Vraagje... Ik lees net in De Ingenieur een artikel over een nieuw type voertuig, FlexSIE geheten. Ik mag vermoedelijk geen scan van het artikel plaatsen, dus volsta met een aantal korte citaten:
"De brandweer kan een stuk goedkoper en sneller uitrukken met multifunctionele bestelbusjes. [...] Het voornaamste voordeel van de zogeheten FlexSIE, de flexibele snelle interventie-eenheid, zit in het multifnctionele karakter. [...] De FlexSIE, waarvan de stoelen zijn in te klappen, is in staat om alle functies te verenigen via een wisselaar. Dit is een soort karretje waarop een blus- of hulpveleningsunit staat. Het karretje is via een slim mechanisme in de FlexSIE te schuiven en aan de vloer te verankeren."
Op de bij het artikel geplaatste foto's herken ik een Sprinter met klapstoelen en een karretje met een onderstel dat een beetje op dat van een brancard lijkt, alleen iets steviger uitgevoerd, en op soortgelijke manier werkt d.m.v het inklappen van de wielpoten bij het in de wagen schuiven. Het getoonde karretje is voor hulpverlening met b.v. een wervelplank, aggregaat, pylonnen en reddingsgereedschap, maar ik kan me voor andere taken heel goed een andere belading voorstellen.
Dus met andere woorden een kleine variant op de diverse haakarmbakken, maar dan inwendig voor een busje.
Wie weet er meer van en/of kan me aan verdere informatie helpen? De bij het artikel genoemde website
www.iffs.nl schijnt niet helemaal actueel te zijn en vermeldt niets over dit concept. Bij voorbaat dank!