Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 526931 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #1530 Gepost op: 29 september 2015, 15:05:07
Ook Lelystad begint er aan..
Citaat
Brandweer gebruikt kleiner voertuig bij kleine meldingen
Brandweer Flevoland gaat in Lelystad vanaf 1 oktober bij kleinere meldingen op werkdagen rijden met een Snel Interventie Voertuig (SIV). Dit kleinere voertuig rukt uit met twee personen op kleinere incidenten zoals containerbrandjes, wateroverlast, vervuild wegdek, stormschade, buitensluiting. Op alle overige meldingen rukt een volledige tankautospuit van 6 personen uit.

Veiligheid
Het inzetten van het kleinere brandweervoertuig heeft geen gevolgen voor de (brand)veiligheid. Bij kleinere incidenten komt een kleiner voertuig ter plaatse. Niet zes maar twee personen stappen dan uit om de klus te klaren. Op de kazerne blijft voldoende menskracht en materieel beschikbaar ter aanvulling van de SIV, mocht dit toch nodig zijn. De bemanning van de SIV bestaat uit een chauffeur en een bijrijder die speciaal zijn opgeleid om met dit voertuig uit te rukken. Het uitrukken met dit type voertuig vraagt om een snellere denk- en handelswijze dan het uitrukken met een tankautospuit met 6 personen.
Bron: http://www.lelystad.nl/4/Gemeente/Gemeente-Actueel/Nieuws-2015/Nieuws-2015-September/Brandweer-gebruikt-kleiner-voertuig-bij-kleine-meldingen.html

Als ik het zo lees is het extra geld wat er weggegooid wordt aangezien de kazernebezetting gelijk blijft. Am i wrong?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1531 Gepost op: 29 september 2015, 18:41:39
Misschien hebben de medewerkers die achter blijven taken waarmee ze door kunnen gaan als de SIV uitrukt. Doordat ze minder weggeroepen is er geen extra personeel (lees: geld) nodig om die taken uit te voeren.

Citaat van: ColinC link=msg=1375902 date=1443531907
Ook Lelystad begint er aan.. Bron: http://www.lelystad.nl/4/Gemeente/Gemeente-Actueel/Nieuws-2015/Nieuws-2015-September/Brandweer-gebruikt-kleiner-voertuig-bij-kleine-meldingen.html

Als ik het zo lees is het extra geld wat er weggegooid wordt aangezien de kazernebezetting gelijk blijft. Am i wrong?


guest12562

  • Gast
Reactie #1532 Gepost op: 29 september 2015, 19:08:13
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1375931 date=1443544899
Misschien hebben de medewerkers die achter blijven taken waarmee ze door kunnen gaan als de SIV uitrukt. Doordat ze minder weggeroepen is er geen extra personeel (lees: geld) nodig om die taken uit te voeren.

Wanneer oefenen ze dan?
Zeker doordat er met meerdere voertuigen wordt uitgerukt stijgt de oefenbelasting en omdat er met een SIV wordt uitgerukt is er een hoger verwachtingsniveau van het individu wat weer extra trainingen met zich meebrengt.
Kantoorpersoneel kan niet 1 op 1 worden overgezet, want ergens blijft er dan werk liggen of er wordt te weinig geoefend.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1533 Gepost op: 30 september 2015, 20:12:14
Tijdens de normale oefenmomenten. Tja zou er zo veel meer geoefend moeten worden omdat je met een SIV uitrukt? Ik denk het niet. Waarom kan kantoorpersoneel niet uitrukken (tenminste ik vermoed dat je dat bedoeld met "overzetten")? Dat kan best hoor. En als je bij het berekenen van het aantal FTE voor de kantoortaken rekening mee houdt met hoeveel men uur weg is voor een uitruk kan dat best. Zelf vind ik de combi kantoorpersoneel en de 1e uitruk op een drukke kazerne niet ideaal maar het kan wel. Ik zie meer in een combi uitrukken en werken aan ademlucht, onderhoud enzovoorts....

Citaat van: Breathe link=msg=1375938 date=1443546493
Wanneer oefenen ze dan?
Zeker doordat er met meerdere voertuigen wordt uitgerukt stijgt de oefenbelasting en omdat er met een SIV wordt uitgerukt is er een hoger verwachtingsniveau van het individu wat weer extra trainingen met zich meebrengt.
Kantoorpersoneel kan niet 1 op 1 worden overgezet, want ergens blijft er dan werk liggen of er wordt te weinig geoefend.


guest12562

  • Gast
Reactie #1534 Gepost op: 30 september 2015, 20:18:41
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1376184 date=1443636734
Tijdens de normale oefenmomenten. Tja zou er zo veel meer geoefend moeten worden omdat je met een SIV uitrukt? Ik denk het niet. Waarom kan kantoorpersoneel niet uitrukken (tenminste ik vermoed dat je dat bedoeld met "overzetten")? Dat kan best hoor. En als je bij het berekenen van het aantal FTE voor de kantoortaken rekening mee houdt met hoeveel men uur weg is voor een uitruk kan dat best. Zelf vind ik de combi kantoorpersoneel en de 1e uitruk op een drukke kazerne niet ideaal maar het kan wel. Ik zie meer in een combi uitrukken en werken aan ademlucht, onderhoud enzovoorts....

SIV vergt extra oefening en training en daarbij komt dus dat er vaak meerdere voertuigen op springen staan, dus nog meer oefen belasting.
Volle kazerne met weinig mensen, zorgt voor lage kosten.

Kantoorpersoneel kan uitrukken, maar daardoor blijft dus hun eigen werk liggen. Het betekend gewoon dat afspraken regelmatig zo maar vervallen, dat is natuurlijk niet netjes richting de klant. Rekening houden met FTE is mooi, maar daar wordt dus oefening en training niet in mee genomen, je schiet hierdoor dus gauw te kort, want je komt niet aan je oefening en trainingsuren.
Het is een simpele optelsom van uren, uren voor inzetten, oefenen en regulier werk.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #1535 Gepost op: 12 oktober 2015, 17:59:20
https://issuu.com/geenbladvoordemond/docs/vs_editie3/7?e=0

Volgens mij hier nog niet aan de orde geweest, maar ook in Twente wordt met het TS4 principe gewerkt.
Brandweer Enschede Noord heeft volgens Verzamelstuk editie 2015 no. 3 (blz. 15-16) een 6-mansbezetting waarbij er een TS en AL bemand moet worden.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #1536 Gepost op: 13 oktober 2015, 00:47:30
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1378248 date=1444665560
https://issuu.com/geenbladvoordemond/docs/vs_editie3/7?e=0

Volgens mij hier nog niet aan de orde geweest, maar ook in Twente wordt met het TS4 principe gewerkt.
Brandweer Enschede Noord heeft volgens Verzamelstuk editie 2015 no. 3 (blz. 15-16) een 6-mansbezetting waarbij er een TS en AL bemand moet worden.

Enschede Hoofdpost rukt ook vaak uit, dus dan heb je al snel extra handjes daarnaast. En hoe vaak komt het nou voor dat je én een AL én een TS tegelijkertijd inzet? (Hoofdpost heeft trouwens een HW). Scheelt je per jaar toch zo'n € 100.000 als je 2 man bespaard.


guest12562

  • Gast
Reactie #1537 Gepost op: 21 oktober 2015, 23:45:18
https://www.youtube.com/watch?v=dZOEEQTqvdE&feature=youtu.be

Heel veel mogelijkheden en afwijkingen, vraag me af hoe de alarmcentrale dit in beeld gaat brengen, zeker als men juist landelijke naar standarisering wil op alarmcentrale niveau.
Vraag is ook waarom men dit zo complex maakt?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1538 Gepost op: 22 oktober 2015, 08:27:23
Ik weet niet wat je er complex aan vindt? Ik vind het juist enorm overzichtelijk; bij een aantal meldingen een TS-Light (TS-4, in veel andere regio's vaak alleen een SIV) en voor de rest de TS6 die als TS-Flex inzetbaar is.

Grote voordelen van dit systeem:
- Plaatselijke kennis wordt benut (uitrukken met meer of minder personeel dan ingeschat door de AC)
- Belangrijke rol in vakbekwaamheid van m.n. bevelvoerders; snel op kunnen schalen en een goede inschatting van de situatie maken
- Geen bezuinigingsmaatregel, vooral een systeem dat gericht is op de toekomst (veel posten met krappe bezetting)
- Motivatie: met een TS4 mag je uitrukken in plaats van je onderbezet melden en een andere post alarmeren
- De opschaling blijft met TS-6, zodat je de reguliere nummering en werkwijze aan kunt houden (voor wat betreft commandovoering, anders zal je waarschijnlijk TS4 moeten koppelen aan elkaar). Enige uitzondering is een opschaling met als eerste voertuig een TS4, dan heb je dus 4 man extra
- Restdekking blijft gewaarborgd door posten met twee TS'en; andere posten kunnen dus vaker bijstand verlenen
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


guest12562

  • Gast
Reactie #1539 Gepost op: 22 oktober 2015, 10:06:11
De diversiteit aan voertuigen, inzetprocedures en de schaalvergroting van de alarmcentrales die ervoor gaan zorgen dat het onoverzichtelijk wordt. Daarbij komt ook nog eens dat men landelijk juist naar pakweg 20 standaard incidenten wil op de alarmcentrales waardoor dit dus niet gaat passen met flex en light. Men wil aan de ene kant standaardisering, maar aan de andere kant met minder en flexibel.

Daarnaast begreep ik dat tijdens de dag die georganiseerd voor variabele voertuig bezetting (5 juni is er een werkveld conferentie gehouden over flexibel uitrukken, wat is daarmee gedaan en wat waren de uitkomsten vallen deze te rijmen met deze maatregelen?) dat er korpsen zijn die aangeven dat het wachten is totdat het fout gaat, men voelt zich er niet veilig bij, dus dat men bij elkaar in de keuken kijkt is goed. Maar dan moet er niet alleen gekeken worden wat er werkt, maar ook waar men iets mist of waar men vindt dat het niet veilig gaat. Vraag is dus ook voor Brabant of de mensen die ermee moeten werken het ondersteunen, is hun mening meegenomen, want zij zijn de werkvloer.

