Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527068 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #1280 Gepost op: 16 juli 2014, 08:39:36
Denk niet dat het een toegevoegde waarde is van het uitrukken met een SIV maar juist de besparing is van uitrukken met een SIV ipv een TS.

Kortom voor dit soort dingen is een SIV ideaal.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #1281 Gepost op: 16 juli 2014, 08:50:12
Citaat van: Markvniel link=msg=1283770 date=1405492776
Denk niet dat het een toegevoegde waarde is van het uitrukken met een SIV maar juist de besparing is van uitrukken met een SIV ipv een TS.

Kortom voor dit soort dingen is een SIV ideaal.

Je kunt je afvragen wat de besparing is. Bij een beroepskorps is bezetting aanwezig voor een tas (6 personen). Deze zijn al betaald. Of ze nu uitrukken of niet. Het "voordeel" is dat de 2 overgebleven personen andere werkzaamheden kunnen doen. Risicobeheersing of zo. Voor een vrijwillig korps scheelt het de vergoeding van 2 personen die je minder mee neemt.

Zet dat eens weg tegenover de aanschaf en onderhoudskosten van een siv. Volgens mij kun je daar heel wat keren met 6 man voor uitrukken.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1282 Gepost op: 16 juli 2014, 09:09:18
Ik denk dat dit soort uitrukken eigenlijk geen uitrukken voor de brandweer zijn, maar dat dit een uitruk is die thuis hoort bij de dierenambulance, indien zij er niet uitkomen met hulp van van wegenwacht of garagebedrijf die met veel meer deskundigheid zo'n auto, indien noodzakelijk, kunnen ontleden
Maar ja, je moet toch laten zien dat een SIV een besparing van manuren oplevert.................
Al hoewel, een SIV een beroepsbezetting vereist waar anders een TS met part-timers het werk kan doen.

Dus om zo'n SIV draaiende te houden kost minimaal het dubbele als dat een TS met partimers aangezien om 1 SIV 24/7/365 paraat te houden heb je ongeveer 8,0 tot 9,0 FTE nodig
Om een TS6 24/7/365 die dagelijks gemiddeld een uitruk van 2 uur heeft heb je effectief 2,5 tot 3,0 FTE nodig, dus zo'n SIV als besparing zien is de grootst mogelijke onzin.

SIV valt wat dat betreft onder de Engelse uitdrukking "Penny wise, Pound foolish"


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1283 Gepost op: 16 juli 2014, 16:48:01
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1283773 date=1405494558
Ik denk dat dit soort uitrukken eigenlijk geen uitrukken voor de brandweer zijn, maar dat dit een uitruk is die thuis hoort bij de dierenambulance, indien zij er niet uitkomen met hulp van van wegenwacht of garagebedrijf die met veel meer deskundigheid zo'n auto, indien noodzakelijk, kunnen ontleden

Inderdaad, een dierenambulance met de wegenwacht of garagebedrijf is hier meer op zijn plek. Ook omdat een wegenwacht of garagebedrijf meer gereedschap en vooral passend gereedschap bij hun hebben om dat beest eruit te krijgen. Als we dan toch willen bezuinigen. 998765


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1284 Gepost op: 18 juli 2014, 12:17:09
Citaat van: Peter71 link=msg=1283834 date=1405522081
Inderdaad, een dierenambulance met de wegenwacht of garagebedrijf is hier meer op zijn plek. Ook omdat een wegenwacht of garagebedrijf meer gereedschap en vooral passend gereedschap bij hun hebben om dat beest eruit te krijgen. Als we dan toch willen bezuinigen. 998765

Snap de insteek, maar wie moet dan voor de kosten opdraaien van het garagebedrijf?  Zal niet de eerste kat zijn die eigenaarloos is?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1285 Gepost op: 18 juli 2014, 15:10:00
Ook als wij als gemeenschap dat zouden moeten betalen is dat nog altijd goedkoper als 2 brandweermensen inzetten, die over het algemeen ook nog eens minder kennis hebben hoe je een auto demonteerd en weinig tot geen passend gereedschap bij zich om dit te doen.
Ook de inzet van brandweermensen kost geld.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1286 Gepost op: 18 juli 2014, 15:14:59
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1274393 date=1402249899
Inderdaad. Post Zuid kan Beekbergen prima dekken, en prima binnen de juiste tijden. Het zou wel handig zijn als Beekbergen inzetbaar is met 4 man voor natuurbranden. Want nu moet Post Zuid eerst naar kazerne Beekbergen, overstappen op de TS van Beekbergen en daarna kan men pas uitrukken. Dat is ook niet efficiënt.
Wat een onzin naar Beekbergen en daar overstappen .
Volgens mij staat normaliter de oude TS-BT van Klarenbeek uitrukgereed op post zuid, ik kom er bijna dagelijks langs en zie altijd die TS-BT daar staan.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1287 Gepost op: 18 juli 2014, 15:18:20
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1284358 date=1405689299
Wat een onzin overstappen .
Volgens mij staat normaliter de oude TS-BT van Klarenbeek uitrukgereed op post zuid, ik kom er bijna dagelijks langs en zie altijd die TS-BT daar staan.

Dat is niet correct. Dat is een reservevoertuig wat gebruikt wordt voor de buitenposten als hun TS stuk is. Als deze op post Zuid staat, is deze buitendienst.

Men rijdt wel degelijk eerst naar Beekbergen toe om daar de TS om te ruilen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1288 Gepost op: 18 juli 2014, 15:21:09
Dan zijn ze gewoon niet efficiënt bezig als dat voertuig toch daar staat.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1289 Gepost op: 18 juli 2014, 15:29:13
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1284361 date=1405689669
Dan zijn ze gewoon niet efficiënt bezig als dat voertuig toch daar staat.

Dat ben ik met je eens.

Overigens staat volgens mij op Post Zuid niet het oude voertuig van Klarenbeek (7740), maar die van Uddel(7742). De Klarenbeek auto rijdt dan vanaf Hoofdpost als reserveauto. Maar of dat nog steeds zo is weet ik niet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens