Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 534648 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1480 Gepost op: 25 februari 2015, 21:38:21
Met twee man naar de brand?


Een foto van een flinke brand in Koningsbosch, een kerkdorp in Noord-Limburg. Op de achtergrond zien we twee tankautospuiten (gewone bluswagens); op de voorgrond een brandweerbusje, een Snel Interventie Voertuig voor twee man (SIV2), dat in deze regio wordt ingezet om extra snel bij een brand te zijn.

De vakbonden, de Vakvereniging Brandweervrijwilligers (VBV) en deskundigen hebben grote moeite met deze SIV’s. Volgens hen laat de foto zien wat zo’n ‘bestelbusje’ waard is als het er echt toe doet.

Op de bronsite de bewuste foto.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1481 Gepost op: 25 februari 2015, 23:39:29
En zo heeft de SIV in Midden en Noord Limburg vaker letterlijk op een afstand gestaan. Want ze gebruikte de SIV nauwelijks bij een daadwerkelijke inzet.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1482 Gepost op: 25 februari 2015, 23:56:33
Citaat van: Markvniel link=msg=1333244 date=1424873010
Bij een beroepskazerne ben ik het met je eens. Bij een vrijwilligers post kan je dan ook minder mensen oproepen? Hoef je ook minder uurloon te rekenen? Blijft het wel belangrijk dat een melding en uitvraging duidelijk moeten zijn. Ik weet zeker dat de SIV niet de oplossing voor alles en overal is maar probeer is in oplossingen te denken ipv in problemen.

Wat mij op dit forum wel begint op te vallen is dat ieder idee anders dan het standaard TS 6 heel snel afgefakkeld wordt als niet veilig, niet uitvoerbaar, duurder enzv. In veel gevallen hebben jullie ook gelijk maar krijg niet het idee dat er met een open mind naar gekeken wordt. Bij het topic over striping zie je allerlei ideeen komen maar als het om brandjes blussen gaat is de TS6 heilig

Nee de TS6 is niet heilig maar de eigen veiligheid bij een brandinzet.

Bij die vrijwilligerspost moet indien bijvoorbeeld de gemelde containerbrand  een container blijkt te zijn die wel tegen een pand aan staat, en is overgeslagen naar dat  pand en daardoor dus een maatgevend incident is geworden de backup van TS4 wel binnen de wettelijke termijn van X aantal minuten terplaatse moet zijn. dus moet ook de TS 4 al aanrijdend zijn voordat er überhaupt een inventarisatie van het incident kan plaats vinden.
Hierdoor moet dus voor elk brandincident wettelijk gezien de SIV en de TS gelijktijdig worden gealarmeerd met de bijkomende factor van 2 tot 2,5 personen per voertuigplek dus is bij een brandincident  deze vorm vooral duurder aangezien je dus bij een vrijwillige bezetting i.p.v.1 bevelvoerder en 1 chauffeur nu 2 bevelvoerders en 2 chauffeurs moet hebben waardoor de kans groter is dat de backup niet gaat rijden omdat er maar 1 chauffeur of bevevoerder is
Bij een maatgevend incident zal er, gezien de veiligheid van de in te zetten aanvalsploegen, moeten worden gewacht totdat dat beide voertuigen terplaatse zijn.
Dus zal een eventuele redding verlaat mogen worden ingezet i.v.m. de eigen veiligheid personeel.

Kortom voor brandincidenten is en blijft de enige veilige en verantwoordde inzet de TS6 of een SIV en TS4  of 2x TS 4 welke als een treintje gaan rijden.

