Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527005 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1360 Gepost op: 20 november 2014, 16:41:09
Citaat van: Breathe link=msg=1309454 date=1416497712
SIV's worden volgens mij hier ook helemaal niet ingezet bij bosbranden, waarom zou dat effectief zijn. Wordt er dan zo weinig water gebruikt dat je uren met je tank kunt doen.

Het inzetten van speciale natuurbrand SIV's is zeker een goed idee. In de Gemeente Rheden rijden al bijna 15 jaar 3 kleine landrovers voor natuurbrandbestrijding. Het is een mooi middel, maar alleen in combinatie met een groot voertuig. De NatuurbrandSIV kan je inzetten voor de moeilijk bereikbare gebieden en als verkenningsvoertuig. Met een watertank van 300 liter kun je niet heel veel doen, maar met de juiste technieken kom je een heel eind ondersteunend aan de grote Tankautospuiten. Dit soort snelle auto's worden eigenlijk door heel Europa en daarbuiten al jaren gebruikt bij natuurbranden. In Nederland is dat nog zeer schaars. Gedeeltelijk door het landschap waarin het minder noodzakelijk is, daarnaast door het bestuur waarvan alles goedkoop moet zijn en auto's zo breed mogelijk inzetbaar moeten zijn.

De SIV als vervanger zien voor grote natuurbranden is onrealistisch. Dat gaat echt niet goedkomen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1361 Gepost op: 20 november 2014, 16:43:32
Als er zo weinig water wordt gebruikt kun je je gaan afvragen wat je koelend en blussend vermogen is. Wel leuk die filmpjes van natuurbranden met die spuit. De vlammen haal je er mee er vanaf, maar dan is de brand nog niet definitief geblust. Dat bereik je alleen maar door alles goed nat te maken. Soms is het zelfs noodzakelijk dat je doordringend vermogen nodig zult hebben om onderliggende humus en/of veenlagen aan te pakken. En dat bereik je alleen maar met veel water en gebonden stralen. En een natuurbrand vergelijken met een binnenbrand is in mijn ogen een compleet kromme vergelijking. Binnenbrandbestrijding is een geheel andere materie, die om een heel andere aanpak vraagt.


EWFS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #1362 Gepost op: 20 november 2014, 16:48:30
Het systeem heeft een maximale druk van 40 Bar, straalpijp is van nevel traploos te verstellen naar gebonden. En ervaring mee opgedaan in Zwitserland. En ik heb het niet over een volledig ontwikkelde brand, waar naar binnen gaan toch al een vraag is. Maar een woonkamer waar wat kasten banken of stoelen branden is geen probleem. En ik zeg nog maar een keer het is geen One-Seven of een ander wonder middel. Het voldoet erg goed voor zijn taak, en wordt niet voor niets al jaren in verschillende landen gebruikt.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #1363 Gepost op: 20 november 2014, 16:52:51
Citaat van: EWFS link=msg=1309447 date=1416495960
Dat is het dus, dit is alles behalve een veredelde hogedrukspuit. Sterker deze blusinstallatie ze zijn ook bij uitstek geschikt voor beginnende binnen branden. Een woonkamer die goed brand is er zonder probleem goed mee te blussen. En het spijt me te zeggen maar, het blijkt dat bosbranden nog steeds erg onderschat worden. En ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat een SIV een TS kan vervangen. Maar er zijn wel uitrukken geweest waarbij heb gedacht het was mooi geweest, als een geschikte SIV mee was geweest.

Een beginnende brand is zeker met dit systeem prima te blussen maar we weten inmiddels uit onderzoek dat brandontwikkeling binnen enkele minuten extreme vormen kan aannemen. Grondslag hiervoor zijn de moderne materialen zoals de vele kunststoffen in huis of bedrijf. Helaas is de brandweer maar zelden binnen enkele minuten ter plaatse hoeveel rookmelders we ook gaan plaatsen. Bij een (flinke) woningbrand is 1 TS vaak al onvoldoende laat staan bij een agrarische of industriebrand. Daar geloof ik eerder in het afschalingsmodel dan opschalingsmodel. Dus direct met veel materieel en mensen uitrukken en als blijkt dat ze niet nodig zijn weer terug sturen. Lijkt in het begin meer te kosten maar met slagkracht beperk je vele uren (na)blussen. Feit is dat op dit moment uit alle onderzoeken blijkt dat water nog steeds het beste blusmiddel is. Ook blijkt dat we eerder meer dan minder water nodig om branduitbreidingen te voorkomen.          

