Intressante discussie. Ook in de gemeente waar ik werkzaam ben speelt de gedachte om in de toekomst over te gaan naar kleine blusvoertuigen, met een bezetting van minder dan 6. ( 4 of 5)
Ten eerste vind ik de reden die hier wordt aangegeven dat je dan tenminste nog aan je nachtrust komt als je er voor een buiten brand niet uit hoeft Lariekoek. Je bent werkzaam bij de brandweer of niet. Straks sturen 's we nachts een aangewezen man op de scooter om OMS-jes te controleren
Maar stel je gaat over naar standaard bezetting van de TS'n naar 4 man. Wat zul je dan moeten aanpassen. O.a. het aflegsysteem, het OGS verhaal, het THV inzetsysteem etc. verder werkt het alleen als alle posten in het verzorgingsgebied overgaan. Je kunt in een regio geen halve en hele TS'n hebben. Stel grote brand en als bijstand komt een 4 man TS.
Ook voor de rampenbestijding moet je dan ander procedures hebben, want ook dat is nu gebaseerd op 6 man TS'n.
En het verhaal van Delft wat hier vaak aangehaald wordt is een andere discussie. Dat kleine voertuig is aangeschaft ivm de moeilijke bereikbaarheid van het oude centrum, en wordt altijd ondersteund door een complete TS. (dus 4+6) en niet vanwege bezuiniging op personeel. En deze kleine TS rijdt niet
alleen op OMS meldingen, buitenbranden, verkeersongevallen of OGS. Hij is puur bedoeld als voertuig om snel in de oude binnenstad uit de voeten te kunnen.
Internationaal zijn er wel voorbeelden waar men werkt met kleine eerstelijns blusvoertuigen. Ik noem een Parijs waar men snelle Permier Secours voertuigen heeft, maar die operereren altijd bij een binnenbrand in een trein met een zware TS en Autoladder. En hun hele inzetsysteem is er op gebaseerd. Verder London, rijdt (dacht ik) nog steeds met 5 man op een TS, maar sturen bij elke melding wel minimaal twee blusvoertuigen of zelfs 4 TS'n op pad. Amerika, ook daar werkt men al langer met 4, of zelfs 2 man op een voertuig. Maar men is daar niet blij mee, en er is daar niet vanuit tactisch oogpunt voor gekozen, maar puur financieel. Wel wordt daar met verschrikkelijk veel materieel uitgerukt op elke melding, want ja je hebt toch het personeel nodig.
Naar mijn mening kun je alleen over gaan naar 4 man TS'n als je de spreiding van de posten verkleind. Dus meer brandweerposten dichter bij elkaar en bij elke melding drie Mini TS en een RV sturen. Dan kun je aan de zorgnormen blijven voldoen en heb je ook voldoende personeel om in voorkomende gevallen datgene te doen waar voor je gekomen bent, redden van mensen, uitbreiding voorkomen en brandbestrijding.
En het laten uitrukken van een voertuig onder leiding van een HBT met een aanvullende module, ook ik ben daar in het verleden wel eens ingetuind. Maar ben nu wijzer geworden. Als zelfs een OVD zich moet verantwoorden voor zijn inzet ga ik als HBT geen bevelvoerder spelen. Ik neem die verantwoording niet op me, als het fout gaat moet ik het uitleggen bij de rechter of gaat dan de commandant uitleggen dat hij mij met onvoldoende diploma's op pad heeft gestuurd.