Wat ik eigenlijk ook mis is de relatie tussen brandpreventie en repressie. Mogelijk dat Palmpie de exacte gegevens heeft maar ik meende ooit geleerd te hebben dat de maximale brandgrootte van xxx m2 ook de maximale oppervlakte was m.b.t. het beheersbaar houden van een brand bij inzet van een TS?
De relatie tussen inzet van stralen/max. oppervlakte zou dan dus met een TS4 niet meer opgaan. M.a.w. hanteren binnenaanvalprincipe, bouwkundige eisen m.b.t. redding/ontvluchting/BC-grootte komen dus ook wankel te staan als je het mij vraagt.
Heel zwart/wit wereld heeft een brandcompartiment 60 minuten weerstand tegen brand en kan dus zonder brandweer inzet helemaal uitbranden. Als er brand is in een woning dan brand de naastgelegen woning niet uit. In de praktijk is gebleken dat dit niet altijd (haast altijd niet) op gaat.
De brandweer is dus minimaal aanwezig om het restrisico dat ontstaat door het niet goed uitvoeren van bouwkundige voorzieningen af te dekken.
Brandmeldinstallaties (BMI) worden aangebracht om de tijd voor ontdekken van brand te verkorten. Daardoor wordt a: de interne organisatie opgestart en b: de brandweer automatisch in een vroeger stadium opgestart.
Voor een BMI krijgt de gebruiker niets terug met bijv vermindering van bouwkundige eisen. Een gebouw met/zonder een BMI heeft dezelfde bouwkundige eisen.
Waarom heeft dan de wetgever wel een doormelding vereist? Ik dit gebeurt omdat de brandweer dan sneller aanwezig is en daardoor eerder kan aanvangen met het blussen van een brand en de interne organisatie kan ondersteunen met het ontruimen van bedreigd gebied. Kijk bijvoorbeeld bij bejaarden tehuizen / verzorgingsflats hoeveel (capabel) personeel er 's avonds nog rond loopt... Personeel met ademlucht is helemaal niet aanwezig. Als de overheid geen eisen stelt aan (geld beschikbaar stelt voor) het minimum aantal personeels leden voor een calamiteit dan ligt er weer een restrisico dat de brandweer mag opknappen. Ook heb je in dit soort gebouwen vaak langere aanvalswegen en breng je het water moeilijker naar het incident...
Als je dit wilt ondervangen dan zal je ook bij een OMS met 2 TS'en moeten gaan rijden... Dus met 8 personen ipv 6 personen, met 2 kazernes ipv 1 kazernes, met 2 wagens met OGS ipv 1 wagen met OGS door het verkeer...
Volgens mij gaat de belasting bij TS4 voor de totale brandweer omhoog omdat je sneller en vaker als tweede wagen moet gaan mee rijden.
Als je ook de brandveiligheidsconcepten bekijken waar de regelgeving op gebasseerd is dan zie je ook dat 'redding' door de brandweer wel duidelijk meegenomen wordt...
http://documenten.werkenvoorveiligheid.nl/cms/show/id=560918/chunkid=i40001_06/chunknr=6/pubid=i5028 1.
Voorwoord
1.1
Dit brandbeveiligingsconcept is ontstaan uit de behoefte bij overheid en gebruikers aan een integrale benadering van de brandveiligheid.
Het geeft een indruk van de mogelijke knelpunten van brandbeveiliging van gezondheidszorggebouwen en biedt een kader voor het beveiligen van gezondheidszorggebouwen met behulp van brandbeveiligingsmaatregelen en -voorzieningen.
De maatregelen en voorzieningen zijn gericht op het voorkomen van slachtoffers en het beperken van schade aan het gebouw en het milieu.
Met nadruk wordt vermeld, dat het brandbeveiligingsconcept geen document is waarin regeleving is opgenomen. Het brandbeveiligingsconcept is bedoeld als kader voor de regelgeving en als leidraad voor ontwerpers, bouwers en gebruikers van gezondheidszorggebouwen. Het brandbeveiligingsconcept kan voor gemeenten een bron zijn voor het nemen van beleidsbeslissingen ter uitvoering van de gemeentelijke brandweertaak.
Degenen die betrokken zijn bij de beoordeling van brandveiligheid kunnen dit brandbeveiligingsconcept gebruiken voor het krijgen van inzicht in de samenhang tussen de brandbeveiligingsmaatregelen en -voorzieningen.
Het inzicht in deze samenhang is eveneens van belang bij het treffen van maatregelen gericht op schadepreventie. De verdere invulling van dergelijke maatregelen kan het beste in nader overleg met de verzekeringsadviseur gebeuren
Aan de totstandkoming van het brandbeveiligingsconcept gezondheidszorggebouwen hebben de volgende organisaties meegewerkt:
* het ministerie van Defensie
* het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
* het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
* het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
* het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
* het ministerie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
* het College voor Ziekenhuisvoorzieningen
* de Nederlandse Brandweer Federatie
* het Verbond van Verzekeraars
* de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
http://documenten.werkenvoorveiligheid.nl/images/documenten/pict1/2005000101.jpgAfbeelding 6.4 Normatief brandverloop in een gezondheidszorggebouw met niet-zelfredzame patiënten
http://documenten.werkenvoorveiligheid.nl/images/documenten/pict1/2005000102.jpgAfbeelding 6.5 Fasen in een normatief brandverloop in een gezondheidszorggebouw met niet-zelfredzame patiënten
http://documenten.werkenvoorveiligheid.nl/images/documenten/pict1/2005000103.jpgAfbeelding 6.6 Gebeurtenissenboom van een brand
6.4 Vaststellen van specifieke doelstellingen
De volgende specifieke doelstellingen kunnen uit de gebeurtenissenboom worden afgeleid. De getallen verwijzen naar de getallen in de gebeurtenissenboom.
1. Het voorkomen van brand.
2. Het zo snel mogelijk ontdekken van brand.
3. Het zo snel en adequaat mogelijk alarmeren van
1. bedrijfshulpverleners en overige personen in een gezondheidszorggebouw met zelfredzame patiënten;
2. bedrijfshulpverleners in een gezondheidszorggebouw met niet-zelfredzame patiënten.
4. Het tijdig
1. ontruimen van een gezondheidszorggebouw met zelfredzame patiënten;
2. redden/ontruimen van personen door bedrijfshulpverleners van een gezondheidszorggebouw met niet-zelfredzame patiënten.
5. Het blussen van een beginnende brand door bedrijfshulpverleners/personeel van een gezondheidszorggebouw.
6. Het zo snel mogelijk automatisch blussen van brand.
7. Het zo snel mogelijk melden van brand aan de alarmcentrale van de brandweer.
8. Het zo snel mogelijk opkomen van de brandweer.
9. Het zo snel en adequaat mogelijk inzetten van de brandweer.
10. Het zo snel mogelijk in veiligheid brengen van personen, die zich nog in het bedreigde gebied bevinden.
11. Het zo snel en adequaat mogelijk blussen van de brand.
12. Het zo snel en adequaat mogelijk voorzien in nazorg.