Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 534700 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1210 Gepost op: 6 mei 2014, 20:59:48
Citaat van: Highfield link=msg=1265352 date=1399402441
Een aanvalsslang voorbereiden lijkt me redelijk rechttoe rechtaan en kan rap gebeuren, zeker als de slangen gekoppeld voorbereid zijn. Waterwinning zou dat ook kunnen zijn, afhankelijk van de uitrusting van de SIV (is die gestandariseerd?), de geoefendheid van de bemanning en de omstandigheden lokaal.

Nogmaals ik ben een leek, maar ik denk dat een SIV ook bij een grotere brand al minuten tijdwinst op kan leveren door alvast voorbereidingen voor een aanval te treffen. Zodra de grote broer er is kunnen ze gelijk voorwaarts.

Een SIV heeft volgens mij geen of een beperkte LD pompcapaciteit en ook maar een beperkt aantal aanvalsslangen en voedingsslangen aan boord.
Dit in tegenstelling tot een TS4 die meer heeft en een TS4/6 die "volledig" is.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #1211 Gepost op: 6 mei 2014, 21:31:36
Citaat van: Thor link=msg=1265356 date=1399402788
Een SIV heeft volgens mij geen of een beperkte LD pompcapaciteit en ook maar een beperkt aantal aanvalsslangen en voedingsslangen aan boord.
Dit in tegenstelling tot een TS4 die meer heeft en een TS4/6 die "volledig" is.

Ik weet dus niet wat er "standaard op een SIV of TS4 hoort te zitten; zonder die kennis is het koffiedik kijken over de (on)mogelijkheden van het ding. Ik nam aan dat het voertuig als het ware rond een pomp gebouwd was met als doel het maximaliseren van slagkracht..
Bijdragen op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1212 Gepost op: 6 mei 2014, 21:36:58
Citaat van: Highfield link=msg=1265375 date=1399404696
Ik weet dus niet wat er "standaard op een SIV of TS4 hoort te zitten; zonder die kennis is het koffiedik kijken over de (on)mogelijkheden van het ding. Ik nam aan dat het voertuig als het ware rond een pomp gebouwd was met als doel het maximaliseren van slagkracht..

Fout! :P

Het doel is te zorgen dat er binnen de zorgnorm een eenheid ter plaatse is.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1213 Gepost op: 6 mei 2014, 21:46:44
Citaat van: Highfield link=msg=1265375 date=1399404696
Ik weet dus niet wat er "standaard op een SIV of TS4 hoort te zitten; zonder die kennis is het koffiedik kijken over de (on)mogelijkheden van het ding. Ik nam aan dat het voertuig als het ware rond een pomp gebouwd was met als doel het maximaliseren van slagkracht..

Je zou een aantal aspecten moeten beschouwen als je tot een "theoretische vergelijking" van een aantal alternatieven (dus of die alternatieven momenteel al dan niet zijn toegestaan even buiten beschouwing gelaten) mbt de snelle inzet wilt komen.

Aspecten :

-tijd tussen alarmering en eerste voertuig ter plaatse
-tijd tussen ter plaatse en daadwerkelijke inzet
-aantallen manschappen
-pompcapaciteit
-tankinhoud
-bepakking


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #1214 Gepost op: 6 mei 2014, 21:57:47
Citaat van: Thor link=msg=1265388 date=1399405604
Je zou een aantal aspecten moeten beschouwen als je tot een "theoretische vergelijking" van een aantal alternatieven (dus of die alternatieven momenteel al dan niet zijn toegestaan even buiten beschouwing gelaten) mbt de snelle inzet wilt komen.

