Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527826 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #340 Gepost op: 15 februari 2010, 14:48:27
Proef bij brandweer in Almere Haven levensgevaarlijk

Volgens onderstaand bericht van omroep Flevoland wordt er op dit moment uitgerukt in Almere Haven door 4 i.p.v. 6 man. De reden is een te kort aan vrijwilligers.

De Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers staat niet achter de proef die Brandweer Flevoland in Almere Haven houdt. Door een gebrek aan vrijwilligers wordt daar nu uitgerukt met 4 man op een wagen in plaats van met 6 brandweerlieden.

Vanuit een andere kazerne moet dan nog een tweede wagen komen. Volgens de Vakvereniging van Brandweer Vrijwilligers kunnen daardoor levensgevaarlijke situaties ontstaan.

Ook de SP is het er niet mee eens. De partij heeft kamervragen gesteld.

Dit bericht is niet geheel correct. Er is een tekort aan vrijwilligers in Almere Haven. Er wordt inderdaad door 4 man uitgerukt. Maar alleen in de dag situatie en door beroeps personeel. In de uren dat de vrijwilligers in Amere Haven uitrukken gaat de brandweer nog steeds met 6 man de straat op. De proef wordt op dit moment uitgevoerd door de beroepsbezetting.

Klik hier voor het commentaar van districscommandant Gerrit van Ommeren.

De heer van Ommeren zegt dan wel dat de veiligheid is gewaarborgt door een backup uit Almere Stad maar waar blijft die backup als de collega's uit Almere Stad zijn uitgerukt voor een incident in hun gebied? De korpsleiding gaat er tijdens de proef niet vanuit dat er gelijktijdigheid is van uitrukken. Uit ervaring blijkt dat 10% van de uitrukken bestaan uit gelijktijdigheid. Met een gemiddelde van 2000 uitrukken op jaarbasis praten we toch over zo'n 200 uitrukken per jaar waar die backup dus niet geregeld is.

Klik hier voor het commentaar van Cees van Beek, voorzitter van de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers.

Waarom wordt er dus op de dag met 4 man uitgeruk door en beroepsbezetting? Te weinig vrijwilligers? Onzin. De beroepscollega's die normaal gesproken op de dag uitrukken mogen niet eens op de kazerne aanwezig zijn. Stel je voor dat ze toch met zes man uitrukken. Nee het personeel wat nu in Almere Haven over is zit nu in Almere Buiten.

En hoe zit dat met die backup? Als die naar Almere Haven uitrukt is er dus geen directe dekking voor het stads deel Almere Stad. Ook zijn duikers niet inzetbaar.

Een proef omdat er te weinig vrijwilligers zijn? Onzin. Gewoon een proef om met minder mensen uit te rukken. Bezuinigen ten kosten van u en onze veiligehied.


De voordeel TAS

http://kazernealmerebuiten.web-log.nl/kazernealmerebuiten/2010/02/proed-bij-brand.html

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Te weinig spuitgasten: 'levensgevaarlijk'
ALMERE
door Thijs Wartenbergh -

Het is levensgevaarlijk om slechts met vier in plaats van de gebruikelijke zes brandweermensen uit te rukken naar een brand. Het is een vorm van bezuiniging die ten koste gaat van zowel brandweerlieden als burgers.



Dat zeggen brandweerlieden uit Almere Haven, die fel gekant zijn tegen een nieuwe maatregel waarmee ze sinds kort door de brandweerleiding geconfronteerd worden. De spuitgasten vinden dat zij bij een uitslaande brand te weinig mensen hebben om meteen iets te kunnen doen. In de nieuwe opzet moeten zij wachten op versterking die van elders in Almere komt. Die wachttijd kan fataal zijn voor de bewoners van een pand die door een brand ingesloten zitten.

Hun mening wordt gedeeld door de Vakvereniging voor Brandweer Vrijwilligers (VBV). Deze spreekt zelfs van levensgevaarlijke situaties die kunnen ontstaan door de Almeerse aanpak, die naast een bezuiniging ook wordt ingegeven door een tekort aan brandweervrijwilligers.

De SP in de Tweede Kamer heeft inmiddels opheldering gevraagd over de kwestie aan minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken. De brandweer in Almere zegt dat er een kwaliteitsimpuls uitgaat van de nieuwe werkwijze. In plaats van met zes man uit te rukken zijn er al snel tien man, de eerste vier plus een aanvulling met zes, aanwezig bij een brand.


Telegraaf.nl

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kamervragen SP


12 Februari 2010

De voertuigbezettingen van de eerste tas blijven de landelijke politiek bezighouden. De Tweede Kamer blokkeerde de uitzonderingsbepalingen hierover echter in Almere heeft men het wellicht nog niet vernomen. De SP stelde 12 (!) vragen hierover.

Vragen van het lid Van Raak (SP) aan de minister van Binnenlandse Zaken over een experiment in Almere met vier personen op een tankspuitwagen.

1. Wat is uw waardering van het experiment in Almere om voortaan met vier personen op een brandweervoertuig uit te rukken? 1)

2. Deelt u mijn analyse dat dit experiment leidt tot een bezuiniging op de kosten van de brandweer? Zo nee, waarom niet?

3. Hoe wordt in dit experiment de veiligheid van inwoners en personeel gegarandeerd?

4. Deelt u de zorg van de OR dat met dit experiment de veiligheid van de inwoners en het personeel in het geding is? Zo nee, waarom niet?

5. Is voorafgaand aan de besluitvorming over dit experiment een inventarisatie gemaakt van de risico’s?

6. Hoe hebben de brandweerlieden inspraak gehad in dit experiment? Hoe hebben zij met dit experiment ingestemd?

7. Deelt u mijn opvatting dat een dergelijk experiment gedragen dient te worden door het gehele korps, dus inclusief vrijwilligers en ander brandweerpersoneel?

8. Bent u bereid bovengenoemde voorwaarde van draagvlak voor te leggen aan de brandweerkorpsen en inspraak van de werkvloer verplicht te stellen? Zo nee, waarom niet?

9. Wanneer is naar uw oordeel sprake van een succesvol experiment? Aan de hand van welke criteria gaat u dit beoordelen?

10. Hoeveel gemeenten gaan een dergelijk experiment doen?

11. Hoe verhoudt dit experiment zich tot de uitkomst van het debat in de Tweede Kamer over de veiligheidsregio’s, waarbij het voornemen om de vaste voertuigbezetting van brandweervoertuigen los te laten uit de regeling is gehaald, en u de Kamer hebt beloofd met een nieuwe regeling te komen?

12. Deelt u mijn opvatting dat het verlagen van de hoeveelheid brandweerlieden op brandweervoertuigen een onwenselijk antwoord is op de terugloop van het aantal brandweervrijwilligers, en het beter is om in te zetten op werving van nieuwe vrijwilligers?

1) http://www.brandweer.nl/flevoland/actueel/nieuws/?ActItmIdt=8026


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #341 Gepost op: 15 februari 2010, 14:56:27
Die "kwaliteitsimpuls" is ook onzin.. Er werd al uitgerukt met 2x TS6 dus nu blijven er gewoon 2 man weg bij een incident.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #342 Gepost op: 26 april 2010, 20:51:22
Durf nu niemand zijn ervaringen hier neer te zetten...  ::) ::) ??? Dan moet het zeker wel een erg geheim project zijn... :-X
Ik denk dat er gewoon zeer weinig 'ervaringsdeskundigen' meelezen. Of ze willen hun mening niet delen. Dat zou erop kunnen duiden dat het slecht bevalt. Wellicht dat het ook nog per regio verschilt, bijv. veere versus sluis en tholen versus schouwen-duiveland.


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #343 Gepost op: 12 mei 2010, 19:53:49
Ehhhh het was toch de bedoeling dat de TS4 kleine brandjes zoals een containerbrand zelf blussen kan? Waarom wordt er dan een 2e TS en OVD meegepiept?

TS4-inzet..........................?  ;D

11:28:46 12-05-10  GROUP-1  P 2 4773 4732 4733 HAVEN KAMPERLAND Container
                   1300001  BZL - REGIONAAL - MONITORCODE
                   1300030  BZL - VEERE & NOORD BEVELAND - OFFICIER VAN DIENST
                   1300816  BZL - COLIJNSPLAAT - BLUSGROEP
                   1300818  BZL - KORTGENE - BLUSGROEP
                   1300820  BZL - KAMPERLAND - BLUSGROEP
                   1300822  BZL - WISSENKERKE - BLUSGROEP
                   1303633  BZL - COLIJNSPLAAT - TS 4733
                   1303635  BZL - KAMPERLAND - TS 4732
                   1303671  BZL - WISSENKERKE - DA/WVD 4773



Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #344 Gepost op: 12 mei 2010, 20:21:28
Ten aanzien van de OvD, deze wordt in Zeeland bij iedere melding meegepiept, al is het maar ter kennisgeving.
Ten aanzien van TS4. Bij iedere melding wordt in die plaats uitgerukt met een TS standaard (6) + een TS4, aangevuld met een PM. De TS4 wordt dus nooooooooit en te nimmer alleen op pad gestuurd.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #345 Gepost op: 13 mei 2010, 12:59:46
Citaat
Ten aanzien van TS4. Bij iedere melding wordt in die plaats uitgerukt met een TS standaard (6) + een TS4, aangevuld met een PM. De TS4 wordt dus nooooooooit en te nimmer alleen op pad gestuurd.

Dus je gaat me nu vertellen dat het in Zeeland zo goed georganiseerd is dat dat voor een container brand 6 + 4+ minimaal 2 en een OVD gelarmeerd worden en ook op weg gaan????
Men had het toch over efficientie en kwaliteitsverbetering naar de burgers? Dus wat je met 4 man af kan gaan ze in Zeeland met 13 man doen, en dan klagen dat de werkgevers de vrijwilligers niet meer willen laten gaan onder werktijd. Las ook ergens iets over een OVD die op onderzoek gaat bij een brandgerucht en dan later een TS laat komen en dan zelfs op moet schalen naar Middelbrand. Hadden we hier niet een keer gevraagd naar inzetvoorstellen en uitrukprocedures voor de TS 4 in Zeeland. Nooit een antwoord op gekregen.  :-X
Geloof dat ik nu helemaal gek word ga voorlopig maar even rusten, dit trek ik niet meer ::)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #346 Gepost op: 13 mei 2010, 17:35:54
Nogmaals, die OvD gaat natuurlijk niet ter plaatse bij een containerbrand, bermbrand, liftopsluiting etc etc!!!

Verder zit ik niet in de wereld dat ik uitspraken doe of kan doen over de werking van het TS4 systeem. Ik zou zeggen lees dekkingsplan 1.2 maar eens door, misschien dat je daar wat wijzer van wordt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #347 Gepost op: 13 mei 2010, 17:54:47
blz 27 moet er altijd overleg zijn met de OvD... Net of die op afstand alles kan inschatten... ::)

http://www.vrzeeland.nl/uploads/vergaderingen/AB%2023%20september%202009/6c%20dekkingsplan%20brandweer.pdf


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #348 Gepost op: 13 mei 2010, 17:56:20
Nogmaals, die OvD gaat natuurlijk niet ter plaatse bij een containerbrand, bermbrand, liftopsluiting etc etc!!!

Verder zit ik niet in de wereld dat ik uitspraken doe of kan doen over de werking van het TS4 systeem. Ik zou zeggen lees dekkingsplan 1.2 maar eens door, misschien dat je daar wat wijzer van wordt.



Waar is versie 1.2 te vinden?  :)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #349 Gepost op: 13 mei 2010, 18:18:14
Waar is versie 1.2 te vinden?  :)
Excuus, er zou een versie 1.1 in omloop zijn. Zelf heb ik alleen 1.0 op mijn harde schijf staan. Op aanvraag beschikbaar per mail.