Eigenlijk wel. De politiek wordt zo bewerkt dat ze eigenlijk geen flauw idee hebben waar ze ja tegen zeggen.... Het enige wat ze begrijpen is dat we op tijd komen dat het geen cent meer gaat kosten en daar zijn ze gevoelig voor. Dat je je organisatie daarvoor eerst moet inrichten alvorens je deze stap neemt hebben ze totaal geen notie van.
In dit geval is de volgorde duidelijk verkeerd om geweest. We gaan uitrukken met vier mensen en gaan wel zien waar het schip strand.......althans zo wordt het gebracht naar mijn bescheiden mening. En ja, misschien overdrijf ik het wel een beetje.....
Overgens denk ik dat het geen geheim is dat ik een tegenstander ben van het uitrukken met vier mensen.
Ik ben geen 100% tegenstander van met 4 man op een TS, maar vindt dat het alleen kan onder een aantal voorwaarden zoals:
- goede dekking van brandweerposten
- aangepaste voertuigen, met hulpmiddelen zoals MDT/route navigatie, automatische pompbediening, snelle waterwinning opbouw mogelijk door C/P en 100% betrouwbare communicatiemiddelen
- Aangepaste en beoefende inzetprocedures
- back up van volwaardige TS'n
en nog wat meer.
Vervelende is dat de beslissing over 4 man op een TS niet wordt genomen omdat we zo goed/snel zijn dat we het met 4 man afkunnen, maar omdat we niet op tijd 6 man kunnen leveren, of omdat sinds de arbeiedstijden wet is ingevoerd de beroeps brandweer te duur is geworden en er binnen het zelfde budget minder personeel aanwezig is.
En over de politiek, die willen dat het budget neutraal kan, de Cdt scoren daarmee bij hun burgemeesters wat goed is voor hun functioneren, en als het fout gaat zegt de politiek:
Maar meneer de commandant, die risisco's heeft u destijds niet voldoende naar voren gebracht anders waren we niet accoord gegaan. Of, dat was onder een ander college, en nu zouden we het nooit goed vinden.