In de hele discussie van de SIV hoor ik overigens zelden de taak hulpverlening zoals verkeersongevallen voorbij komen. Ook hoor ik zelden de verandering in het waterleidingnet waardoor er minder bluswater beschikbaar is en we moeten werken met de tank van de TS en tankwagens. Of mis ik iets? Is een SIV dan voldoende?

In verschillende pilots zie je een SIV en TS uitrukken. Is de SIV voldoende dan kan de TS binnen blijven of terugkeren. Kostentechnisch heb je dus nog steeds een TS nodig en ook de mensen die opkomen worden gewoon een uur betaald. Waar zit dan de winst?  

Natuurbranden onderschat ik zeker niet. Mijn ervaring is dat we nog een grote slag kunnen slaan in kennis en materiaal. Maar ook daar zie je dat alle branden klein beginnen maar helaas enorm snel kunnen uitbreiden.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1364 Gepost op: 20 november 2014, 16:54:26
Citaat van: EWFS link=msg=1309471 date=1416498510
Het systeem heeft een maximale druk van 40 Bar, straalpijp is van nevel traploos te verstellen naar gebonden. En ervaring mee opgedaan in Zwitserland. En ik heb het niet over een volledig ontwikkelde brand, waar naar binnen gaan toch al een vraag is. Maar een woonkamer waar wat kasten banken of stoelen branden is geen probleem. En ik zeg nog maar een keer het is geen One-Seven of een ander wonder middel. Het voldoet erg goed voor zijn taak, en wordt niet voor niets al jaren in verschillende landen gebruikt.
En net zeg je nog heel wat anders
Citaat van: EWFS link=msg=1309447 date=1416495960
Dat is het dus, dit is alles behalve een veredelde hogedrukspuit. Sterker deze blusinstallatie ze zijn ook bij uitstek geschikt voor beginnende binnen branden. Een woonkamer die goed brand is er zonder probleem goed mee te blussen. En het spijt me te zeggen maar, het blijkt dat bosbranden nog steeds erg onderschat worden. En ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat een SIV een TS kan vervangen. Maar er zijn wel uitrukken geweest waarbij heb gedacht het was mooi geweest, als een geschikte SIV mee was geweest.
Als ik naar binnen ga voor een binnenbrandbestrijding moet ik er zeker van zijn dat ik dan meteen het juiste middel bij me heb, en er niet nog eens achter moet gaan komen dat die babyspuit niet gaat werken bij een brand die tegen een flash-over aan zit. Dan wil ik meteen op de juiste wijze die brand gaan bestrijden. En dan wel met de middelen waarvan ik zeker van ben dat die berekend zijn voor hun taak. En dan te samen met vakmanschap en een juiste blustechniek de klus goed weet te klaren. ::)


EWFS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #1365 Gepost op: 20 november 2014, 18:52:01
Het is bekend dat watermist een hoog koelend vermogen heeft. Nadeel is dat het effectieve bereik daarvan klein is. Door de traploze verstelling van de straalpijp is er dus de mogelijkheid bij het binnen gaan van de ruimte de gewone stoten af te geven en daarna op fijne nevel over te stappen. De pomp geeft max. 50 liter per minuut met een tank kan men blussen tussen de 15 & 20 minuten. Tijd genoeg om een verbinding met een tankwagen of hydrant te maken. Het lijkt mij verder erg logisch dat je met geen enkele SIV naar gaat werken ald de brand tegen een flash-over zit. En het is inderdaad jammer dat er niet meer kleine brandweer voertuigen worden gebruikt bij natuur brand bestrijding. Mits in combinatie natuurlijk van grotere voertuigen zoals de nieuwe van Ommen. Het grote probleem is dat het idee een beetje is dat een hele TS in een SIV past. Dat gaat niet maar, het kan wel een hele goede aanvulling zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1366 Gepost op: 20 november 2014, 19:00:55
Citaat van: EWFS link=msg=1309508 date=1416505921
Het is bekend dat watermist een hoog koelend vermogen heeft. Nadeel is dat het effectieve bereik daarvan klein is. Door de traploze verstelling van de straalpijp is er dus de mogelijkheid bij het binnen gaan van de ruimte de gewone stoten af te geven en daarna op fijne nevel over te stappen. De pomp geeft max. 50 liter per minuut met een tank kan men blussen tussen de 15 & 20 minuten. Tijd genoeg om een verbinding met een tankwagen of hydrant te maken. Het lijkt mij verder erg logisch dat je met geen enkele SIV naar gaat werken ald de brand tegen een flash-over zit. En het is inderdaad jammer dat er niet meer kleine brandweer voertuigen worden gebruikt bij natuur brand bestrijding. Mits in combinatie natuurlijk van grotere voertuigen zoals de nieuwe van Ommen. Het grote probleem is dat het idee een beetje is dat een hele TS in een SIV past. Dat gaat niet maar, het kan wel een hele goede aanvulling zijn.
50ltr per minuut. Met HD heb ik 125ltr per minuut, met lage druk heb ik 250ltr per minuut. Met HD en een goede flash-overstraalpijp, en de straalpijp op de flash-over stand heb ik meteen de juiste straal om een eventuele flash-over aan te kunnen en heb ik meteen flink wat meters rookgaslaag die ik kan koelen. En kan ik eventueel de kegel zodanig aanpassen dat ik de rookgaslaag dieper de ruimte in kan bereiken. Meer meters in de rookgaslaag meer koelend vermogen. Dit alles op 40bar en 125ltr per minuut met een watertank van min 1500 tot 2000ltr. Vandaar ook dat One-Seven dit resultaat never nooit zal bereiken, en zoals ik jouw systeem beoordeel jouw systeem ook niet. ::)


EWFS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #1367 Gepost op: 20 november 2014, 19:30:55
Citaat van: Peter71 link=msg=1309511 date=1416506455
50ltr per minuut. Met HD heb ik 125ltr per minuut, met lage druk heb ik 250ltr per minuut. Met HD en een goede flash-overstraalpijp, en de straalpijp op de flash-over stand heb ik meteen de juiste straal om een eventuele flash-over aan te kunnen en heb ik meteen flink wat meters rookgaslaag die ik kan koelen. En kan ik eventueel de kegel zodanig aanpassen dat ik de rookgaslaag dieper de ruimte in kan bereiken. Meer meters in de rookgaslaag meer koelend vermogen. Dit alles op 40bar en 125ltr per minuut met een watertank van min 1500 tot 2000ltr. Vandaar ook dat One-Seven dit resultaat never nooit zal bereiken, en zoals ik jouw systeem beoordeel jouw systeem ook niet. ::)
Ik kan mij ook niet herinneren dat ik dat gezegd heb, sterker raad ik ook niet aan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1368 Gepost op: 20 november 2014, 19:41:26
Citaat van: EWFS link=msg=1309521 date=1416508255
Ik kan mij ook niet herinneren dat ik dat gezegd heb, sterker raad ik ook niet aan.

Wat is de toegevoegde waarde van jouw systeem dan? Vanmiddag beweerde je namelijk geheel iets anders.
Citaat van: EWFS link=msg=1309447 date=1416495960
Dat is het dus, dit is alles behalve een veredelde hogedrukspuit. Sterker deze blusinstallatie ze zijn ook bij uitstek geschikt voor beginnende binnen branden. Een woonkamer die goed brand is er zonder probleem goed mee te blussen.Maar er zijn wel uitrukken geweest waarbij heb gedacht het was mooi geweest, als een geschikte SIV mee was geweest.


EWFS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #1369 Gepost op: 20 november 2014, 19:42:35
Citaat van: EWFS link=msg=1309521 date=1416508255
Ik kan mij ook niet herinneren dat ik dat gezegd heb, sterker raad ik ook niet aan.
Maar ik durf met dit systeem een stuk verder te gaan dan dat van de gemiddelde SIV in Nederland. Zonder daarbij mijzelf in gevaar te brengen.