Kennen jullie onderstaande scriptie?
http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/1916/definitievescriptie29-05-08_1-6-08_.pdfTS-4 als speerpunt!
(...)
Onderzoeksdoel.
Onderzoek de mogelijkheden om de bezetting van de tankautospuit van 6 personen terug te brengen
naar 4 personen waarbij de brandweer een efficiënte organisatie blijft of wordt en voldoet aan 90%
van de brandweerzorgnorm en de veiligheid van het personeel is gewaarborgd. Tevens moet ook
rekening gehouden worden met de mogelijkheid dat bij die calamiteiten waar 6 personen nodig zijn,
ook met 6 personen met de tankautospuit uitgerukt kan worden.
Dit onderzoek is begonnen met een analyse van de huidige situatie en de ambities en
randvoorwaarden van brandweer Almelo. Om een beeld te krijgen hoe brandweer Nederland denkt
over het terugbrengen van personeel op de tankautospuit zijn met 10 personen expertinterviews
gehouden aan de hand van een vragenlijst. Naar aanleiding van deze interviews is een enquête
opgesteld en aan 100 korpsen verzonden met het verzoek om deze te laten in vullen door een
manschap, bevelvoerder en een officier. Tevens is onderzoek gedaan door middel van interviews in
Revinge (Zweden) en Liverpool.
Alle gegevens zijn verzameld en vertaald naar een drietal scenario’s. Te weten een tankautospuit met
3 personen (TS-3), met 4 personen (TS-4) en 5 personen (TS-5).
De tankautospuit met 3 en 5 personen zijn verder niet uitgewerkt omdat deze modellen geen of
onvoldoende voordelen hadden voor de brandweer van Almelo.
Van de TS-4 zijn 5 modellen verder uitgewerkt.
Conclusie/aanbeveling.
De conclusie is dat er mogelijkheden voor een TS-4 zijn.
Er is wel maatwerk nodig. De bedreiging van
te weinig personeel voor de calamiteit en de veiligheid bij het repressief optreden spelen hierbij een
grote rol. Dit kan weggenomen worden door maatregelen te nemen in de zin van aanpassen van
procedures en oefeningen en opleidingen.Aangezien er nog weinig ervaring is met een TS-4 is de aanbeveling om tijdens kantooruren een pilot
te starten voor de duur van één jaar om ervaring op te doen met uitrukken met alleen TS-4. In
bijgevoegd projectplan is de aanpak hiervoor beschreven.
Een 2e aanbeveling is om buiten kantooruren over te gaan tot inzet van een TS-4 waarbij deze in die
gevallen waar nodig aanvulling krijgt van een tankwagen voor waterwinning en personele aanvulling
tot 6 personen op de tankautospuit.
Ik vraag instemming van het afdelingshoofd V&H/commandant brandweer Almelo om een werkgroep
samen te stellen en de pilot TS-4 (aanbeveling 1) uit te voeren.
In de bijgevoegde projectplan TS-4 is het implementatietraject beschreven.
(...)
Voorwoord
Ter afsluiting van de studie Bedrijfskunde aan de Hogeschool NOVI moet de student een
afstudeeronderzoek verrichten. Voor u ligt het afstudeeronderzoek van Gerrit Kromhof, student
Bedrijfskunde aan de Hogeschool NOVI. In deze scriptie komt de kennis en ervaring opgedaan tijdens
de opleiding tot uiting.
Ik heb onderzoek gedaan naar de mogelijkheden of de bezetting van de reguliere tankautospuit van 6
personen terug te brengen is naar 4 personen. De aanleiding tot dit onderzoek is gelegen in het feit
dat de brandweer de norm voor de opkomsttijd overschrijdt. Daarnaast is er een groot aantal
uitrukken die met 4 personen makkelijk te voeren zijn
Een korte inventarisatie leert dat ongeveer 80% van de uitrukken voor brand en hulpverlening met 4
personen uit te voeren is. Dit is onderzocht in dit afstudeeronderzoek.
Voor mijn onderzoek heb ik gebruik gemaakt van enquêtelijsten en interviews. Verder heb ik tijdens
een oefenweek in Zweden onderzoek gedaan naar de Zweedse wijze van uitrukken met 5 personen.
Hiervoor is een interview gehouden met de Zweedse coördinator Hasse Lindell en enkele Zweedse
instructeurs. Tevens heb ik contact gehad met Rob Pritchard van brandweer Liverpoolmet betrekking
tot de uitrukprocedures in Liverpool. In Liverpool rukt men namelijk ook uit met 4 personen.
Halverwege mijn onderzoek werd ik rond 20 maart opgeschrikt door het Ontwerp voor het Besluit
Veiligheidsregio’s. In dit conceptrapport wordt in artikel 3.1.2. de basisbezetting van een
brandweereenheid omschreven. Deze bezetting is 6 personen op een tankautospuit en ik was net
bezig de mogelijkheden te onderzoeken van 4 personen op een tankautospuit. Zou ik nu een andere
afstudeeropdracht moeten zoeken? Ik las verder en kwam bij artikel 3.1.5. en las tot mijn grote
opluchting dat het bevoegde gezag kan besluiten tot een andere bezetting van de basiseenheid. Op
dat moment kon ik gelukkig verder met mijn oorspronkelijke afstudeeropdracht.
Ten slotte heb ik zowel de buitenlandse als de binnenlandse onderzoeken met elkaar vergeleken en
vertaald in een advies dat de commandant van brandweer Almelo als opdrachtgever is aangeboden.
In dit voorwoord wil ik alle collega’s bedanken die bereid zijn geweest om de vragenlijsten in te vullen
en bereid zijn geweest om tijd vrij te maken voor de interviews. Verder wil ik mevrouw I. Seuters,
afdelingshoofd V&H/commandant brandweer Almelo en de heer S.Wevers, commandant brandweer
Enschede/regionaal commandant regio Twente bedanken voor hun feedback en kritische kijk op het
rapport.
In het bijzonder gaat mijn dank uit naar Gerard Nogarede die mij begeleid heeft naar dit resultaat.
Tot slot bedank ik mijn vrouw Erna die mij gesteund heeft en geaccepteerd heeft dat de vrije tijd die ik
had, ingevuld werd voor deze studie.
Gerrit Kromhof
Almelo, juni 2008