Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527918 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #160 Gepost op: 4 juli 2008, 21:41:06
Ondertussen staat de Brand & Brandweer juli/augustus in het teken van 6 naar 4.

Ben benieuwd naar de meningen hier want het is maar aardig stil geworden ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #161 Gepost op: 4 juli 2008, 21:43:02
Die commandant moet terug naar zijn bestuur en daar vertellen dat er niet bezuinigd kan gaan worden. in tegendeel er zal geld bij moeten komen.

Daar moet hij zich voor inspannen. en niet het hele systeem omgooien.

Is van 6 naar 4 bezuinigen? Volgens mij als we het hebben over een 4-mans uitruk moet daar altijd een 6-persoons TS als back-up achteraan kunnen komen in geval van bijv. een binnenbrand. Voor een beroepskorps maakt dat er dus minimaal 10 man op een kazerne moeten zitten.


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #162 Gepost op: 4 juli 2008, 22:28:09
Is van 6 naar 4 bezuinigen? Volgens mij als we het hebben over een 4-mans uitruk moet daar altijd een 6-persoons TS als back-up achteraan kunnen komen in geval van bijv. een binnenbrand. Voor een beroepskorps maakt dat er dus minimaal 10 man op een kazerne moeten zitten.

Kan je dan niet beter 4 beroeps hebben die met een TS gaan, en dan de vrijwilligers laten opkomen? Tegen de tijd dat de Beroeps-4-TS er is heb je de 2de TS klaarstaan om weg te rijden.

Of die vrijwilligers daar blij mee zijn is wel iets wat je je af kan vragen dan...


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #163 Gepost op: 13 juli 2008, 14:13:13
Is van 6 naar 4 bezuinigen? Volgens mij als we het hebben over een 4-mans uitruk moet daar altijd een 6-persoons TS als back-up achteraan kunnen komen in geval van bijv. een binnenbrand. Voor een beroepskorps maakt dat er dus minimaal 10 man op een kazerne moeten zitten.

Het is in deze niet zo dat er 10 man op de kazerne komt te zitten. Gewoon 6 man (4 op de tas 2 op het rv). Het is dus anders zoals het andere korpsen gaat (4 + 6).

Er is ondertussen een werkgroep opgericht die het project "6 or less" gaan trekken. Mocht er meer bekend worden dan horen jullie het.

gr remco


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #164 Gepost op: 13 juli 2008, 22:44:00
Het is in deze niet zo dat er 10 man op de kazerne komt te zitten. Gewoon 6 man (4 op de tas 2 op het rv). Het is dus anders zoals het andere korpsen gaat (4 + 6).

Er is ondertussen een werkgroep opgericht die het project "6 or less" gaan trekken. Mocht er meer bekend worden dan horen jullie het.

gr remco

Ik begrijp het niet helemaal. Voor een TS-4 heb je vier man nodig, als back-up een TS-6 voor binnenbrandbestrijding. Ingeval van binnenbrand gaat er ook een RV mee met twee man. Maakt in mijn ogen dus 10?

Zo begrijp ik het verhaal achter de TS-4 en ik meen dat men in delft ook zo werkt. Zo niet, dan zou dat dus betekenen dat wanneer de TS-4 uitrukt het RV buiten dienst gaat?


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #165 Gepost op: 14 juli 2008, 13:32:08
Ik begrijp het niet helemaal. Voor een TS-4 heb je vier man nodig, als back-up een TS-6 voor binnenbrandbestrijding. Ingeval van binnenbrand gaat er ook een RV mee met twee man. Maakt in mijn ogen dus 10?

Zo begrijp ik het verhaal achter de TS-4 en ik meen dat men in delft ook zo werkt. Zo niet, dan zou dat dus betekenen dat wanneer de TS-4 uitrukt het RV buiten dienst gaat?

De 2de TS zal dan van een andere kazerne moeten komen. Zo is het in ieder geval bij ons gegaan.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #166 Gepost op: 18 juli 2008, 23:21:33
Artikelen gelezen in B&B en als je alles op een rijtje zet kom ik tot de volgende conclusie waarom de discussie over de bezetting van een standaard TS onder vuur ligt.
A; vrijwillige korpsen hebben overdag met name een probleem om aan de zorgnormen te voldoen, als zij met 4 ook mogen uitrukken zullen ze vaker binnen de norm ter plaatse zijn.
B:vrijwillige korpsen kunnen niet garanderen dat er ook 6 man beschikbaar zijn voor een eerste uitruk, door met minder te mogen uitrukken houden ze de motivatie hoog en kunnen ze toch mee blijven doen.
C; beroepskorpsen hebben last van de naweeen van het Arbeidstijden besluit. Stijging van personeelskosten door uitbreiding van personeel, maar gelijkblijvende brandweerzorg. Door de ploegen kleiner te maken doordat er minder personen op een TS noodzakelijk zijn kunnen ze deze kosten weer omlaag brengen.
Het hele FLO verhaal kost veel meer als ooit bedacht door het VNG. Al het personeel dat langer blijft, opgeleidt moet worden etc, de kosten beginnen nu een beetje door te sijpelen.
Kortom de conclusie is niet dat we met minder personeel op een TS kunnen omdat we: zo goed zijn dat we het met minder dan 6 op een TS ook kunnen, of onze brandbestrijdingstechniek zo vooruitlopend is tov andere landen dat we met minder kunnen als zij op een blusvoertuig.  of we zoveel moderne hulpmiddelen hebben dat we de 6 man op een TS niet meer nodig hebben. Nee het gaat allemaal weer om de muntjes..... :o.
Lees het artikel van GJ van Y. van brw Delft maar eens, hij slaat de spijker op zijn kop  O0. Zonder innovatie van de TS, en dan echt revolutionaire omwentelingen, en aangepaste inzettactieken voor brand, THV en OGS en rampenbestrijding en opleidingsmodules en oefeningen is het niet verantwoord de bezetting te wijzigen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #167 Gepost op: 29 september 2008, 07:08:01
ma 29 sep 2008, 05:30 | 0 reacties
Minder spuitgasten op brandweerauto 'ramp'
door Coen Springelkamp


