Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 526893 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1560 Gepost op: 29 december 2015, 02:11:58
Oefencentrum Crailo is gewoon een VWS post. Daar gaat de TS2 SIV vaker heen als er een andere SIV is ingezet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1561 Gepost op: 29 december 2015, 08:55:44
Klopt wat Luke verteld. Zodra de SIV van Bussum is ingezet op een incident gaat de SIV van Huizen naar Crailo toe, en omgekeerd, als de SIV van Huizen is ingezet gaat de SIV van Bussum op Crailo staan. Zijn beide SIV,s gelijktijdig ingezet gaat die van Weesp naar Crailo toe. En zo worden de gaten weer even gedicht/geplakt. Ik meen dat de SIV van Loosdrecht gewoon op de post blijft en niet VWS gaat staan op Crailo.


guest12562

  • Gast
Reactie #1562 Gepost op: 29 december 2015, 09:13:43
Wat is een VWS post?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1563 Gepost op: 29 december 2015, 09:15:52
Dat is afgekeken van de ambulancedienst, een Voor Waarde Scheppende post. Kortom, een locatie die vooraf is vastgesteld waar een SIV met bemanning wordt neergezet gedurende de tijd dat er elders in dat gebied een incident speelt waar de andere SIV bij is ingezet. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1564 Gepost op: 29 december 2015, 09:36:40
Citaat van: Breathe link=msg=1386565 date=1448119588
Uiteraard blijft de bevelvoerder leidinggevende, uit testen blijkt echter dat als je met een TS 2 of 4 ter plaatsen komt je gauw handjes te kort hebt en dus de volgende TS gaat vragen om die handjes, want je kunt je inzet vak niet geheel afmaken, risico is dus dat je met verschillende eenheden van verschillende TS en door elkaar gaat werken, wat niet vreemd is. Maar niet wenselijk. Denk aan overzicht en afwijking van porto kanalen, waardoor de kans groter is dat er dingen fout gaan.
Dit is uitgebreid getest en het kwam geregeld voor.

Maatgevend scenario, ik hoorde laatst dat de eerste TS van een grote brand in Hoek van Holland een bezetting had van 4, gevolgen daar zijn bekend. Gelukkig geen slachtoffers, maar qua resultaat iets om je voor te schamen.

Er wordt overigens meer verwacht van personeel op een TS 4, men heeft het niet voor niets over andere competenties, daar moet je juist niet aan voorbij gaan.
Je kunt met 4 immers minder dan met 6.

Toevallig ben ik deelnemer geweest aan een van de testdagen situationeel leiding geven, swarming.
Wat mij daar dus juist opviel is dat elke bevelvoerder voor zich gaat uitzoeken of hij zijn ploegen veilig kan inzetten, dit resulteert in veel dubbel werk. Ga gerust van mijn kennis uit, daar ben ik niet bang voor, maar men wil nu kosten wat het kost met minder gaan rijden om diversen redenen.
We vergeten echter dat de ontwikkelingen bij brand zich de laatste jaren flink heeft gewijzigd, daarnaast wil men ook dat we meer weten en doen met wateropbrengst aan de straalpijp en de (on)mogelijkheden, daar ligt nog een flinke slag te slaan vooral bij de manschappen en dan gaan we nog met minder rijden ook. Het geeft te denken. Men wil erg veel op dit moment. Ik denk dat het tijd word voor wat bezinning.

Overigens ben ik er niet van om te pas en te onpas op te gaan schalen omdat iemand in paniek iets over de telefoon roept. Vertrouwen is goed, controle is beter.

TS6 -> TS4 is veelal uit nood geboren, laten we eerst eens kijken wat we allemaal kunnen doen zodat die nood niet zo hoog meer is.
Ik heb zelf het gevoel dat het variabele voertuig verhaal op dit moment alweer wordt ingehaald door de realiteit, en de onderkenning dat de huidige binnenbranden die er zijn van andere orde zijn dan die van eerst. Elke woning is tegenwoordig volgezet met het goedkopere Ikea-spul, (ook mijn hut e050 ) Maar heb je een binnenbrand is de kans op een grote vuurlast alweer veel groter, en blijft de brand veel langer binnen vanwege de moderne bouw. Maar de vuurlasten in de woning dwingen ons wel om na te gaan denken over de blusmethodes die we op dit moment hanteren, en dan doel ik op hoge druk, lage druk en op een klein zijspoor 1-7. En tot mijn verbazing zie ik dat men steeds serieuzer naar lage druk aan het kijken is, en dan met name naar de 0-bundels. Utrecht is op dit moment met een nieuwe aanbesteding voor TSen bezig, 1-7 komt hier in nauwelijks voor. Lage druk daarin tegen zoveel te meer, en wat ik er van begrijp komen er op de nieuwe TSen 0-bundels.

Ga dat maar met 4 man opbouwen. Het is een stuk makkelijker doordat het 0-bundels gaan worden, maar je hebt ook je waterwinning op te bouwen. Dus ja, er zal eerst gekeken moeten worden naar wat er repressief nodig is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1565 Gepost op: 29 december 2015, 10:43:31
In het bedrijfsleven is men er al vele jaren achter dat het aanpassen van het materieel en materiaal aan de gebruiker (ergonomie) aanmerkelijk zinvoller is dan het trachten de gebruiker aan te passen aan het materieel en materiaal.
De brandweer kennelijk nog steeds niet, die wil nu de bezettingen verminderen van materieel en werkmethoden etc. dat in principe stamt uit het begin van de vorige eeuw en dat is vragen om moeilijkheden.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #1566 Gepost op: 1 januari 2016, 19:58:18
Hoe denken jullie over de inzet van TS-4, SIE en SIV tijdens bijvoorbeeld oud & nieuw. Vaak zijn er kleine container-, afval-, coniferenbrandjes die makkelijk opgelost kunnen worden met inzet van 4. Je kan dan beter 1 voertuig meer achter de hand hebben, dan dat je steeds uitrukt met 6 man...


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #1567 Gepost op: 1 januari 2016, 20:04:09
Citaat van: Fletwed link=msg=1396172 date=1451674698
Hoe denken jullie over de inzet van TS-4, SIE en SIV tijdens bijvoorbeeld oud & nieuw. Vaak zijn er kleine container-, afval-, coniferenbrandjes die makkelijk opgelost kunnen worden met inzet van 4. Je kan dan beter 1 voertuig meer achter de hand hebben, dan dat je steeds uitrukt met 6 man...

Dat is een feit, aan de andere kant: moest ik brandweerman zijn, zou ik bij en oud en nieuw liever met 6 zijn in verband met relschoppers en andere idioten.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #1568 Gepost op: 1 januari 2016, 20:30:27
Citaat van: Crepusculum link=msg=1396175 date=1451675049
Dat is een feit, aan de andere kant: moest ik brandweerman zijn, zou ik bij en oud en nieuw liever met 6 zijn in verband met relschoppers en andere idioten.

Oke, daar heb je wel een punt, maar denk dat die voornamelijk geldt tussen 23.00 en +/- 04.00 uur en waarbij er een indicatie is kan meldkamer politie meesturen buiten deze tijden om? In oogpunt van veiligheid, neem een middelgrote stad die 2 tankautospuiten heeft en nog een reservevoertuig. Beter dat je dan 3 voertuigen kunt gaan bezetten met 12 man dan 2 voertuigen?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1569 Gepost op: 1 januari 2016, 20:36:27
Citaat van: Fletwed link=msg=1396197 date=1451676627
Oke, daar heb je wel een punt, maar denk dat die voornamelijk geldt tussen 23.00 en +/- 04.00 uur en waarbij er een indicatie is kan meldkamer politie meesturen buiten deze tijden om? In oogpunt van veiligheid, neem een middelgrote stad die 2 tankautospuiten heeft en nog een reservevoertuig. Beter dat je dan 3 voertuigen kunt gaan bezetten met 12 man dan 2 voertuigen?

Dan ga je er dus automatisch vanuit dat er alleen maar kleine afvalbrandjes komen en er geen materieel nodig is voor woningbranden, ongevallen, autobranden of het andere ernstige materieel.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens