pm2008: TS-4 is beroepsgroep + 2 man beroeps op HW, rest is vrijwillig volgens mij
pm2008: voorheen had alkmaar een beroepsploeg op werkdagen tussen 07:30 en 18:30, nu 24 uurs/7dgn ts 4. hoevaak kunnen we bij brand een grijpredding doen, wie zegt dat potentieel slachtoffer nog op de laatst geziene plaats is, wat is de escalatie van de brand etc etc. Zonder backup geen goede inzet mogelijk dus 3,5 voorbereiden op wat komen gaat.
pm2008: tijdens nachturen zal er nu sneller een TS te plaatsen zijn, ja, maar inzetkracht is wel verminderd. Enigste voordeel voor vrijwillger is dat men niet meer continue wakker hoeft te worden voor een rookmelder, wat dat wordt door de TS 4 opgepakt. Pas als melding echt binnenbrand is gaan er twee TS-en uit, een brand beginnend met een rookmelder en daarna door TS opgeschaald naar MB geeft volgens mij een vertraging, omdat dan pas de vrijwillgers worden opgeroepen, terwijl voorheen bij de eerste TS al een grotere ploeg werd opgeroepen.
Ja, dus goed voor de motivatie, maar uiteindelijk is de totale slagkracht duidelijk verminderd.
Dus het brengt gelukkig wel meer voordelen met zich mee dan alleen geldbesparing. Zo lees ik:
1e voertuig snel ter plaatse, ook in de nachtelijke uren.
Beter voor de motivatie van vrijwilligers.
Nadeel:
Minder slagkracht bij eerste voertuig.
De afweging lijkt mij dan (zonder zelf een oordeel te willen geven):
- een half etmaal beroeps TS6, en een half etmaal vrijwillige TS6 (met langere uitruktijk, maar met volledige slagkracht).
- of een heel etmaal TS4 (met snellere uitruk, maar met lagere slagkracht).
Wat is dan qua dienstverlening het meest gunstig?
Overigens ben ik het met je eens dat er niet bezuinigd zou moeten worden op de repressieve dienst, maar als een andere werkwijze de dienstverlening ten goede komt, is dat het overwegen wel waard