Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527003 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jeroen_L

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #1350 Gepost op: 19 november 2014, 00:26:53
Citaat van: EWFS link=msg=1308823 date=1416229458
Oh oh oh die angst voor de SIV in Nederland! Het is een prima stuk gereedschap het licht er alleen aan hoe je hem inzet, en hoe hij is uitgerust!

Een reanimatie een straat verderop bij de post Maasbree, werkje voor een SIV van Venlo 10 km verderop?  :-\

p2kflex
12:03:03 18-11-14GROUP-11 DV BRW (REANIMATIE) ACHTER DE HOVEN 43 MBRE 3289
1001639BRW Limburg-Noord (Venlo) (Bemanning SIV)
1001882BRW Limburg-Noord (Venlo) (Kazernealarm)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1351 Gepost op: 19 november 2014, 00:31:30
Citaat van: Jeroen_L link=msg=1309115 date=1416353213
Een reanimatie een straat verderop bij de post Maasbree, werkje voor een SIV van Venlo 10 km verderop?  :-\

p2kflex
12:03:03 18-11-14GROUP-11 DV BRW (REANIMATIE) ACHTER DE HOVEN 43 MBRE 3289
1001639BRW Limburg-Noord (Venlo) (Bemanning SIV)
1001882BRW Limburg-Noord (Venlo) (Kazernealarm)

Was laatst toch ook iets in Limburg Noord? Dat de SIV van ver weg werd gestuurd naar iets wat vlakbij een vrijwillige post gebeurde?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Jeroen_L

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #1352 Gepost op: 19 november 2014, 00:34:08
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1309117 date=1416353490
Was laatst toch ook iets in Limburg Noord? Dat de SIV van ver weg werd gestuurd naar iets wat vlakbij een vrijwillige post gebeurde?

Afgelopen tijd, en alleen die ik gepost heb. Er zijn nog meer voorbeelden.  :-\

Citaat van: Jeroen_L link=msg=1289574 date=1408091046
En dan deze week de SIV van Venlo naar Swalmen te sturen á 20 km voor een OMS terwijl het gebied van Roermond is (+- 5 km) en de posten Beesel, Belfeld, Roermond (evt. vrijwilligers), Montfort en zo kan ik wel door blijven gaan stukken dichterbij liggen. Ziet er weer uit als een gevalletje dat de SIV hoe dan ook gebruikt moet worden. En het is echt geen uitzondering.

Citaat van: Jeroen_L link=msg=1296097 date=1410882228
p2kflex
10:08:05 16-09-14GROUP-11 AM AUTOM.BRAND MELDING TER BORCHT ZUIVELSTRAAT 5 BAAR 3289
1001639BRW Limburg-Noord (Venlo) (Bemanning SIV)
1001882BRW Limburg-Noord (Venlo) (Kazernealarm)


Het object ligt letterlijk naast de brandweerkazerne van Baarlo. Dus sturen we de in de hemel geprezen SIV van Venlo (9 km) er maar naar toe.  ???


EWFS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #1353 Gepost op: 20 november 2014, 13:02:44
Voordat het inderdaad een Tell Sell moment wordt, en dat is niet de bedoeling. Aangezien beelden soms meer zeggen dan woorden. Geef ik hier een paar links naar YouTube waar een vergelijkend systeem wordt gebruikt.

http://www.youtube.com/watch?v=l8HFH6QyOGA
http://www.youtube.com/watch?v=bBZDc-r1P7U
http://www.youtube.com/watch?v=IVGjAcmgSk4 vanaf 2:51
En via Facebook EWFS in typen, dan kom je bij de SIV zelf.


guest12562

  • Gast
Reactie #1354 Gepost op: 20 november 2014, 15:03:32
Als ik google kom ik sprinklers tegen.

De filmpjes lijken gewoon gebruik te maken van en HD met kleinere slangen, dus het wondermiddel heet water? ::)


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #1355 Gepost op: 20 november 2014, 15:45:03
Met respect maar een veredelde hogedrukspuit en een kleine watertank een bosbrandje buiten blussen is toch heel iets anders dan een binnenaanval in een woning of bedrijfspand.

Als je een eigen SIV hebt neem ik aan dat je volledig op de hoogte bent van vuurbelastingen in panden en het (G)RSTV-model. En als je met een SIV in de eerste minuten ter plaatse kan zijn heeft het zeker een meerwaarde maar wij als brandweer komen vaak (veel) later bij een brand. Dan is een brand al aan het ontwikkelen en praten we over hele andere capaciteiten om rookgassen te koelen.  

