Document van Apeldoorn doorgelezen. Best een gedegen onderzoek, zelfs buitenlandse korpsen zijn bezocht om hun ervaringen met minder dan 6 man op een TS(of vergelijkbaar voertuig) mee te nemen.
Wat me wel zorgen baart is het feit dat het ook de reden is een ordinaire bezuiniging. Door het ATB zijn de kosten voor de brandweer met meer dan 2,5 ton per jaar toegenomen, zonder kwalitatief beter te worden.
Verder valt op dat zij ook op de HV met 6 man uitrukken, om de vrijwillige posten te ontzien in hun oefen inspanning en besparing op uitrusting van de TS.
Verder zitten zij ook met onderbezette TS in de dag situatie op de vrijwillige posten en willen zij dit zo legaliseren.
Door het hele document wordt een aantal keer aangegeven dat het
redden van mensen bij brand geen wettelijke taak is. Dat dit wel zo wordt ervaren door het personeel is mooi, maar het staat nergens letterlijk. Daarmee kunnen zij dus zichzelf vrij pleiten mochten er door een mindere bezetting slachtoffers vallen. Het werkelijk redden is niet een taak van de brandweer. Dat we het proberen is mooi meegenomen, maar als we het niet doen, proberen of niet kunnen doen is dat geen ovetreding van de wet. Adus het document van Apeldoorn.
Zij geven aan dat de bezetting van de TS met 6 is voortgekomen uit het nieuwe aflegsysteem uit 1982, en dat dit gebaseerd was op 2 lage druk stralen. Zij motiveren een mindere bezetting door te zeggen dat juist door de huidige werkwijze met HD- blussing een kleinere bezetting toelaatbaar is, omdat dit een innovatie is sinds 1982. Ik zet hier mijn vraagtekens bij ! Ook in 1982 was de HD blussing in Nederland al gewoonte bij brandweerkorpsen. En het aflegsysteem ging hier ook vanuit, alleen het
maximaal haalbare wat een TS kon inztten aan slagkracht was twee
LD stralen bij een binnenbrand of drie stralen LD bij een buitenaanval.
Wat ik ook mis in het buitenland verhaal is dat de engelse korpsen inderdaad met 5 (London) of zelfs 24 (Bonn) uitrukken, maar dat in London de dichtheid van brandweerposten veel kleiner is, en dat veel posten bezet zijn met twee blusvoertuigen(Pump Escape en Pump Water Tender) en dat deze bij brand dus gelijktijdig uitrukken. En bij meerdere meldingen voor hetzelfde incident zelfs 4 blusvoertuigen uitrukken. (20 man)
Kijkend naar Apeldoorn betekent dit dus dat zij met 4 man op de TS gaan, dan hopen dat de vrijwilligers snel genoeg een tweede TS kunnen leveren, met wel 6 man, en bij verder opschaling ook hopen dat de volgende post ook 6 man kan leveren binnen een niet al te lange tijd.( is daar een norm voor?)
En juist hier gaat het volgens mij fout. De reden was juist dat ook veel vrijwillige posten op momenten van de dag de 6 man niet (of met trage opkomst) kunnen garanderen. Dit betekent dat het vangzeil voor de back-up van de TS 4 in mijn ogen wel een heel dun netje is geworden.
Pfff lang verhaal geworden.