Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527075 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #1270 Gepost op: 8 juni 2014, 16:47:17
Citaat
Ik post dit omdat het mij heeft geholpen om alles weer eens in perspectief te zien.

RemRoof
Erg kort door de bocht.
Heb je ook nagevraagd wat het personeel er van vindt dat ze zo moeten werken. Wat is het verrzorgings gebied, wat betaald de burger per inwoner aan de overheid en hoeveel gaat daarvan naar de brandweer ? Zijn de burgers er blij mee dat ze 30 min moeten wachten op de eerste TS? En zo kan ik nog wel veel meer vragen stellen die jou perspectief vertroebelen.
Dit is geen appels met peren vergelijken, je weet niet eens of je wel een peer in je handen hebt.....
Kijk naar de video's van Russische brandweerkorpsen, daar is men blij als er al een brandweer auto verschijnt op dezelfde dag dat het incident gemeld wordt en het nog doet ook.......
Is ook onze brandweerzorg in perspectief plaatsen, dus dan mogen wij blij zijn in Nederland dat we binnen 15 min met een SIV 2 voor de deur staan volgens jouw redenatie.
Ik heb een koffer en mijn jas. Ik pas in de jas, mijn jas past in de koffer, dus ik pas ook in mijn koffer  098uo
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #1271 Gepost op: 8 juni 2014, 17:01:13
http://www.youtube.com/watch?v=s38OVeQfLDc
Met burgerinitiatieven, een aanhanger en houten ladder kom je al een heel eind. Dus die brandweer heb je niet nodig......
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1272 Gepost op: 8 juni 2014, 18:05:24
Citaat van: tower-ladder link=msg=1274346 date=1402238837
Erg kort door de bocht.
Heb je ook nagevraagd wat het personeel er van vindt dat ze zo moeten werken. Wat is het verrzorgings gebied, wat betaald de burger per inwoner aan de overheid en hoeveel gaat daarvan naar de brandweer ? Zijn de burgers er blij mee dat ze 30 min moeten wachten op de eerste TS? En zo kan ik nog wel veel meer vragen stellen die jou perspectief vertroebelen.
Dit is geen appels met peren vergelijken, je weet niet eens of je wel een peer in je handen hebt.....
Kijk naar de video's van Russische brandweerkorpsen, daar is men blij als er al een brandweer auto verschijnt op dezelfde dag dat het incident gemeld wordt en het nog doet ook.......
Is ook onze brandweerzorg in perspectief plaatsen, dus dan mogen wij blij zijn in Nederland dat we binnen 15 min met een SIV 2 voor de deur staan volgens jouw redenatie.
Ik heb een koffer en mijn jas. Ik pas in de jas, mijn jas past in de koffer, dus ik pas ook in mijn koffer  098uo

 O0 Helemaal eens met je inhoudelijke beredenatie, maar dat wil niet zeggen dat het in Nederland zoals het nu is georganiseerd niet anders kan en mij helpt om dan ook te kijken naar andere plekken en omstandigheden. Dat is wat ik bedoel met in perspectief zetten en nadenken over je eigen normen. Net als de Spanjaarden dat nu doen op basis van mijn verhaal (als leek) over 8 minuten, 6 man etc.

Ik heb nergens gezegd dat wij het moeten doen zoals in Spanje, alsjeblieft niet. Maar het stemt wel tot nadenken en reflectie. In ieder geval bij mij 998765.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1273 Gepost op: 8 juni 2014, 18:06:50
Citaat van: tower-ladder link=msg=1274347 date=1402239673
http://www.youtube.com/watch?v=s38OVeQfLDc
Met burgerinitiatieven, een aanhanger en houten ladder kom je al een heel eind. Dus die brandweer heb je niet nodig......

Past mooi in het credo van meer burgerzelfredzaamheid en de participatiesamenleving 0098 Laat het de overheid maar niet zien 98uiye
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1274 Gepost op: 8 juni 2014, 18:46:33
Citaat van: RemRoof link=msg=1274357 date=1402243524
O0 Helemaal eens met je inhoudelijke beredenatie, maar dat wil niet zeggen dat het in Nederland zoals het nu is georganiseerd niet anders kan en mij helpt om dan ook te kijken naar andere plekken en omstandigheden. Dat is wat ik bedoel met in perspectief zetten en nadenken over je eigen normen. Net als de Spanjaarden dat nu doen op basis van mijn verhaal (als leek) over 8 minuten, 6 man etc.

Ik heb nergens gezegd dat wij het moeten doen zoals in Spanje, alsjeblieft niet. Maar het stemt wel tot nadenken en reflectie. In ieder geval bij mij 998765.

RemRoof
De diverse pilots die hier in Nederland zijn opgezet zijn de methodes om het anders aan te gaan pakken. Diverse posten zijn gesneuveld of staan op het punt te sneuvelen. Uitruktijden worden opgerekt van 8 minuten naar 9,10 minuten of nog wel meer. En als er dan een TS aan komt is de kans groot dat het ook nog eens een TS2 of TS4 betreft, en dan mag je als burger eigenlijk blij zijn als het een TS4 is, dan heb je nog wat.
Gelijktijdig wordt er inderdaad meer van de burger verwacht, en worden er rookmelders uitgereikt.

