Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527825 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #330 Gepost op: 8 januari 2010, 21:23:48
Nee, klopt. Alleen denk ik zelf dat dit pas het begin is. Mocht het zo zijn dat uit het onderzoek blijkt dat het te doen is met 4 man, dan zal de stap om de 2e tas met 4 uit te laten rukken niet groot zijn. Dan bezuinig je 2 personen per ploeg. Praat je toch snel over 7 a 8 fte. Dan levert het genoeg op.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #331 Gepost op: 8 januari 2010, 21:28:51
Ik ben benieuwd naar de bevindingen....op het moment dat het een serieuze melding is geloof ik niet echt in 4 man.....een slachtoffer zullen we dan maar op de koop toe moeten laten zitten vrees ik.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #332 Gepost op: 8 januari 2010, 21:32:54
in amersfoort gebeurt het ook op post noord, echter gaan er 2 man in een caddy direct achteraan, mocht er in de proeftijd iets gebeuren kunnen ze als nog over de nummers 3+4 beschikken, lijkt mij slimmer als meteen 2 man minder rijden, mocht er iets fout gaan heb je een probleem.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #333 Gepost op: 9 januari 2010, 01:57:28
Ik ben benieuwd naar de bevindingen....op het moment dat het een serieuze melding is geloof ik niet echt in 4 man.....een slachtoffer zullen we dan maar op de koop toe moeten laten zitten vrees ik.

Ja, zo denk ik er ook over. Hopen dat het zover niet komt. Mocht er wat bekend worden dan horen jullie het.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #334 Gepost op: 9 januari 2010, 03:41:04
Ik ben benieuwd naar de bevindingen....op het moment dat het een serieuze melding is geloof ik niet echt in 4 man.....een slachtoffer zullen we dan maar op de koop toe moeten laten zitten vrees ik.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34651.0.html

Eerste TS was een TS4, Zaamslag duf ik niet te zeggen maar mij is verteld dat dat ook een TS4 was.. Tijdens het uitrukken moesten er nog 6 mensen uit het huis zien te komen..

Ik geloof met je mee.. ;)


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #335 Gepost op: 9 januari 2010, 03:59:44
Heerjansdam (korps Zwijndrechtse Waard) rukt sinds enige maanden ook uit met 4 man. Dit niet vanwege bezuinigingen en dergelijke, maar omdat er een chronisch vrijwilligerstekort is, zeker in de daguren. Voorwaarde hierin is dat Zwijndrecht ook direct wordt meegealarmeerd, waardoor een TAS met 6 man ook direct meerijdt. Het is een noodoplossing totdat Heerjansdam weer voldoende capaciteit heeft.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #336 Gepost op: 9 januari 2010, 10:54:51
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34651.0.html

Eerste TS was een TS4, Zaamslag duf ik niet te zeggen maar mij is verteld dat dat ook een TS4 was.. Tijdens het uitrukken moesten er nog 6 mensen uit het huis zien te komen..

Ik geloof met je mee.. ;)
TS 4 geldt alleen tijdens de zogenaamde kantooruren, daarbuiten veranderd er feitelijk niets O0


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #337 Gepost op: 21 januari 2010, 00:35:36
Op de site van omroep gelderland in het programma "alles uit de kast " een reportage over zes or less in Apeldoorn.

http://81.173.7.225/~audk/


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #338 Gepost op: 30 januari 2010, 18:38:37
Beste Brandweer Vrijwilligers.

Sinds mei 2008 is de VBV bezig om de minister van BZK te overtuigen om het plan om met 4 man uit te rukken, te laten varen en eerst landelijk onderzoek te doen. Wij hebben een publicatie, na een ronde door het land, opgesteld waarin wij uitvoerig uit de doeken doen hoe het nu echt zit. Lees het in onze publicatie "Een veilig besluit? http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/landelijk/tasbezetting/20081206_nota_van_advies_een_veilig_besluit.pdf
Tot het uiterste toe hebben wij in gesprekken met Tweede Kamerleden gepoogd dit plan te keren.

Niet omdat wij tegen verandering van voertuigbezettingen zijn maar wel het misbruik dat wij voorspelden om te gaan bezuinigen en er zomaar klakkeloos aan te beginnen. Onze opvatting is dat er eerst een landelijk grootschalig onderzoek moet komen naar binnenbranden in moderne en oude gebouwen. Daarbij moet de verandering in grootte van gebouwen en de ingewikkeldheid (verdwaalrisico's) worden beoordeeld en welke werkzaamheden er dan moeten worden uitgevoerd om een verantwoorde redding uit te voeren en te kunnen blussen.

