Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527035 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1290 Gepost op: 18 juli 2014, 16:14:33

Zeker te weten dat er al maanden de oude Ecoliner van Klarenbeek met Ziegler opbouw staat en niet een Ecoliner met DoRo opbouw.
Post centrum is ook zo goed als leeg als je het vergelijkt met een paar jaar geleden.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1291 Gepost op: 18 juli 2014, 16:38:00
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1284375 date=1405692873
Zeker te weten dat er al maanden de oude Ecoliner van Klarenbeek met Ziegler opbouw staat en niet een Ecoliner met DoRo opbouw.
Post centrum is ook zo goed als leeg als je het vergelijkt met een paar jaar geleden.

Oké. Dan staat de 7742 nu dus op Hoofdpost of er staan 2 TS-BT's op Post Zuid. Hoewel ik me afvraag of de 7742 nog geschikt is om uit te rukken gezien z'n leeftijd.

Post Centrum wordt inderdaad erg leeg zo, en het wordt nog erger als er nog meer over gaat naar de nieuwe Post Zuid.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #1292 Gepost op: 18 juli 2014, 17:23:58
Op post centrum staat alleen de 7741 als ts-bt. De gehele natuurbrandbestrijding is voor de vrijwilligers. De beroeps van zowel post Zuid als Centrum rukken niet uit voor natuurbrand. De 7740 is reserve voertuig voor heel cluster EVA. Staat normaal gesproken op post Zuid.

De vrijwilligers van Beekbergen zijn overdag wel beschikbaar voor natuurbranden.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1293 Gepost op: 18 juli 2014, 17:49:30
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1284381 date=1405694280
Oké. Dan staat de 7742 nu dus op Hoofdpost of er staan 2 TS-BT's op Post Zuid. Hoewel ik me afvraag of de 7742 nog geschikt is om uit te rukken gezien z'n leeftijd.

Post Centrum wordt inderdaad erg leeg zo, en het wordt nog erger als er nog meer over gaat naar de nieuwe Post Zuid.

Waarschijnlijk is de 7742 al afgevoerd en is de 7740 het enige reservevoertuig.
Om nog meer op post zuid te plaatsen zullen er eerst uitrukpoorten moeten bijkomen, aangezien er al een TW,TS, Reserve TS-BT en HA achter de 4 poorten staan


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1294 Gepost op: 18 juli 2014, 18:17:22
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1284414 date=1405698570
Waarschijnlijk is de 7742 al afgevoerd en is de 7740 het enige reservevoertuig.
Om nog meer op post zuid te plaatsen zullen er eerst uitrukpoorten moeten bijkomen, aangezien er al een TW,TS, Reserve TS-BT en HA achter de 4 poorten staan

Recht naast de ambulancepost is een grote glazen hal. Hier staan nog diverse voertuigen waaronder een HA voor de FBO, Bonkie (Logistiek), Oude WO,  en nog een 5 tal voertuigen. Hier is ook de werkplaats etc. De 7742 staat daar ook.

De uitrukpoorten links zijn voor de uitrukvoertuigen eigenlijk.

de 7742 is zeker nog niet afgevoerd en is nog steeds aanwezig aldaar.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #1295 Gepost op: 9 augustus 2014, 18:15:39
Vraagje... Ik lees net in De Ingenieur een artikel over een nieuw type voertuig, FlexSIE geheten. Ik mag vermoedelijk geen scan van het artikel plaatsen, dus volsta met een aantal korte citaten:
"De brandweer kan een stuk goedkoper en sneller uitrukken met multifunctionele bestelbusjes. [...] Het voornaamste voordeel van de zogeheten FlexSIE, de flexibele snelle interventie-eenheid, zit in het multifnctionele karakter. [...] De FlexSIE, waarvan de stoelen zijn in te klappen, is in staat om alle functies te verenigen via een wisselaar. Dit is een soort karretje waarop een blus- of hulpveleningsunit staat. Het karretje is via een slim mechanisme in de FlexSIE te schuiven en aan de vloer te verankeren."

Op de bij het artikel geplaatste foto's herken ik een Sprinter met klapstoelen en een karretje met een onderstel dat een beetje op dat van een brancard lijkt, alleen iets steviger uitgevoerd, en op soortgelijke manier werkt d.m.v het inklappen van de wielpoten bij het in de wagen schuiven. Het getoonde karretje is voor hulpverlening met b.v. een wervelplank, aggregaat, pylonnen en reddingsgereedschap, maar ik kan me voor andere taken heel goed een andere belading voorstellen.
Dus met andere woorden een kleine variant op de diverse haakarmbakken, maar dan inwendig voor een busje.

Wie weet er meer van en/of kan me aan verdere informatie helpen? De bij het artikel genoemde website www.iffs.nl schijnt niet helemaal actueel te zijn en vermeldt niets over dit concept. Bij voorbaat dank!  
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #1296 Gepost op: 10 augustus 2014, 11:54:57
 lijkt n btje hv3 idee en daar zijn we net vanaf. Daarnaast beperk je je maar tot een inzetgebied dus je kan niet asl je met prio2 onderweg bent naar een hv materiaal opgeroepen worden voor een woningbrand prio 1; maar de brandweermanagers moeten natuurlijk aan  het werk blijven en bezuinigen op materiaal/manschappen zodat hun kunnen blijven zitten  098uo


Jeroen_L

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #1297 Gepost op: 15 augustus 2014, 10:24:06
Citaat van: Red link=msg=1283716 date=1405439821
Kijk eens aan: Een prachtige inzet van een SIV voertuig zonder ondersteuning van de (in dit geval) totaal onnodige TS:

p2kflex
15:15:06 15-07-14GROUP-12 DV DIER IN PROBLEMEN STADSWEIDE 2 ROER 5189
1001732BRW Limburg-Noord (Roermond) (Bemanning SIV)
1001742BRW Limburg-Noord (Roermond) (Kazernealarm)
1001782BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Midden)

http://www.l1.nl/video/kat-kruipt-tot-twee-keer-toe-onder-motorkap-beelden-15-jul-2014

(of gaan we nu de discussie aan dat dit eigenlijk geen brandweer taak is)  ^-^

En dan deze week de SIV van Venlo naar Swalmen te sturen á 20 km voor een OMS terwijl het gebied van Roermond is (+- 5 km) en de posten Beesel, Belfeld, Roermond (evt. vrijwilligers), Montfort en zo kan ik wel door blijven gaan stukken dichterbij liggen. Ziet er weer uit als een gevalletje dat de SIV hoe dan ook gebruikt moet worden. En het is echt geen uitzondering.


nater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #1298 Gepost op: 18 augustus 2014, 10:03:56
Er zijn vele internationale wetenschappelijke rapporten verschenen over de verhoogde veiligheid, effectiviteit en milieuwinst van de Cobra methode.
De Cobra methode is in het kort gezegd; Rookgas koelen van buitenaf op het brandcompartiment, vervolgens is een veiliger en effectievere binneninzet mogelijk met gebruikelijke middelen in een veel koeler compartiment.

Het extreem goede rookgas koelende vermogen van de Cobra is alleen mogelijk door de micron kleine druppelvorming welke ontstaat bij een druk van 300 Bar

U kunt de internationale rapporten hier downloaden; http://www.coldcutsystems.com/about-coldcut-cobra/scientific-reports


Recent hebben het het IFV en brandweer Amsterdam Amstelland de volgende rapporten in het Nederlands gepubliceerd:

Over de (zeer laat opgeroepen) Cobra inzet bij de band in Hotel de Draak met o.a. het advies op Blz. 29 : "Vanwege het schade beperkende karakter van de Cobracutter, verdient het overweging om deze sneller beschikbaar te hebben, zeker daar waar het monumentale panden betreft."  
http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Paginas/Brand-in-een-monument;-casus-hotel-de-Draak.aspx

En over het rookgas koelende vermogen van de Cobra op natuurwetenschappelijke wijze vergeleken met HD en LD binneninzet. (waarbij de Cobra in tegenstelling tot de overige inzetmethoden LD, HD of CAF van buitenaf rechtstreeks op het brandcompartiment kan worden ingezet)
http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Paginas/Rookgaskoelend-vermogen-van-het-Cobra-Coldcutter-systeem.aspx

Een recente innovatie van Cobra voor voor een SIV installatie is dat naast de cutting lans ook een Mulpi Purpose Nozzle - MPN aan de 80 mm 1/2" slang kan worden gekoppeld. Hiermee kan een voertuigbrand (desgewenst met veel schuim), een kleine buitenbrand, of een overblijvend binnenbrandje na een cuttinglans inzet worden aangepakt.




Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1299 Gepost op: 19 augustus 2014, 12:03:26
Het inzetten van de SIV om het inzetten van de SIV:

p2kflex
11:55:28 19-08-14-ALPHA-1 AM AUTOM.BRAND MELDING PARKEERGARAGE ROERCENTER Q-PARK ROERSINGEL 13 ROER 5389
1001569BRW Limburg-Noord (Echt) (Bemanning SIV)


De kazerne van Roermond ligt zo ongeveer om de hoek hiervan en die hebben rond deze tijd nog geen melding gehad. Dus zijn gewoon inzetbaar. Echt heeft een goede 15 min rijden naar de parkeergarage. Wie het snapt mag het zeggen...
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel