Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 526462 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1670 Gepost op: 6 juni 2016, 18:43:05
Citaat van: honderd link=msg=1428172 date=1465224887
En haken de Qatarese hulpverleners dan ook af als er iemand van 95 kilogram in een nauwe rioolbuis zit? Ze worden getracht iemand van 80 kilogram te kunnen redden op de keuring....

Nee, omdat het een aanstellingskeuring is voor HART paramedics. Na afronden van de volledige opleiding als ze daadwerkelijk in de uitrukdienst komen zijn ze aanzienlijk sterker, sneller en fitter geworden.

Wij hanteren 80 kg als gemiddeld gewicht voor slachtoffers waarbij de redding gewoon soepel en snel moet verlopen. Bij obese slachtoffers mag het lang duren of de reddingspoging falen. Het is goed als obese burgers beseffen dat te veel en te slecht vreten in combinatie met weinig bewegen ook kan zorgen dat je pech hebt in geval van nood.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1671 Gepost op: 6 juni 2016, 18:59:15
Citaat van: honderd link=msg=1428172 date=1465224887
Het slepen van een pop van 80 kilogram is ook deel van de PPMO, zoals je in dit topic had kunnen lezen.


Ik heb alleen de laatste reactie van een brandweerman in actieve dienst gelezen. Het is precies de reden waarom ik tegen dit soort keuringen ben.

De brandweerman is door de aanstellingskeuring heen gekomen maar moest kort voor de geplande PPMO toch even trainen om op de hurken te lopen.

Ik vind dat brandweerpersoneel en HART-paramedics dagelijks op conditie- en kracht moeten trainen onder begeleiding van sportinstructeurs. Je weet dan zeker dat je een fit korps hebt en ze altijd op de hurken kunnen lopen.

In het Nederlandse systeem kan je een paar weken voor je aanstellingskeuring gaan trainen, zodra je binnen bent alles laten verwateren als je maar zorgt dat je je trainingspak weer uit de kast haalt enkele weken voor je op de geplande PPMO moet verschijnen.

Het is zelfs een vreemde impuls als je weet dat je brandweerman bent en besluit te gaan trainen om op de hurken te kunnen lopen op moment dat je weet dat er anders een kans is dat ze je gaan afkeuren. Je mag verwachten dat hulpverleners beseffen dat de brandweer dit eist om zeker te weten dat medewerkers in de uitrukdienst fysiek in staat burgers te helpen of een eigen collega in nood.

Ik vind dus dat brandweer- en ambulancemensen moeten trainen voor de burgers hun veiligheid en niet om de eigen positie even veilig te stellen.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1672 Gepost op: 6 juni 2016, 19:20:49
Citaat van: oma link=msg=1428207 date=1465231385
Wij hanteren 80 kg als gemiddeld gewicht voor slachtoffers waarbij de redding gewoon soepel en snel moet verlopen.

Wij ook.

Citaat van: oma link=msg=1428209 date=1465232355
Ik vind dus dat brandweer- en ambulancemensen moeten trainen voor de burgers hun veiligheid en niet om de eigen positie even veilig te stellen.

Mee eens. In het gros van de korpsen gaan de meeste lieden (ook de vrijwilligers!) al dan niet samen sporten om hun kracht & conditie op peil te houden. Hier is echter geen verplichting voor.
Tijdens de diensturen (dus tijdens hun werk) kunnen de brandweermannen & -vrouwen van de beroepsbrandweer sporten. De vrijwilligers maken hier tijd voor buiten hun werk om.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1673 Gepost op: 6 juni 2016, 19:43:22
Citaat van: honderd link=msg=1428210 date=1465233649
Mee eens. In het gros van de korpsen gaan de meeste lieden (ook de vrijwilligers!) al dan niet samen sporten om hun kracht & conditie op peil te houden. Hier is echter geen verplichting voor.
Tijdens de diensturen (dus tijdens hun werk) kunnen de brandweermannen & -vrouwen van de beroepsbrandweer sporten. De vrijwilligers maken hier tijd voor buiten hun werk om.

Het is te vrijblijvend en bevat te veel elementen van willekeur om te kunnen besluiten dat je verantwoorde brandweerzorg kan leveren door twee of vier man van je bluswagen af te bonjouren.

Een kind kan bedenken dat als je met minder mensen bent je soms genoodzaak bent even een extra stapje te moeten zetten. Je moet dan zorgen dat je uitrukpersoneel ook fysiek is in staat dit stapje te kunnen zetten.

Sporten door beroeps in Nederland is niet altijd dat ze het kunnen doen in een sportzaal van de eigen kazerne en niet onder begeleiding van een sportinstructeur. Er is nogal verschil tussen een potje voetballen in de sportzaal van de brandweerkazerne met de ploegchef als scheidsrechter of een uurtje conditie trainen onder leiding van sportinstructeurs. Ik weet dat er beroepskorpsen zijn die extern een sportzaal moeten huren en je kan al raden dat er geen financiele middelen voor zijn (geld is er namelijk alleen om conferentieoorden en vergaderzalen mee te huren).

Het zegt ook dat de burger geluk kan hebben als de SIV met twee man ter plaatse komt met vrijwilligers die bereid zijn op eigen houtje serieus aan de conditie te werken in de vrije tijd maar het kan ook zijn dat je er twee krijgt die in de 'hangmatfase tussen twee PPMO testen zitten.

Het brandweermanagement volstaat met kruisjes zetten achter de naam van personeel als ze door de PPMO heen zijn gekomen om de fysieke conditie van haar medewerkers aan te tonen, het moet geen periodieke maar constante monitoring zijn gedurende de gehele actieve loopbaan van uitrukpersoneel. Constante monitoring heb je als je sporten onder begeleiding van sportinstructeurs verplicht stelt en je mensen die niet voldoende presteren volgens deze instructeurs uiteindelijk van de uitrukdienst af worden gehaald.

Ik vind het ook raar als ik een ander topic lees over eventuele kanker voorkomen van eigen personeel na het blussen van brandjes terwijl je als brandweer Nederland de centen beter kan gebruiken om te zorgen voor goede sporttraining en -faciliteiten voor je personeel. Je zorgt dan ook dat de kans stijgt dat je eigen personeel een lang en gezond leven krijgt en je waarborgt constante kwaliteit binnen je brandweerkorps omdat je zeker weet dat je altijd fit personeel hebt en niet alleen onbekend aantal fitte mensen of mensen die alleen fit zijn in de weken voor een geplande PPMO.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #1674 Gepost op: 6 juni 2016, 23:15:39
Citaat van: oma link=msg=1428209 date=1465232355
Ik heb alleen de laatste reactie van een brandweerman in actieve dienst gelezen. Het is precies de reden waarom ik tegen dit soort keuringen ben.

De brandweerman is door de aanstellingskeuring heen gekomen maar moest kort voor de geplande PPMO toch even trainen om op de hurken te lopen.

Ik vind dat brandweerpersoneel en HART-paramedics dagelijks op conditie- en kracht moeten trainen onder begeleiding van sportinstructeurs. Je weet dan zeker dat je een fit korps hebt en ze altijd op de hurken kunnen lopen.

In het Nederlandse systeem kan je een paar weken voor je aanstellingskeuring gaan trainen, zodra je binnen bent alles laten verwateren als je maar zorgt dat je je trainingspak weer uit de kast haalt enkele weken voor je op de geplande PPMO moet verschijnen.

Het is zelfs een vreemde impuls als je weet dat je brandweerman bent en besluit te gaan trainen om op de hurken te kunnen lopen op moment dat je weet dat er anders een kans is dat ze je gaan afkeuren. Je mag verwachten dat hulpverleners beseffen dat de brandweer dit eist om zeker te weten dat medewerkers in de uitrukdienst fysiek in staat burgers te helpen of een eigen collega in nood.

Ik vind dus dat brandweer- en ambulancemensen moeten trainen voor de burgers hun veiligheid en niet om de eigen positie even veilig te stellen.

