Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 526888 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #1570 Gepost op: 1 januari 2016, 20:42:44
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1396206 date=1451676987
Dan ga je er dus automatisch vanuit dat er alleen maar kleine afvalbrandjes komen en er geen materieel nodig is voor woningbranden, ongevallen, autobranden of het andere ernstige materieel.

Dan kan je altijd de hulp van 2e TS toch oproepen, of een DA/DB achter de hand hebben. Maar beter dat je met 3 in plaats van 2 voertuigen de kleine incidentjes afwerkt (die er voornamelijk de dag door heen zijn).

Je kan ook gewoon met TS6 uitrukken, maar wat dan als je uitrukt voor een coniferenbrand en je krijgt vlak daarna de melding woningbrand?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1571 Gepost op: 1 januari 2016, 21:17:00
Citaat van: Fletwed link=msg=1396216 date=1451677364
Dan kan je altijd de hulp van 2e TS toch oproepen, of een DA/DB achter de hand hebben. Maar beter dat je met 3 in plaats van 2 voertuigen de kleine incidentjes afwerkt (die er voornamelijk de dag door heen zijn).

Je kan ook gewoon met TS6 uitrukken, maar wat dan als je uitrukt voor een coniferenbrand en je krijgt vlak daarna de melding woningbrand?

Dat is niet zo moeilijk. Als je 2 meldingen tegelijk hebt gaat TS1 naar de woningbrand en TS2 naar de coniferenhaag. Beide zijn meldingen welke Prio 1 zijn en dus met 6 man gedaan horen te worden. Als we jouw systeem met 3 TS'sen gebruiken heb je dan dus eenheden te kort. Immers zijn TS 1&2 onderweg naar een woningbrand om onderbezetting te voorkomen, waardoor TS3 bij de coniferenhaag met 4 man overblijft.

En als je 3 meldingen tegelijk hebt terwijl je maar 2 TS'sen inzetbaar hebt, dan komt er een omliggende kazerne. En als het een vreugdevuur, containerbrand of andere niet spoedeisende klus is moeten ze maar even wachten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1572 Gepost op: 2 januari 2016, 09:30:35
Citaat van: Fletwed link=msg=1396172 date=1451674698
Hoe denken jullie over de inzet van TS-4, SIE en SIV tijdens bijvoorbeeld oud & nieuw. Vaak zijn er kleine container-, afval-, coniferenbrandjes die makkelijk opgelost kunnen worden met inzet van 4. Je kan dan beter 1 voertuig meer achter de hand hebben, dan dat je steeds uitrukt met 6 man...
Ik zou zeggen, probeer eens een dienstje mee te draaien bij een brandweerkorps of een meldkamer, dan zul je er al snel achter komen dat dit geen goed idee is. Hoe vaak het deze jaarwisseling is gebeurd dat ik een TS richting een buitenbrandje had gestuurd, maar diezelfde TS een koerswijziging kreeg voor een woningbrand of voertuigbrand of een automatische brandmelding. Die keren zijn dus niet meer te tellen op 1 hand. En geloof me, er is geen tijd om dan ook nog eens een back-up mee te sturen of te regelen. Daarnaast is het voor de veiligheid van de brandweermensen op straat zeer zeker geen goed idee.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #1573 Gepost op: 2 januari 2016, 09:51:21
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1396231 date=1451679420
Als je 2 meldingen tegelijk hebt gaat TS1 naar de woningbrand en TS2 naar de coniferenhaag. Beide zijn meldingen welke Prio 1 zijn en dus met 6 man gedaan horen te worden. Als we jouw systeem met 3 TS'sen gebruiken heb je dan dus eenheden te kort. Immers zijn TS 1&2 onderweg naar een woningbrand om onderbezetting te voorkomen, waardoor TS3 bij de coniferenhaag met 4 man overblijft.

En als je 3 meldingen tegelijk hebt terwijl je maar 2 TS'sen inzetbaar hebt, dan komt er een omliggende kazerne. En als het een vreugdevuur, containerbrand of andere niet spoedeisende klus is moeten ze maar even wachten.
Waar haal je vandaan dat iedere uitruk prio1 met 6 man dient te gebeuren? Waar haal je vandaan dat een coniferenhaag in brand prio 1 is en een containerbrand of vreugdevuur kennelijk niet?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1574 Gepost op: 2 januari 2016, 11:47:28
Citaat van: Peter71 link=msg=1396342 date=1451723435
Hoe vaak het deze jaarwisseling is gebeurd dat ik een TS richting een buitenbrandje had gestuurd, maar diezelfde TS een koerswijziging kreeg voor een woningbrand of voertuigbrand (...)

Mag ik! Mag ik! Mag ik! ;D

Precies vier keer vanaf dezelfde containerbrand doorgestuurd naar een binnenbrand (2x) en autobrand (2x).

Het is met Oud&Nieuw gewoon prettig om zes personen op de auto te hebben. Zowel om elkaar in de gaten te kunnen houden, als vanwege praktische redenen: als twee personen na een autobrand door hun ademlucht heen zijn, kunnen de andere twee weer de aanvalsploeg van het volgende incident vormen. Als je constant wordt doorgestuurd is het wel lekker om de nummers een beetje af te kunnen wisselen. Wij zijn de afgelopen jaarwisseling van 10 tot 5 eigenlijk non-stop bezig geweest.

Ik zag bijvoorbeeld in de Gooi- en Vechtstreek dat de SIV'jes ook van de alarmering gehaald waren. Ook daar is dus kennelijk gewoon uitgerukt met TS6. Als je de incidenten tegen hulpverleners ziet misschien maar beter ook, om niet met twee personen in een busje ter plaatse te komen.......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1575 Gepost op: 2 januari 2016, 13:38:46
Citaat van: Danny722 link=msg=1396362 date=1451731648
Mag ik! Mag ik! Mag ik! ;D

Precies vier keer vanaf dezelfde containerbrand doorgestuurd naar een binnenbrand (2x) en autobrand (2x).

Het is met Oud&Nieuw gewoon prettig om zes personen op de auto te hebben. Zowel om elkaar in de gaten te kunnen houden, als vanwege praktische redenen: als twee personen na een autobrand door hun ademlucht heen zijn, kunnen de andere twee weer de aanvalsploeg van het volgende incident vormen. Als je constant wordt doorgestuurd is het wel lekker om de nummers een beetje af te kunnen wisselen. Wij zijn de afgelopen jaarwisseling van 10 tot 5 eigenlijk non-stop bezig geweest.

Ik zag bijvoorbeeld in de Gooi- en Vechtstreek dat de SIV'jes ook van de alarmering gehaald waren. Ook daar is dus kennelijk gewoon uitgerukt met TS6. Als je de incidenten tegen hulpverleners ziet misschien maar beter ook, om niet met twee personen in een busje ter plaatse te komen.......
Dat is voor jullie in Zeist zo geweest. Van Utrecht weet ik dat ze geen eens meer toe kwamen aan prio2 meldingen, daarvoor zijn zelfs auto's van buiten de stad Utrecht ingezet. In Amersfoort hetzelfde verhaal, diverse malen de TS doorgezet op een prio 1 melding. En inderdaad, gezien de incidenten die er zijn geweest wil je daar niet met 2 man aankomen. Soms wil je daar zelfs niet met 6 man staan.

Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1396344 date=1451724681
Waar haal je vandaan dat iedere uitruk prio1 met 6 man dient te gebeuren? Waar haal je vandaan dat een coniferenhaag in brand prio 1 is en een containerbrand of vreugdevuur kennelijk niet?
Heeft het nut om voor een coniferenhaag prio1 te gaan rijden? Eer je daar bent is die haag al tot op de grond afgebrand, en rest je alleen het nablussen. Slaat dat brandje over op een woning kun je altijd nog opschalen naar prio1, dat hoor je dan snel genoeg van de bewoners.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1576 Gepost op: 2 januari 2016, 17:18:30
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1396344 date=1451724681
Waar haal je vandaan dat iedere uitruk prio1 met 6 man dient te gebeuren? Waar haal je vandaan dat een coniferenhaag in brand prio 1 is en een containerbrand of vreugdevuur kennelijk niet?

