Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 526831 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1590 Gepost op: 29 januari 2016, 21:58:28
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1402863 date=1454098504
Er zijn zat incidenten die je niet met 1 TS met 6 personen aan kan, dan geef je het sein "middel brand/-incident".  Mijn vraag is/was wie zegt dat het een TS4 was?

De eerste uitruk van HIA is standaard een ts-4 voor hulpverlening.

bron: de ts-4 inzetcriterialijst in de kazerne.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #1591 Gepost op: 30 januari 2016, 12:37:39
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1402863 date=1454098504
Er zijn zat incidenten die je niet met 1 TS met 6 personen aan kan, dan geef je het sein "middel brand/-incident".  Mijn vraag is/was wie zegt dat het een TS4 was?

Wat RemRoof zei. HIA rukt uit met een TS-4.

Ligt niet aan het materiaal. Gewoon extra handjes hadden ze nodig. Daarom die opschaling.

En misschien had je dit wel met een TS-6 afgekund hoor. Ligt, denk ik, aan het soort incident.
Groeten,  Tazbrw


guest12562

  • Gast
Reactie #1592 Gepost op: 30 januari 2016, 23:12:37
Citaat van: Thor link=msg=1402815 date=1454084427
Sterke mannen zat zo te zien op de plaatjes en die kunnen/willen best even meehelpen tillen.
In Londen hebben burgers onder dergelijke omstandigheden samen een dubbeldekker stadsbus opgetild.

Ik zou nooit zo maar met mankracht een auto op gaan tillen als er iemand onder ligt, zeker niet als we de middelen en de handjes kunnen organiseren, waarom dat risico lopen?

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1402863 date=1454098504
Er zijn zat incidenten die je niet met 1 TS met 6 personen aan kan, dan geef je het sein "middel brand/-incident".  Mijn vraag is/was wie zegt dat het een TS4 was?

Natuurlijk maar als dit gewoon met een standaard 6 had gekund en 4 man had je te weinig geweest had je niet op hoeven schalen, het is maar hoe je het bekijkt.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1593 Gepost op: 27 februari 2016, 19:19:49
Hierbij een inzet waarbij de SIV zeker meerwaarde heeft:

http://www.regio14.nl/2016/02/27/uitslaande-woningbrand-in-huizen/

Zoals op twitter al rond gaat: leest de VBV mee?!


guest12562

  • Gast
Reactie #1594 Gepost op: 27 februari 2016, 20:40:41
Ik zie op de foto een siv staan met 1 straal met weinig druk, daarna een foto van een uitgebrande woning met een BRW man, kan hier dus niets uit opmaken, alleen heel veel vragen voor een beter beeld. Dus heb echt meer info nodig om te kunnen beoordelen en te oordelen!

Edit filmpje ook even gekeken, straal van buitenaf ingezet, gelukkig was er blijkbaar niemand binnen.
Daarna genoeg personeel aanwezig om de klus te klaren.
Wederom dus door het oog van de naald, want er waren geen slachtoffers bij betrokken, was geen noodzaak om naar binnen te gaan en de brand was op tijd gemeld en hopelijk niet doorgeslagen naar de buren.

Dit keer liep het dus goed af. Bij de flat in Berschenhoek had de siv dus geen meerwaarde, hier vallen de puzzelstukjes goed doordat het allemaal mee zit.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1595 Gepost op: 27 februari 2016, 21:22:28
Tja, een lofzang zingen is erg makkelijk als alle puzzelstukjes precies zo vallen zoals je ze graag wilt hebben. Ik noem dit meer mazzel dan wijsheid.
Deze brand was al niet spannend meer, lekker uitslaand. Je hoeft alleen maar een straal vanaf buiten in te zetten, zodat je de brand al aardig aan het pesten bent. En je kunt daarna geruisloos naar binnen om op je gemakje na te gaan blussen. Ik had de inzet wel eens willen zien met slachtoffers binnen, en de brand nog niet uitslaand zou zijn geweest. Is een brand uitslaand heb je een redelijk simpele brand.


guest12562

  • Gast
Reactie #1596 Gepost op: 27 februari 2016, 22:54:44
Beetje dezelfde strekking die ik aangeef, zag idd discussie op twitter voorbij komen.
Je kunt ook precies zien wie hier positief op reageren en wie kanttekeningen plaatst.
Wederom management/werkvloer verhaal, blijft een telkens terugkomende discussie welke nog niet af lijkt helaas.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1597 Gepost op: 28 februari 2016, 09:12:17
Een SIV gaat zijn meerwaarde aantonen als deze door zijn snelle aankomst een slachtoffer levend weet te redden wat anders door een TS6 bemanning niet zou zijn gelukt. Dat is haast niet aan te tonen, aangezien we meer dan zat voorbeelden kennen waarbij een TS6-bemanning een slachtoffer levend uit een pand weet te halen. Kortom, ze hebben er weer een leuk filmpje bij. ::)


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1599 Gepost op: 29 februari 2016, 20:45:27
Mooi om te lezen hoe tegenstanders de discussie zo kunnen draaien dat ze nog niet er voor open staan dat een SIV nuttig kan zijn.