Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527002 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1340 Gepost op: 9 november 2014, 22:04:30
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1307396 date=1415566959
SIV op slot, 1 na machinekamer, 1 na lift toe. Daarbij bij die inzetten die ik gezien heb, heb ik nog nooit gezien dat de chauffeur bij de TS blijft maar pakt spullen en gaat ook naar binnen.
Zo'n veredelde bus kan op slot, om een TS geheel op slot te doen is wat meer werk voor nodig. Daarom blijft een chauffeur bij zijn auto. Anders krijg je weer boze persberichten als weer eens een brandweervoertuig is leeg gejat. ::)


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #1341 Gepost op: 10 november 2014, 16:08:06
klopt de cabine is zo afgesloten (jaja centrale portiervergrendeling) maar de luiken moet je stuk voor stuk doen... hangt n btje van de buurt af  >:D meestal als we koffie krijgen aangeboden doe ik altijd alleen de cabine op slot en ga ik lekker mee naar binnen  e050


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #1342 Gepost op: 17 november 2014, 09:59:02
Het bericht waar iedere brandweerman/-vrouw/-fanaat in Fryslân van wist dat 'ie zou komen...

Bezetting voertuigen brandweer omlaag

LEEUWARDEN - De Friese brandweer wil - waar dat kan - de bezetting van voertuigen verminderen. Als bijvangst worden zo de opkomsttijden verbeterd.

Nu zitten er nog standaard zes mensen op een brandweerwagen. Vaak volstaat een uitruk met vier of zelfs twee mensen. Met als voordeel dat zij dan eerder kunnen vertrekken, waardoor de opkomsttijden dalen.

Hans Blokker, hoogste brandweerbaas van Friesland, wil de voertuigbezetting eind deze maand tijdens een vergadering aankaarten bij het bestuur (alle Friese burgemeesters).

Wie straks bepaalt of er twee, vier of zes mensen uitrukken - de centralist in de meldkamer in Drachten of iemand van de brandweer - moet nog worden bepaald.

Dit is ook landelijk onderwerp van discussie.

Bron: http://www.lc.nl/friesland/bezetting-voertuigen-brandweer-omlaag-17945423.html


EWFS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #1343 Gepost op: 17 november 2014, 14:04:18
Oh oh oh die angst voor de SIV in Nederland! Het is een prima stuk gereedschap het licht er alleen aan hoe je hem inzet, en hoe hij is uitgerust!


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1344 Gepost op: 17 november 2014, 15:15:01
Citaat van: EWFS link=msg=1308823 date=1416229458
Oh oh oh die angst voor de SIV in Nederland! Het is een prima stuk gereedschap het licht er alleen aan hoe je hem inzet, en hoe hij is uitgerust!

Misschien dat je het hele topic moet lezen  :-\ De angst valt echt mee. Operationele vragen op het gebied van veiligheid, slagkracht en inzetcriteria zijn er genoeg en ook terecht. Heeft dus niet met angst te maken.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1345 Gepost op: 17 november 2014, 16:15:30
Citaat van: EWFS link=msg=1308823 date=1416229458
Oh oh oh die angst voor de SIV in Nederland! Het is een prima stuk gereedschap het licht er alleen aan hoe je hem inzet, en hoe hij is uitgerust!
Nou begin maar, waarom vindt jij het een prima stuk gereedschap. Ik ga graag met je in discussie, maar lees dan inderdaad het gehele topic even door. En dan vooral de zaken wat de arbeidsinspectie er van vindt.


EWFS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #1346 Gepost op: 17 november 2014, 23:19:37
Sinds 2008 beschik ik over een SIV met een zeer beproefd blussysteem dat veel in Zuid-Europa, Zwitserland maar ook in de VS worden vergelijkbare blussystemen gebruikt. Deze SIV werd hoofdzakelijk voor brandbestreiding gebruik en er zat HV materiaal op voor ongevallen.  Vanwege zijn 4x4 werd hij veel ingezet voor bos en natuurbrand bestrijding. Ik heb het idee dat wij in Nederland te veel willen. Het blussysteem wat erop zit is niet te vergelijken met de meeste systemen die in Nederland gevoerd worden. De mogelijkheid van schuim bestaat wel maar niettegenstaande vergelijken met CAFS of DLS. Ik heb er in Frankrijk mee gewerkt en tevens Nederland met mijn eigen SIV en de slagkracht is verbluffend. Maar hou het bij hoofdzakelijk brand met een SIV, dit is waar ze goed in zijn mits de goede installatie erop zit. Ik ken mits en maren en ik zie die ook weer in de topic voorbij komen, maar misschien moet er een keer over een schaduw heen gestapt worden. En in wat meer keukens kijken!


