Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527776 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.



Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #371 Gepost op: 16 juni 2010, 10:55:46
Brandweer houdt vast aan protocol

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/6842565/Brandweer-houdt-vast-aan-protocol.ece
woensdag 16 juni 2010 | 07:28 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 16 juni 2010 | 07:45

ZIERIKZEE - De blusgroep Burgh-Haamstede was op donderdag 22 april na 19 minuten aanwezig bij de brand aan de Elkerzeeseweg in Scharendijke. Had de brandweer niet volgens protocol gehandeld, dan was er pas na ongeveer 30 minuten een blusauto ter plaatse geweest.

Dat meldt brandweercommandant Dirk-Jan Bestman in antwoord op vragen van de dorpsraad Scharendijke en de Scharendijkse brandweervrijwilliger P. Haas. Zij vinden het vreemd dat de eigen brandweer niet mocht blussen omdat er geen bevelvoerder in de kazerne aanwezig was. Er stonden zes vrijwilligers te trappelen en die zouden de containerbrand sneller hebben geblust dan de collega's uit Haamstede. De dorpsraad sprak zelfs van 'schijnveiligheid' als de eigen brandweer wel klaar staat, maar niet mag blussen.

In zijn brieven aan dorpsraad en Haas legt Bestman uit dat de brandweer volgens protocollen werkt. Die zijn bedacht om de veiligheid van het personeel te waarborgen. Zo schrijft het protocol voor dat elke blusploeg een chauffeur en een bevelvoerder heeft. De laatste heeft een opleiding van drie jaar achter de rug en is de enige die mag bepalen hoe de manschappen worden ingezet. In Scharendijke waren die dag voldoende blussers, maar geen bevelvoerder.

Bestman legt verder uit dat er drie typen brandweerkazernes zijn. De T6, die zowel overdag als 's avonds een blusteam van zes man op de been kan brengen, de T4 die de klok rond een team van vier man kan inzetten en het type 'blusreserve' dat deze opkomst niet kan garanderen. Scharendijke is - hoewel er vijftien vrijwilligers zijn - een 'blusreserve'. Bij brand schakelt de meldkamer de dichtstbijzijnde T4 of T6 in en dat is in dit geval Burgh-Haamstede. De blusreserve wordt slechts op de hoogste gebracht. Had de meldkamer het protocol niet gevolgd, dan was eerst Scharendijke gealarmeerd, vervolgens Renesse en pas daarna Haamstede. "Tel hierbij de rijtijd op en de brandweer komt na ongeveer 30 minuten aan in Scharendijk,", aldus Bestman.
Samen sterk in de hulpverlening!


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #372 Gepost op: 16 juni 2010, 11:02:48
Zijn Renesse/Brouwershaven dan ook blusreserve eigenlijk, omdat Haamstede direct is gealarmeerd?


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #373 Gepost op: 17 juni 2010, 13:25:36
Renesse is volgens mij TS4 tijdens kantooruren, Burg-Haamstede is 24/7 TS6.
De reden dat Haamstede gealarmeerd is ligt hem in het feit dat zij sneller aan de betreffende weg staan dan Renesse


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #374 Gepost op: 21 juli 2010, 16:08:45
p2kflex
15:08:20 21-07-10-ALPHA-Dekkingsplan 2.0 ZLD vanaf heden actief
1300001BRW Veiligheidsregio Zeeland (Monitorcode)


Wie weet er meer van? :)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #375 Gepost op: 22 juli 2010, 21:36:03
p2kflex
15:08:20 21-07-10-ALPHA-Dekkingsplan 2.0 ZLD vanaf heden actief
1300001BRW Veiligheidsregio Zeeland (Monitorcode)


Wie weet er meer van? :)
Aantal kleine veranderingen:
- Enkele posten zijn van TS 6, TS 4 geworden of andersom;
- Op meer doorgaande autowegen dan in 1.0 zal 2-zijdig worden aangereden;
- Ook de post Goes heeft tijdens kantooruren een dagdienstbezetting, met de bijbehorende uitruktijd.

Bron: Erik via het brandweerforum


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #376 Gepost op: 5 augustus 2010, 19:00:20
Het is tegenwoordig steeds moeilijker om mensen te vinden die wonen en werken in een desbetreffende gemeente. Tevens zijn er gewoon heel erg veel eisen waar de geïnteresseerde aan moet voldoen; tenminste een keer per week oefenen met het korps, twee jaar lang elke week een avond of dag opleiden, dat is voor heel veel mensen een te grote opgave. Ik vind ook dat het een beetje in je bloed moet zitten. 'S nachts je bed uit racen, altijd kleren hebben klaarleggen, vervoer, etc etc. Het is een bepaalde manier van leven, want je kan altijd opgeroepen worden, veel forumgangers kunnen erover meepraten.
Ik denk dat je veel met 4 man kan doen, zoals kleine hulpverleningen, reanimaties etc, maar met brand etc, zijn en 3e en 4e man onmisbaar. Het gaat ook ten koste van je veiligheid, stel er gebeurd wat met 1 en 2... Wie komen er dan helpen als de hulptroepen nog niet zijn gearriveerd? Ik snap ook niet geheel waarom dit is ingevoerd; is dit ingevoerd, omdat er niet meer als 4 man opkomen bij een melding, om het voertuig sneller te laten uitrukken of een goedkopere oplossing (wat ik me haast niet kan voorstellen)


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #377 Gepost op: 9 augustus 2010, 10:55:19
p2kflex
09:53:37 09-08-10GROUP-2P 2 4830 4836 ELKERZEESEWEG 2 SCHARENDIJKE Container
1300032BRW Veiligheidsregio Zeeland (OvD Schouwen-Duiveland)
1301055BRW Schouwen-Duiveland (Brouwershaven) (Blusploeg)
1301085BRW Schouwen-Duiveland (Kerkwerve) (Blusploeg)
1301105BRW Schouwen-Duiveland (Scharendijke) (Blusploeg)
1303830BRW Schouwen-Duiveland (Brouwershaven) (TS 4830)
1303836BRW Schouwen-Duiveland (Kerkwerve) (TS 4836)


Rukt Scharendijke helemaal niet meer met een TS uit, of staat ie tijdelijk buiten dienst?


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #378 Gepost op: 9 augustus 2010, 11:15:53
In dit geval zijn 3 blusgroepen gepiept. Waarschijnlijk is Scharendijke een zogenaamde blusreserve; een post die geen bevelvoerder beschikbaar heeft. Eén van de omliggende korpsen, volgens mij Kerkwerve is een TS-4. Zij hebben dus te weinig manschappen, maar wel een bevelvoerder. Brouwershaven is dan een volledige TS met 6 man, inclusief een bevelvoerder.

Omdat dus Scharendijke blusreserve is mag die officieel niet uitrukken omdat ze geen bevelvoerder hebben. Scharendijke wordt wel meegealarmeerd ter kennisgeving en voor het geval ze eventueel wel een volledige bezetting hebben. De overige posten kunnen dan binnenblijven. Omdat ze blusreserve zijn wordt alleen de blusgroep gepiept en niet de code van de TS.

Vervolgens wordt een korps uit de omgeving gepiept, in dit geval Kerkwerve. Omdat die TS-4 zijn mogen ze dus eigenlijk ook niet uitrukken zonder dat ook een tweede ploeg gepiept is, in dit geval dus de TS-6 van Brouwershaven. Zo kan het dus gebeuren dat drie blusgroepen gealarmeerd worden voor een containerbrandje.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #379 Gepost op: 9 augustus 2010, 11:42:04
In dit geval zijn 3 blusgroepen gepiept. Waarschijnlijk is Scharendijke een zogenaamde blusreserve; een post die geen bevelvoerder beschikbaar heeft. Eén van de omliggende korpsen, volgens mij Kerkwerve is een TS-4. Zij hebben dus te weinig manschappen, maar wel een bevelvoerder. Brouwershaven is dan een volledige TS met 6 man, inclusief een bevelvoerder.
Dat Scharendijke geen bevelvoerder heeft is al een keer voorgekomen volgens mij ja. Maar ik wist niet dat ze dan helemaal niet mogen uitrukken. Duidelijk verhaal :)