Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 543151 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #1320 Gepost op: 6 november 2014, 14:15:15
Tis allemaal niet zo moeilijk, laat die TS6 gewoon in stand en ga gewoon kleine klusjes, loshangende tak, lift insluiting e.d. gewoon met HW of HV doen en je ondervangt al heel wat meldingen waar dan geen TS 6 heen hoeft. Kost je geen nieuwe voertuigen ook.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1321 Gepost op: 6 november 2014, 15:20:21
Citaat van: Peter71 link=msg=1297093 date=1411284496
Inderdaad zonde van het geld, maar wel een veiligheidsregio die durft te erkennen dat een TS2 gewoon onveilig is. Daar zou nog een voorbeeld aan genomen kunnen worden. ::)

Ik denk dat de veiligheidsregio een ander beeld van onveilig heeft dan jij bedoelt: Niet het onveilige voor de manschappen, zoals geen back-up ploeg.. Maar onveilig in het verkeer. :-\
De SIV + TS4 van (beroepsposten) Roermond & Venlo reden vaak strak achter elkaar door het verkeer, soms de TS4 zelfs eerder. Het is in die zin veiliger om met 1 voertuig te rijden, dan met 2.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1322 Gepost op: 6 november 2014, 16:11:17
Citaat van: Breathe link=msg=1306812 date=1415279715
Tis allemaal niet zo moeilijk, laat die TS6 gewoon in stand en ga gewoon kleine klusjes, loshangende tak, lift insluiting e.d. gewoon met HW of HV doen en je ondervangt al heel wat meldingen waar dan geen TS 6 heen hoeft. Kost je geen nieuwe voertuigen ook.
Dit is inderdaad een veel betere optie. De bemanning van een redvoertuig of HV is ook opgeleid om zelfstandig te kunnen opereren, dus dan heb je meteen de hulp op maat. Mocht blijken dat er alsnog een TS6 bij moet komen is deze er zo bij aangevraagd. ;)
Citaat van: honderd link=msg=1306823 date=1415283621
Ik denk dat de veiligheidsregio een ander beeld van onveilig heeft dan jij bedoelt: Niet het onveilige voor de manschappen, zoals geen back-up ploeg.. Maar onveilig in het verkeer. :-\
De SIV + TS4 van (beroepsposten) Roermond & Venlo reden vaak strak achter elkaar door het verkeer, soms de TS4 zelfs eerder. Het is in die zin veiliger om met 1 voertuig te rijden, dan met 2.
Een normale TS6 rijd veel alleen op een woningbrand, zonder dat daar bv een redvoertuig met mee rijdt. Dus rijdt er ook dan maar 1 voertuig naar die brand. Alleen kan die TS6 dan meteen slagvaardig optreden, en dat heeft dus niets met veiligheid verkeer te maken. Ik vindt mijn eigen veiligheid vele malen belangrijker dan het hele verkeer. Dat regelt de chauffeur. Ben ik bij een woningbrand binnen, zullen mijn maatje en ik voor onze eigen veiligheid moeten zorgen samen met de back-upploeg. Let wel, als mij iets over komt, is een veiligheidsregio pas echt duur uit. ::)


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1323 Gepost op: 6 november 2014, 16:40:45
Citaat van: Peter71 link=msg=1306845 date=1415286677
Een normale TS6 rijd veel alleen op een woningbrand, zonder dat daar bv een redvoertuig met mee rijdt. Dus rijdt er ook dan maar 1 voertuig naar die brand. Alleen kan die TS6 dan meteen slagvaardig optreden, en dat heeft dus niets met veiligheid verkeer te maken. Ik vindt mijn eigen veiligheid vele malen belangrijker dan het hele verkeer. Dat regelt de chauffeur. Ben ik bij een woningbrand binnen, zullen mijn maatje en ik voor onze eigen veiligheid moeten zorgen samen met de back-upploeg. Let wel, als mij iets over komt, is een veiligheidsregio pas echt duur uit. ::)

