http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-2693-hoe-veilig-is-de-vrr.html?archived=0&page=1
Hoe veilig is de VRR?
Actueel - Meest gelezen - Archief - Rubrieken
06 Januari 2011
In maart 2010 heeft de directie van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) een nota uitgebracht met de naam: "VRR in breder perspectief" en als subtitel: "Bezuinigingen, Innoveren en Ombuigingen" heeft meegekregen. Op de werkvloer wordt deze nota betiteld als het materieelverdwijningsplan en het kazerneverdwijningsplan. Hoe het ook zij, het algemeen bestuur van de VRR - bestaande uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten - hebben ingestemd met deze plannen, zodat het een en ander nader uitgewerkt kon gaan worden. Natuurlijk zijn er wel enige voorbehouden gemaakt, zoals dat de pilot met het Snel Interventie Voertuig (SIV) wel hetgeen moet gaan opbrengen als nu wordt beoogd, omdat dit namelijk verder gaande consequenties kan hebben voor de uitwerking van de plannen.
Tegenstellingen
De contra expertise bureau's leggen wat ons betreft wel de vinger op een gevoelige plaats. Het onderbuik gevoel dat veel mensen op de werkvloer reeds hebben, wordt enigszins bewezen. De VRR ontwikkeld vele plannen, procedures en innovaties, zonder de consequenties hiervan goed te hebben doordacht. Daarnaast worden bepaalde zaken ook niet zorgvuldig genoeg uitgedacht en berekend.
De voor ons meest belangrijke conclusies van de rapporten waren:
- VRR voldoet nu al niet of nauwelijks aan de leidraad repressieve brandweerzorg
- de gehanteerde rijsnelheden in de dekkingsplannen zijn te positief opgenomen
- de gekozen spreiding van het materieel is niet altijd de meest gunstige voor de dekking
- het afsluiten van convenanten met buurregio's is niet altijd de oplossing
Wel is het bestuur van het regionaal platform Rotterdam-Rijnmond enigszins teleurgesteld in de uitkomsten. Graag had zij gezien dat de onderzoeksbureau's ook met oplossingen waren gekomen om aan te geven hoe de brandweer beter en efficiënter kan worden georganiseerd om dezelfde of juist nog een betere brandweerzorg te bieden. Ook zijn sommige conclusies verwezen in teksten die op meerdere manieren gelezen zouden kunnen worden. De opdrachten zijn slechts beperkt gebleven bij het toetsen van de huidige plannen, zonder harde uitspraken te willen doen en dat is jammer.
Met het openbaren van de rapportages is dit traject niet afgesloten. De VRR zal nog met een nadere toelichting komen en ook de onderzoeksbureau's zullen dat gaan doen. Binnenkort vinden er ook allerlei besprekingen plaats tussen de directie en de onderzoeksbureau's om de tegenstelling nog eens nader te bespreken en te onderzoeken waardoor deze zijn ontstaan en welke gevolgen deze echt hebben op de plannen van de VRR. De burgemeesters en gemeenteraden hebben de documentatie nu ook ontvangen en dit zal zeker een agendapunt zijn van de eerst komende bestuursvergadering van de VRR in februari. Met andere woorden wordt vervolgd.
Downloads
Overzicht te downloaden documenten:
- VRR in breder perspectief (Bezuinigingen, Innoveren en Ombuigingen)
http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/rotterdamrijnmond/pdf/20100320_vrrinbrederperspectief.pdf
- Samenvatting contra expertises door OR
http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/rotterdamrijnmond/pdf/20110104_samenvatting_or.pdf
- Rapport SAVE
http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/rotterdamrijnmond/pdf/20110104_rapport_save.pdf
- Rapport Suurenbroek
http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/rotterdamrijnmond/pdf/20110104_rapport_suurenbroek.pdf
- Reactie directie
http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/rotterdamrijnmond/pdf/20110104_reactie_directie.pdf
Voor meer informatie over dit onderwerp, raadpleeg dan ook ons dossier bezuinigingen. http://rotterdamrijnmond.brandweervrijwilligers.nl/dossier_bezuinigingen.html
Uit het rapport van SAVE:
8.5 De rol van de SIV in de basiszorg bij brand
We hebben al gewezen op een positieve invloed van een SIV op veel typen uitrukken
anders dan brand.
De SIV kan een positieve invloed hebben bij uitrukken naar brand:
wanneer de SIV met tenminste ook iemand op bevelvoerderniveau eerder arriveert bij
brand dan een tankautospuit. Dit voordeel bestaat uit het volgende:
- de bevelvoerder kan de situatie al vast in ogenschouw nemen en verkennen
- de bevelvoerder kan de eerste inzet bepalen
- de bevelvoerder en chauffeur kunnen de situatie ter plaatse zodanig maken
(opstelplaats, bepalen locatie bluswatervoorziening, …)
dat de arriverende tankautospuit (met wat ons betreft dan tenminste 4 personen) dan
sneller kan worden ingezet.
Laten die werkzaamheden nu eens 2 minuten duren dan nemen we (optimistisch aan) dat
de tankautospuit 2 minuten later dan anders mag arriveren om toch een vergelijkbaar
resultaat te bereiken.
Dit betekent in feite dat het beleid dan zou moeten bestaan uit:
- een SIV a
ls extra op kazernes waarvan de uitruktijd van 4 minuten moeilijk
haalbaar is. Een snelle uitruk van een SIV (na bijvoorbeeld 2 of 3 minuten) zou
dan het uitrukken van een tankautospuit in 6 minuten acceptabel maken (althans
zou dit netto niet tot kwaliteitsverlies op de plaats van het incident te hoeven
leiden
- een SIV
als extra op (vrijwillig bezette) kazernes waarvan de bebouwing
eromheen van zo'n aard is dat de aanbevolen opkomsttijden onder normale
omstandigheden zonder SIV onvoldoende haalbaar zijn.
- Een SIV
als extra op een drukke beroepspost om voor een groot deel van de
bezetting de uitrukfrequentie omlaag te brengen en hen daarmee te ontlasten en
tijd te maken voor andere activiteiten of de uitrukgereedheid voor andere klussen
te verhogen.
- Een SIV
in plaats van een vrijwillige kazerne is in het algemeen
niet haalbaar
omdat de kazerne uit een buurpost altijd met meer dan 2 á 3 minuten later zal
arriveren. Dan is het altijd een kwaliteitsverslechtering. Overigens vereist een SIV
ook opgeleid en geoefend personeel (chauffeur/bevelvoerder) en is in die zin
geen absolute bezuiniging ten opzichte van een TS bemanning. Als er voor een
SIV piketregelingen moeten worden afgesproken zou er wel eens sprake kunnen
zijn van een minimale personele bezuiniging ten opzichte van het personeel dat
voor een TS benodigd is op basis van vrije instroom.