Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527874 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #240 Gepost op: 8 juli 2009, 16:24:27
Ik geloof niet dat een officier een binnen aanval gaat doen...  ;) Bij onafhankelijkheid had hij wel zijn burgemeester onafhankelijk kunnen informeren over de werkwijze...


Maar heeft iemand ondertussen de werkprocedures al gevonden over hoe je een TS4 inzet? Moet er bijv altijd een BV aanwezig zijn? Moet de pompbediende de pomp gaan bedienen of is hij de backup samen met de BV?

http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/1949/beleidsnotats-vierbrunssum.pdf
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #241 Gepost op: 8 juli 2009, 16:25:44
Ik weet de werkprocedures niet, maar het lijkt me absoluut niet de bedoeling dat de B+P ingezet gaan worden met de tweede straal. Immers heb je dan niemand meer die het overzicht houdt (taak van de bevelvoerder) én niemand meer bij de pomp en het voertuig. Voor hetzelfde geld zit je voertuig vol met jongeren uit de omgeving of gaat er een toevoerleiding kapot waardoor je binnen zonder water zit. Dat lijkt me helemaal gevaarlijk. Dan maar wachten op back-up... :-X

Dat lijkt mij ook maar waar ik benieuwd naar ben zijn de afspraken in Zeeland.  ;) Toen de Burgemeesters er over stemden moesten die nog uitgewerkt worden...  ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #242 Gepost op: 8 juli 2009, 16:31:25
http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/1949/beleidsnotats-vierbrunssum.pdf

Thanx! Alleen staan daar 'Handvaten voor de BV' en geen werkprocedures... De BV moet het, als ik het goed lees, zelf maar uitzoeken hoe hij het bij een incident oplost... ???



Bijlage 3
HANDVATTEN VOOR DE BEVELVOERDER
Inzet met binnenaanval
De meest cruciale inzet ten aanzien van veilig en effectief optreden is het plegen van een
binnenaanval in gebouwen. Deze inzettactiek wordt gekozen bij grofweg een drietal scenario’s. Deze
zijn:
1 Brandhaard(en) opsporen en onder controle houden
2 Slachtoffer(s) opsporen en redden
3 Brandhaard(en) opsporen en onder controle houden/Slachtoffer(s) opsporen/redden
Hierbij dient men zich bewust te zijn van het feit dat een inzet met één TS zich beperkt tot één
brandcompartiment. Indien zich daarbuiten nog zaken voordoen is al snel sprake van
middelbrandsituatie.
Standaardaflegsysteem met 6 man (TS-6 versus TS-4 + AL)
De standaard (landelijk geüniformeerde) aflegsystemen voor brand en HV zijn allen gebaseerd op 6
personen. De opleidingen en oefeningen van manschappen en bevelvoerders zijn hierop gebaseerd.
Omdat bij de inzetten die het er toe doen (binnenbrand, HV) sprake is van het uitrukken van zowel
een TS als een RV of HV is zijn er altijd 6 personen ter plaatse, hetgeen er toe leidt dat er, vooralsnog
geen aanpassingen in het aflegsysteem plaats hoeven te vinden.
Het experiment dient er mede toe om aflegsystemen voor een 4 mans TS te ontwikkelen.
Aanvalsploeg
Hoewel het verleidelijk kan zijn om als bevelvoerder en nummer 1 de binnenaanval in te zetten en
hiermee nr. 2 als straalpijpvoerder te gebruiken dient men er zich van te vergewissen dat het alleen
laten opereren van manschappen risico’s met zich meebrengt. Alleen als er sprake is van zichtcontact
is een dergelijke werkwijze verantwoord. Echter gezien de mogelijkheid van zich snel veranderende
omstandigheden (rookontwikkeling, stoom, hitte) wordt afgeraden om personeelsleden alleenstaand in
te zetten.
Tweede TS
De tweede TS is, bij binnenbrand, aanrijdend. Het is belangrijk om deze eenheid zo snel mogelijk van
informatie over de situatie te voorzien zodat deze nadere maatregelen kan treffen.
Bemanning RV
De bemanning van het redvoertuig is niet uitsluitend gebonden aan taken met het redvoertuig. Deze
manschappen zijn ook inzetbaar als waterploeg, 2e aanvalsploeg of als back-up. De bevelvoerder
bepaalt de werkzaamheden van deze manschappen.
Uitvoerende rol bevelvoerder
Omdat de bevelvoerder waarschijnlijk meer uitvoerende taken krijgt dient het experiment er mede toe
inzicht te verschaffen om zijn taken zo ergonomisch mogelijk in te richten. Aandachtspunten hierbij
zijn:
- Bediening van één portofoon in plaats van twee. (TMO voor pompbediende)
- Helmlampen ten behoeve van “hands free” werken


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #243 Gepost op: 8 juli 2009, 16:41:43
Thanx! Alleen staan daar 'Handvaten voor de BV' en geen werkprocedures... De BV moet het, als ik het goed lees, zelf maar uitzoeken hoe hij het bij een incident oplost... ???



Bijlage 3
HANDVATTEN VOOR DE BEVELVOERDER
Inzet met binnenaanval
De meest cruciale inzet ten aanzien van veilig en effectief optreden is het plegen van een
binnenaanval in gebouwen. Deze inzettactiek wordt gekozen bij grofweg een drietal scenario’s. Deze
zijn:
1 Brandhaard(en) opsporen en onder controle houden
2 Slachtoffer(s) opsporen en redden
3 Brandhaard(en) opsporen en onder controle houden/Slachtoffer(s) opsporen/redden
Hierbij dient men zich bewust te zijn van het feit dat een inzet met één TS zich beperkt tot één
brandcompartiment. Indien zich daarbuiten nog zaken voordoen is al snel sprake van
middelbrandsituatie.
Standaardaflegsysteem met 6 man (TS-6 versus TS-4 + AL)
De standaard (landelijk geüniformeerde) aflegsystemen voor brand en HV zijn allen gebaseerd op 6
personen. De opleidingen en oefeningen van manschappen en bevelvoerders zijn hierop gebaseerd.
Omdat bij de inzetten die het er toe doen (binnenbrand, HV) sprake is van het uitrukken van zowel
een TS als een RV of HV is zijn er altijd 6 personen ter plaatse, hetgeen er toe leidt dat er, vooralsnog
geen aanpassingen in het aflegsysteem plaats hoeven te vinden.
Het experiment dient er mede toe om aflegsystemen voor een 4 mans TS te ontwikkelen.
Aanvalsploeg
Hoewel het verleidelijk kan zijn om als bevelvoerder en nummer 1 de binnenaanval in te zetten en
hiermee nr. 2 als straalpijpvoerder te gebruiken dient men er zich van te vergewissen dat het alleen
laten opereren van manschappen risico’s met zich meebrengt. Alleen als er sprake is van zichtcontact
is een dergelijke werkwijze verantwoord. Echter gezien de mogelijkheid van zich snel veranderende
omstandigheden (rookontwikkeling, stoom, hitte) wordt afgeraden om personeelsleden alleenstaand in
te zetten.
Tweede TS
De tweede TS is, bij binnenbrand, aanrijdend. Het is belangrijk om deze eenheid zo snel mogelijk van
informatie over de situatie te voorzien zodat deze nadere maatregelen kan treffen.
Bemanning RV
De bemanning van het redvoertuig is niet uitsluitend gebonden aan taken met het redvoertuig. Deze
manschappen zijn ook inzetbaar als waterploeg, 2e aanvalsploeg of als back-up. De bevelvoerder
bepaalt de werkzaamheden van deze manschappen.
Uitvoerende rol bevelvoerder
Omdat de bevelvoerder waarschijnlijk meer uitvoerende taken krijgt dient het experiment er mede toe
inzicht te verschaffen om zijn taken zo ergonomisch mogelijk in te richten. Aandachtspunten hierbij
zijn:
- Bediening van één portofoon in plaats van twee. (TMO voor pompbediende)
- Helmlampen ten behoeve van “hands free” werken


Klopt, maar het is niet voor niks dat het experiment gestopt is. (tot blijdschap van vele manschappen)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #244 Gepost op: 8 juli 2009, 16:48:28
Is er ook nog ergens een evaluatie geschreven?  :)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #245 Gepost op: 8 juli 2009, 17:09:54
Is er ook nog ergens een evaluatie geschreven?  :)

ja die is er.... even zoeken momento
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #246 Gepost op: 8 juli 2009, 17:19:29

ja die is er.... even zoeken momento

helaas te voorbarig. Ik hem he niet meer op me HD  excuses!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #247 Gepost op: 8 juli 2009, 18:27:09
helaas te voorbarig. Ik hem he niet meer op me HD  excuses!

Heb het al gevonden! http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/1949/evaluatierapportexperimentts-4brunssum.pdf  ;)


- Gebleken is dat brandweerpersoneel op een TS-4 geneigd is om eenzelfde prestatie te
leveren dan met een TS-6. Hierin schuilt het gevaar van het onbewust nemen van extra
risico’s.
- Ten aanzien van de taak van de chauffeur/pompbediener is geconstateerd dat deze zich
verder van het voertuig gaat begeven om bijvoorbeeld zelfstandig de waterwinning op te
bouwen. Hierdoor blijft het voertuig onbeheerd achter of is er geen toezicht op het
functioneren van de bluseenheid.



Je moet dus, vooraf, werkprocedures maken en deze implementeren bij het personeel...


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #248 Gepost op: 8 juli 2009, 19:40:17
Leuk en aardig dat een RV in feite als backup van de nummers 1&2 dient, maar die RV is in sommige plaatsen op zijn vroegst met een een kwartier ter plaatse :-X


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #249 Gepost op: 8 juli 2009, 19:57:45
Leuk en aardig dat een RV in feite als backup van de nummers 1&2 dient, maar die RV is in sommige plaatsen op zijn vroegst met een een kwartier ter plaatse :-X

In genoemde situatie van Brunssum was er een 4 persoons beroepsbezetting voor de TS en een 2 persoons persoonsberoepsbezetiing (springbemanning) voor de HW/HV. Zij rukten dus gelijktijdig uit, Maar  aangezien de HW/HV groep van Brunssum een groter verzorginsgebiied heeft als de TS kon het voorkomen dat de HW/HV was uitgerukt naar een andere gemeente waardoor de TS4 toch moest wachten op de komst van de 2de TS en HW van een andere kazerne.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.