Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 534673 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1330 Gepost op: 7 november 2014, 19:10:41
Citaat van: gignnl link=msg=1307059 date=1415383079
Geld van de SIV s hadden ze beter kunnen steken in het behoud van enkele duikteams....

Strak plan: kijk maar eens hoeveel waterrijk gebied Roermond en omgeving heeft: en ook nog bijna allemaal pleziervaart wat erop zit en dus bereikbaar is voor mensen.



En dan geen duikteam meer hebben..... Groot gemis: Weert is ongeveer 20 minuten rijden
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1331 Gepost op: 9 november 2014, 09:23:40
Voor het achter elkaar aan rijden met prio1 http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=87520.0
Kunnen we hier weer ontopic over de variabele voertuigbezetting.  ;)


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1332 Gepost op: 9 november 2014, 20:33:02
Citaat van: gignnl link=msg=1307059 date=1415383079
Geld van de SIV s hadden ze beter kunnen steken in het behoud van enkele duikteams....

In plaats van een SIV op (beroepskazerne) Roermond & (beroepskazerne) Venlo hadden ze daar beter duikteams kunnen laten. De SIV heeft daar alleen de meerwaarde van minder personeel bij een prullenbak of parkbrandje. Het 'snelle' zou dan verandert kunnen worden in 'goedkope'.

Op de 7 andere kazernes in de regio die een SIV hebben is het wel sneller, omdat daar voortaan personeel gekazerneerd zit, waar eerst niemand op de kazerne zat. Of dit snelle gewenst is t.o.v. de slagkracht is iets wat we al open en breed gediscussieerd hebben hier in dit topic.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1333 Gepost op: 9 november 2014, 20:38:49
Citaat van: honderd link=msg=1307376 date=1415561582


Op de 7 andere kazernes in de regio die een SIV hebben is het wel sneller, omdat daar voortaan personeel gekazerneerd zit, waar eerst niemand op de kazerne zat. Of dit snelle gewenst is t.o.v. de slagkracht is iets wat we al open en breed gediscussieerd hebben hier in dit topic.

Denk dat het enigste voordeel wat je daar eruit haalt is dat zij snel een inschatting kunnen maken van de situatie en daardoor (als nodig) sneller veel slagkracht ter plaatse kan zijn dan de oude manier, nadeel is dat ze, maar die 7 kazernes zijn vrijwilligers, dus hebben wel opkomsttijd (of is dat met ingang van SIV veranderd zoals jij zegt?)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1334 Gepost op: 9 november 2014, 21:21:57
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1307377 date=1415561929
Denk dat het enigste voordeel wat je daar eruit haalt is dat zij snel een inschatting kunnen maken van de situatie en daardoor (als nodig) sneller veel slagkracht ter plaatse kan zijn dan de oude manier, nadeel is dat ze, maar die 7 kazernes zijn vrijwilligers, dus hebben wel opkomsttijd (of is dat met ingang van SIV veranderd zoals jij zegt?)

Wat ik begrepen heb is dat er in Limburg-Noord op de kazernes die een SIV hebben, op werkdagen van 08:00 t/m 17:00 bemanning voor de SIV zit. De bemanning bestaat uit een ervaren manschap en een bevelvoerder. Als ze opgeroepen worden, zijn ze binnen 2 minuten aanrijdend. Ten opzichte van de vrijwilligers die een TS moeten vullen, is het dus tijdsbesparing.

Een SIV is ideaal voor parkbrandjes, liftopsluiting, bermbrandjes of (assistentie bij) reanimaties. Bij grotere incidenten (woningbrand) wordt door de centralist een SIV en TS4 of TS6 gelijktijdig opgeroepen. De SIV zal sneller ter plaatse zijn, omdat het personeel al op de kazerne zit. De bevelvoerder kan dan sneller eventuele opschaling regelen. Ook kan de SIV bemanning alvast een verkenning & inventarisatie doen. Daarnaast kan de bemanning van de SIV zorg dragen voor eventuele slachtoffers. Ze kunnen echter geen reddingspogingen doen, omdat het niet veilig genoeg is: Er is geen back-up ploeg. Voor Venlo & Roermond (beide gekazerneerde posten) maakt de SIV kwa tijd geen verschil: Zij krijgen een SIV net zo snel vol als een TS.

De vraag is of je dit als brandweer wel wilt. Zoals we laatst zagen in Assen: "De brandweer is er wel maar blust niet" Wat je met een SIV op een woningbrand gaat krijgen is: "De brandweer is er wel, en het slachtoffer is binnen, maar ze redden niemand!" Zoals je begrijpt is dat een beeld wat geen enkele brandweerman/-vrouw wilt.

Genoeg discussies geweest afgelopen tientallen pagina's ;D
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1335 Gepost op: 9 november 2014, 21:27:58
Citaat van: honderd link=msg=1307379 date=1415564517
Wat ik begrepen heb is dat er in Limburg-Noord op de kazernes die een SIV hebben, op werkdagen van 08:00 t/m 17:00 bemanning voor de SIV zit. De bemanning bestaat uit een ervaren manschap en een bevelvoerder. Als ze opgeroepen worden, zijn ze binnen 2 minuten aanrijdend. Ten opzichte van de vrijwilligers die een TS moeten vullen, is het dus tijdsbesparing.

Een SIV is ideaal voor parkbrandjes, liftopsluiting, bermbrandjes of (assistentie bij) reanimaties. Bij grotere incidenten (woningbrand) wordt door de centralist een SIV en TS4 of TS6 gelijktijdig opgeroepen. De SIV zal sneller ter plaatse zijn, omdat het personeel al op de kazerne zit. De bevelvoerder kan dan sneller eventuele opschaling regelen. Ook kan de SIV bemanning alvast een verkenning & inventarisatie doen. Daarnaast kan de bemanning van de SIV zorg dragen voor eventuele slachtoffers. Ze kunnen echter geen reddingspogingen doen, omdat het niet veilig genoeg is: Er is geen back-up ploeg. Voor Venlo & Roermond (beide gekazerneerde posten) maakt de SIV kwa tijd geen verschil: Zij krijgen een SIV net zo snel vol als een TS.

De vraag is of je dit als brandweer wel wilt. Zoals we laatst zagen in Assen: "De brandweer is er wel maar blust niet" Wat je met een SIV op een woningbrand gaat krijgen is: "De brandweer is er wel, en het slachtoffer is binnen, maar ze redden niemand!" Zoals je begrijpt is dat een beeld wat geen enkele brandweerman/-vrouw wilt.

Genoeg discussies geweest afgelopen tientallen pagina's ;D

Jij zegt dus wat ik bedoel xD haha, SIV kan idd die kleine dingetjes doen en verkenning/inventarisatie (dat is wat ik bedoelde). Maar zeker bij beroeps is de SIV geen aanvulling.

Ik wist niet dat er door de dag mensen gekazerneerd zaten voor de SIV!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1336 Gepost op: 9 november 2014, 21:49:31
Citaat van: honderd link=msg=1307379 date=1415564517
Wat ik begrepen heb is dat er in Limburg-Noord op de kazernes die een SIV hebben, op werkdagen van 08:00 t/m 17:00 bemanning voor de SIV zit. De bemanning bestaat uit een ervaren manschap en een bevelvoerder. Als ze opgeroepen worden, zijn ze binnen 2 minuten aanrijdend. Ten opzichte van de vrijwilligers die een TS moeten vullen, is het dus tijdsbesparing.

Een SIV is ideaal voor parkbrandjes, liftopsluiting, bermbrandjes of (assistentie bij) reanimaties. Bij grotere incidenten (woningbrand) wordt door de centralist een SIV en TS4 of TS6 gelijktijdig opgeroepen. De SIV zal sneller ter plaatse zijn, omdat het personeel al op de kazerne zit. De bevelvoerder kan dan sneller eventuele opschaling regelen. Ook kan de SIV bemanning alvast een verkenning & inventarisatie doen. Daarnaast kan de bemanning van de SIV zorg dragen voor eventuele slachtoffers. Ze kunnen echter geen reddingspogingen doen, omdat het niet veilig genoeg is: Er is geen back-up ploeg. Voor Venlo & Roermond (beide gekazerneerde posten) maakt de SIV kwa tijd geen verschil: Zij krijgen een SIV net zo snel vol als een TS.

De vraag is of je dit als brandweer wel wilt. Zoals we laatst zagen in Assen: "De brandweer is er wel maar blust niet" Wat je met een SIV op een woningbrand gaat krijgen is: "De brandweer is er wel, en het slachtoffer is binnen, maar ze redden niemand!" Zoals je begrijpt is dat een beeld wat geen enkele brandweerman/-vrouw wilt.

Genoeg discussies geweest afgelopen tientallen pagina's ;D
Een SIV voor een liftopsluiting. Heb je al eens in die hele materie verdiept? Je hebt wat handen te kort ::)
Kazerneren van personeel op posten waar voorheen niemand zat. Die gasten zullen daar niet gratis zitten. Gaan we er vanuit dat in 99,9% van de gevallen de variabele voertuigbezetting een ordinaire bezuiniging is. Wordt de hele bezuiniging om zeep geholpen door het kazerneren van die mensen.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1337 Gepost op: 9 november 2014, 21:52:50
Citaat van: Peter71 link=msg=1307389 date=1415566171
Een SIV voor een liftopsluiting. Heb je al eens in die hele materie verdiept? Je hebt wat handen te kort ::)
Kazerneren van personeel op posten waar voorheen niemand zat. Die gasten zullen daar niet gratis zitten. Gaan we er vanuit dat in 99,9% van de gevallen de variabele voertuigbezetting een ordinaire bezuiniging is. Wordt de hele bezuiniging om zeep geholpen door het kazerneren van die mensen.

De mensen voeren op de kazerne hun gewone (kantoor)baan uit, kosten daarvoor zullen dus vrij laag zijn. Daarnaast zijn veel van de meldingen van liftopsluiting al verholpen als de brandweer nét op de stoep staat. Als vervolgens tijdens de (poging tot) lift openen blijkt dat je meer handjes nodig hebt zijn die zo bijgeroepen.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1338 Gepost op: 9 november 2014, 21:57:26
Citaat van: honderd link=msg=1307390 date=1415566370
Daarnaast zijn veel van de meldingen van liftopsluiting al verholpen als de brandweer nét op de stoep staat. Als vervolgens tijdens de (poging tot) lift openen blijkt dat je meer handjes nodig hebt zijn die zo bijgeroepen.
ga eens je verdiepen in de materie. Ik heb er al 6 man voor nodig. De chauffeur blijft bij zijn auto, de bevelvoerder heeft algehele leiding. 111+112 gaan naar de liftmachinekamer om daar alles in gereedheid te krijgen om te kunnen tornen, 113+114 gaan de lift opzoeken om daar contact te maken met de personen die in de lift zitten. Dus, hoe ga je dat doen met een SIV?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1339 Gepost op: 9 november 2014, 22:02:39
Citaat van: Peter71 link=msg=1307393 date=1415566646
ga eens je verdiepen in de materie. Ik heb er al 6 man voor nodig. De chauffeur blijft bij zijn auto, de bevelvoerder heeft algehele leiding. 111+112 gaan naar de liftmachinekamer om daar alles in gereedheid te krijgen om te kunnen tornen, 113+114 gaan de lift opzoeken om daar contact te maken met de personen die in de lift zitten. Dus, hoe ga je dat doen met een SIV?

SIV op slot, 1 na machinekamer, 1 na lift toe. Daarbij bij die inzetten die ik gezien heb, heb ik nog nooit gezien dat de chauffeur bij de TS blijft maar pakt spullen en gaat ook naar binnen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel