Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 542887 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #310 Gepost op: 1 september 2009, 15:26:03
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-1429-noodmaatregel-ts-4-in-zeeland.html?archived=0&page=1

Noodmaatregel: TS 4 in ZeelandActueel - Meest gelezen - Archief - Rubrieken

 
17 Augustus 2009

In Zeeland is ophef ontstaan over de TS 4 bezettingen die sinds kort standaardprocedure zijn geworden bij tekort aan vrijwilligers overdag. BNR Nieuwsradio interviewde onze voorzitter, Cees van Beek, op 4 augustus over dit belangrijke onderwerp.

In Zeeland is ophef ontstaan over de TS 4 bezettingen. Het uitrukken met vier in plaats van de gebruikelijke zes mensen bij een eerste alarmering is de reden. Dit is in Zeeland sinds juni de standaardprocedure bij een tekort aan beschikbare vrijwilligers overdag.

Met het nieuwe beleid zou de veiligheid van de blusgroep en ook eventuele slachtoffers in het geding zijn. De inzet van een kleinere eenheid sluit niet aan bij de opleiding en de aangeleerde handelswijze van het brandweerpersoneel, zo wordt aangevoerd in een uitvoerige discussie via internet op het hulpverleningsforum.

Volgens woordvoerder Dianne Deurloo van de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) verschilt de praktijk amper van de situatie van vóór het nieuwe dekkingsplan. "Behalve dan dat een tankautospuit met vier man sneller valt op te trommelen en ter plaatse kan gaan." Gelijktijdig met een zogeheten TS-4 wordt standaard als versterking een tweede voertuig gealarmeerd van een naburige post. Lees hier het bericht hierover op de PZC-website http://www.pzc.nl/regio/zeeland/5336460/Ophef-over-inzet-brandweer.ece

NB VBV

Op de ochtend van 5 augustus jongstleden vond een radio-interview plaats met onze voorzitter, Cees van Beek, over deze problematiek. Hij ziet deze procedure als een tijdelijke maatregel en als gevolg van jarenlang tekortschietend wervingsbeleid. Te weinig en te laat aandacht voor de arbeidsmobiliteit waardoor er een scheiding tussen wonen en werken is ontstaan. Met als gevolg: onderbezetting overdag.

LUISTER HIER HET BRN-RADIOINTERVIEW VAN HEDENMORGEN MET CEES VAN BEEK, VOORZITTER VBV http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?dag=5&maand=8&jaar=2009&tijd=07:48:35&lengte=10&titel=Titel

Met 400.000 Zeeuwen moet het toch mogelijk zijn om slechts 60-80 nieuwe Brandweer Vrijwilligers te werven en zo de problemen voor de burgers op te lossen? Bovendien de Brandweer Vrijwilligers blijven allemaal ergens overdag. Niet allemaal zijn het vertegenwoordigers die het hele land door kruisen maar overdag gaan in de grotere steden werken en kunnen daar de lage dagbezettingen versterken.

Kortom, oplossingen voldoende om dit probleem binnen een half jaar op te lossen. Veel korpsen zijn daar al mee bezig zoals wij onlangs vermelden over het korps Schouwen en Duivenland. Lees hier het nieuwsbericht daarover. http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-1416-druk-op-vrijwilligers-wordt-groter.html?archived=1&page=1


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #311 Gepost op: 1 september 2009, 15:29:00
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-1432-opnieuw-discussie-over-4-man.html?archived=0&page=1

Opnieuw discussie over 4 man
 
07 Augustus 2009

De Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) vindt uitrukken met minder personeel dan de standaard tankautospuitbezetting van 6 personen een goede ontwikkeling, aldus bestuurslid Elie van Strien in een uitzending op Radio 1.

Naast een ‘vorm van urgentie’ bij onderbezetting, zijn er de laatste jaren ‘allerlei technische en technologische ontwikkelingen’ die het mogelijk moet maken in 'bijzondere gevallen' met 'bepaalde mogelijkheden' in 'bepaalde situaties' uit te rukken, aldus de heer Van Strien.

Sprekend voorbeeld?

Als ‘sprekend voorbeeld’ wordt door de heer Van Strien de inzet van de Automatische Externe Defibrillator (AED) in de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond gebruikt. Hoewel de inzet van de AED niet tot de reguliere brandweertaken hoort, zijn er in ons land veel korpsen die als ‘First Responder Brandweer’ optreden bij een melding van acuut hartfalen. In de meeste gevallen worden deze uitrukken verzorgd door een klein team van 2 tot 4 personen die daarbij gebruik maken van een apart voertuig of dienstauto en laten de 1e tankautospuit staan voor de ‘brand- en hulpverleningsklussen’.

4-6 of 8 brandweerlieden op een TS?

Terwijl in verschillende korpsen de ‘innovatieve experimenten’ met een TS 4 bezetting al weer naar de ‘kelder der vruchteloze ideeën’ zijn gebracht, lijkt de NVBR met deze stelling de discussie over de standaardbezetting van de tankautospuit opnieuw leven in te blazen. Ervaringen met buitenbranden en loos alarmen lijken hierbij centraal te staan evenals de verminderde beschikbaarheid van Brandweer Vrijwilligers overdag en economische motieven.

Het aangehaalde voorbeeld met de AED geeft eens te meer aan hoe ver het management inmiddels van de ‘werkvloer’ is weggedreven. Bovendien draait innovatie om zaken op een nieuwe, en ook betere manier aan te pakken. Effectievere wervingscampagnes en vermindering van de talloze nodeloze uitrukken, veroorzaakt door brandmeldinstallaties, zijn kennelijk niet aantrekkelijk genoeg om te ‘scoren’.

Principiële vragen zoals waarom je de bezetting naar beneden wilt bijstellen en hoe je met 4 man ‘maatgevende scenario’s’ zoals bijvoorbeeld een woningbrand met een redding, op het meest cruciale moment nog enigszins veilig en verantwoord wilt gaan uitvoeren, worden door de NVBR helaas ook niet beantwoord. De bevelvoerder van een TS 4 staat immers voor een onmenselijk dilemma: grijp ik in ten koste van eigen veiligheid of wacht ik op versterking? Als het dan misgaat, kunnen straks brandweerlieden massale kritiek ‘absorberen’ en plaats nemen in het verdachtenbankje. Net als de politieagenten die niet ingrepen tijdens een dodelijke marteling in een huis in Pernis, en voor de deur van het huis moesten wachten op versterking.

Visie VBV

Ons vak wordt in teamverband uitgeoefend. Die teambezetting van de 1ste tankautospuit moet binnen de afgesproken opkomsttijd aankomen. De eerste klap uitdelen en dat team bepaalt met de aanpak voor een groot gedeelte het succes, of ... falen. De levens van burgers en brandweermensen mogen niet onnodig in de waagschaal worden gesteld door onvoldoende menskracht in de 1ste linie. Voor een uitgebreide VBV visie op deze discussie kunt u onze uitgave ‘Een Veilig Besluit?’ blz. 13 en 14 raadplegen. http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/landelijk/pdf/20081206VBV_Een_veilig_besluit.pdf

Verder zijn wij natuurlijk zeer benieuwd naar het door de NVBR, bij monde van de heer Van Strien genoemde voortschrijdend inzicht in technologische ontwikkelingen, nu daadwerkelijk uit bestaan. Wij zouden denken dat dat berust op nadenken over inzetten die in het verleden goed en fout gegaan zijn en niet allen maar klakkeloos allerlei technische foefjes na te jagen. Immers wij hebben als Brandweer in het recente verleden een zeer grondige les gehad, namelijk de inzet in het eerste halfuur bij het vuurwerkbedrijf in Enschede in 2000.

Wij kwamen daar met slechts 8 in plaats van 14 (!) personen aan, de  tweede TS met een behoorlijke overschrijding van de vereiste opkomsttijd. Wat zouden wij daar nu van hebben kunnen leren? Ga maar na, ... de 1ste tankautospuit kwam met 4 man (6 is de norm) aan en de ladderwagen met 1 man (2 is de norm). Zelfs de Commissie Oosting kwam tot de conclusie dat dit het verloop van de brand heeft bepaald.

Lees hier zelf wat de Commissie van de brandweerinzet zegt. http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/landelijk/tasbezetting/20010203-brandweerinzet_ramp_enschede_uit_rapport_oosting.pdf  De Commissie laat het verder rusten echter een van de grootste lessen uit de geschiedenis wordt niet getrokken. Wij hebben de wijsheid ook niet in pacht echter zonder lering uit het verleden is er volgens ons geen voortschrijdend inzicht mogelijk. Waarop zou dat voortschrijdende inzicht dan gebaseerd moeten zijn? Je kunt wel allerlei leuke dingen bedenken echter die hebben dan niets meer met ons vak te maken.

