Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527725 keer)

0 gebruikers (en 32 gasten bekijken dit topic.

free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #410 Gepost op: 17 januari 2011, 09:59:09
Zijn er ook aangepaste (openbare?) procedures gemaakt voor de TS4? :)
wel aangepast niet openbaar omdat het een pilot is. de ts4 wordt in de landen op diverse plaatsen ingezet als pilot maar altijd in combinatie met een beroeps ts6 erbij. hier geld dat niet omdat alkmaar de enige beroeps in de omgeving zijn. dit houdt dus in dat de 2e ts die ter plaatste komt altijd minimaal 3,5minuten later komt omdat dit de vrijwilligers zijn die van huis komen.
de bevelvoerder ts4 zal dus een keuze moeten gaan maken dat hij gaat voor of, blussing of redding of verkenning of de waterwinning gereed maken.
omdat de ts4 maar 1 aanvalsploeg heeft en geen backup zal de redding waarschijnlijk alleen gaan plaatvinden op het moment dat het een grijpredding is( dit houdt in weten waar het slachtoffer is en dus direct naar binnen so mee en direct naar buiten).

als jullie meer willen weten dan hoor ik het wel

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #411 Gepost op: 17 januari 2011, 12:20:27
Dus verliezen we 3.5 minuut op de redding, en de escalatie van een brand kan in 3.5 minuut heel erg groot zijn. :-\

Volgens mij zijn er hier dus alleen maar verliezers en uiteindelijk alleen maar een ordinaire bezuiniging,
maar volgens mij moeten bezuinigingen niet op deze manier op de werkvloer gezocht worden. :'( >:( ???


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #412 Gepost op: 17 januari 2011, 12:44:38
Dus verliezen we 3.5 minuut op de redding, en de escalatie van een brand kan in 3.5 minuut heel erg groot zijn. :-\

Even voor de beeldvorming: is die eerste TS-4 een beroepsploeg of ook een vrijwilligersploeg?

Als het een vrijwilligersploeg is, kun je stellen dat de TS-4 eerder ter plaatse kan zijn dan een TS-6. In dat geval win je tijd op de (grijp)redding. Daar zou de burger nog wel baat bij hebben. De TS-bemanning iets minder, vanwege het grotere risico.

Als het een beroepsploeg is, gaat die tijdswinst niet op. De wagen kan er dan immers net zo snel uit met 6 man als met 4 man. Ik zou er als burger wel een paar belastingcenten voor over hebben om een beroepsploeg van 6 in stand te houden...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #413 Gepost op: 17 januari 2011, 13:27:11
Citaat
Even voor de beeldvorming: is die eerste TS-4 een beroepsploeg of ook een vrijwilligersploeg?
pm2008: TS-4 is beroepsgroep + 2 man beroeps op HW, rest is vrijwillig volgens mij

Citaat
Als het een vrijwilligersploeg is, kun je stellen dat de TS-4 eerder ter plaatse kan zijn dan een TS-6. In dat geval win je tijd op de (grijp)redding. Daar zou de burger nog wel baat bij hebben. De TS-bemanning iets minder, vanwege het grotere risico.
pm2008: voorheen had alkmaar een beroepsploeg op werkdagen tussen 07:30 en 18:30, nu 24 uurs/7dgn ts 4. hoevaak kunnen we bij brand een grijpredding doen, wie zegt dat potentieel slachtoffer nog op de laatst geziene plaats is, wat is de escalatie van de brand etc etc. Zonder backup geen goede inzet mogelijk dus 3,5 voorbereiden op wat komen gaat.

Citaat
Als het een beroepsploeg is, gaat die tijdswinst niet op. De wagen kan er dan immers net zo snel uit met 6 man als met 4 man. Ik zou er als burger wel een paar belastingcenten voor over hebben om een beroepsploeg van 6 in stand te houden...

pm2008: tijdens nachturen zal er nu sneller een TS te plaatsen zijn, ja, maar inzetkracht is wel verminderd. Enigste voordeel voor vrijwillger is dat men niet meer continue wakker hoeft te worden voor een rookmelder, wat dat wordt door de TS 4 opgepakt. Pas als melding echt binnenbrand is gaan er twee TS-en uit, een brand beginnend met een rookmelder en daarna door TS opgeschaald naar MB geeft volgens mij een vertraging, omdat dan pas de vrijwillgers worden opgeroepen, terwijl voorheen bij de eerste TS al een grotere ploeg werd opgeroepen.

Ja, dus goed voor de motivatie, maar uiteindelijk is de totale slagkracht duidelijk verminderd.


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #414 Gepost op: 17 januari 2011, 16:42:07
ik snap niet dat men elke keer wil bezuinigen op de repressie.

