Ik weet bijna zeker dat je met een paar weken vooraf trainen de PPMO NIET haalt als je de rest van het jaar flink aan de frikandellen en het bier hebt gehangen. Dat was voor de fietstest misschien nog wel te redden, zeker als je normaal gesproken ook de fiets gebruikt. Maar om een bierbuik weg te werken om gehurkt door de tunnel te kunnen heb je echt meer tijd nodig. Ik kan je een heel eind volgen, ben met je eens dat conditie op elk moment van het jaar getest zou mogen worden. Zoiets als 's morgens bij de dienstaanvang (beroeps) mededelen dat in het sportuur deze dag de PPMO / BBT wordt gedaan i.p.v. een beetje zaalvoetballen zoals je beschrijft. En voor de vrijwilligers kan het ook zo dat men wordt gevraagd volgende week op de oefenavond sportkleren mee te nemen. En als je dan afhaakt tijdens de PPMO of de BBT (zelfde test maar zonder dokters beoordeling) heb je gelijk flink wat huiswerk meegekregen. Maar je bent wel erg generaliserend bezig. Er zijn heel wat collega's die fanatiek trainen buiten de werktijden om, al of niet met collega's of een sportclub. En zoals in de sportschool in ons dorp weet men de eisen van de PPMO en is men bereid de deelnemers gericht te trainen, en dus niet alleen 2 weken vooraf. Daartegen waarschuwen ze zelfs.
In ben generaliserend bezig omdat het brandweermanagement het verzuimt. Het is van belang dat je zeker weet dat je fit personeel inzet voor deze belangrijke taak.
Elders hebben we het al over kwaliteit gehad en krijg ik ook digitaal op mijn donder omdat het volgens bijna iedereen bij brandweer Nederland perfect is geregeld in een besluit op veiligheidsregio's.
Kwaliteit borgen is dat je zeker weet dat al je mensen gedurende de hele loopbaan fit genoeg zijn. Je kan dat niet garanderen als je je mensen om de 4 jaar een simpel testje laat doen en daarna een kruisje achter de naam zet dat je spuitgast de komende 4 jaar weer in topconditie is.
Je kan het niet eens garanderen als je zoals in jouw voorbeeld de beroeps een potje laat zaalvoetballen. Het potje zaalvoetballen met de beroepsploeg zit dichter bij tijdsverdrijf dan conditietraining. Het voorbeeld wat jij geeft over vrijwilliggers in jullie dorp komt in de buurt, omdat een sportschool de gestelde fysieke eisen kent en zorgt voor gerichte training omdat je soms als collectief kan trainen maar er ook ruimte moet zijn voor maatwerk van de sportinstructeur per individu.
Al deze vrijwilligers uit jullie dorp voldoen permanent gedurende de gehele loopbaan aan de gestelde eisen. Als brandweer Nederland het verplicht had gesteld en had gezorgd dat alle vrijwilligers gratis naar een sportschool kunnen om deze specifieke gerichte training te volgen was er sprake geweest van kwaliteit garanderen.
Het is makkelijk om mij te verwijten dat ik generaliseer omdat er een onbekend aantal brandweermensen zorgt dat ze fit zijn. Ik vind het normaal dat je bij diensten zoals de brandweer niet doet aan voordeel van twijfel. Als er sprake is van willekeur ga je er vanuit dat de conditie niet voldoende op orde is.
In Hellevoetsluis is het fout gegaan met de SIV. De brandweer heeft gezegd dat het de vraag is of de brandweer het echtpaar wel had kunnen redden.
Je mag zelfs de vraag stellen waarom is het de vraag of de brandweer het echtpaar had kunnen redden; omdat je personeelsleden ter plaatse 2 jaar geleden de laatste PPMO hebben doorlopen en niet fit genoeg waren voor respressief brandweerwerk?
De brandweermanagers kunnen deze vraag niet beantwoorden, zelfs als een echte onderzoekscommissie het als conclusie zou formuleren valt het niet te betwisten omdat je als brandweermanagement geen flauw idee hebt hoe het gesteld was met de conditie van je repressieve personeel in de nacht van de fatale brand. Je kan de onderzoekscommissie alleen melden dat de conditie voldoende was in het voorjaar van 2014.