Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 526983 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #1400 Gepost op: 1 december 2014, 09:59:41
Daarbij ook te bedenken dat speciaal gebouwde kleinere TS'jes niet aan de standaardbepakking en pompvermogen voldoen, zoals de nieuwe TS'jes in Zeeland. En de aankomsttijd van nr. 5 en 6 is leidend. Dus bijv. een TS 4 van een buurkorps met een opkomsttijd van 10 min., als aanvulling op de eigen SIV / TS4  zal niet goedgekeurd worden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1401 Gepost op: 1 december 2014, 15:58:36
Citaat van: Rolanddeg link=msg=1311664 date=1417395155
Weet iemand waar het eindrapport te vinden is welke onlangs door het Veiligheidberaad is vastgesteld?

Overigens ging ik er, net zoals Peter hierboven, ook in eerste instantie van uit dat de bezetting van een TS (bij een maatgevend incident) op 6 personen blijft staan. Maar wanneer je de zin: "Bij een maatgevend incident blijft de slagkracht van de TS6 het uitgangspunt." héél goed leest, lees je dat de SLAGKRACHT van de TS6 gehandhaafd blijft. Maw.: een bevelvoerder + 2 ploegen. En uiteraard iemand die het voor elkaar krijgt om een pomp aan de gang te krijgen.

Een uitspraak die in onze regio gedaan is, is de volgende:
"Het advies stelt dat voor maatgevende incidenten (binnenbrand woning) de slagkracht van een TS6 nodig is. De eerste eenheid mag worden samengesteld bijvoorbeeld een SIV2 met een TS4 of twee keer een TS4."

Als kanttekening dient vermeld te worden dat deze 6 personen, ongeacht het aantal voertuigen, wel binnen de gestelde normtijd ter plaatse moet zijn. Dit zijn ook de woorden van de regio.

Kortom: ik ben zeer benieuwd hoe de managers de tekst uit het rapport interpreteren, maar ik heb een voorgevoel dat we nog niet van alle ellende af zijn... :-X
Roland, ik lees hem heel simpel Bij maatgevende incidenten dus die woningbrand gaat een TS6 rijden, en dan kent men maar 1 optie. gewoon met de klassieke bezetting op de TS van 1 chauffeur, 1 Bevelvoerder met een 111+112 en een 113+114 ;)


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #1402 Gepost op: 1 december 2014, 19:52:13
SIE in Valkenburg (Limburg) voor aanvulling bezetting tankautospuit landelijke gebieden en eerste (aanzet voor) inzet.

http://www.youtube.com/watch?v=gPEhEitUdwo


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1403 Gepost op: 1 december 2014, 20:00:06
Citaat van: HJ94 link=msg=1311839 date=1417459933
SIE in Valkenburg (Limburg) voor aanvulling bezetting tankautospuit landelijke gebieden en eerste (aanzet voor) inzet.

http://www.youtube.com/watch?v=gPEhEitUdwo

Gelukkig noemt heel Nederland op Valkenburg na dit type voertuig een SIV in plaats van een SIE. Geeft totaal geen onduidelijkheid als verschillende regio's hetzelfde concept weer een andere naam gaan geven.  :-\
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #1404 Gepost op: 2 december 2014, 09:01:21
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1311845 date=1417460406
Gelukkig noemt heel Nederland op Valkenburg na dit type voertuig een SIV in plaats van een SIE. Geeft totaal geen onduidelijkheid als verschillende regio's hetzelfde concept weer een andere naam gaan geven.  :-\
Nee dat zie je verkeerd, als je het concept een andere naam geeft dan lijkt het weer of je een ander concept hebt en kan je weer een heel nieuw project beginnen! Dat heet je zelf in de markt houden.  98uiye
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #1405 Gepost op: 2 december 2014, 09:18:15
Citaat van: Peter71 link=msg=1311798 date=1417445916
Roland, ik lees hem heel simpel Bij maatgevende incidenten dus die woningbrand gaat een TS6 rijden, en dan kent men maar 1 optie. gewoon met de klassieke bezetting op de TS van 1 chauffeur, 1 Bevelvoerder met een 111+112 en een 113+114 ;)
Helaas, er is me gisteravond verteld dat de eerste 6 personen ook in verschillende voertuigen aan mogen komen, en dat de woorden van het veiligheidsberaad onzorgvuldig gekozen zijn... :'(


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #1406 Gepost op: 2 december 2014, 09:23:24
Ach.... je zou natuurlijk ook inderdaad met een Snel Inzetbaar Voertuig aan de gang kunnen. Zonder watertank, zonder HD, maar met pomp en LD. Gewoon 6 man aan boord. Maar wel een snel voertuig ipv een vrachtwagen.