guest12562

  • Gast
Reactie #1347 Gepost op: 18 november 2014, 00:12:05
Volgens mij (om het kort te houden) is het inmiddels in diversen regio's getest en komt men er steeds meer achter dat met de SIV's niet de gewenste resultaten worden gehaald.

Bijzonder vreemd dus wat hierboven staat, want over welke regio hebben we het en wat zijn die resultaten dan, bij welke inzetten. Afijn na 68 pagina's blijkt het nu wel te kunnen? Ik stap over de schaduw heen en laat me graag informeren, want geluiden vanuit een andere hoek zijn welkom, maar dan graag onderbouwen zodat ik uit de schaduw kan blijven in dat heerlijke zonnetje?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1348 Gepost op: 18 november 2014, 16:21:47
Citaat van: EWFS link=msg=1308927 date=1416262777
Sinds 2008 beschik ik over een SIV met een zeer beproefd blussysteem dat veel in Zuid-Europa, Zwitserland maar ook in de VS worden vergelijkbare blussystemen gebruikt. Deze SIV werd hoofdzakelijk voor brandbestreiding gebruik en er zat HV materiaal op voor ongevallen.  Vanwege zijn 4x4 werd hij veel ingezet voor bos en natuurbrand bestrijding. Ik heb het idee dat wij in Nederland te veel willen. Het blussysteem wat erop zit is niet te vergelijken met de meeste systemen die in Nederland gevoerd worden. De mogelijkheid van schuim bestaat wel maar niettegenstaande vergelijken met CAFS of DLS. Ik heb er in Frankrijk mee gewerkt en tevens Nederland met mijn eigen SIV en de slagkracht is verbluffend. Maar hou het bij hoofdzakelijk brand met een SIV, dit is waar ze goed in zijn mits de goede installatie erop zit. Ik ken mits en maren en ik zie die ook weer in de topic voorbij komen, maar misschien moet er een keer over een schaduw heen gestapt worden. En in wat meer keukens kijken!
Ik heb de afgelopen tijd erg veel aandacht aan het hele SIV-verhaal geschonken, het One-Seven systeem en de bij bedachte procedures. Vorig jaar ben ik zelfs op de themadag over dit geweest in Bussum.
Er wordt erg veel geroepen, en het wordt ook allemaal erg opgehemeld. Tot je door begint te vragen, en met situaties gaat komen waar absoluut niet over nagedacht is. Kun je dat nadenken ook weer niet echt verwachten aangezien de vragen die je dan stelt puur brandbestrijdingstechnisch  zijn waar de gemiddelde manager geen antwoordt voor heeft. Nogmaals, ik laat me graag overtuigen door iemand die vanuit de harde praktijk wel enthousiast is over de SIV. ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #1349 Gepost op: 18 november 2014, 17:02:45
Citaat
Sinds 2008 beschik ik over een SIV met een zeer beproefd blussysteem dat veel in Zuid-Europa, Zwitserland maar ook in de VS worden vergelijkbare blussystemen gebruikt.
Klinkt interessant, iemand die zelf over een eigen SIV beschikt (dus niet het korps maar hijzelf  ???) en daar positieve ervaring mee heeft.
Citaat
Ik heb er in Frankrijk mee gewerkt en tevens Nederland met mijn eigen SIV en de slagkracht is verbluffend
Ik voel een Tell Sell momentje voor bij komen, maar hoop dat jij uit de schaduw wilt stappen en ons meer informatie wilt geven. Altijd benieuwd naar ervaring met andere blussystemen, en ik ken er heel veel, en ook naar het voertuig wat jij hebt en je inzet ervaringen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar