Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527873 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #250 Gepost op: 8 juli 2009, 20:08:22
Voldoe je wel aan de arbo-eisen als je de het beschikbare potentieel op de wagen wijzigt zonder ook de (eventueel??) gewijzigde werkprocedures bestuurlijk te laten vaststellen?

Wat nu als een BV besluit geen binnen aanval te doen en er vallen daardoor slachtoffers? Gaat de politiek dan ook zeggen dat dat 'all in the game' is of staat dan de gemeenteraad op zijn achterste benen? Of als door een beslissing van de BV manschappen omkomen die met een back-up ploeg gered hadden kunnen worden...? Ben benieuwd wat de onderzoeksraad/OM dan gaat doen... Je zal maar die BV zijn... :-X

De evaluatie van Brunnsum zegt het al:

(...)


- Gebleken is dat brandweerpersoneel op een TS-4 geneigd is om eenzelfde prestatie te
leveren dan met een TS-6. Hierin schuilt het gevaar van het onbewust nemen van extra
risico’s.
- Ten aanzien van de taak van de chauffeur/pompbediener is geconstateerd dat deze zich
verder van het voertuig gaat begeven om bijvoorbeeld zelfstandig de waterwinning op te
bouwen. Hierdoor blijft het voertuig onbeheerd achter of is er geen toezicht op het
functioneren van de bluseenheid.



(...)

Hoe hebben ze dit in Zeeland opgelost?


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #251 Gepost op: 8 juli 2009, 20:14:44
Ik geloof niet dat een officier een binnen aanval gaat doen...  ;) Bij onafhankelijkheid had hij wel zijn burgemeester onafhankelijk kunnen informeren over de werkwijze...


Maar heeft iemand ondertussen de werkprocedures al gevonden over hoe je een TS4 inzet? Moet er bijv altijd een BV aanwezig zijn? Moet de pompbediende de pomp gaan bedienen of is hij de backup samen met de BV?

We zitten duidelijk even niet op dezelfde golflengte Palmpje maar dat geeft niet. In een eerder geplaatste reactie heb je het over de keus of je het wel of niet met je baas eens bent. Meestal is die keus er niet :P, begrijp mij goed, en wordt je min of meer gedwongen te acteren met de spullen die je ter beschikking worden gesteld. Tja....en als het dan fout gaat kan jij vast wel bedenken wie er de pisang is en zijn carriere aan de wilgen kan hangen. Meestal is dat niet je baas......en het maakt niet echt veel uit of je officier of bevelvoerder bent. Beiden zijn op verschillende momenten verantwoordelijk en dienen als men daar om vraagt, verantwoording af te leggen. De kans is bijzonder groot dat je baas dan even aangeeft niet thuis te zijn. :-\


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #252 Gepost op: 8 juli 2009, 20:36:40
We zitten duidelijk even niet op dezelfde golflengte Palmpje maar dat geeft niet. In een eerder geplaatste reactie heb je het over de keus of je het wel of niet met je baas eens bent. Meestal is die keus er niet :P, begrijp mij goed, en wordt je min of meer gedwongen te acteren met de spullen die je ter beschikking worden gesteld. Tja....en als het dan fout gaat kan jij vast wel bedenken wie er de pisang is en zijn carriere aan de wilgen kan hangen. Meestal is dat niet je baas......en het maakt niet echt veel uit of je officier of bevelvoerder bent. Beiden zijn op verschillende momenten verantwoordelijk en dienen als men daar om vraagt, verantwoording af te leggen. De kans is bijzonder groot dat je baas dan even aangeeft niet thuis te zijn. :-\

Even de golflengte afstemmen...  ;) ;D

Wat ik bedoelde (maar misschien niet helemaal helder heb opgeschreven) is dat als de korpsen in Zeeland allemaal zelfstandig zijn en een commandant hebben die benoemt is door de gemeente, indienst van de gemeente en betaald is door de gemeente, deze commandant zijn burgemeester onafhankelijk kan informeren over de voor en nadelen en de politieke risico's.
Nu de officieren in dienst zijn van de regio, betaald door de regio en gedetacheerd bij een korps is het volgens mij (carrière technisch) onmogelijk om als korpscommandant de burgemeester negatief te adviseren over een plan dat je brandweer baas naar je burgemeester heeft gestuurd... Of je moet aan het solliciteren zijn in een andere regio...  :D ;) (al is het ons kent ons kringtje klein...)

Als er dan geen duidelijke geschreven en vastgestelde werkinstructies zijn(?) voor de BV dan weet ik wel wie het naderhand fout gedaan heeft in de eerste cruciale minuten als de eerste TS4 terplaatse is... Als de OvD ter plaatse is, is er vast wel een 2e TS ter plaatse en is er voldoende personeel voor een back-up...  ;)


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #253 Gepost op: 9 juli 2009, 10:22:28
Ik snap je helemaal maar toch....... :(


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #254 Gepost op: 10 juli 2009, 13:25:26
Dit bericht past hier ook wel volgens mij... van de site van Brandweer Haarlemmerliede:


21-03-2009 Samenwerkingsoefening brandweer & ambulancedienst

TS4 oefeningen post Spaarndam

SPAARNDAM - In het kader van een pilot TS4 die binnen de Veiligheidsregio Kennemerland gehouden zal gaan worden is post Spaarndam in maart vier avonden en één zaterdag op het gebied van technische hulpverlening gaan oefenen in Heerhugowaard.

In Heerhugowaard is de mogelijkheid om binnen diverse ongevallen te beoefenen. Zo is onder geoefend met auto's op het dak, auto's op de zijkant, auto's onder vrachtwagens en vrij hangende auto's tussen een boom en een bus. Het doel van de oefeningen was kijken of hulpverlening met vier personen gedaan kon worden en of hierbij grote problemen optreden.
Bij de inzet van een TS4 wordt in plaats van de gebruikelijke zes man met twee personen minder uitgerukt. Voor hulpverleningen betekent dit dat de chauffeur ook gewondenverzorger wordt en dat de bevelvoerder naast de leiding van het incident ook nog zorg draagt voor de veiligheid als veiligheidsman. Bij alle gehoudne oefeningen is gebleken dat TS4 geen grote nadelen heeft ten opzichten van een normale TS6. Alle incidenten konden veilig en snel worden afgehandeld. TS4 gaf zelfs het voordeel dat minder mensen ook minder drukte geeft bij een ongeval. Hierdoor werd de situatie overzichtelijker, wat de veiligheid ten goede komt.

Na vier intensieve avonden en een zaterdag kan geconcludeerd worden dat uitrukken als TS4 voor technische hulpverlening zeer goed mogelijk is.

http://www.brandweer-haarlemmerliede.nl/Oefeningen_2009.htm
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #255 Gepost op: 10 juli 2009, 22:30:40
Een chauffeur die gewonden verzorger wordt?

Stel dat er brand uitbreekt en de chauffeur zit in de wagen? Sorrie meneer ik stap weer uit............we hebben water nodig?  ::)

Ik begrijp niet helemaal waarom functies ten koste van een TS4 moeten verdwijnen.........daar waar anderen strijden voor een 7e man gaan we hier strijden om van 6 naar 4 te gaan!


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #256 Gepost op: 14 juli 2009, 02:55:00
t is en blijft een kolder plan.... 4 man minimaal achterin.... O0
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #257 Gepost op: 15 juli 2009, 16:59:55
Brandweer rukt uit met twee wagens

dinsdag 14 juli 2009 | 14:01 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 14 juli 2009 | 14:53

Tekstgrootte  
 
ZIERIKZEE - In delen van Schouwen-Duiveland rukt de brandweer in het vervolg noodgedwongen uit met twee wagens. Dit is noodzakelijk omdat op doordeweekse dagen te weinig vrijwilligers in de dorpen zijn om overdag de brandweerwagens volledig te bezetten.

Om toch voldoende hulpverleners bij een ongeval of brand te krijgen wordt ook het korps van een naburig dorp gealarmeerd.

De lage bezettingsgraad doet zich voor in Renesse, Scharendijke, Brouwershaven, Dreischor en Kerkwerve.

http://www.pzc.nl/regio/schouwen-duiveland/5252285/Brandweer-rukt-uit-met-twee-wagens.ece


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #258 Gepost op: 15 juli 2009, 17:35:28
Ik denk dat het al een keer voorgekomen is:
Citaat
13:08:44   14-07-09      GROUP-1   P 1 4830 4836 KLOOSTERWEG SCHARENDIJKE Binnenbrand
         1300032   BRW Zeeland (OvD Schouwen-Duiveland)
         1301055   BRW Schouwen-Duiveland (Brouwershaven) (Blusploeg)
         1301085   BRW Schouwen-Duiveland (Kerkwerve) (Blusploeg)
         1301105   BRW Schouwen-Duiveland (Scharendijke) (Blusploeg)
         1303830   BRW Schouwen-Duiveland (Brouwershaven) (TS 4830)
         1303836   BRW Schouwen-Duiveland (Kerkwerve) (TS 4836)
Weet natuurlijk niet precies hoe het zit, maar het viel me wel op dat de TS van Scharendijke niet gealarmeerd werd  ???
(tenminste, hij staat er hier niet bij)


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #259 Gepost op: 16 juli 2009, 18:21:46
De vraag blijft.....waar bestond de bezetting uit? ::)