Kwestie van oefenen en kijken van wat er op de markt is. Maar dan denk ik dat LD net zo snel kan zijn als HD, maar met meer slagkracht. Knappe Sprinter met pomp en goede motor erin... maar goed ook dat zal wel al geprobeerd zijn...

SIV en SIE vind ik persoonlijk meer lijken op bezuinigingsmaatregelen en proberen te voldoen aan bepaalde normen zonder de brandweerzorg en veiligheid van de brandweer mensen te garanderen....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1407 Gepost op: 2 december 2014, 19:00:43
Citaat van: Rolanddeg link=msg=1311917 date=1417508295
Helaas, er is me gisteravond verteld dat de eerste 6 personen ook in verschillende voertuigen aan mogen komen, en dat de woorden van het veiligheidsberaad onzorgvuldig gekozen zijn... :'(
Dan worden uitspraken verkeerd opgevat. Een TS6 is een TS6 zoals we die allemaal kennen. Zoals het aan jou is uitgelegd spreken we nog steeds over variabele voertuigbezetting. ;)


UutGrunn

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #1408 Gepost op: 3 december 2014, 09:49:44
Rolanddeg heeft het wel goed begrepen. Zoals nu is bepaald moet de slagkracht van een TS6 bij maatgevende incidenten worden gehanteerd. Hierbij geldt dat de slagkracht van de TS6 modulair mag worden opgebouwd mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Hierbij zijn back-up tijden en de opkomsttijden belangrijk. Daarnaast geldt dat op het eerste voertuig een bevelvoerder moet zitten.  Voor de opkomsttijd van de samengestelde TS6 geldt het moment dat de TS6 compleet is op de plaats incident. Een SIV (of SIE) kan dus eigenlijk niet zorgen voor winst op de opkomsttijden. Wel kan het mogelijk zijn sneller TP te zijn en daardoor een eerste klap uit te delen.

Maar bepalend blijft het maatgevend scenario, taak-slagkracht, RI&E en een goede match tussen vakmanschap, klus, materieel en bepakking.

Ik neem aan dat hetgeen in het Veiligheidsberaad is besproken/besloten nog wordt gepubliceerd


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1409 Gepost op: 3 december 2014, 16:15:14
Citaat van: UutGrunn link=msg=1312096 date=1417596584
Rolanddeg heeft het wel goed begrepen. Zoals nu is bepaald moet de slagkracht van een TS6 bij maatgevende incidenten worden gehanteerd. Hierbij geldt dat de slagkracht van de TS6 modulair mag worden opgebouwd mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Hierbij zijn back-up tijden en de opkomsttijden belangrijk. Daarnaast geldt dat op het eerste voertuig een bevelvoerder moet zitten.  Voor de opkomsttijd van de samengestelde TS6 geldt het moment dat de TS6 compleet is op de plaats incident. Een SIV (of SIE) kan dus eigenlijk niet zorgen voor winst op de opkomsttijden. Wel kan het mogelijk zijn sneller TP te zijn en daardoor een eerste klap uit te delen.

Maar bepalend blijft het maatgevend scenario, taak-slagkracht, RI&E en een goede match tussen vakmanschap, klus, materieel en bepakking.

Ik neem aan dat hetgeen in het Veiligheidsberaad is besproken/besloten nog wordt gepubliceerd
Lees nu eens goed wat je aan tegenstrijdigheden plaatst. De TS6 moet compleet zijn bij het terplaatse zijn op plaats incident, maar gelijktijdig begin je over eerder ter plaatse zijn. Door wie? Door de SIV, door de normale TS? In geval van de SIV dat die eerder ter plaatse zal zijn gaat je verhaal alweer niet op. Afspraak is blijkbaar dat iedereen ter plaatse moet zijn op plaats van de brand. Zoniet praten we nog steeds over variabele voertuigbezetting, met  de mogelijkheid dat de SIV acties gaat ondernemen die we niet willen.