Het mooie aan de TS4 is dat er inderdaad snel uitgerukt kan worden en in veel gevallen de inzet ook wel met 4 man gedaan zou kunnen worden. Een kleine buitenbrand, stormschade of wegdek reinigen gaat prima met z'n viertjes. Het probleem komt pas als er grotere incidenten zijn. Dan niet alleen in tactisch opzicht (hoe de brand te bestrijden met minder mensen) maar misschien nog meer in het opzicht van 'de visie van het publiek', een factor die mijnerzijds absoluut niet onderschat moet worden.
Stel, brand op een bovenverdieping, uitslaand. Om het nog meer te dramatiseren is er ook nog iemand in het pand aanwezig. De TS4 is snel ter plaatse maar wat doe je dan? Een inzet doen zal te gevaarlijk zijn zonder back-up, en dan...dan komt het probleem. Om maar iets te doen dan de waterwinning afleggen, maar hoe zal dat voor het publiek eruit zien? Brand, iemand binnen en de brandweer gaat niet naar binnen. Het publiek weet niks van inzettactieken, die zien alleen de welbekende rode wagen met de mannetjes en vrouwtjes in pak aankomen en verwachten dan dat die heldhaftig naar binnen rennen om mooie huisvrouwen te redden en branden te blussen...
Ik zie de koppen in de kranten al: "Vrouw zwaargewond na brand, brandweer blijft buiten". Naar het publiek toe is dit natuurlijk niet te verkopen, ik ben benieuwd hoe dat bij de verzekering is. Die zullen ook niet blij zijn als een pand afbrandt omdat de brandweer op assistentie moest wachten...dat kan natuurlijk altijd gebeuren, maar als zij weet krijgen van de andere procedures...
Ik weet het, ik geef nu wel de meest dramatische voorbeelden, in 99% van de gevallen zal dit niet van toepassing zijn, maarja, als het gebeurd dan ben ík in ieder geval heel benieuwd naar de gevolgen