Ik reageerde op het idee dat Fletwed hier plaatste. Namelijk alle geisoleerde kleine brandjes met 4 man doen. Een coniferenhaag is geen geisoleerd brandje. Deze loopt immers vaak door tot tegen een woning of schuur aan. Dat is ook meteen de reden dat er (in elk geval hier) voor een coniferenhaag altijd prio 1 gegeven wordt. Het mogelijke uitbreidingsgevaar naar de gebouwen er omheen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


guest12562

  • Gast
Reactie #1577 Gepost op: 2 januari 2016, 18:30:52
Moet nog maar zien dat de alarmcentrales dit allemaal kunnen gaan scheiden, men wil naar eenduidigheid, standaard uitruk protocollen. Met Siv's wordt dat er niet makkelijker op, je ziet het nu in de dagelijkse praktijk al fout gaan.
Centralisten zijn geen robots, zij denken met incidenten mee en komen niet weg met een enkele knop standaard uitruk voorstel laat staan als we ook nog eens gaan variëren in TS bezetting.
Centralisten willen graag een incident zo goed mogelijk wegzetten samen met de eenheden op straat. Daar moet je vooral niet met variabelen gaan werken, want dan weet niemand waar hij/zij aan toe is.
Met drukke dagen zoals oud en nieuw is dus uitruk op maat helemaal een lastige onwerkbare bijkomstigheid, gewoon TS6 dan weet een ieder waar hij aan toe is, zeker dan niet gaan variëren.

In de dagdagelijkse praktijk is het al lastig zat, laat staan op bijzonder drukke dagen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1578 Gepost op: 2 januari 2016, 19:17:08
Het gebied per alarmcentrale wordt steeds groter, het aantal voertuigen neemt per centrale toe en de medewerkers a.c. zijn per totaal gebied veel minder ingewerkt/bekend.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1579 Gepost op: 27 januari 2016, 23:22:56
Opmerkelijk: brandweer Hilversum 'te laat' bij woningbranden rond eigen kazerne

woensdag 27 januari 2016  |  16:57
 
HILVERSUM Veiliger dan naast brandweerkazerne kan je niet wonen, zou je denken. Maar in Hilversum doet zich de bijzondere situatie voor dat juist rondom de kazerne de brandweer niet binnen gestelde norm met zes man aanwezig kan zijn. Dat is niet de schuld van de brandweerlieden, maar van de organisatie. In de gemeenteraad staat de brandweerzorg vanavond op de agenda.

Van verslaggevers Joost Lammers en Ingmar Meijer (van mediapartner HilversumsNieuws)

Op de brandweerkazerne van Hilversum staan altijd vier brandweermensen paraat. Is er brand in Hilversum dan kunnen ze er snel zijn, maar bij een woningbrand vlakbij de eigen kazerne ontstaat er een probleem. In Nederland is namelijk afgesproken dat de brandweer bij een woningbrand met ten minste zes man aanwezig moet zijn.

In de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek is afgesproken met kleinere ploegen (met vier of twee man) uit te rukken om sneller te zijn en de opkomsttijden te verbeteren, de zogenoemde variabele voertuigbezetting. Dat betekent ook dat er meerdere wagens op pad moeten om de gewenste mankracht van 6 te halen. De Veiligheidsregio hanteert daarbij de zelf gestelde norm dat binnen vijf minuten na de eerste ploeg de tweede moet arriveren.
Daar zit hem in Hilversum rondom de kazerne precies het probleem. De vier man uit Hilversum zijn namelijk snel ter plaatse, maar de tweede eenheid van twee of vier brandweerlieden komt uit Bussum of Loosdrecht en die kunnen niet binnen vijf minuten na de eerste ploeg aankomen.

lees verder: http://www.rtvnh.nl/nieuws/178630/opmerkelijk-brandweer-hilversum-te-laat-bij-woningbranden-rond-eigen-kazerne
Samen sterk in de hulpverlening!