Bij een beroepskazerne ben ik het met je eens. Bij een vrijwilligers post kan je dan ook minder mensen oproepen? Hoef je ook minder uurloon te rekenen? Blijft het wel belangrijk dat een melding en uitvraging duidelijk moeten zijn. Ik weet zeker dat de SIV niet de oplossing voor alles en overal is maar probeer is in oplossingen te denken ipv in problemen.
Wat mij op dit forum wel begint op te vallen is dat ieder idee anders dan het standaard TS 6 heel snel afgefakkeld wordt als niet veilig, niet uitvoerbaar, duurder enzv. In veel gevallen hebben jullie ook gelijk maar krijg niet het idee dat er met een open mind naar gekeken wordt. Bij het topic over striping zie je allerlei ideeen komen maar als het om brandjes blussen gaat is de TS6 heilig
Nee de TS6 is niet heilig maar de eigen veiligheid bij een brandinzet.
Bij die vrijwilligerspost moet indien bijvoorbeeld de gemelde containerbrand een container blijkt te zijn die wel tegen een pand aan staat, en is overgeslagen naar dat pand en daardoor dus een maatgevend incident is geworden de backup van TS4 wel binnen de wettelijke termijn van X aantal minuten terplaatse moet zijn. dus moet ook de TS 4 al aanrijdend zijn voordat er überhaupt een inventarisatie van het incident kan plaats vinden.
Hierdoor moet dus voor elk brandincident wettelijk gezien de SIV en de TS gelijktijdig worden gealarmeerd met de bijkomende factor van 2 tot 2,5 personen per voertuigplek dus is bij een brandincident deze vorm vooral duurder aangezien je dus bij een vrijwillige bezetting i.p.v.1 bevelvoerder en 1 chauffeur nu 2 bevelvoerders en 2 chauffeurs moet hebben waardoor de kans groter is dat de backup niet gaat rijden omdat er maar 1 chauffeur of bevevoerder is
Bij een maatgevend incident zal er, gezien de veiligheid van de in te zetten aanvalsploegen, moeten worden gewacht totdat dat beide voertuigen terplaatse zijn.
Dus zal een eventuele redding verlaat mogen worden ingezet i.v.m. de eigen veiligheid personeel.
Kortom voor brandincidenten is en blijft de enige veilige en verantwoordde inzet de TS6 of een SIV en TS4 of 2x TS 4 welke als een treintje gaan rijden.
Achteraf is het makkelijk om te zeggen de TS was te veel voor een incident maar het is veel vervelender als je achteraf moet constateren het is een onveilige inzet geweest of we hebben een redding niet uit kunnen voeren of erger de inzet ploeg heeft de redding ingezet maar is hierdoor verongelukt omdat ze te weinig oog hadden voor eigen veiligheid en er zijn in gegaan zonder backup ploeg voor de eigen veiligheid.