AMSTERDAM -  Vrijwillige brandweerlieden maken zich grote zorgen over plannen en proeven om de bemanning van een brandweerauto terug te brengen van zes naar vier spuitgasten. Dit zou goedkoper zijn en de uitruksnelheid bevorderen.

Cees van Beek, voorzitter van de Vakvereniging Brandweer Vrijwiligers (VBV), noemt de personeelsreductie volstrekt onaanvaardbaar. "Dit is levensgevaarlijk." Momenteel rukken de meeste brandweerauto's na een melding met zes brandweerlieden uit. Dat gebeurt naar zowel een woningbrand, een lift die vastzit of een brandende prullenbak.

De Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) onderzoekt de mogelijkheid de bezetting terug te brengen naar vier man bij kleine brandjes of incidenten. De brandweer Utrecht doet mee aan de proef. Als de nieuwe regel wordt ingevoerd, gaat die niet alleen voor de vrijwillige maar ook voor de beroepsbrandweer gelden.

Volgens Jan Hazeleger, hoofd van de uitrukdienst van brandweer Utrecht, komt het nu voor dat er niet kan worden uitgerukt omdat er te weinig vrijwilligers op de kazerne komen. Bovendien neemt hun aantal drastisch af. "Met vier man ben je sneller inzetbaar. Maar uiteraard alleen als de situatie dat toelaat", benadrukt Hazeleger. "Anders rukken we met zes of zelfs meer mensen uit." Bijkomend voordeel is dat het werk als brandweervrijwilliger minder belastend wordt. "Het is voor vrijwilligers aan hun baas steeds lastiger uit te leggen dat ze er even niet zijn voor een kat in de boom."

Rugdekking

Voorzitter Cees van Beek noemt de plannen echter 'levensgevaarlijk'. "Gebouwen worden groter, complexer en krijgen meer functies. Als je met vier man uitrukt, heb je totaal geen rugdekking. Voor je het weet, loopt een klein brandje uit de hand." Dat kan tot problemen leiden, weet Van Beek uit ervaring. "Je moet dan de keuze maken als brandweerman hoe je in de krant wilt komen. Dat een brandslachtoffer is overleden omdat je moest wachten op versterking of dat je een woning ingaat zonder rugdekking en zelf slachtoffer wordt." Volgens Van Beek is het vooral een 'centenkwestie'. Door een recente wijziging van het arbeidstijdenbesluit zijn gemeenten verplicht om meer brandweerlieden aan te nemen voor hetzelfde werk. "Maar je kunt ook minder brandweerlieden in een auto stoppen. Uitrukken met vier man is goedkoper dan met zes. Daar gaat het om", aldus Van Beek.

Binnenkort komt minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) weliswaar met het besluit veiligheidsregio's waarin de minimale bezetting van een brandweerauto is vastgelegd op zes man. Van Beek: "Maar het probleem is dat de minister gemeenten maatwerk wil toestaan. Dus van zes naar vier man op een brandweerauto. Dat is voor ons onaanvaardbaar."

bron: www.telegraaf.nl


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #168 Gepost op: 29 september 2008, 11:07:36
Persoonlijk vind ik de stellling van de VBV nogal een drastische uitspraak.

Ik weet niet waar men heen wil maar kijkende naar de vrijwilige posten denk ik dat ze juist blij moeten zijn dat er mogelijk een verandering in de bezetting gaat plaatsvinden waardoor een TS met 4 man meer bestaansrecht heeft dan nu.

Of zouden ze liever vasthouden aan zes en dan posten moeten sluiten (bjv. overdag) omdat er te weinig opkomst is want ik zie dit meer als een oplossing om toch snel een ts op de weg te krijgen?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #169 Gepost op: 29 september 2008, 11:09:34
ma 29 sep 2008, 05:30 | 0 reacties
Minder spuitgasten op brandweerauto 'ramp'
door Coen Springelkamp

Binnenkort komt minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) weliswaar met het besluit veiligheidsregio's waarin de minimale bezetting van een brandweerauto is vastgelegd op zes man. Van Beek: "Maar het probleem is dat de minister gemeenten maatwerk wil toestaan. Dus van zes naar vier man op een brandweerauto. Dat is voor ons onaanvaardbaar."

bron: www.telegraaf.nl

Dit is niet correct, in hetzelfde besluit is ook opgenomen dat een korps hiervan gemotiveerd van af kan wijken. ;)