Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 526891 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1540 Gepost op: 22 oktober 2015, 10:45:27
Citaat van: Breathe link=msg=1379718 date=1445501171
Dan even op jou voordelen.

- Plaatselijke kennis van de korpsen blijft, voor de centralisten wordt het juist alleen maar lastiger. Grotere gebieden, minder plaatselijke bekendheid centralisten en de TS Flex wordt eigenlijk alleen maar ingezet om toch maar te kunnen rijden omdat er eigenlijk gewoon te weinig personeel is. Het gaat dus niet om de klus maar om de beschikbare mensen, als ze maar kunnen rijden, met hoeveel maakt niet zoveel meer uit.

De centralist kan in deze situatie 'overruled' worden door de bevelvoerder met plaatselijke kennis en dus is het probleem van de 'centralist-op-afstand' veel minder groot. Als de centralist een TS-flex alarmeert kan de bevelvoerder er dus altijd voor kiezen om gewoon met 6 man uit te rukken.

Citaat van: Breathe link=msg=1379718 date=1445501171
- Vakbekwaamheid is inderdaad een goede, wat wordt er aan gedaan om dit op te vangen en is het alleen de bevelvoerder of gaat het ook om de manschappen? Krijgt iedereen de bijscholing extra en wordt het naast het reguliere oefenprogramma standaard meegenomen, is het dan nog wel haalbaar voor vrijwillige korpsen? Snel opschalen is niet moeilijk, maar wat je daarna krijgt is de vraag en hoe lang duurt het, want zit elke TS 6 daarna net zo makkelijk vol? En wat doe je in die tussentijd als je niet genoeg mensen hebt en je zit op de opschaling te wachten, wat kan wel en wat kan niet?


Ik ben van mening (maar daar kunnen anderen natuurlijk totaal anders over denken) dat het met de huidige opleidingen en bijscholingen niet meer nodig zou moeten zijn om extra trainingen te verzorgen voor uitrukken met variabele voertuigbezetting. Gaan we met 6 man ergens naar binnen, waar dat met 4 niet kan? Of andersom? De bevelvoerder zal die inschatting altijd moeten maken, met 4 of met 6 personen. Ik kan overigens weinig situaties bedenken waarbij er echt problemen zouden ontstaan; vaak heb je bij echt grote incidenten ook te weinig aan 6 of 8 personen in eerste instantie. Als je met TS4 uitrukt komt automatisch al een tweede TS mee. Met verkennen, afleggen en inzetten ben je vaak al zo veel tijd kwijt dat de tweede TS al ter plaatse is voor het waterpeil kritiek wordt.


Citaat van: Breathe link=msg=1379718 date=1445501171


- Het is inderdaad geen bezuiniging, door de opschalingen wordt het waarschijnlijk alleen maar duurder, het is puur gericht op het te kort van het aantal mensen, wat is er aan gedaan om dit te voorkomen en zijn alle opties meegenomen?

Ik neem aan dat men regelmatig wervingscampagnes houdt? Maar ik zie in het hele land regelmatig problemen bij het werven van vrijwilligers. Blijven proberen te werven, maar ook accepteren dat het een 'nieuwe' situatie is waar we het kennelijk mee moeten doen.......

Citaat van: Breathe link=msg=1379718 date=1445501171
- Motivatie, dus het gaat er alleen om dat men gemotiveerd blijft niet dat de burger passend geholpen wordt? We rukken wel uit, maar wachten even wat langer om u te helpen want onze back up is er nog niet, vervelende situatie, maar we zijn wel gemotiveerd.

Nee hoor, maar waar wordt de burger dan hulp onthouden?

Citaat van: Breathe link=msg=1379718 date=1445501171
- Alle TS 6 posten kunnen altijd TS 6 leveren als er opgeschaald wordt?
Dat is dezelfde situatie als nu. Er rukt nu ook altijd een TS6 uit voor bijstand en wordt niet op personeel bezuinigd, dus als een TS er nu niet uit kan, zal dat in de toekomst ook niet kunnen voor bijstand. Hier heeft het vernieuwde uitrukken niets mee te maken.

Citaat van: Breathe link=msg=1379718 date=1445501171
- Die laatste snap ik niet, want het restdekkingsgebied wordt vele malen groter waardoor men toch juist nog langer moet wachten op hulp? En waarom kan men vaker bijstand verlenen, als je geen 6 man hebt gaat dat toch niet op?


