De bevelvoerder blijft leidinggevende. Momenteel omschrijft het Besluit VR de basisbrandweereenheid als een TS6. Er staat echter nergens formeel omschreven hoeveel basisbrandweereenheden een regio moet hebben en er staat ook niet dat naar iedere melding een basisbrandweereenheid gestuurd moet worden. Het Veiligheidsberaad heeft wel aangegeven dat bij een "maatgevend scenario" (woningbrand) tenminste de slagkracht van een TS6 -eventueel bestaand uit meerdere eenheden- ter plaatse moet komen.
Er wordt niet meer verwacht van personeel van een TS4, er zijn hooguit meer taken die uitgevoerd moeten worden. Dat is belangrijk om als bevelvoerder in het achterhoofd te houden: je kan met 4 personen niet hetzelfde doen als met 6, indien er meerdere klussen zijn. Prioritering, snelle opschaling en efficiënt werken zijn dan ontzettend belangrijk. Ik heb het al eerder gezegd: vrijwel alle branden zijn met de tankinhoud van een TS te blussen. Zo niet, dan is er hopelijk al even opgeschaald door de bevelvoerder.
In het rapport over Situationele Commandovoering bij de brandweer luidt één van de adviezen ook om meer uit te gaan van de kennis en kunde van bevelvoerders. Die zijn prima in staat om zelfstandig een klus op te pakken. We zullen er toch aan moeten gaan wennen dat er meer verantwoordelijkheden bij de bevelvoerder komen te liggen en dat vind ik ook niet meer dan terecht. Als je als bevelvoerder aanrijdend al je twijfels hebt of je aan een TS4 genoeg hebt, dan schaal je toch op?
Uiteraard blijft de bevelvoerder leidinggevende, uit testen blijkt echter dat als je met een TS 2 of 4 ter plaatsen komt je gauw handjes te kort hebt en dus de volgende TS gaat vragen om die handjes, want je kunt je inzet vak niet geheel afmaken, risico is dus dat je met verschillende eenheden van verschillende TS en door elkaar gaat werken, wat niet vreemd is. Maar niet wenselijk. Denk aan overzicht en afwijking van porto kanalen, waardoor de kans groter is dat er dingen fout gaan.
Dit is uitgebreid getest en het kwam geregeld voor.
Maatgevend scenario, ik hoorde laatst dat de eerste TS van een grote brand in Hoek van Holland een bezetting had van 4, gevolgen daar zijn bekend. Gelukkig geen slachtoffers, maar qua resultaat iets om je voor te schamen.
Er wordt overigens meer verwacht van personeel op een TS 4, men heeft het niet voor niets over andere competenties, daar moet je juist niet aan voorbij gaan.
Je kunt met 4 immers minder dan met 6.
Toevallig ben ik deelnemer geweest aan een van de testdagen situationeel leiding geven, swarming.
Wat mij daar dus juist opviel is dat elke bevelvoerder voor zich gaat uitzoeken of hij zijn ploegen veilig kan inzetten, dit resulteert in veel dubbel werk. Ga gerust van mijn kennis uit, daar ben ik niet bang voor, maar men wil nu kosten wat het kost met minder gaan rijden om diversen redenen.
We vergeten echter dat de ontwikkelingen bij brand zich de laatste jaren flink heeft gewijzigd, daarnaast wil men ook dat we meer weten en doen met wateropbrengst aan de straalpijp en de (on)mogelijkheden, daar ligt nog een flinke slag te slaan vooral bij de manschappen en dan gaan we nog met minder rijden ook. Het geeft te denken. Men wil erg veel op dit moment. Ik denk dat het tijd word voor wat bezinning.
Overigens ben ik er niet van om te pas en te onpas op te gaan schalen omdat iemand in paniek iets over de telefoon roept. Vertrouwen is goed, controle is beter.
TS6 -> TS4 is veelal uit nood geboren, laten we eerst eens kijken wat we allemaal kunnen doen zodat die nood niet zo hoog meer is.