Het is prachtig dat we meer van de burger verwachten, maar gelijktijdig weten we ook dat de samenleving vergrijst en dat besef is er ook.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=83495

Dus enerzijds verwachten we meer en meer van de burger, maar gelijktijdig wordt de groep die zich niet zo snel kan redden steeds groter. Die mensen kunnen dus niet makkelijk zelf uit de woning komen. Als de buren of anderen niet in de gaten hebben dat bij een bejaarde brand is, is die bejaarde aangewezen op de hulp van de brandweer. Hulp die dan zou gaan komen met een TS2 of TS4. In het geval van de TS2 begin je dus niks, en kun je toekijken hoe de bejaarde gewoon dood gaat in eigen huis.

En tja, nog steeds bewijst brandweer Nederland gelukkig hoe slagvaardig die TS6 is
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=84424

Direct voldoende mensen terplaatse, niet lullen maar aanpakken. En binnen de kortste keren diverse mensen gered uit de aanliggen de woningen. Weer een aantal personen gered meneer Ira Helsloot!!  ::)


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #1275 Gepost op: 8 juni 2014, 19:40:53
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1274232 date=1402211856
Soms is het niet anders. Sta ook open voor de mening en bijdragen van andere.

Ik vind het goed dat dit onderzocht wordt in Apeldoorn om toch uit te kunnen rukken 24 uur per dag. Wel moet de veiligheid, training e.d. zo goed mogelijk gewaarborgd zijn.

Er zit overdag een beroep bezette post op 3,5 km van het centrum van Beekbergen. Zij zijn wel in staat om gegarandeerd met 6 man uit te rukken. Gezien de opkomsttijd en de rijafstand zal de ts 4 van Beekbergen in de meeste gevallen niet eerder zijn als dat "post Zuid" van Apeldoorn gaat rijden.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1276 Gepost op: 8 juni 2014, 19:51:39
Citaat van: rozema12 link=msg=1274381 date=1402249253
Er zit overdag een beroep bezette post op 3,5 km van het centrum van Beekbergen. Zij zijn wel in staat om gegarandeerd met 6 man uit te rukken. Gezien de opkomsttijd en de rijafstand zal de ts 4 van Beekbergen in de meeste gevallen niet eerder zijn als dat "post Zuid" van Apeldoorn gaat rijden.

Inderdaad. Post Zuid kan Beekbergen prima dekken, en prima binnen de juiste tijden. Het zou wel handig zijn als Beekbergen inzetbaar is met 4 man voor natuurbranden. Want nu moet Post Zuid eerst naar kazerne Beekbergen, overstappen op de TS van Beekbergen en daarna kan men pas uitrukken. Dat is ook niet efficiënt.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #1277 Gepost op: 8 juni 2014, 20:04:09
Citaat
Nederland zoals het nu is georganiseerd niet anders kan
Volgens mij moet je dan eerst vast stellen wat de out put is die je als organisatie wilt bereiken. In brandweertaal, wat is de slagkracht van een brandweer eenheid, hoe lang mag hij er over doen en wat mag dat kosten. ( volgens mij vast gelegd in de wet op de veiligheidsregio's) Wat nu gebeurd is dat de veiligheidsregio's bezuinigen, dat wordt door gezet naar onder andere de repressieve dienst die dan met minder personeel en langere aanrijtijden nooit dezelfde prestatie kan leveren als voor heen.
Maar de burger weet niet dat hij minder krijgt, maar hij betaald niet minder gemeentelijke belasting, maar toch krijgt hij wel een ander produkt.
Althans mijn gemeentelijke heffingen zijn niet minder geworden terwijl de TS die mijn wijk verzorgt regelmatig voor 12 of 24 uur niet bezet is.
Misschien toch eens navragen bij een gemeente raadslid  ???
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1278 Gepost op: 15 juli 2014, 17:57:01
Kijk eens aan: Een prachtige inzet van een SIV voertuig zonder ondersteuning van de (in dit geval) totaal onnodige TS:

p2kflex
15:15:06 15-07-14GROUP-12 DV DIER IN PROBLEMEN STADSWEIDE 2 ROER 5189
1001732BRW Limburg-Noord (Roermond) (Bemanning SIV)
1001742BRW Limburg-Noord (Roermond) (Kazernealarm)
1001782BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Midden)

http://www.l1.nl/video/kat-kruipt-tot-twee-keer-toe-onder-motorkap-beelden-15-jul-2014

(of gaan we nu de discussie aan dat dit eigenlijk geen brandweer taak is)  ^-^
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1279 Gepost op: 15 juli 2014, 21:04:32
Wat is de toegevoegde waarde van het feit dat er met een SIV is uitgerukt i.p.v. een monteur van een garagebedrijf, dierenambulance, een DA met 2 brandweermensen of een surveillance/noodhulp politie en daarmee, inderdaad, is dit wel een brandweertaak of meer specifiek een SIV taak.
Lijkt mij een heel mooi klusje voor de eerste 2 genoemde functionarissen.