Aspecten :

-tijd tussen alarmering en eerste voertuig ter plaatse
-tijd tussen ter plaatse en daadwerkelijke inzet
-aantallen manschappen
-pompcapaciteit
-tankinhoud
-bepakking

- aard van het incident
- aanrijtijd opvolgende voertuigen
- etc etc

Al met al dus leuke discussie maar niet meer dan speculatief momenteel want er is geen "standaard" concept dus dat is als bouwen op drijfzand.
Bijdragen op persoonlijke titel.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1215 Gepost op: 6 mei 2014, 22:08:15
Citaat van: Highfield link=msg=1265375 date=1399404696
Ik weet dus niet wat er "standaard op een SIV of TS4 hoort te zitten; zonder die kennis is het koffiedik kijken over de (on)mogelijkheden van het ding. Ik nam aan dat het voertuig als het ware rond een pomp gebouwd was met als doel het maximaliseren van slagkracht..

In Limburg-Noord zit op de SIV een AED-apparaat, het standaard/basis redgereedschap (combigereedschap, stabilisatiemateriaal, airbaghoes), een AED-apparaat, een schuimblusinstallatie + pomp en een 300 liter watertank.

Leuk voor de prullenbak brandjes, maar voor de echte branden heb je aan een SIV niet genoeg. Niet gebouwd op slagkracht, puur op tijdwinst.
De SIV is sneller ter plaatse door de vaste 2 persoons kazernebezetting tijdens kantooruren, en zorgt voor een eerste verkenning, eventuele opschaling, basis gewondeverzorging en ga zo maar even door.
De slagkracht zal toch echt van een TS6 moeten komen. In Limburg-Noord vult de TS4 (= gewone tankautospuit) de SIV aan, waardoor het een volwaardig TS6 wordt.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1216 Gepost op: 6 mei 2014, 23:43:38
Citaat van: Thor link=msg=1265388 date=1399405604
Je zou een aantal aspecten moeten beschouwen als je tot een "theoretische vergelijking" van een aantal alternatieven (dus of die alternatieven momenteel al dan niet zijn toegestaan even buiten beschouwing gelaten) mbt de snelle inzet wilt komen.

Aspecten :

-tijd tussen alarmering en eerste voertuig ter plaatse
-tijd tussen ter plaatse en daadwerkelijke inzet
-aantallen manschappen
-pompcapaciteit
-tankinhoud
-bepakking

voor SIV

Waarschijnlijk eerder T.P. maar inzet technisch zeer beperkt qua personeel en slagkracht.
Aantal manschappen onvoldoende om adequaat in te kunnen zetten bij een maatgevend incident.
Geen pompcapaciteit aanwezig om slagkracht te hebben.
Tankinhoud niet noemenswaardig
Bepakking zeer beperkt, ontoereikend om een adequate eerste inzet te doen bij een maatgevend incident en geen achterwacht bij problemen eigen personeel

enige + tijdwinst tot T.P. daarna alleen maar - door tijdsverlies door bovenstaande punten.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1217 Gepost op: 7 mei 2014, 09:48:23
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1265441 date=1399412618
voor SIV

Waarschijnlijk eerder T.P. maar inzet technisch zeer beperkt qua personeel en slagkracht.
Aantal manschappen onvoldoende om adequaat in te kunnen zetten bij een maatgevend incident.
Geen pompcapaciteit aanwezig om slagkracht te hebben.
Tankinhoud niet noemenswaardig
Bepakking zeer beperkt, ontoereikend om een adequate eerste inzet te doen bij een maatgevend incident en geen achterwacht bij problemen eigen personeel
 
enige + tijdwinst tot T.P. daarna alleen maar - door tijdsverlies door bovenstaande punten.

-tijd tussen alarmering en ter plaatse
-tijd tussen ter plaatse en daadwerkelijke inzet
-aantallen manschappen
-pompcapaciteit
-bepakking

SIV+TS4

-tijd tussen alarmering en SIV ter plaatse met twee man korter dan TS4 en TS6
-voor de daadwerkelijke inzet bij een beetje brand moet worden gewacht op de TS4 (6 man ter plaatse)

TS4

-tijd tussen alarmering en ter plaatse iets langer dan SIV
-daadwerkelijke inzet (pompcapaciteit, bepakking) echter wel maar 4 man ter plaatse ipv 6,dus 2 extra mannen nasturen met busje oid