De TS-light of TS-6 blijft bij inzet van het andere voertuig van de post in het dorp inzetbaar, als je het filmpje mag geloven. Op die manier heb je in het brongebied altijd back-up. Hier valt inderdaad wel de kanttekening te maken dat de hulp vanaf een andere post dan vaak langer op zich laat wachten dan nu het geval is.
Citaat van: Breathe link=msg=1379718 date=1445501171

Ik zou er bijv. ook altijd voor kiezen als ik met 6 kan ik met 6 ga, inschatten wat je nodig hebt kun je eigenlijk alleen ter plaatsen, alleen zit daar het probleem wss je hebt er niet altijd 6.


Dat kan toch, volgens het principe van de TS-flex?

Ik vind het niet tegenstrijdig. We leven veel te veel in het sentiment dat TS4 niet kan "want te weinig mensen en stel dat er escalaties optreden etc.". Ik heb in mijn hoeveelheid uitrukken nog maar weinig meegemaakt dat we aan 4 man niet genoeg hadden, maar snap best dat juist die uitzonderingen waarbij wel snel extra slagkracht nodig is de crux vormen. Dan moet je vertrouwen op de meldkamer of als BV zelf snel opschalen - in een groot deel van de gevallen schat de meldkamer bij ons uitstekend in of ze gelijk een extra voertuig mee moeten sturen, zoals vannacht ook...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


guest12562

  • Gast
Reactie #1541 Gepost op: 22 oktober 2015, 12:20:25
Citaat van: Danny722 link=msg=1379727 date=1445503527
De centralist kan in deze situatie 'overruled' worden door de bevelvoerder met plaatselijke kennis en dus is het probleem van de 'centralist-op-afstand' veel minder groot. Als de centralist een TS-flex alarmeert kan de bevelvoerder er dus altijd voor kiezen om gewoon met 6 man uit te rukken.

Dat snap ik maar dan blijft dus nog steeds het probleem bestaan, je hebt er namelijk niet genoeg (manschappen), want daar is het om begonnen.

Citaat van: Danny722 link=msg=1379727 date=1445503527
Ik ben van mening (maar daar kunnen anderen natuurlijk totaal anders over denken) dat het met de huidige opleidingen en bijscholingen niet meer nodig zou moeten zijn om extra trainingen te verzorgen voor uitrukken met variabele voertuigbezetting. Gaan we met 6 man ergens naar binnen, waar dat met 4 niet kan? Of andersom? De bevelvoerder zal die inschatting altijd moeten maken, met 4 of met 6 personen. Ik kan overigens weinig situaties bedenken waarbij er echt problemen zouden ontstaan; vaak heb je bij echt grote incidenten ook te weinig aan 6 of 8 personen in eerste instantie. Als je met TS4 uitrukt komt automatisch al een tweede TS mee. Met verkennen, afleggen en inzetten ben je vaak al zo veel tijd kwijt dat de tweede TS al ter plaatse is voor het waterpeil kritiek wordt.


Idd verschil van mening en ook te onderbouwen met onderzoeken. En als je ervoor kiest om met twee man naar binnen te gaan dan heb je dus geen back up voor je aanvalsploeg totdat de tweede TS er is, hoe lang gaat dat duren?
Er zijn tal van situaties denkbaar en geweest waar ik met die zes dus wel het verschil kon maken en met 4 te kort kom.
Die tweede komt in het filmpje overigens niet altijd mee, want als men niet inschat dat dit nodig is (AC) dan moet je er ter plaatsen weer om vragen wat dus vertragend werkt. Gezien de ontwikkelingen in brandweerland ten aanzien van de brandkromme ligt hier dus wel een probleem als je met te weinig bent, dan loop je dus al gauw achter de feiten aan.

Citaat van: Danny722 link=msg=1379727 date=1445503527
Ik neem aan dat men regelmatig wervingscampagnes houdt? Maar ik zie in het hele land regelmatig problemen bij het werven van vrijwilligers. Blijven proberen te werven, maar ook accepteren dat het een 'nieuwe' situatie is waar we het kennelijk mee moeten doen.......

Misschien is die nieuwe situatie wel helemaal niet afhankelijk van vrijwilligers en moet men accepteren dat een vangnet nu eenmaal geld kost. Om maar eens anders te denken....