De uitruktijden en afstanden die een SIV moet overbruggen zorgen op dit moment (nog) niet voor snellere incident-bestrijding. Een SIV heeft bij kleine incidenten mogelijk een meerwaarde omdat er minder mensen uitrukken naar een incident. Dit is dan simpelweg een kostenbesparing. Bij incidenten met bijzonderheden zoals (kans op) slachtoffers, (mogelijke) uitbreidingen etc. werkt een SIV eerder vertragend. Ook kan het verwarrend werken als er wel een rode auto voor de deur staat maar de bemanning geen directe actie kan/mag ondernemen maar moet wachten op versterking.  

Helaas komt de brandweer vaak uit bij situaties waarbij de omstandigheden vooraf en/of bij de melding niet bekend zijn. Heeft de SIV dan echt een meerwaarde? Laat duidelijk zijn dat ik niet tegen een SIV ben maar het nooit de slagkracht van een compleet bemande TS kan vervangen. Wel ben ik verbaast naar de vele pilots in het land. Is iedere regio op dit moment het wiel aan het uitvinden?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #1356 Gepost op: 20 november 2014, 15:49:31
Doet me een beetje denken aan de SIV in Midden-Delfland, met de opgewaardeerde kärcher:

https://www.youtube.com/watch?v=3lNgIsTgjEA

User: Veiligheidsregio Haaglanden


EWFS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #1357 Gepost op: 20 november 2014, 16:06:00
Dat is het dus, dit is alles behalve een veredelde hogedrukspuit. Sterker deze blusinstallatie ze zijn ook bij uitstek geschikt voor beginnende binnen branden. Een woonkamer die goed brand is er zonder probleem goed mee te blussen. En het spijt me te zeggen maar, het blijkt dat bosbranden nog steeds erg onderschat worden. En ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat een SIV een TS kan vervangen. Maar er zijn wel uitrukken geweest waarbij heb gedacht het was mooi geweest, als een geschikte SIV mee was geweest.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1358 Gepost op: 20 november 2014, 16:22:58
Citaat van: EWFS link=msg=1309447 date=1416495960
Dat is het dus, dit is alles behalve een veredelde hogedrukspuit. Sterker deze blusinstallatie ze zijn ook bij uitstek geschikt voor beginnende binnen branden. Een woonkamer die goed brand is er zonder probleem goed mee te blussen. En het spijt me te zeggen maar, het blijkt dat bosbranden nog steeds erg onderschat worden. En ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat een SIV een TS kan vervangen. Maar er zijn wel uitrukken geweest waarbij heb gedacht het was mooi geweest, als een geschikte SIV mee was geweest.
Elke beginnende brand krijg je zelfs met een kopje water uit, als je maar snel genoeg bent. Een volledige ontwikkelde brand ga je met deze installatie echt niet meer blussen, ook niet met die mooie wonder middeltjes zoals One-Seven. Niet voor niets zijn er nu onderzoeken gaande om te kijken of lage druk sneller inzetbaar kan zijn. Juist omdat de vuurlast in een kamer dermate groot kan zijn dat zelfs HD te kort kan schieten. Ik ben ook erg benieuwt hoe je bij dit soort uitspraken durft te komen, ik ben erg benieuwt naar je onderbouwing.


guest12562

  • Gast
Reactie #1359 Gepost op: 20 november 2014, 16:35:12
Citaat van: EWFS link=msg=1309447 date=1416495960
Dat is het dus, dit is alles behalve een veredelde hogedrukspuit. Sterker deze blusinstallatie ze zijn ook bij uitstek geschikt voor beginnende binnen branden. Een woonkamer die goed brand is er zonder probleem goed mee te blussen. En het spijt me te zeggen maar, het blijkt dat bosbranden nog steeds erg onderschat worden. En ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat een SIV een TS kan vervangen. Maar er zijn wel uitrukken geweest waarbij heb gedacht het was mooi geweest, als een geschikte SIV mee was geweest.

Maar wat is het middel nu en wat is het koelend vermogen, vergelijkbaar met LD of HD, kun je het onderbouwen met bijv. opbrengsten lt/min of iets dergelijks. SIV's worden volgens mij hier ook helemaal niet ingezet bij bosbranden, waarom zou dat effectief zijn. Wordt er dan zo weinig water gebruikt dat je uren met je tank kunt doen.
Ik snap je verhaal niet, maar door op de vlakte te blijven en antwoorden te geven die alleen maar meer vragen op roepen wordt het verhaal niet overtuigender.