Ik weet bijna zeker dat je met een paar weken vooraf trainen de PPMO NIET haalt als je de rest van het jaar flink aan de frikandellen en het bier hebt gehangen. Dat was voor de fietstest misschien nog wel te redden, zeker als je normaal gesproken ook de fiets gebruikt. Maar om een bierbuik weg te werken om gehurkt door de tunnel te kunnen heb je echt meer tijd nodig. Ik kan je een heel eind volgen, ben met je eens dat conditie op elk moment van het jaar getest zou mogen worden. Zoiets als 's morgens bij de dienstaanvang (beroeps) mededelen dat in het sportuur deze dag de PPMO / BBT wordt gedaan i.p.v. een beetje zaalvoetballen zoals je beschrijft. En voor de vrijwilligers kan het ook zo dat men wordt gevraagd volgende week op de oefenavond sportkleren mee te nemen. En als je dan afhaakt tijdens de PPMO of de BBT (zelfde test maar zonder dokters beoordeling) heb je gelijk flink wat huiswerk meegekregen. Maar je bent wel erg generaliserend bezig. Er zijn heel wat collega's die fanatiek trainen buiten de werktijden om, al of niet met collega's of een sportclub. En zoals in de sportschool in ons dorp weet men de eisen van de PPMO en is men bereid de deelnemers gericht te trainen, en dus niet alleen 2 weken vooraf. Daartegen waarschuwen ze zelfs.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1675 Gepost op: 7 juni 2016, 08:05:12
Citaat van: JAB link=msg=1428280 date=1465247739
...
 Maar je bent wel erg generaliserend bezig. Er zijn heel wat collega's die fanatiek trainen buiten de werktijden om, al of niet met collega's of een sportclub. En zoals in de sportschool in ons dorp weet men de eisen van de PPMO en is men bereid de deelnemers gericht te trainen, en dus niet alleen 2 weken vooraf. Daartegen waarschuwen ze zelfs.

Maar het is wel vrijblijvend en vrijwillig terwijl het gewoon geborgd moet zijn. Ik kan mij goed voorstellen dat een "vrijwillig" brandweerman niet, naast zijn oefenuren en inzetten,  6x per week wil sporten. Maar hierdoor ontstaat er geen zekerheid over de daadwerkelijke conditie van de brandweerman.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1676 Gepost op: 7 juni 2016, 09:55:47
Citaat van: JAB link=msg=1428280 date=1465247739
Ik weet bijna zeker dat je met een paar weken vooraf trainen de PPMO NIET haalt als je de rest van het jaar flink aan de frikandellen en het bier hebt gehangen. Dat was voor de fietstest misschien nog wel te redden, zeker als je normaal gesproken ook de fiets gebruikt. Maar om een bierbuik weg te werken om gehurkt door de tunnel te kunnen heb je echt meer tijd nodig. Ik kan je een heel eind volgen, ben met je eens dat conditie op elk moment van het jaar getest zou mogen worden. Zoiets als 's morgens bij de dienstaanvang (beroeps) mededelen dat in het sportuur deze dag de PPMO / BBT wordt gedaan i.p.v. een beetje zaalvoetballen zoals je beschrijft. En voor de vrijwilligers kan het ook zo dat men wordt gevraagd volgende week op de oefenavond sportkleren mee te nemen. En als je dan afhaakt tijdens de PPMO of de BBT (zelfde test maar zonder dokters beoordeling) heb je gelijk flink wat huiswerk meegekregen. Maar je bent wel erg generaliserend bezig. Er zijn heel wat collega's die fanatiek trainen buiten de werktijden om, al of niet met collega's of een sportclub. En zoals in de sportschool in ons dorp weet men de eisen van de PPMO en is men bereid de deelnemers gericht te trainen, en dus niet alleen 2 weken vooraf. Daartegen waarschuwen ze zelfs.

In ben generaliserend bezig omdat het brandweermanagement het verzuimt. Het is van belang dat je zeker weet dat je fit personeel inzet voor deze belangrijke taak.

