Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 526469 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1650 Gepost op: 31 mei 2016, 18:54:24
Citaat van: pompbediende link=msg=1426916 date=1464707007
ik ben het met jou betoog helaas niet eens, bovendien weet je als je brandweerrooster gebruikt (of iets anders) de gehele dag precies of je  voldoende mensen heb voor minimaal 4 personen. Van mij mogen ze het ( na een geslaagde pilot) bij ons regio breed invoeren  O0
Het voordeel van dat soort oplossingen is dat je een actueel overzicht hebt van hoe je eerste uitruk er voor staat. Of dat de post voor een X-tijd buiten dienst zal moeten. Of dat als je ziet dat er precies 6 zijn je beter even dat boodschapje buiten de stad kunt uitstellen.
1 groot nadeel, iedereen zal braaf en consequent moeten aangeven of die wel of niet aanwezig is. Ook voor die 5 minuten buiten de gemeente.


Johan 818

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 191
Reactie #1651 Gepost op: 1 juni 2016, 21:00:28
Citaat van: Peter71 link=msg=1426949 date=1464713664
Het voordeel van dat soort oplossingen is dat je een actueel overzicht hebt van hoe je eerste uitruk er voor staat. Of dat de post voor een X-tijd buiten dienst zal moeten. Of dat als je ziet dat er precies 6 zijn je beter even dat boodschapje buiten de stad kunt uitstellen.
1 groot nadeel, iedereen zal braaf en consequent moeten aangeven of die wel of niet aanwezig is. Ook voor die 5 minuten buiten de gemeente.

Hier werken we met het precom systeem. Net wat je hierboven aangeeft, als er net zes mensen beschikbaar zijn, en je je uitmeld als zesde, krijg je een alarm dat er onderbezetting dreigt. Hierna kun je je alsnog terug melden om de bezetting op peil te houden. Ook op de langere agenda blijf je overzicht houden hoe de bezetting is.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1652 Gepost op: 2 juni 2016, 13:22:58
Citaat van: Breathe link=msg=1426884 date=1464702911
Hoe perfect was dit in Hellevoetsluis?
Niet dus en dat probleem wordt mijns inziens in Nederland alleen maar groter. Zie recent nog Venray.


Ik vind dat je het incident in Hellevoetsluis niet op een 'TS-Flex' af kan schuiven. Heel simpel: als je met 4 man uitrukt ben je altijd nog eerder ter plaatse dan de opvolgende TS en heb je hoe dan ook meer kans om reddend op te treden. Als je moet wachten tot de volgende post ter plaatse is, gaat er kostbare tijd verloren. Over de inzet van de SIV heb ik het overigens niet in dit verhaal, maar ik heb zeker mijn bedenkingen bij uitrukken met een busje naar een uitslaande woningbrand met personen binnen....

Citaat van: Peter71 link=msg=1426949 date=1464713664
1 groot nadeel, iedereen zal braaf en consequent moeten aangeven of die wel of niet aanwezig is. Ook voor die 5 minuten buiten de gemeente.

Dat is inderdaad een risico van een bezettingssysteem. Het is goed mogelijk dat mensen af en toe vergeten zich aan of af te melden. Het vraagt dus ook wel veel bewustwording en oplettendheid van de vrijwilligers, want anders staat de post in dienst met te weinig personeel of buiten dienst terwijl er genoeg mensen zijn....beide niet goed voor de burger!

En daarbij denk ik nog steeds: onderbezetting kan altijd gebeuren. Zelfs een beroepskorps bij ons in de buurt heeft zich een keer onderbezet moeten melden omdat er een vergissing was gemaakt door één van de ingedeelde brandweerlieden. Laten we -als het niet structureel is- er ook niet te krampachtig over doen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #1653 Gepost op: 6 juni 2016, 09:23:13
Toekomst brandweer ligt bij nieuwe kleine tankautospuit (video)

BAARLAND - De Zeeuwse tankautospuit wordt misschien wel dé brandweerwagen van de toekomst in Nederland. Dat verwacht Gerrie Ruijs, directeur van de Veiligheidsregio. De Zeeuwse tankautospuit, kortweg TS, is een technisch hoogstandje waardoor de brandweer met vier in plaats van de gebruikelijke zes man branden kan blussen.

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-06-06/1010716/toekomst-brandweer-ligt-bij-nieuwe-kleine-tankautospuit-video#.V1UktPmLSUl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1654 Gepost op: 6 juni 2016, 09:40:39
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1428067 date=1465197793
Toekomst brandweer ligt bij nieuwe kleine tankautospuit (video)

BAARLAND - De Zeeuwse tankautospuit wordt misschien wel dé brandweerwagen van de toekomst in Nederland. Dat verwacht Gerrie Ruijs, directeur van de Veiligheidsregio. De Zeeuwse tankautospuit, kortweg TS, is een technisch hoogstandje waardoor de brandweer met vier in plaats van de gebruikelijke zes man branden kan blussen.

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-06-06/1010716/toekomst-brandweer-ligt-bij-nieuwe-kleine-tankautospuit-video#.V1UktPmLSUl

Ik heb toch even de hulp nodig van deskundigen op het forum. Ik heb de video aandachtig bekeken en na een rondje te hebben gelopen door de uitrukstal van de brandweer hier in Qatar ontgaat mij het technische hoogstandje.

Ik zie namelijk een vrachtwagen, met twee stoelen voorin met adembescherming voor chauffeur en bevelvoerder en 4 stoelen achterin met adembescherming voor 4 manschappen. Voorts zegt de brandweerman dat er een warmtebeeldcamera in ligt en kan ik zien dat dit technische hoogstandje een brandslang heeft waar ze zelfs schuim mee kunnen spuiten.

Ik lieg niet en wil ook wel foto's maken van 10, 20, 30 of nog meer van dit soort technische hoogstandjes die hier in de woestijn rondrijden en gewoon van schap zijn gekocht bij de firma Rosenbauer.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1655 Gepost op: 6 juni 2016, 10:07:58
Het is fantastische mooiweerpraat om te verbloemen dat men gewoon aan het bezuinigen is. Deze TS is een lichter uitgevoerde TS dan de standaard in Nederland en is op geen enkele wijze bijzonder. Ook de VRU gaat 'lichte' TS'en aanschaffen (in combi met CCFM natuurbrandvoertuigen) en in Brabant rijden ze ook al rond. In die beide regio's is het voertuig echter primair bedoeld voor 6 personen, maar kan er (momenteel al of in de toekomst) met een kleinere bezetting worden uitgerukt.

Volgens mij redeneert men in Zeeland dus niet helemaal op de juiste manier. Dat dacht ik echter ook al toen men daar aangaf dat met het sluiten van kazernes en het uitrukken met minder personeel de basisbrandweerzorg verbeterde.

Kan uiteraard ook aan mij liggen. O0 :-X
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1656 Gepost op: 6 juni 2016, 11:01:37
In het bijbehorende verhaal wordt gesproken over het in de toekomst verdwijnen van de TS6 ,dan verdwijnt ook de LD pompcapaciteit, ik zie nl geen LD pomp op dit mini apparaat.
Met een volwaardige autospuit met LD/HD, 4 ton water, haspelkarren voor de aanvoerslangen, een dompelpomp en aanvalslangen  in dubbele bochten op haspels, handteerbare straatwaterkanonnen etc. en aanmerkelijk minder overbodig materiaal kun je ook met vier man uitrukken en ook volwaardig blussen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1657 Gepost op: 6 juni 2016, 11:50:02
Citaat van: Thor link=msg=1428085 date=1465203697
... met vier man uitrukken en ook volwaardig blussen.

Dat is gelijk het volgende punt omdat het bij de Nederlandse brandweer ook 1 man met drie huisvrouwen kunnen zijn. De brandweer in Nederland is een politiekcorrecte club waar ze niet gaan voor kwaliteit maar voor idealisme.

Vrouwen bij de brandweer hoeven niet te voldoen aan dezelfde keuringseisen als brandweermannen. Als een man 2800 meter moet kunnen hardlopen in 12 minuten is het prima als een vrouw 2700 meter loopt. Een iel, slap ventje die 2700 meter loopt voldoet niet aan de eisen en moet dameskapper worden, vrouwen worden met open armen ontvangen.

Emancipatie is gelijk behandelen, gelijke werkzaamheden is gelijke keuringseisen. Brandweerwerk is soms zwaar en gevaarlijk werk, de samenleving heeft recht op brandweermensen die 24/7 het hele jaar door geestelijk en fysiek in staat zijn maximaal te presteren.

Onlangs zagen we dat de politici in Den Haag het niet meer van deze tijd vinden dat vrouwen niet welkom zijn bij het Korps Mariniers. Deze overheidsdienst moet net als brandweer en politie soms extreem werk doen in extreme omstandigheden waarbij mentale en fysieke prestaties van je medewerkers noodzaak zijn. Vrouwen zijn nu welkom bij de mariniers mits ze voldoen aan exact gelijke toelatingseisen als de heren.

Echte emancipatie in plaats van pseudo-emancipatie en een einde aan discriminatie van slappe mannetjes die niet voldoen aan de eisen voor mannen maar nog net boven de toelatingseisen voor dames in dezelfde functie presteren.

Citaat
Vrouwen worden vanaf volgend jaar toegelaten tot het Korps Mariniers. Dat heeft minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie besloten.
Aan de toelatingseisen wordt echter niet getornd, heeft zij vrijdag aan de Kamer laten weten.

http://www.nu.nl/politiek/4268605/vrouwen-mogen-volgend-jaar-lid-korps-mariniers-worden.html


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1658 Gepost op: 6 juni 2016, 13:09:55
Citaat van: oma link=msg=1428094 date=1465206602
Vrouwen bij de brandweer hoeven niet te voldoen aan dezelfde keuringseisen als brandweermannen. Als een man 2800 meter moet kunnen hardlopen in 12 minuten is het prima als een vrouw 2700 meter loopt. Een iel, slap ventje die 2700 meter loopt voldoet niet aan de eisen en moet dameskapper worden, vrouwen worden met open armen ontvangen.

Emancipatie is gelijk behandelen, gelijke werkzaamheden is gelijke keuringseisen. Brandweerwerk is soms zwaar en gevaarlijk werk, de samenleving heeft recht op brandweermensen die 24/7 het hele jaar door geestelijk en fysiek in staat zijn maximaal te presteren.

Zowel de aanstellingskeuring (AK), herkeuringen/PPMO en traplooptest zijn bij de brandweer voor man en vrouw gelijk. Ze moeten voldoen aan dezelfde keuringseisen in dezelfde tijd. De fysieke keuring door middel van coopertest (12 minuten rennen) is een keuring van het IFV voor (toekomstige) brandweerofficieren. In de coopertest wordt, zoals je aangeeft, wel het onderscheid tussen man en vrouw gemaakt.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1659 Gepost op: 6 juni 2016, 15:39:02
Citaat van: honderd link=msg=1428098 date=1465211395
Zowel de aanstellingskeuring (AK), herkeuringen/PPMO en traplooptest zijn bij de brandweer voor man en vrouw gelijk. Ze moeten voldoen aan dezelfde keuringseisen in dezelfde tijd. De fysieke keuring door middel van coopertest (12 minuten rennen) is een keuring van het IFV voor (toekomstige) brandweerofficieren. In de coopertest wordt, zoals je aangeeft, wel het onderscheid tussen man en vrouw gemaakt.

Al op de brugklas wordt al onderscheid gemaakt tussen jongens en meiden bij de coopertest. Zelfde als bij die andere test die gedaan wordt op de middelbare: Shuttle Run test. Ook daar wordt al vanaf de brugklas onderscheid gemaakt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel