Helemaal eens met je inhoudelijke beredenatie, maar dat wil niet zeggen dat het in Nederland zoals het nu is georganiseerd niet anders kan en mij helpt om dan ook te kijken naar andere plekken en omstandigheden. Dat is wat ik bedoel met in perspectief zetten en nadenken over je eigen normen. Net als de Spanjaarden dat nu doen op basis van mijn verhaal (als leek) over 8 minuten, 6 man etc.
Ik heb nergens gezegd dat wij het moeten doen zoals in Spanje, alsjeblieft niet. Maar het stemt wel tot nadenken en reflectie. In ieder geval bij mij .
RemRoof
De diverse pilots die hier in Nederland zijn opgezet zijn de methodes om het anders aan te gaan pakken. Diverse posten zijn gesneuveld of staan op het punt te sneuvelen. Uitruktijden worden opgerekt van 8 minuten naar 9,10 minuten of nog wel meer. En als er dan een TS aan komt is de kans groot dat het ook nog eens een TS2 of TS4 betreft, en dan mag je als burger eigenlijk blij zijn als het een TS4 is, dan heb je nog wat.
Gelijktijdig wordt er inderdaad meer van de burger verwacht, en worden er rookmelders uitgereikt.
Het is prachtig dat we meer van de burger verwachten, maar gelijktijdig weten we ook dat de samenleving vergrijst en dat besef is er ook.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=83495Dus enerzijds verwachten we meer en meer van de burger, maar gelijktijdig wordt de groep die zich niet zo snel kan redden steeds groter. Die mensen kunnen dus niet makkelijk zelf uit de woning komen. Als de buren of anderen niet in de gaten hebben dat bij een bejaarde brand is, is die bejaarde aangewezen op de hulp van de brandweer. Hulp die dan zou gaan komen met een TS2 of TS4. In het geval van de TS2 begin je dus niks, en kun je toekijken hoe de bejaarde gewoon dood gaat in eigen huis.
En tja, nog steeds bewijst brandweer Nederland gelukkig hoe slagvaardig die TS6 is
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=84424Direct voldoende mensen terplaatse, niet lullen maar aanpakken. En binnen de kortste keren diverse mensen gered uit de aanliggen de woningen. Weer een aantal personen gered meneer Ira Helsloot!!