Elders hebben we het al over kwaliteit gehad en krijg ik ook digitaal op mijn donder omdat het volgens bijna iedereen bij brandweer Nederland perfect is geregeld in een besluit op veiligheidsregio's.

Kwaliteit borgen is dat je zeker weet dat al je mensen gedurende de hele loopbaan fit genoeg zijn. Je kan dat niet garanderen als je je mensen om de 4 jaar een simpel testje laat doen en daarna een kruisje achter de naam zet dat je spuitgast de komende 4 jaar weer in topconditie is.

Je kan het niet eens garanderen als je zoals in jouw voorbeeld de beroeps een potje laat zaalvoetballen. Het potje zaalvoetballen met de beroepsploeg zit dichter bij tijdsverdrijf dan conditietraining. Het voorbeeld wat jij geeft over vrijwilliggers in jullie dorp komt in de buurt, omdat een sportschool de gestelde fysieke eisen kent en zorgt voor gerichte training omdat je soms als collectief kan trainen maar er ook ruimte moet zijn voor maatwerk van de sportinstructeur per individu.

Al deze vrijwilligers uit jullie dorp voldoen permanent gedurende de gehele loopbaan aan de gestelde eisen. Als brandweer Nederland het verplicht had gesteld en had gezorgd dat alle vrijwilligers gratis naar een sportschool kunnen om deze specifieke gerichte training te volgen was er sprake geweest van kwaliteit garanderen.

Het is makkelijk om mij te verwijten dat ik generaliseer omdat er een onbekend aantal brandweermensen zorgt dat ze fit zijn. Ik vind het normaal dat je bij diensten zoals de brandweer niet doet aan voordeel van twijfel. Als er sprake is van willekeur ga je er vanuit dat de conditie niet voldoende op orde is.

In Hellevoetsluis is het fout gegaan met de SIV. De brandweer heeft gezegd dat het de vraag is of de brandweer het echtpaar wel had kunnen redden.

Je mag zelfs de vraag stellen waarom is het de vraag of de brandweer het echtpaar had kunnen redden; omdat je personeelsleden ter plaatse 2 jaar geleden de laatste PPMO hebben doorlopen en niet fit genoeg waren voor respressief brandweerwerk?

De brandweermanagers kunnen deze vraag niet beantwoorden, zelfs als een echte onderzoekscommissie het als conclusie zou formuleren valt het niet te betwisten omdat je als brandweermanagement geen flauw idee hebt hoe het gesteld was met de conditie van je repressieve personeel in de nacht van de fatale brand. Je kan de onderzoekscommissie alleen melden dat de conditie voldoende was in het voorjaar van 2014.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #1677 Gepost op: 7 juni 2016, 10:53:38
Wanneer gaat de discussie weer over variabele voertuigbezetting?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1678 Gepost op: 7 juni 2016, 11:19:16
Citaat van: Rickvb link=msg=1428310 date=1465289618
Wanneer gaat de discussie weer over variabele voertuigbezetting?

Je schrijft het helemaal goed we voeren de discussie over voertuigbezetting en niet over sytsteem of het voertuig. Het woord bezetting geeft al aan dat we het over de mensen hebben.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #1679 Gepost op: 7 juni 2016, 11:31:45
Citaat van: oma link=msg=1428315 date=1465291156
Je schrijft het helemaal goed we voeren de discussie over voertuigbezetting en niet over sytsteem of het voertuig. Het woord bezetting geeft al aan dat we het over de mensen hebben.

In mijn ogen gaat dit totaal niet meer over de inzet en/of invulling van een TS-4/FLEX/Variabel/SIV/TS-2 of hoe je het wilt noemen, de meest recente berichten gaan alleen maar over het gewicht van een te redden slachtoffer/pop bij keuring of wat voor omvang een brandweermens heeft. Verder krijg ik de indruk dat het een ''wie heeft de grootste'' discussie wordt tussen hulpverlening in Quatar en Nederland.