Citaat van: Danny722 link=msg=1379727 date=1445503527
Nee hoor, maar waar wordt de burger dan hulp onthouden?
Dat is dezelfde situatie als nu. Er rukt nu ook altijd een TS6 uit voor bijstand en wordt niet op personeel bezuinigd, dus als een TS er nu niet uit kan, zal dat in de toekomst ook niet kunnen voor bijstand. Hier heeft het vernieuwde uitrukken niets mee te maken.

Ik zeg niet onthouden, ik zeg dat het langer duurt voordat je ter plaatsen bent en/of wat kunt doen, komt knap lullig over voor de burger.
En met je tweede opmerking onderschrijf je dus het probleem, dit is ontstaan door te kort aan mensen daar gaat dat vernieuwde uitrukken met een TS 6 dus niet mee worden opgelost.

Citaat van: Danny722 link=msg=1379727 date=1445503527
De TS-light of TS-6 blijft bij inzet van het andere voertuig van de post in het dorp inzetbaar, als je het filmpje mag geloven. Op die manier heb je in het brongebied altijd back-up. Hier valt inderdaad wel de kanttekening te maken dat de hulp vanaf een andere post dan vaak langer op zich laat wachten dan nu het geval is.Dat kan toch, volgens het principe van de TS-flex?

Als je genoeg mensen hebt, wederom waar het probleem is ontstaan en er nog is. Langer wachten kan dus problemen veroorzaken.

Citaat van: Danny722 link=msg=1379727 date=1445503527
Ik vind het niet tegenstrijdig. We leven veel te veel in het sentiment dat TS4 niet kan "want te weinig mensen en stel dat er escalaties optreden etc.". Ik heb in mijn hoeveelheid uitrukken nog maar weinig meegemaakt dat we aan 4 man niet genoeg hadden, maar snap best dat juist die uitzonderingen waarbij wel snel extra slagkracht nodig is de crux vormen. Dan moet je vertrouwen op de meldkamer of als BV zelf snel opschalen - in een groot deel van de gevallen schat de meldkamer bij ons uitstekend in of ze gelijk een extra voertuig mee moeten sturen, zoals vannacht ook...

Zo kan ik dus juist aandragen dat ik vaak extra mensen nodig heb, zelfs nog met een HW erbij, dus het is maar net wat voor geluid je laat horen. In de voorbeelden die worden genoemd heeft men het vaak over automatische meldingen, ja en dat klopt in 9/10 gevallen kun je die zelfs alleen af, maar in hoeverre is dat maatgevend voor de overige uitrukken?
De meldkamers krijgen het juist steeds lastiger en als je aan twee kanten gaat snijden kun je nog wel eens bedrogen uitkomen.
Want stel nou dat de centralist die het voor jou rayon prima weet, maar er ineens en centralist uit Gelderland zit, gaat het dan net zo soepel, dat is namelijk wat er op termijn gaat veranderen. Dat kun je de centralist niet kwalijk nemen, maar het is wel de situatie waar hij dan mee moet dealen.


janneman82

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #1542 Gepost op: 7 november 2015, 18:54:51
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/bezetting-tankautospuit/3361/siv-het-sprookje-van-gooi-en-vecht/

Benieuwd hoe de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek hier op reageert....


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1543 Gepost op: 7 november 2015, 20:17:57
Citaat van: janneman82 link=msg=1382674 date=1446918891
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/bezetting-tankautospuit/3361/siv-het-sprookje-van-gooi-en-vecht/

Benieuwd hoe de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek hier op reageert....

Waarschijnlijk helemaal niet. Hoewel de VBV wel vaak de regio Gooi & Vechtstreek te pakken neemt hebben ze wel degelijk een punt.

En inderdaad. Als de brandweer snel was, heeft het door de snelle inzet erger voorkomen. Als ze laat zijn dan heeft het geen gevolgen gehad voor het verloop van de brand of is zelfs de veiligheid niet in het geding geweest. (Als er al brand woedt is de veiligheid toch al in het geding geweest? Anders was er geen brand uitgebroken)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #1544 Gepost op: 8 november 2015, 09:21:21
Gezien het bedrijfspand (groot, meerdere bedrijven aan elkaar) is de SIV inzet hier niet als succesvol te beschouwen. Een SIV bezetting kan en mag bij zo'n brand NIET naar binnen. Een schuimstraal op de gevel is echt niet bepalend voor het behoud van een naastgelegen pand. Dat doe je meestal door gecombineerd op buiten (overslag) EN binnen (doorslag) in te zetten. En dat lukt nooit met 2 m/v. Dit past beter in het verhaal: De brandweer was er snel, dus de eerste auto heeft het pand gered. Dat men naastgelegen panden heeft gered zal zeker waar kunnen zijn. Maar niet, zoals het persbericht ons wil laten geloven, door de SIV. Kulverhaal. Ik hoop dat vanuit de brandweerhoek richting de politiek dit ook gezegd zal worden. Maar........ ben bang dat dit niet gaat gebeuren gezien de verhoudingen daar.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1545 Gepost op: 8 november 2015, 12:00:25
Door objectieve beeldverslaggeving zal het aantal fabeltjes en onjuiste weergaven etc. door de brandweer in de toekomst mogelijk drastisch kunnen worden beperkt.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1546 Gepost op: 9 november 2015, 09:09:21
De communicatie vanuit de Brandweer Gooi- en Vechtstreek is in ieder geval wat naïef, of moet ik 'dom' zeggen.......?

Het lijkt mij zinvoller om over de lange termijn incidenten te beschrijven waarbij de inzet van de SIV mogelijk effectief was (bijvoorbeeld beeldvorming, kleine incidenten etc.), in plaats van aangeven dat een SIV eigenhandig uitbreiding heeft voorkomen. Dat is niet zo, blijkt ook uit de beelden, en is ook gewoon niet mogelijk met 350 liter water/schuim en een dergelijke vuurlast. Ik acht de kans groter dat een brandwerende scheiding brandoverslag heeft voorkomen, of eventueel later ingezette tankautospuiten.

Hiermee legt de BGV gelijk weer heel veel nadruk op de SIV, die toch al behoorlijk onder vuur ligt. Een ieder kan zien dat de beweringen van de BGV nergens op gebaseerd zijn en dat is dan weer dankbaar voer voor de VBV en andere partijen die tegen de SIV zijn.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #1547 Gepost op: 19 november 2015, 23:33:56
Joey Stompedissel ‏@huskyneus  5 u
The times they are a changing https://pbs.twimg.com/media/CUMMPdOWwAAwuVd.jpg

Amsterdam-Amstelland ook over op TS4?!


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1548 Gepost op: 20 november 2015, 09:16:30
Lijkt mij het gebied van de (vrijwillige) posten Uithoorn en Aalsmeer. Ook in Utrecht zijn er inmiddels nog een aantal posten die als TS4 uit kunnen rukken, maar dan eigenlijk volgens het concept van de Brabantse "TS-Flex": minimaal 4, maar indien beschikbaar gewoon met 6 personen. De komende jaren zullen (heel) veel andere posten gaan volgen in het oefentraject en ik vind dat in ieder geval helemaal geen slechte ontwikkeling....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


guest12562

  • Gast
Reactie #1549 Gepost op: 20 november 2015, 09:56:02
Citaat van: Danny722 link=msg=1386171 date=1448007390
Lijkt mij het gebied van de (vrijwillige) posten Uithoorn en Aalsmeer. Ook in Utrecht zijn er inmiddels nog een aantal posten die als TS4 uit kunnen rukken, maar dan eigenlijk volgens het concept van de Brabantse "TS-Flex": minimaal 4, maar indien beschikbaar gewoon met 6 personen. De komende jaren zullen (heel) veel andere posten gaan volgen in het oefentraject en ik vind dat in ieder geval helemaal geen slechte ontwikkeling....

Op vrijwilligers posten gewoon uit noodzaak geboren, te weinig mensen, dus de keuze is niet of met minder dan zes.
Blijf zeer sceptisch over veiligheid, wetgeving en werkbaarheid (vaker gevaar van het door elkaar heen werken, waardoor problemen wie nu wie leiding geeft).
Daarnaast wordt er van TS 4 personeel meer verwacht dan van TS 6 personeel, hiervoor dient men te worden bijgeschoold. Wederom dus extra belasting voor de manschappen.

Uit het land krijg ik toch wel kritische geluiden van posten die ermee werken en aangeven dat het wachten is tot het fout gaat, zeer zorgwekkend. Maar hardop uitspreken durft men niet, want dan gaat de post buiten dienst. Dit bleek tijdens de landelijke dag welke in juni is gehouden.