Dan even op jou voordelen.

Citaat van: Danny722 link=msg=1379696 date=1445495243
Grote voordelen van dit systeem:

- Plaatselijke kennis wordt benut (uitrukken met meer of minder personeel dan ingeschat door de AC)
- Belangrijke rol in vakbekwaamheid van m.n. bevelvoerders; snel op kunnen schalen en een goede inschatting van de situatie maken
- Geen bezuinigingsmaatregel, vooral een systeem dat gericht is op de toekomst (veel posten met krappe bezetting)
- Motivatie: met een TS4 mag je uitrukken in plaats van je onderbezet melden en een andere post alarmeren
- De opschaling blijft met TS-6, zodat je de reguliere nummering en werkwijze aan kunt houden (voor wat betreft commandovoering, anders zal je waarschijnlijk TS4 moeten koppelen aan elkaar). Enige uitzondering is een opschaling met als eerste voertuig een TS4, dan heb je dus 4 man extra
- Restdekking blijft gewaarborgd door posten met twee TS'en; andere posten kunnen dus vaker bijstand verlenen.

- Plaatselijke kennis van de korpsen blijft, voor de centralisten wordt het juist alleen maar lastiger. Grotere gebieden, minder plaatselijke bekendheid centralisten en de TS Flex wordt eigenlijk alleen maar ingezet om toch maar te kunnen rijden omdat er eigenlijk gewoon te weinig personeel is. Het gaat dus niet om de klus maar om de beschikbare mensen, als ze maar kunnen rijden, met hoeveel maakt niet zoveel meer uit.
- Vakbekwaamheid is inderdaad een goede, wat wordt er aan gedaan om dit op te vangen en is het alleen de bevelvoerder of gaat het ook om de manschappen? Krijgt iedereen de bijscholing extra en wordt het naast het reguliere oefenprogramma standaard meegenomen, is het dan nog wel haalbaar voor vrijwillige korpsen? Snel opschalen is niet moeilijk, maar wat je daarna krijgt is de vraag en hoe lang duurt het, want zit elke TS 6 daarna net zo makkelijk vol? En wat doe je in die tussentijd als je niet genoeg mensen hebt en je zit op de opschaling te wachten, wat kan wel en wat kan niet?
- Het is inderdaad geen bezuiniging, door de opschalingen wordt het waarschijnlijk alleen maar duurder, het is puur gericht op het te kort van het aantal mensen, wat is er aan gedaan om dit te voorkomen en zijn alle opties meegenomen?
- Motivatie, dus het gaat er alleen om dat men gemotiveerd blijft niet dat de burger passend geholpen wordt? We rukken wel uit, maar wachten even wat langer om u te helpen want onze back up is er nog niet, vervelende situatie, maar we zijn wel gemotiveerd.
- Alle TS 6 posten kunnen altijd TS 6 leveren als er opgeschaald wordt?
- Die laatste snap ik niet, want het restdekkingsgebied wordt vele malen groter waardoor men toch juist nog langer moet wachten op hulp? En waarom kan men vaker bijstand verlenen, als je geen 6 man hebt gaat dat toch niet op?

Dan nog even terug naar de meldkamer, ik heb inmiddels al zoveel klusjes meegemaakt dat waarbij ik met 4 man echt te weinig mensen zou hebben, of het nu gaat om een liftinsluiting, dier in nood, een buitenbrand of een zaagklus. Moet ik dan opschalen, dan komt er een TS 6 van ver, daar moet ik op wachten en dan heb ik ineens 10 man waar ik er eigenlijk maar 6 nodig heb en de klus duurt langer. Dit komt toch niet goed over bij mij. En al helemaal niet bij de burger want die roept vaak wat zijn jullie met veel (6) en dan ga je opschalen waardoor je dus met 10 komt. Het is allemaal een beetje tegenstrijdig.

Ik zou er bijv. ook altijd voor kiezen als ik met 6 kan ik met 6 ga, inschatten wat je nodig hebt kun je eigenlijk alleen ter plaatsen, alleen zit daar het probleem wss je hebt er niet altijd 6.

Tot zover even, want hier kun je tal van voorbeelden noemen waarom het wel en niet kan, feit is dat de werkvloer zich ernstig zorgen maakt. En ik heb alle begrip voor de posten waar ze niet met genoeg mensen kunnen komen, maar daar moet gewoon ingezet worden op actieve werving en andere opties om meer mensen tot je beschikking te krijgen en ik weet dat valt niet mee.

Deze post is niet negatief bedoelt maar kritisch richting de genomen stappen de kijkend naar de praktijk welke vaker weerbarstiger is dan standaard klusjes zoals alleen maar een automatische melding welke in veel gevallen met zelfs maar 1 persoon kan worden gedaan. Daarnaast zijn er juist ontwikkelingen in het brandweervak waardoor je dus juist met genoeg mensen moet zijn om de eerst klap effectief uit te delen, het kan van levensbelang zijn om dan direct genoeg mensen en materieel ter plaatsen te hebben.