moeten hebben en zichzelf in veiligheid moeten brengen. En dan nog gaan wij als brandweer die mensen echt niet meer redden hoor! Want wie meldt die brand? Juist een voorbijganger die de brand opmerkt en dan is de brand al zo ontwikkeld dat niemand dat overleefd heeft.

En dan spijkers op laag water zoeken, "als een pomp uit valt". Dat kan ook met TS6 gebeuren. En wat dat nog..... Dan ga je als brandweerman naar buiten en wacht je daar de verdere ontwikkelingen af. Of zou het helpen als je met 6 ipv met 2 of 4 man naar de kapotte pomp gaat kijken!?!?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1188 Gepost op: 4 mei 2014, 19:10:07
De meeste nieuwe pompen zijn digitaal dus is het eenvoudig om een tool te gebruiken bij de binnenaanval waar door je gewaarschuwd kan worden als er iets mis is met de watervoorziening. En sowieso merk je het vanzelf als er geen water meer uit de straalpijp komt.

Citaat van: wjr307 link=msg=1264565 date=1399202532
Weet je wat het voordeel is van een ts6? Deze hebben een pompbediende die kan aangeven dat de druk weg is en dat men naar buiten kan gaan... bij de siv is er geen pompbediende.. mister Bullshit verhaal


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #1189 Gepost op: 5 mei 2014, 11:08:50
Kan wel eens te laat zijn dat je t merkt daarom leer je op je pompbediende cursus ook om altijd je drukken in de gaten te houden. En bij een siv is er niemand om je voertuig en dus de o zo belangrijke pomp te bewaken..  En tuurlijk alles kan vervangen worden door elektronica maar vind je t erg als ik het veiliger vindt dat ik weet dat als ik een binnenaanval doe dat  mijn maatjes in de buurt zijn om als het mis gaat mij naar buiten te trekken....