Volgens mij betaal ik daar nog steeds gewoon belasting voor


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #415 Gepost op: 17 januari 2011, 17:16:50
pm2008: TS-4 is beroepsgroep + 2 man beroeps op HW, rest is vrijwillig volgens mij
pm2008: voorheen had alkmaar een beroepsploeg op werkdagen tussen 07:30 en 18:30, nu 24 uurs/7dgn ts 4. hoevaak kunnen we bij brand een grijpredding doen, wie zegt dat potentieel slachtoffer nog op de laatst geziene plaats is, wat is de escalatie van de brand etc etc. Zonder backup geen goede inzet mogelijk dus 3,5 voorbereiden op wat komen gaat.

pm2008: tijdens nachturen zal er nu sneller een TS te plaatsen zijn, ja, maar inzetkracht is wel verminderd. Enigste voordeel voor vrijwillger is dat men niet meer continue wakker hoeft te worden voor een rookmelder, wat dat wordt door de TS 4 opgepakt. Pas als melding echt binnenbrand is gaan er twee TS-en uit, een brand beginnend met een rookmelder en daarna door TS opgeschaald naar MB geeft volgens mij een vertraging, omdat dan pas de vrijwillgers worden opgeroepen, terwijl voorheen bij de eerste TS al een grotere ploeg werd opgeroepen.

Ja, dus goed voor de motivatie, maar uiteindelijk is de totale slagkracht duidelijk verminderd.


Dus het brengt gelukkig wel meer voordelen met zich mee dan alleen geldbesparing. Zo lees ik:
1e voertuig snel ter plaatse, ook in de nachtelijke uren.
Beter voor de motivatie van vrijwilligers.

Nadeel:
Minder slagkracht bij eerste voertuig.

De afweging lijkt mij dan (zonder zelf een oordeel te willen geven):
- een half etmaal beroeps TS6, en een half etmaal vrijwillige TS6 (met langere uitruktijk, maar met volledige slagkracht).
- of een heel etmaal TS4 (met snellere uitruk, maar met lagere slagkracht).

Wat is dan qua dienstverlening het meest gunstig?

Overigens ben ik het met je eens dat er niet bezuinigd zou moeten worden op de repressieve dienst, maar als een andere werkwijze de dienstverlening ten goede komt, is dat het overwegen wel waard :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #416 Gepost op: 17 januari 2011, 18:33:43
ik snap niet dat men elke keer wil bezuinigen op de repressie.

Volgens mij betaal ik daar nog steeds gewoon belasting voor
Staat jouw belastingbetaling gespecificeerd naar uitgaven ??? Die van mij niet...
Dat er niet bezuinigd mag worden op veiligheid/repressieve dienst is een beetje te kort door de bocht. Ook een veel gehoord argument van de werkvloer (en daardoor begrijpelijk, maar niet altijd terecht).


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #417 Gepost op: 18 januari 2011, 15:57:54
Dus het brengt gelukkig wel meer voordelen met zich mee dan alleen geldbesparing. Zo lees ik:
1e voertuig snel ter plaatse, ook in de nachtelijke uren.
Beter voor de motivatie van vrijwilligers.

waar vind jij de motivatie voor de vrijwilligers???
we houden nu ongeveer 8% van de uitrukken over.....
lijkt mij niet echt een motivatie

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #418 Gepost op: 19 januari 2011, 20:35:41
Dus het brengt gelukkig wel meer voordelen met zich mee dan alleen geldbesparing. Zo lees ik:
1e voertuig snel ter plaatse, ook in de nachtelijke uren.
Beter voor de motivatie van vrijwilligers.

Nadeel:
Minder slagkracht bij eerste voertuig.

De afweging lijkt mij dan (zonder zelf een oordeel te willen geven):
- een half etmaal beroeps TS6, en een half etmaal vrijwillige TS6 (met langere uitruktijk, maar met volledige slagkracht).
- of een heel etmaal TS4 (met snellere uitruk, maar met lagere slagkracht).

Bij motivatie is bedoel dat voor de 99 keer het zelfde bedrijf cq rookmelder is de reactie toch anders als bij een binnenbrandmelding. Maar het aantal loze meldingen moeten niet op de werkvloer opgelost worden maar door betere handhaving en onderhoud aan installaties.


Zoals al eerder gezegd de eerste wagen mag er wel sneller zijn, maar kan als het erop aan komt niet veel doen ivm veiligheid eigen personeel. dus bieden we nu een soort schijnverbetering


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #419 Gepost op: 20 januari 2011, 15:28:20
Bij motivatie is bedoel dat voor de 99 keer het zelfde bedrijf cq rookmelder is de reactie toch anders als bij een binnenbrandmelding. Maar het aantal loze meldingen moeten niet op de werkvloer opgelost worden maar door betere handhaving en onderhoud aan installaties.


Zoals al eerder gezegd de eerste wagen mag er wel sneller zijn, maar kan als het erop aan komt niet veel doen ivm veiligheid eigen personeel. dus bieden we nu een soort schijnverbetering
nogmaals waar haal jij de motivatie vandaan als je pieper nog maar 8% van al je meldingen gaat?
voorheen in je dienstweek hield je er altijd rekening mee dat je pieper kon gaan. nu draag ik niet eens meer mijn dienst over als ik niet kan
dat is wat dit met motivatie doet...

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar