De centralist kan in deze situatie 'overruled' worden door de bevelvoerder met plaatselijke kennis en dus is het probleem van de 'centralist-op-afstand' veel minder groot. Als de centralist een TS-flex alarmeert kan de bevelvoerder er dus altijd voor kiezen om gewoon met 6 man uit te rukken.
Dat snap ik maar dan blijft dus nog steeds het probleem bestaan, je hebt er namelijk niet genoeg (manschappen), want daar is het om begonnen.
Ik ben van mening (maar daar kunnen anderen natuurlijk totaal anders over denken) dat het met de huidige opleidingen en bijscholingen niet meer nodig zou moeten zijn om extra trainingen te verzorgen voor uitrukken met variabele voertuigbezetting. Gaan we met 6 man ergens naar binnen, waar dat met 4 niet kan? Of andersom? De bevelvoerder zal die inschatting altijd moeten maken, met 4 of met 6 personen. Ik kan overigens weinig situaties bedenken waarbij er echt problemen zouden ontstaan; vaak heb je bij echt grote incidenten ook te weinig aan 6 of 8 personen in eerste instantie. Als je met TS4 uitrukt komt automatisch al een tweede TS mee. Met verkennen, afleggen en inzetten ben je vaak al zo veel tijd kwijt dat de tweede TS al ter plaatse is voor het waterpeil kritiek wordt.
Idd verschil van mening en ook te onderbouwen met onderzoeken. En als je ervoor kiest om met twee man naar binnen te gaan dan heb je dus geen back up voor je aanvalsploeg totdat de tweede TS er is, hoe lang gaat dat duren?
Er zijn tal van situaties denkbaar en geweest waar ik met die zes dus wel het verschil kon maken en met 4 te kort kom.
Die tweede komt in het filmpje overigens niet altijd mee, want als men niet inschat dat dit nodig is (AC) dan moet je er ter plaatsen weer om vragen wat dus vertragend werkt. Gezien de ontwikkelingen in brandweerland ten aanzien van de brandkromme ligt hier dus wel een probleem als je met te weinig bent, dan loop je dus al gauw achter de feiten aan.
Ik neem aan dat men regelmatig wervingscampagnes houdt? Maar ik zie in het hele land regelmatig problemen bij het werven van vrijwilligers. Blijven proberen te werven, maar ook accepteren dat het een 'nieuwe' situatie is waar we het kennelijk mee moeten doen.......
Misschien is die nieuwe situatie wel helemaal niet afhankelijk van vrijwilligers en moet men accepteren dat een vangnet nu eenmaal geld kost. Om maar eens anders te denken....
Nee hoor, maar waar wordt de burger dan hulp onthouden?
Dat is dezelfde situatie als nu. Er rukt nu ook altijd een TS6 uit voor bijstand en wordt niet op personeel bezuinigd, dus als een TS er nu niet uit kan, zal dat in de toekomst ook niet kunnen voor bijstand. Hier heeft het vernieuwde uitrukken niets mee te maken.
Ik zeg niet onthouden, ik zeg dat het langer duurt voordat je ter plaatsen bent en/of wat kunt doen, komt knap lullig over voor de burger.
En met je tweede opmerking onderschrijf je dus het probleem, dit is ontstaan door te kort aan mensen daar gaat dat vernieuwde uitrukken met een TS 6 dus niet mee worden opgelost.
De TS-light of TS-6 blijft bij inzet van het andere voertuig van de post in het dorp inzetbaar, als je het filmpje mag geloven. Op die manier heb je in het brongebied altijd back-up. Hier valt inderdaad wel de kanttekening te maken dat de hulp vanaf een andere post dan vaak langer op zich laat wachten dan nu het geval is.Dat kan toch, volgens het principe van de TS-flex?
Als je genoeg mensen hebt, wederom waar het probleem is ontstaan en er nog is. Langer wachten kan dus problemen veroorzaken.
Ik vind het niet tegenstrijdig. We leven veel te veel in het sentiment dat TS4 niet kan "want te weinig mensen en stel dat er escalaties optreden etc.". Ik heb in mijn hoeveelheid uitrukken nog maar weinig meegemaakt dat we aan 4 man niet genoeg hadden, maar snap best dat juist die uitzonderingen waarbij wel snel extra slagkracht nodig is de crux vormen. Dan moet je vertrouwen op de meldkamer of als BV zelf snel opschalen - in een groot deel van de gevallen schat de meldkamer bij ons uitstekend in of ze gelijk een extra voertuig mee moeten sturen, zoals vannacht ook...
Zo kan ik dus juist aandragen dat ik vaak extra mensen nodig heb, zelfs nog met een HW erbij, dus het is maar net wat voor geluid je laat horen. In de voorbeelden die worden genoemd heeft men het vaak over automatische meldingen, ja en dat klopt in 9/10 gevallen kun je die zelfs alleen af, maar in hoeverre is dat maatgevend voor de overige uitrukken?
De meldkamers krijgen het juist steeds lastiger en als je aan twee kanten gaat snijden kun je nog wel eens bedrogen uitkomen.
Want stel nou dat de centralist die het voor jou rayon prima weet, maar er ineens en centralist uit Gelderland zit, gaat het dan net zo soepel, dat is namelijk wat er op termijn gaat veranderen. Dat kun je de centralist niet kwalijk nemen, maar het is wel de situatie waar hij dan mee moet dealen.