Achteraf is het makkelijk om te zeggen de TS was te veel voor een incident maar het is veel vervelender als je achteraf moet constateren het is een onveilige inzet geweest of we hebben een redding niet uit kunnen voeren of erger de inzet ploeg heeft de redding ingezet maar is hierdoor verongelukt omdat ze te weinig oog hadden voor eigen veiligheid en er zijn in gegaan zonder backup ploeg voor de eigen veiligheid.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1483 Gepost op: 27 februari 2015, 14:12:17
p2kflex
13:46:28 27-02-15GROUP-11 AM AUTOM.BRAND MELDING (GEVERIFIEERDE BR: GEVANGENIS) ROOYSE WISSEL, FPC DE WANSSUMSEWEG - N270 12 A OOST 2131 1431 N270
1001624BRW Limburg-Noord (Horst aan de Maas) (Bevelvoerder)
1001996BRW Limburg-Noord (Meerlo) (Besturing Kazerne)
1001686BRW Limburg-Noord (Meerlo) (Blusploeg 1)
1001687BRW Limburg-Noord (Meerlo) (Blusploeg 2)
1001465BRW Limburg-Noord (Meerlo) (Dienstwisselcode)
1001989BRW Limburg-Noord (Venray) (Besturing Kazerne)
1001891BRW Limburg-Noord (Venray) (Blusploeg 1)
1001892BRW Limburg-Noord (Venray) (Blusploeg 2)
1001894BRW Limburg-Noord (Venray) (Blusploeg 4)
1001481BRW Limburg-Noord (Venray) (Dienstwisselcode)
1001786BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD Venray)
1001781BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Noord)
p2kflex
13:43:19 27-02-15-ALPHA-1 AM AUTOM.BRAND MELDING ROOYSE WISSEL, FPC DE WANSSUMSEWEG - N270 12 A OOST 1489 N270
1001905BRW Limburg-Noord (Venray) (Bemanning SIV)


Jullie eerst............ ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1484 Gepost op: 27 februari 2015, 19:54:24
De keuze:

1. Post sluiten (geen 6 personen meer beschikbaar)
2. Uitrukken met TS4 en altijd back-up van een 2e TS of TS4

Wat kiezen jullie?


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #1485 Gepost op: 27 februari 2015, 21:48:29
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1333802 date=1425063264
De keuze:

1. Post sluiten (geen 6 personen meer beschikbaar)
2. Uitrukken met TS4 en altijd back-up van een 2e TS of TS4

Wat kiezen jullie?

Keuze 3...

Investeren in personeel. Kijk naar de reden van het tekort aan vrijwilligers. Werving, vergoeding, beschikbaarheid, bereidheid.... waar gaat het mis en wat kan hieraan verbeterd worden. Dit is natuurlijk niet alleen de taak van het korps maar ook de regio.

Je verwijderd toch ook niet je deur als deze piept bij gebruik.
Groet Anne


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1486 Gepost op: 28 februari 2015, 08:08:57
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1333802 date=1425063264
De keuze:

1. Post sluiten (geen 6 personen meer beschikbaar)
2. Uitrukken met TS4 en altijd back-up van een 2e TS of TS4

Wat kiezen jullie?
Geen van beide op dit moment., zeker niet met de back-up zoals jij hem voorstelt. ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1487 Gepost op: 28 februari 2015, 08:14:43

Citaat van: Anne link=msg=1333822 date=1425070109
Keuze 3...

Investeren in personeel. Kijk naar de reden van het tekort aan vrijwilligers. Werving, vergoeding, beschikbaarheid, bereidheid.... waar gaat het mis en wat kan hieraan verbeterd worden. Dit is natuurlijk niet alleen de taak van het korps maar ook de regio.

Je verwijderd toch ook niet je deur als deze piept bij gebruik.
Inderdaad investeren in personeel is de beste optie. En het blijkt dat er nog steeds best nieuw personeel te vinden is.  O0


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1488 Gepost op: 28 februari 2015, 08:40:18
Citaat van: Peter71 link=msg=1333861 date=1425107337
Geen van beide op dit moment., zeker niet met de back-up zoals jij hem voorstelt. ::)


Hoezo niet? TS4 met meteen tweede auto bij 'echte' incidenten lijkt me een uitstekende optie als er te weinig mensen zijn.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1489 Gepost op: 28 februari 2015, 08:51:43
Zoals je weet is er tot nu toe maar 1 regio geweest die echt werk heeft gemaakt naar de haalbaarheid van het variabele voertuigbezettings verhaal. En dat is de regio waar wij allebei werkzaam voor zijn Utrecht. Daar is een uitgebreide risico analyse geweest, en van daaruit kan er eventueel met 2x TS4 worden gewerkt voor een maatgevend incident. En niet eerder dan dat er aan een hoop voorwaarde is voldaan.
Het is ook niet voor niets dat pilots zoals in Limburg tot stilstand komen, en weer terug gaat naar de TS6. Het is niet voor niets dat er steeds meer hakken in het zand worden gezet. Juist omdat dit project te rooskleurig werd voorgespiegeld. Wees creatief en zorg voor nieuwe mensen, lukt dit niet kun je altijd nog gaan nadenken over variabele voertuigbezetting. Maar dan moet de input ook vanuit die posten komen, en de posten er zelf ook achter kunnen staan. Niet omdat het van bovenaf zo moet.