Voor een incident waar TS6 voor nodig was, werden in Venlo of Roermond voorheen de SIV & TS4 tegelijk opgeroepen, tegelijk bemand (kazerneploeg) en reden ze vrijwel tegelijk aan. Ze reden dus samen, strak achter elkaar aan. Dit zorgt voor onveilige situaties in het verkeer: Men verwacht één voertuig en plots zijn er twee. Omdat ze samen rijden, maakt het geen verschil voor slagvaardigheid en back-up ploeg, want je hebt direct een volwaardig TS6 ter plaatse, maar dan met 2 voertuigen.

Het gaat hier niet om wat jij en ik van variabele voertuigbezetting vinden, maar waar de veiligheidsregio op doelde met het onveilige. En dat is, in dit geval, het onveilige rijden met 2 voertuigen i.p.v. 1.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1324 Gepost op: 6 november 2014, 16:45:28
Citaat van: honderd link=msg=1306848 date=1415288445
Voor een incident waar TS6 voor nodig was, werden in Venlo of Roermond voorheen de SIV & TS4 tegelijk opgeroepen, tegelijk bemand (kazerneploeg) en reden ze vrijwel tegelijk aan. Ze reden dus samen, strak achter elkaar aan. Dit zorgt voor onveilige situaties in het verkeer: Men verwacht één voertuig en plots zijn er twee. Omdat ze samen rijden, maakt het geen verschil voor slagvaardigheid en back-up ploeg, want je hebt direct een volwaardig TS6 ter plaatse, maar dan met 2 voertuigen.

Het gaat hier niet om wat jij en ik van variabele voertuigbezetting vinden, maar waar de veiligheidsregio op doelde met het onveilige. En dat is, in dit geval, het onveilige rijden met 2 voertuigen i.p.v. 1.
Dan heb ik je even verkeerd begrepen, maar dan heb je gelijk. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1325 Gepost op: 7 november 2014, 16:29:38
Voor mensen die komend weekeinde even niks te doen hebben, een klein lappie leesvoer >:D
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29517-88.html
De problemen rond de brandweer aangaande bezuinigingen, variabele voertuigbezettingen enz hebben de tweede kamer bereikt. En er zijn nogal wat vragen voor minister Opstelten. 998765


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #1326 Gepost op: 7 november 2014, 16:31:58
Citaat van: honderd link=msg=1306848 date=1415288445
Voor een incident waar TS6 voor nodig was, werden in Venlo of Roermond voorheen de SIV & TS4 tegelijk opgeroepen, tegelijk bemand (kazerneploeg) en reden ze vrijwel tegelijk aan. Ze reden dus samen, strak achter elkaar aan. Dit zorgt voor onveilige situaties in het verkeer: Men verwacht één voertuig en plots zijn er twee. Omdat ze samen rijden, maakt het geen verschil voor slagvaardigheid en back-up ploeg, want je hebt direct een volwaardig TS6 ter plaatse, maar dan met 2 voertuigen.


https://www.youtube.com/watch?v=aA0sNaBe-6c
User: mika verkooijen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1327 Gepost op: 7 november 2014, 16:46:01
Citaat van: HJ94 link=msg=1307043 date=1415374318
http://www.youtube.com/watch?v=aA0sNaBe-6c
User: mika verkooijen
Meerwaarde SIV....0 >:D


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1328 Gepost op: 7 november 2014, 16:55:00
Citaat van: Peter71 link=msg=1307044 date=1415375161
Meerwaarde SIV....0 >:D

Sjah, en dit zag je zovaak gebeuren hier.... Best wel sonde om dat geld in zo'n SIV te steken.....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #1329 Gepost op: 7 november 2014, 18:57:59
Geld van de SIV s hadden ze beter kunnen steken in het behoud van enkele duikteams....