TS6

-neemt meer tijd dan SIV maar gelijke tijd SIV+TS4 vwb de daadwerkelijke inzet

TS volwaardig met 2 man

Als het om het tijdstip 2 man ter plaatse gaat zou je kunnen overwegen een volwaardige TS met twee man te sturen en als je bekijkt het moment van daadwerkelijk inzet dan moet je wachten op vier man die met een busje oid worden nagestuurd.
Het voordeel is dat de twee man ter plaatse met een volwaardige autospuit al het nodige voorbereidende werk kunnen doen en zodra de vier man zijn gearriveerd de daadwerkelijke inzet kan aanvangen. Het verschil in aanrijtijden tussen SIV en TS2 zal marginaal zijn en daarmee ook de tijd tussen alarmering SIV2 en TS2 eerste voertuig ter plaatse.
De daadwerkelijk inzet zal iets sneller zijn dan SIV+TS4 als de twee man alvast het nodige voorbereidende werk kunnen doen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1218 Gepost op: 7 mei 2014, 17:09:28
Citaat van: Highfield link=msg=1265396 date=1399406267

Al met al dus leuke discussie maar niet meer dan speculatief momenteel want er is geen "standaard" concept dus dat is als bouwen op drijfzand.
Dat is nu ook juist het aller grootste probleem. Er is inderdaad geen landelijke standaard, elke regio doet maar wat en verzint z,n eigen pilot. Werd er maar eens meer naar elkaar gekeken. En het zou beter zijn als de pilots meer praktijkgericht zouden worden gemaakt, inplaats van wat cijfertjes op papier. Die heel makkelijk te manipuleren zijn in het voordeel van de pilot.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1219 Gepost op: 7 mei 2014, 21:31:16
Citaat van: Thor link=msg=1265473 date=1399448903
-tijd tussen alarmering en ter plaatse
-tijd tussen ter plaatse en daadwerkelijke inzet
-aantallen manschappen
-pompcapaciteit
-bepakking

SIV+TS4

-tijd tussen alarmering en SIV ter plaatse met twee man korter dan TS4 en TS6
-voor de daadwerkelijke inzet bij een beetje brand moet worden gewacht op de TS4 (6 man ter plaatse)

TS4

-tijd tussen alarmering en ter plaatse iets langer dan SIV
-daadwerkelijke inzet (pompcapaciteit, bepakking) echter wel maar 4 man ter plaatse ipv 6,dus 2 extra mannen nasturen met busje oid

TS6

-neemt meer tijd dan SIV maar gelijke tijd SIV+TS4 vwb de daadwerkelijke inzet

TS volwaardig met 2 man

Als het om het tijdstip 2 man ter plaatse gaat zou je kunnen overwegen een volwaardige TS met twee man te sturen en als je bekijkt het moment van daadwerkelijk inzet dan moet je wachten op vier man die met een busje oid worden nagestuurd.
Het voordeel is dat de twee man ter plaatse met een volwaardige autospuit al het nodige voorbereidende werk kunnen doen en zodra de vier man zijn gearriveerd de daadwerkelijke inzet kan aanvangen. Het verschil in aanrijtijden tussen SIV en TS2 zal marginaal zijn en daarmee ook de tijd tussen alarmering SIV2 en TS2 eerste voertuig ter plaatse.
De daadwerkelijk inzet zal iets sneller zijn dan SIV+TS4 als de twee man alvast het nodige voorbereidende werk kunnen doen.

Bij een inzet met 2 voertuigen om mensen te brengen ben je er nooit zeker van dat er binnen een redelijke tijd een complete blusploeg is.
Dit kan doordat niet voldoende mensen op komen of dat één van de twee door een ongeval of andere oorzaak niet ter plaatse komt   waardoor tijdens het uitruk proces geen TS 6 samengesteld kan worden.
Als je uitrukt met een TS6 komt of alles terplaatse en kan er een veilige inzet gedaan worden of er komt niemand ter plaatse waardoor er geen onveilige inzet zonder back-up mogelijk is.

Dus zal de inzet altijd voldoen aan de normen