Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527871 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #260 Gepost op: 16 juli 2009, 23:07:48
Citaat
Voor hulpverleningen betekent dit dat de chauffeur ook gewondenverzorger wordt en dat de bevelvoerder naast de leiding van het incident ook nog zorg draagt voor de veiligheid als veiligheidsman. Bij alle gehoudne oefeningen is gebleken dat TS4 geen grote nadelen heeft ten opzichten van een normale TS6.
Nee natuurlijk niet. Men wil naar 4 man en heeft natuurlijk oefeningen gedaan waarbij dit inderdaad net lukte.  :|
Hoe kan ik nou en veiligheidsman zijn, overleg hebben met ambulancedienst, politie, RAC, inzettactiek bepalen, en toezicht houden op veilig werken van de manschappen? En de Chauffeur wordt gewondenverzorger, das lekker, en wie zorgt voor aanvoer materialen bedienen van hydropomp, verlchting, en bewaakt de inventaris van de TS als hij bij het SO zit?
J. Kusters ging van 20 man terug naar 6 en 2, en dat werkt goed. Ga eens praten bij de  Zuider buren, die hebben het heel lang met drie man gedaan, met hun snelle interventievoertuigen, en zijn u om naar het Hollandse systeem.
Ik word er zo moe van..... >:(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #261 Gepost op: 17 juli 2009, 18:48:45
Ik denk dat het al een keer voorgekomen is:Weet natuurlijk niet precies hoe het zit, maar het viel me wel op dat de TS van Scharendijke niet gealarmeerd werd  ???
(tenminste, hij staat er hier niet bij)
Even een aanvulling/verbetering, de TS van Scharendijke stond toevallig net in onderhoud, dus vandaar dat die niet gealarmeerd werd :)
Beetje jammer alleen dat de blusploeg dat niet wist, hoorde ik vandaag  ::)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #262 Gepost op: 17 juli 2009, 19:48:14
Beetje jammer alleen dat de blusploeg dat niet wist, hoorde ik vandaag  ::)

kom je daar aangerend, staat er geen ts ???


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #263 Gepost op: 17 juli 2009, 19:52:53
kom je daar aangerend, staat er geen ts ???
Als ik het verhaal zo hoorde was dat idd het geval... :|


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #264 Gepost op: 28 juli 2009, 10:17:55
Hier een link naar het dekkingsplan van Brandweer Zeeland.

http://www.vrzeeland.nl/uploads/publicaties/Dekkingsplan-Brandweer-Zeeland.pdf

Om in de huidige dagsituatie met de beschikbare middelen een optimale dienstverlening te bieden worden drie repressieve varianten gedefinieerd.

Standaard Tankautospuit, eenheid welke volgens de standaard met 6 gekwalificeerde funcionarissen binnen 6 minuten uitrukt;

TS-4, eenheid welke in afwijking met de standaard, uitrukt met 4 gekwalificeerde functionarissen binnen 6 minuten. Deze eenheid wordt altijd, ongeacht prioriteit, aangevuld met een tweede eenheid van een aangrenzende brandweerpost;

Blusreserve, posten welke niet kunnen beschikken over voldoende gekwalificeerd personeel worden separaat gealarmeerd. Bij incidenten in de verzorgingsgebieden van dergelijke posten wordt altijd een snelst beschikbaar aangrenzende post gealarmeerd. In het eigen verzorgingsgebied wordt de blusreserve, indien men beschikt over voldoende gekwalificeerd personeel (inzetbaar conform minimaal TS-4) alsnog ingezet voor de incidentbestrijding


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #265 Gepost op: 28 juli 2009, 10:18:47
Hier een link naar het dekkingsplan van Brandweer Zeeland.

http://www.vrzeeland.nl/uploads/publicaties/Dekkingsplan-Brandweer-Zeeland.pdf

Heb je ook een document met de inzet procedures van het personeel bij een TS-4?  :)


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #266 Gepost op: 28 juli 2009, 10:24:19
Heb je ook een document met de inzet procedures van het personeel bij een TS-4?  :)

Tsja, dat is een goeie vraag. Je bedoelt welke mogeliljkheden, bijvoorbeeld binnenaanval, een TS-4 bemanning heeft voordat een backup ploeg ter plaatse is? Ik zal eens zoeken en rondvragen ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #267 Gepost op: 28 juli 2009, 10:26:59
Tsja, dat is een goeie vraag. Je bedoelt welke mogeliljkheden, bijvoorbeeld binnenaanval, een TS-4 bemanning heeft voordat een backup ploeg ter plaatse is? Ik zal eens zoeken en rondvragen ;)

In het dekkingsplan is geschreven dat men werkprocedures ging ontwikkelen hoe men op moet gaan treden met een TS-4. Daar zijn we benieuwd na. Wat gaat de pompbediende doen? Omhangen en samen met de bevelvoerder de backup zijn? Of mag een TS-4 geen binnenaanval meer doen? Allemaal vraagtekens.  ;) :)


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #268 Gepost op: 28 juli 2009, 10:28:10
Ik lees dit in het document:

Indien een post niet binnen 6 minuten met 6 gekwalificeerde personen inzetbaar is, echter wel met 4 gekwalificeerde personenen, dan wordt dit toegestaan. Hieraan zijn voorwaarden verbonden om een veilig en verantwoord optreden mogelijk te maken. Brandweer Zeeland heeft hiertoe een repressief beleid ontwikkeld. Een TS-4 is geen operationele eenheid, daarom wordt in deze situatie altijd een tweede tankautospuit extra gealarmeerd. Op deze manier wordt bereikt, dat altijd voldoende capaciteit en materieel ter plaatse komt.

Er is dus wel degelijk een repressief beleid ontwikkeld, maar waar ik dat kan vinden  :-\


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #269 Gepost op: 28 juli 2009, 10:37:29
Ik lees dit in het document:

Indien een post niet binnen 6 minuten met 6 gekwalificeerde personen inzetbaar is, echter wel met 4 gekwalificeerde personenen, dan wordt dit toegestaan. Hieraan zijn voorwaarden verbonden om een veilig en verantwoord optreden mogelijk te maken. Brandweer Zeeland heeft hiertoe een repressief beleid ontwikkeld. Een TS-4 is geen operationele eenheid, daarom wordt in deze situatie altijd een tweede tankautospuit extra gealarmeerd. Op deze manier wordt bereikt, dat altijd voldoende capaciteit en materieel ter plaatse komt.

Er is dus wel degelijk een repressief beleid ontwikkeld, maar waar ik dat kan vinden  :-\

Idd, daar zijn we al een tijd naar op zoek...  ;)