Uiteindelijk moest deze week de Tweede Kamer er aan te pas komen om het tij te keren: met 4 man op een auto naar een binnenbrand is voorlopig van de baan. De Tweede Kamer wil dat er straks genoeg brandweermensen uitrukken naar een brand en dat ze er ook op tijd zijn. Het Besluit Veiligheidsregio's http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/landelijk/opkomsttijden/20090617_besluit_veiligheidsregios_voorhang_2de_kamer.pdf
waarin dit geregeld wordt, moet de minister aanscherpen! Eindelijk zijn onze inspanningen van 2 jaar lang hard lobbyen beloond. Nu op naar een landelijk onderzoek!

Bezuinigingen
De Kamer wilde hoe dan ook voorkomen dat de uitzonderingsbepalingen worden misbruikt voor bezuinigingen op lokaal en regionaal niveau, zeker nu de kredietcrisis haar sporen gaat trekken in de gemeentelijke begrotingen. De veiligheid van de burger staat voorop ('op tijd met genoeg' voor mens en dier) en de veiligheid van de brandweervrouwen en brandweermannen. Omroep Gelderland maakte onlangs een reportage over het experiment '6 or Less' bij de brandweer in Apeldoorn. Daarin wordt duidelijk dat de vrees van de Kamerleden niet ongegrond is. Bekijk hier deze reportage.
http://www.brandweervrijwilligers.nl/ts4_apeldoorn.html

Het 4-manssprookje van Delft

Opvallend was dat men bij het Ministerie van BZK nog in de veronderstelling leeft dat de brandweer in (binnen)steden met nauwe straatjes, slechts met 4 man uitrukt. Je vraagt je af waar die informatie nu weer vandaan komt. Men doelt wellicht op Delft. Daar gaat inderdaad een voertuig met 4 man vooruit, echter men vergeet er dan meestal bij te vertellen dat voor binnenbranden, men meteen met 3 voertuigen tegelijkertijd uitrukt: één met 4, één met 6 en een redvoertuig met 2 personen. Dus niet met 4 maar met 12 (!) personen.


Brandmeester Willem Dijkema
In een kort tv-interview van één minuut doet brandmeester Dijkema uit de doeken wat er mis is met 4 man op een eerste tas. Kijk hier naar dat filmpje.
http://www.brandweervrijwilligers.nl/video_willem.html


Bron: nieuwsbrief Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #339 Gepost op: 30 januari 2010, 18:44:23
Het 4-manssprookje van Delft

Opvallend was dat men bij het Ministerie van BZK nog in de veronderstelling leeft dat de brandweer in (binnen)steden met nauwe straatjes, slechts met 4 man uitrukt. Je vraagt je af waar die informatie nu weer vandaan komt. Men doelt wellicht op Delft. Daar gaat inderdaad een voertuig met 4 man vooruit, echter men vergeet er dan meestal bij te vertellen dat voor binnenbranden, men meteen met 3 voertuigen tegelijkertijd uitrukt: één met 4, één met 6 en een redvoertuig met 2 personen. Dus niet met 4 maar met 12 (!) personen.




Bron: nieuwsbrief Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers  

Zonde om informatie te geven die niet eens klopt. En juiste informatie zou nog in het voordeel van de VBV zijn ook. In Delft worden bij de procedure 'Delft woningbrand' niet één, maar 2 TS'en met 6 personen gealarmeerd. Daarbij de TS-Klein en een RV. Voor andere branden, zonder deze procedure, rukken gewoon 2 TS'en met 6 man uit.

Dus even samengevat (jaja, zo'n klein stukkie tekst samenvatten...)
Procedure Delft woningbrand:

TSK 4262 Delft
TS 4230 Delft
TS omliggende plaats (5130 Den Hoorn bijvoorbeeld)
HW 4250 Delft

EDIT: Kijk eens, op het forum zelfs nog een voorbeeldje gevonden:
p2kflex
23:34:48 08-11-09GROUP-1Prio 1 DE Schubertlaan 25 Binnenbrand (DELFT woningbrand: ja) 4230 4262 5130 9091 4250
1500010BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Monitorcode)
1500027BRW Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Zuid)
1500171BRW Midden Delfland (Den Hoorn) (Code van Dienst)
1500371BRW Delft (Kazernealarm)
1500509BRW Midden Delfland (Den Hoorn) (Lichtkrant)
1500519BRW Delft (Lichtkrant)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding