Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 534310 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1500 Gepost op: 8 mei 2015, 19:55:08
Klopt die uitleg is er weer geweest. Die uitleg kan mij inziens beter gevoerd worden in 1 apart topic zodat in een topic over een inzet over die inzet gesproken kan worden wat de meeste mensen leuk vinden. Nu worden vele topic verpest door de SIV-discussie waardoor er voor mensen geen lol meer aan is op het forum. Het blijven tenslotte steeds dezelfde mensen die hun mening doordrammen. Ze pakken elke inzet aan om hun mening te kunnen ventileren. Begin ook eens over de inzetten waar een SIV o.i.d. goed zou kunnen functioneren. Alleen komen die inzetten (containterbrand, liftopsluiting e.d.) hier niet op het forum voor omdat ze te klein zijn.

Ja de meeste discussies worden over de inzet zelf worden doodgemaakt door het SIV-gezeur.

Klopt ik heb er zelf aan meegedaan. Betekend dat ik dan niet mag voorstellen om de SIV-discussie in een apart topic te behandelen????

En ik trek mijn mening niet in. Waar zie jij dat?

Citaat van: Peter71 link=msg=1349175 date=1431107399
Ik denk dat er uitleg genoeg is geweest, over hoe en of een SIV bij dit soort incidenten zou kunnen functioneren. En er is zeer inhoudelijk uitgelegd waarom dit niet het geval is. Dus deze discussie word alles behalve doodgemaakt door de SIV-discussie. En nogmaals, je hebt er zelf aan meegedaan, nu niet je mening in gaan trekken omdat men het grandioos oneens is met je.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1501 Gepost op: 8 mei 2015, 20:08:24
Een ieder mag zijn mening hebben, en die uitdragen. Zeker als die meningen ook nog eens gegrond blijken te zijn. Dus wat is een mening doordrammen. Je zou je ook kunnen gaan afvragen of er in die mening geen grote punt van waarheid zit. Waarom moet ik over positieve punten beginnen als die er niet zijn? Hoe zo moet ik lovend zijn over de inzet bij een prullenbakbrand, dat is geen maatgevend incident. Ik wil graag de resultaten weten van de inzet van een 2mans SIV of TS4  bij een maatgevend incident, en daar wordt je niet vrolijk van. Zelfs de arbeidsinspectie was daar zeer duidelijk in. Als je de berichten rond de variabele voertuigbezettingen volgt kun je er achter komen dat er een aantal projecten inmiddels gestopt zijn. Dat gebeurd niet zo maar.
Ik wil best lovend zijn, maar ik ga niet mijn eigen mening en gevoel in de steek laten.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1502 Gepost op: 9 mei 2015, 09:53:28
Het is interessant om te zien hoe van Strien A-A de bezuiniging bij gelijkblijvende slagkracht bij de eerste uitruk aanpakt zonder variable voertuigbezetting SIV etc.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #1503 Gepost op: 9 mei 2015, 10:45:38
Geef eens wat info waar dat te vinden is?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1504 Gepost op: 9 mei 2015, 13:15:35
Citaat van: JAB link=msg=1349250 date=1431161138
Geef eens wat info waar dat te vinden is?

Op afstand,internet, : de uitgebreide site van brandweer A-A met de verwijzingen naar de nodige publicaties en brochures, o.a. de zeer uitvoerige jaarverslagen van af 2008 inclusief de financiele verantwoordingen,budgetten, de siteraps etc.
In de praktijk : geen nieuwe, grote,dure en glazen brandweershowrooms, die verwachtingen scheppen mbt de hoeveelheid personeel dat onmiddellijk zou moeten kunnen uitrukken maar eenvoudige kazernes waaruit direct en met voldoende personeel kan worden uitgerukt. Bij een alarmering woningbrand etc. binnen de kortste keren twee autospuiten en een ladder voor de deur,in sommige gebieden twee autospuiten en twee ladders.
Al naar het nader bericht een snelle opschaling etc.
En waar de frequentie van de inzet laag is zoals bijvoorbeeld de blusboot het onderhoud en de bemanning van beroeps naar vrijwilligers etc.
Geen materieel dat betrekkelijk weinig in A-A kan worden ingezet maar zoals bijv. een hoogwerker uit een naburige regio gebruiken.
etc.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1505 Gepost op: 9 mei 2015, 13:28:16
http://www.brandweer.nl/amsterdam-amstelland/organisatie/amsterdam-amstelland/publicaties/
Hier staan de zaken vermeld waar Thor het over heeft. En een snelle blik verteld al snel dat een korps als Amsterdam weldegelijk bezig om zaken effecienter aan te gaan pakken, maar dit niet ten koste laat gaan van de slagkracht. Ze hebben niet voor niets een poosje geleden 16 nieuwe TSen in dienst genomen.
Het efficienter en dus goedkoper werken willen ze op een andere wijze bereiken, meer naar de burger toe de burger van advies dienen. En uiteraard ook naar de bedrijven toe. Daarnaast heeft de brandweer Amsterdam ook oog voor hun vrijwilligers, en is daar het besef dat ze niet zonder vrijwilligers kunnen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1506 Gepost op: 9 mei 2015, 14:11:50
Citaat van: Peter71 link=msg=1349273 date=1431170896
http://www.brandweer.nl/amsterdam-amstelland/organisatie/amsterdam-amstelland/publicaties/
Hier staan de zaken vermeld waar Thor het over heeft. En een snelle blik verteld al snel dat een korps als Amsterdam weldegelijk bezig om zaken effecienter aan te gaan pakken, maar dit niet ten koste laat gaan van de slagkracht. Ze hebben niet voor niets een poosje geleden 16 nieuwe TSen in dienst genomen.
Het efficienter en dus goedkoper werken willen ze op een andere wijze bereiken, meer naar de burger toe de burger van advies dienen. En uiteraard ook naar de bedrijven toe. Daarnaast heeft de brandweer Amsterdam ook oog voor hun vrijwilligers, en is daar het besef dat ze niet zonder vrijwilligers kunnen.

De vrijwilligers gaan in toenemende mate een steeds belangrijker en gewaardeerder rol spelen naast en in belangrijke aanvulling op de beroepskrachten. Voordeel beroeps in de kazerne met name in de binnenstad is de uitruktijd.
Bij zeer grote branden,heel groot materieel,goede geoefende samenwerking met  o.a. de bedrijven oliehavengebied en aanliggende regio's zoals ZAWA,vroeger de "Zaanstreek",Utrecht,Kennemerland etc.

N.B.Even voor alle duidelijkheid over de inzet van die hoogwerker via de aanliggende regio's. De ladder wordt niet alleen ingezet als redvoertuig bij brand maar functioneert in Amsterdam ook als (tweede) vluchtweg voor de brandweerlieden in het bouwsel,n.l. een ladder blijft altijd zo staan dat men kan vluchten via de ladder. Dit naast de andere voor en nadelen t.o.v de hoogwerker.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1507 Gepost op: 9 mei 2015, 16:43:41
De discussie Variabele voertuigbezetting (TS-4,SIE,SIV etc.) bij een alarmering gebouwbrand is nmm vrij zinloos als het belangrijkste ijkpunt is en blijft het tijdstip eerste voertuig ter plaatse.
De melding en dus het tijdstip het is aanvang blussing of het is aanvang redding zou een aanzienlijk beter beeld kunnen geven van het moment van de daadwerkelijke inzet en daar gaat het toch in de praktijk echt om en niet om het tijdstip waarop een of ander rood voertuig, “al dan niet vrij hulpeloos in afwachting van”, voor de deur staat of in de buurt is.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1508 Gepost op: 20 mei 2015, 15:41:10
In Limburg-Noord zie je steeds vaker dat de bemanning van de SIV bij reanimaties wordt ingezet.
Ze zitten toch op de kazerne en de SIV heeft ook een AED aan boord. Worden ze mooi gebruikt voor klussen waar ze het verschil wél kunnen maken.

p2kflex
10:39:33 20-05-15-ALPHA-1 DV BRW (REANIMATIE) Henseniusstraat 38 VENR 1489
1001905BRW Limburg-Noord (Venray) (Bemanning SIV)
p2kflex
12:35:22 20-05-15-ALPHA-1 DV BRW (REANIMATIE) Stationsstraat 28 WEER 4489
1001926BRW Limburg-Noord (Weert) (Bemanning SIV)
p2kflex
13:26:45 20-05-15GROUP-11 DV BRW (REANIMATIE) Acaciastraat 25 TEGE 3289
1001639BRW Limburg-Noord (Venlo) (Bemanning SIV)
1001882BRW Limburg-Noord (Venlo) (Kazernealarm)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #1509 Gepost op: 20 mei 2015, 23:00:15
Citaat van: honderd link=msg=1351474 date=1432129270
In Limburg-Noord zie je steeds vaker dat de bemanning van de SIV bij reanimaties wordt ingezet.
Ze zitten toch op de kazerne en de SIV heeft ook een AED aan boord. Worden ze mooi gebruikt voor klussen waar ze het verschil wél kunnen maken.

p2kflex
10:39:33 20-05-15-ALPHA-1 DV BRW (REANIMATIE) Henseniusstraat 38 VENR 1489
1001905BRW Limburg-Noord (Venray) (Bemanning SIV)
p2kflex
12:35:22 20-05-15-ALPHA-1 DV BRW (REANIMATIE) Stationsstraat 28 WEER 4489
1001926BRW Limburg-Noord (Weert) (Bemanning SIV)
p2kflex
13:26:45 20-05-15GROUP-11 DV BRW (REANIMATIE) Acaciastraat 25 TEGE 3289
1001639BRW Limburg-Noord (Venlo) (Bemanning SIV)
1001882BRW Limburg-Noord (Venlo) (Kazernealarm)
Zeker een goede inzetvoorwaarde. Vooral gezien de korte tijdsintervallen waardoor ik kan voorstellen dat de gele tak behoorlijk leeggetrokken is. Een SIV als assistentie of eerste aanval is zinvol. Wel borrelt een andere vraag op. Hoe zit het dan met het uitrukprincipe: 1 SIV en 1 TS 4 zijn samen 1 TS 6? De SIV is ingezet. Hoe wordt dan de 1e TS van deze posten bemand? men rekent op een uitruk als TS4 en dan... o, er moeten er nog 2 mee want de SIV is al weg.