Als VBV hebben wij ons voorgenomen ons vak niet meer te laten 'ontluisteren' door het management. Zij vliegen het aan vanuit economische en oneigenlijke motieven. Het worden dan speeltjes van mensen die nog nooit een straalpijp hebben vastgehouden. Luister daarom hier naar de Radio 1 uitzending van 6 augustus 2009. http://www.radio1.nl/contents/7386-hoeveel-brandweermannen-op-de-wagen  Onze voorzitter, Cees van Beek, neemt in dit interview scherp afstand van het standpunt van de NVBR.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #312 Gepost op: 1 september 2009, 15:31:36
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-146-4-op-ts-ramp-voor-eigen-veiligheid.html

4 op TS: ramp voor eigen veiligheid

09 Oktober 2008

In Telegraaf een artikel over 4 man op een tankautospuit. "Een ramp voor de eigen veiligheid van brandweerpersoneel en alleen in gang gezet door geldnood" aldus de VBV. "Levensgevaarlijk voor de burger en voor de optredende brandweerlieden". Lees hier het artikel uit de Telegraaf.

Dit artikel was aanleding voor onze voorzitter, Cees van Beek, om samen met Ronald Kraan, bestuurslid VBV, een sprookje te dichten waarvan de werkelijkheidswaarde groot is. Je zou kunnen spreken van een overgang van de werkelijkheid naar een droom met vergezichten. Hoe reeel deze droombeelden zijn, laten wij aan de lezer over. Voor ons, als schrijvers, zijn het nachtmerries waarvan de werkelijkheid nabij, of zelfs gearriveerd is.

Van werkelijkheid naar een nachtmerrie die werkelijkheid wordt?

Er was eens een uitruk naar een bedrijf in 2000 in Enschede. De eerste TAS rukte incompleet uit, de tweede was laat en de ladderwagen incompleet. De brand groeide, met de daarop volgende explosie die een woonwijk van de wereld vaagde, tot een van de grootste rampen in onze geschiedenis.

Er was eens een commissie met Oosting als voorzitter die hierover stelde in haar rapportage: “Met name op het punt van systematische verkenning (van het terrein van het vuurwerkbedrijf) moet overigens worden onderkend dat de onderbezetting waarvan sprake was zich gemakkelijk kan hebben gewroken. Doordat de TS-649 was uitgerukt met vier man – van wie de chauffeur bij het voertuig moest blijven – had de bevelvoerder van de TS-649 slechts twee man tot zijn beschikking. Hij was daardoor gedwongen een bijdrage te leveren aan de opbouw van de eerste inzet. Voor het feit dat de bevelvoerder niet direct een systematische verkenning van het gehele terrein heeft uitgevoerd, heeft de Commissie dan ook begrip”

Er was eens, enkele jaren geleden, een FLO-dossier van onze gekazerneerde beroepscollega's met het uiteindelijke resultaat dat de vakbonden akkoord zijn gegaan dat zij hun baan maar voor 20 jaar mogen uitoefenen. Dus werven, selecteren, aannemen, opleiden, trainen, opbouw ervaringen, voortdurend bijscholen en dan.. foetsie uit de baan! De gemeenten hebben gedaan gekregen van de vakbonden dat zij hiermee het gezondheidskundige gedeelte van belastbaarheidsprobleem op het bordje van onze beroepscollega's gelegd hebben.

Er was eens levenslang leren, opgenomen in het huidige conceptbesluit Personeel Veiligheidsregio's maar dat geldt niet voor onze beroepscollega's. Die moeten immers na 20 jaar hun baan uit. De roeping van je leven moet je verplicht verlaten en je kunt dan bijvoorbeeld bemiddeld worden voor plantsoenmedewerker, onderwijzer of dokter. Uiteraard moeten dan in die 20 jaar naast alle bijscholingen ook nog de daarvoor benodigde opleidingen gevolgd worden.

Er was eens, enkele jaren geleden, een ATB dossier. De Europese regelgeving  schrijft  voor dat je niet teveel uren mag draaien. Als Brandweer Vrijwilligers krijgen wij daar ook mee te maken zodra er sprake is van kazernering en consignering. Voor de beroepscollega's betekende de afsluiting van dit dossier dat er honderden collega's bij moeten komen want zij moesten korter gaan werken. Logisch dan moeten er mensen bij, toch?

Er was eens, nadat het akkoord was afgedwongen door de verschillende bestuursrechters, een artikel in Brand en Brandweer in 2007 waarin gesteld werd dat de brandweerzorg mede hierdoor te duur zou worden. Dat was de aanzet tot een landelijke discussie over flexibilisering waar natuurlijk niemand tegen kan zijn. Download hier het betreffende artikel.  http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/vakontwikkeling.pdf/werving_in_volle_gang.pdf

Er was eens een managementvereniging die bij monde van de portefeuillehouder Brandweerzorg stelt, dat voertuigbezettingen juist voor het behoud voor Brandweer Vrijwilligers verlaagd worden en niet omdat de risico's voor burgers zijn afgenomen.

Er was eens een bevelvoerder die met 4 man uitrukte naar een bermbrandje. Tijdens het blussen kwam er een melding van een binnenbrand in een woning. Onmiddellijk werd alles ingepakt en uitgerukt naar een paar straten verder. Uitslaand op de benedenverdieping; moeder en kind boven. Ploeg naar boven, en zelf met een hogedruk proberen de dekking voor de reddende ploeg te garanderen. Het ging niet, ploeg boven ingesloten en geen redding.

Er was eens een rechtzaak waar de werkgever zich beriep op de nieuwe procedures en afspraken waarna de bevelvoerder in staat van beschuldiging werd gesteld. Hij had verzuimd in te schatten dat hij direct een reserveploeg had moeten laten oproepen. Dat had men zo afgesproken in het kader van flexibilisering van de uitruk en het behoud van Brandweer Vrijwilligers.

De laatste twee zijn fictieve scenario's. Maar hoe dun is de lijn tussen fictie en werkelijkheid?


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #313 Gepost op: 1 september 2009, 15:58:49
we hebben toch zoveel werklozen hier in NL. Neem er dan 60 - 80 aan en ga een beroepsbrandweer vormen.
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #314 Gepost op: 1 september 2009, 20:55:54
Citaat
we hebben toch zoveel werklozen hier in NL. Neem er dan 60 - 80 aan en ga een beroepsbrandweer vormen.
Tja als je niet eerst het topic leest en gewoon wat neerschrijft zou dit inderdaad de oplossing zijn. Maar die 60-80 (vrijwilligers) schijnen niet te vinden te zijn. Mensen verplicht aanwijzen voor de brandweer lijkt mij geen goede collega om een brandend pand mee naar binnen te gaan.
Verder natuurlijk het aller belangrijkste: die mensen kosten geld. En dat willen de bestuurders/managers niet uitgeven.
Citaat
Sprekend voorbeeld?
Als ‘sprekend voorbeeld’ wordt door de heer Van Strien de inzet van de Automatische Externe Defibrillator (AED) in de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond gebruikt. Hoewel de inzet van de AED niet tot de reguliere brandweertaken hoort, zijn er in ons land veel korpsen die als ‘First Responder Brandweer’ optreden bij een melding van acuut hartfalen. In de meeste gevallen worden deze uitrukken verzorgd door een klein team van 2 tot 4 personen die daarbij gebruik maken van een apart voertuig of dienstauto en laten de 1e tankautospuit staan voor de ‘brand- en hulpverleningsklussen’.
Nou mooier kan de heer Van Strien niet motiveren dat hij geen BAL van de dagelijkse praktijk snapt. Als je 4 man weg stuurt voor een AED klus, waar komen dan die 6 man vandaan om de achtergebleven TS te bemannen. Verder kan ik nog veel meer inzetten noemen die ik met 2 man kan uitvoeren.

Volgens mij snappen ze zelf niet waar ze mee bezig zijn; het NIFV organiseert symposia over Brandverloop, RSTV scan en 3 D blsutechniek. Rode draad is dat je als TS BV je handen vol hebt en al heel snel met 4 manschappen en een chauffeur tegen je maximum zit. Rooklezen, inzet bepalen, stralen gereed maken, opening tot pand zoeken, back-up team, ventileren, etc. Uit alles blijkt dat binnenbrand bestrijden steeds meer risisco's met zich meebrengt, en de manschappen meer gevaar lopen.
En daar tegen over willen ze dat je in totaal  met 4 man uitrukt, en lekker voor de deur wacht op de volgende TS (met 4 of 6 ?)
Of gaat van Strien zelf op een motor met een COBRA systeem op zijn rug de meldingen langs. Gaatje in de muur, vol pompen en de mensen kunnen naar buiten. Kijk dan kun je zelfs één man op pad sturen voor zowel AED klussen en binnenbranden   ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #315 Gepost op: 7 september 2009, 07:15:47
WAt men niet beseft is dat men zo de vrijwilligheid het graf in helpt....


Gewoon met 6 man uitrukken, is kwestie van veiligheid !
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #316 Gepost op: 23 oktober 2009, 13:35:29
Brandweer Buren sneller

donderdag 22 oktober 2009 | 09:01

Tekstgrootte  
MAURIK - Met de aanschaf van een interventievoertuig moet de aanrijtijd voor de brandweer Buren - Culemborg verbeterd worden. Volgend jaar wordt een busje gekocht waarin een aantal blusvoorzieningen en hulpverleningsmiddelen wordt aangebracht.

Daarmee kan een eerste verkenning uitgevoerd worden en indien nodig eerste hulp worden verleend.

Het interventievoertuig krijgt als standplaats het gemeentehuis in Maurik.

Daar moeten permanent drie à vier personen van de beroepsbrandweer aanwezig zijn die in tijd van nood onmiddellijk in de wagen kunnen springen.

Omdat de vier niet eerst naar de kazerne hoeven om zich te verkleden en omdat het busje makkelijker wendbaar is dan een grote, zware tankautospuit, kan het interventievoertuig sneller ter plaatse zijn bij calamiteiten tot in de verste uithoeken van het gebied.

De gemeente Buren en brandweer hopen daarmee in 80 procent van meldingen binnen de wettelijke norm aanwezig te kunnen zijn. Indien dat niet gebeurt, loopt de gemeente risico om aansprakelijk gesteld te worden.

Een regiobreed onderzoek uit 2008 heeft aangetoond dat de brandweer in de gemeente Buren van de 10.524 gebouwen, er overdag 4.531 niet op tijd kan bedienen.

In de avond-, nacht- en weekenden, kunnen 5.171 gebouwen niet binnen de norm kunnen worden gehaald. Dit komt neer op 69 procent overdag en 63 procent in de avond-, nacht- en weekendsituaties.

De aanschaf van de bus, inclusief inbouw van apparatuur, kost 80.000 euro. Dat bedrag staat opgenomen in de begroting van de gemeente Buren voor 2010.

De aanschaf is overigens slechts één onderdeel van een pakket- maatregelen die de brandweer Culemborg-Buren wil nemen om de aanrijtijden te verbeteren.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rivierenland/article5692385.ece


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #317 Gepost op: 23 oktober 2009, 14:05:26
Brandweer Buren sneller

donderdag 22 oktober 2009 | 09:01

Tekstgrootte  
MAURIK - Met de aanschaf van een interventievoertuig moet de aanrijtijd voor de brandweer Buren - Culemborg verbeterd worden. Volgend jaar wordt een busje gekocht waarin een aantal blusvoorzieningen en hulpverleningsmiddelen wordt aangebracht.

Daarmee kan een eerste verkenning uitgevoerd worden en indien nodig eerste hulp worden verleend.

Het interventievoertuig krijgt als standplaats het gemeentehuis in Maurik.

Daar moeten permanent drie à vier personen van de beroepsbrandweer aanwezig zijn die in tijd van nood onmiddellijk in de wagen kunnen springen.

Omdat de vier niet eerst naar de kazerne hoeven om zich te verkleden en omdat het busje makkelijker wendbaar is dan een grote, zware tankautospuit, kan het interventievoertuig sneller ter plaatse zijn bij calamiteiten tot in de verste uithoeken van het gebied.

De gemeente Buren en brandweer hopen daarmee in 80 procent van meldingen binnen de wettelijke norm aanwezig te kunnen zijn. Indien dat niet gebeurt, loopt de gemeente risico om aansprakelijk gesteld te worden.

Een regiobreed onderzoek uit 2008 heeft aangetoond dat de brandweer in de gemeente Buren van de 10.524 gebouwen, er overdag 4.531 niet op tijd kan bedienen.

In de avond-, nacht- en weekenden, kunnen 5.171 gebouwen niet binnen de norm kunnen worden gehaald. Dit komt neer op 69 procent overdag en 63 procent in de avond-, nacht- en weekendsituaties.

De aanschaf van de bus, inclusief inbouw van apparatuur, kost 80.000 euro. Dat bedrag staat opgenomen in de begroting van de gemeente Buren voor 2010.

De aanschaf is overigens slechts één onderdeel van een pakket- maatregelen die de brandweer Culemborg-Buren wil nemen om de aanrijtijden te verbeteren.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rivierenland/article5692385.ece

Dus ze kunnen ook uitrukken met 3 personen.... Wie bied er minder...  :-X


Gast48368

  • Gast
Reactie #318 Gepost op: 23 oktober 2009, 14:10:35
Dus ze kunnen ook uitrukken met 3 personen.... Wie bied er minder...  :-X

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,33133.0.html   1 8)


jurjen_brw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
Reactie #319 Gepost op: 25 oktober 2009, 17:47:25
Sorry ik heb het hele topic niet doorgelezen, maar kan niet begrijpen dan 24 personen op HV dieren stemmen.
Een paard te water met 4 man er uittrekken ? met 6 man lukt het al bijna niet.