Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 526958 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1460 Gepost op: 18 februari 2015, 17:03:21
Citaat van: honderd link=msg=1331566 date=1424269038
p2kflex
10:42:45 18-02-15GROUP-22 BR NACONTROLE SCHAAFSEBOSWEG 6 HEIJ 3289 1261 1281
1001579BRW Limburg-Noord (Gennep) (Bemanning SIV)
1001581BRW Limburg-Noord (Gennep) (Bemanning Waterwagen)
1001455BRW Limburg-Noord (Gennep) (Dienstwisselcode)


Bemanning SIV Gennep gepiept, verkeerde voertuig (SIV Venlo) erbij? Daarnaast erg bijzonder om een SIV en HA+WAH te zien gaan na een nacontrole.

Overige meldingen van dit incident zijn hier terug te vinden.

Nogmaals bemanning SIV Gennep gepiept, met het voertuig van Venlo.

p2kflex
16:52:14 18-02-15GROUP-11 BR GEBOUW OVERIG VLAMMERTSEHOF 1 BERG 3289 1331
1001995BRW Limburg-Noord (Bergen) (Besturing Kazerne)
1001532BRW Limburg-Noord (Bergen) (Blusploeg A)
1001453BRW Limburg-Noord (Bergen) (Dienstwisselcode)
1001579BRW Limburg-Noord (Gennep) (Bemanning SIV)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1461 Gepost op: 24 februari 2015, 09:13:10
In Roermond is de SIV alweer uit de kazerne gehaald en staat deze nu achter de kazerne buiten en alles staat weer in de kazerne alsof er nooit een SIV is geweest.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


guest12562

  • Gast
Reactie #1462 Gepost op: 24 februari 2015, 09:38:45
Verstandig besluit!


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1463 Gepost op: 24 februari 2015, 09:43:37
Precies! Zeker als je weet dat ze afgelopen 6 tot 8 weken op alles waar SIV+TS gealarmeerd stond alleen de TS op reed  098uo
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #1464 Gepost op: 24 februari 2015, 11:13:54
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1332966 date=1424767417
Precies! Zeker als je weet dat ze afgelopen 6 tot 8 weken op alles waar SIV+TS gealarmeerd stond alleen de TS op reed  098uo
Dat klinkt raar, klinkt meer als of het personeel dus geen zin in de SIV had. (wat ik me voor kan stellen na alle reactie's in dit topic) Al blijf ik er bij dat de SIV bij bepaalde branden echt goedkoper kan zijn: Prullenbak, containerbrand, kleine brandjes enzv. Is het het perfecte inzet middel dat betwijfel ik net als vele andere hier!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1465 Gepost op: 24 februari 2015, 11:31:24
Het ging hier de mensen voornamelijk erom dat ze met zijn 8en op de kazerne zitten (bemanning TS en HV of HW) en met die SIV zouden er dus 2 de SIV ingaan, 4 de TS in en hield je de 2 mensen voor de HV of HW over om die te bezetten. SIV en TS rukte dus altijd samen uit als ze samen gealarmeerd werden. Ze reden letterlijk achter elkaar aan naar het incident. Alle spullen werden bij aankomt altijd uit de TS gepakt, dus SIV reed voor jan met de korte achternaam mee. Nu rijden ze gewoon met de TS waar ze met 6 inzitten naar het incident ipv TS met 4 en een SIV met 2.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1466 Gepost op: 24 februari 2015, 11:42:30
Citaat van: Markvniel link=msg=1332989 date=1424772834
Dat klinkt raar, klinkt meer als of het personeel dus geen zin in de SIV had. (wat ik me voor kan stellen na alle reactie's in dit topic) Al blijf ik er bij dat de SIV bij bepaalde branden echt goedkoper kan zijn: Prullenbak, containerbrand, kleine brandjes enzv. Is het het perfecte inzet middel dat betwijfel ik net als vele andere hier!

Waar zit het goedkoper zijn dan in ?

Je hebt bij een beroepsploeg indien de optie SIV2+TS4 word gebruikt net zoveel betaalde mensen op de post zitten maar wel een extra voertuig en de bijbehorende vierkante meters extra stallingsruimte nodig.

Bij een partime brandweerploeg (vrijwilligers) word over het algemeen iedereen die opkomt minimaal 1 werkuur betaald maar heb je net als bij een beroepsploeg wel de extra kosten behorende bij een extra voertuig in de vorm van verzekering en gebruik van stallingsruimte.
Dus al met al zie ik alleen maar extra kosten en geen besparing in personeelskosten deze zijn immers gelijk .


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #1467 Gepost op: 25 februari 2015, 15:03:30
Bij een beroepskazerne ben ik het met je eens. Bij een vrijwilligers post kan je dan ook minder mensen oproepen? Hoef je ook minder uurloon te rekenen? Blijft het wel belangrijk dat een melding en uitvraging duidelijk moeten zijn. Ik weet zeker dat de SIV niet de oplossing voor alles en overal is maar probeer is in oplossingen te denken ipv in problemen.

Wat mij op dit forum wel begint op te vallen is dat ieder idee anders dan het standaard TS 6 heel snel afgefakkeld wordt als niet veilig, niet uitvoerbaar, duurder enzv. In veel gevallen hebben jullie ook gelijk maar krijg niet het idee dat er met een open mind naar gekeken wordt. Bij het topic over striping zie je allerlei ideeen komen maar als het om brandjes blussen gaat is de TS6 heilig
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #1468 Gepost op: 25 februari 2015, 15:53:56
Citaat van: Markvniel link=msg=1333244 date=1424873010
Bij een beroepskazerne ben ik het met je eens. Bij een vrijwilligers post kan je dan ook minder mensen oproepen? Hoef je ook minder uurloon te rekenen? Blijft het wel belangrijk dat een melding en uitvraging duidelijk moeten zijn. Ik weet zeker dat de SIV niet de oplossing voor alles en overal is maar probeer is in oplossingen te denken ipv in problemen.

Wat mij op dit forum wel begint op te vallen is dat ieder idee anders dan het standaard TS 6 heel snel afgefakkeld wordt als niet veilig, niet uitvoerbaar, duurder enzv. In veel gevallen hebben jullie ook gelijk maar krijg niet het idee dat er met een open mind naar gekeken wordt. Bij het topic over striping zie je allerlei ideeen komen maar als het om brandjes blussen gaat is de TS6 heilig
Natuurlijk is die TS6 heilig verklaard. Het is een doordacht systeem dat slagkracht biedt als dat nodig is en een veilige inzet met rugdekking voor brandweerpersoneel mogelijk maakt. Natuurlijk sta je wel eens met zijn zessen bij een prullenbak, maar net zo goed bij een oms-melding die een flinke kamerbrand blijkt te zijn of bij een autobrand waarbij de auto toch twee andere auto's heeft aangestraald en aangestoken. Waar het om gaat is dat de TS2 kennelijk heilig verklaard moet worden, waarbij risico's voor burgers en personeel ondergeschikt worden gemaakt aan bezuinigingsdoelstellingen. Laat de goudvinken en de bobo's eerst eens komen met een doordacht systeem zonder dat de veiligheid van burgers en personeel in het geding is.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #1469 Gepost op: 25 februari 2015, 16:12:48
Citaat van: rsc link=msg=1333252 date=1424876036
Natuurlijk is die TS6 heilig verklaard. Het is een doordacht systeem dat slagkracht biedt als dat nodig is en een veilige inzet met rugdekking voor brandweerpersoneel mogelijk maakt. Natuurlijk sta je wel eens met zijn zessen bij een prullenbak, maar net zo goed bij een oms-melding die een flinke kamerbrand blijkt te zijn of bij een autobrand waarbij de auto toch twee andere auto's heeft aangestraald en aangestoken. Waar het om gaat is dat de TS2 kennelijk heilig verklaard moet worden, waarbij risico's voor burgers en personeel ondergeschikt worden gemaakt aan bezuinigingsdoelstellingen. Laat de goudvinken en de bobo's eerst eens komen met een doordacht systeem zonder dat de veiligheid van burgers en personeel in het geding is.

Is natuurlijk een verschil tussen de inzet van:
- een SIV met daarin 2-4 man aan boord en een tweede voertuig (TS) die dan paar minuten later arriveert én
- een SIV met daarin 4 man aan boord die de kleine klusjes dienen te klaren.

Het is toch niet verkeerd om alvast 2-4 man op pad te sturen, zodat zij de eerste slag kunnen slaan, even later gevolgd door een TS? Vergelijk dit met een demonstratie, arrestatie of iets dergelijks bij de politie, het eerste voertuig kan alvast beginnen aan de inzet, de daarop volgende auto's volgen daarna en helpen mee. Waarbij eerste auto ervoor zorgt dat info wordt doorgegeven aan alarmcentrale en de hoogste noodhandelingen verricht worden.