Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527690 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #430 Gepost op: 18 februari 2011, 14:04:01
Start van de pilot SIV

18 Februari 2011

De Brandweer Rotterdam-Rijnmond is vandaag gestart met de pilot Snel Interventie Voeruig (SIV). De SIV wordt bemenst door een tweetal brandweerlieden in plaats van zes. Het is een totaal ander concept dus.

De SIV's kunnen snel ter plaatse zijn waardoor de bemanning direct kan beginnen met het verkennen en bestrijden van de brand en zonodig met het redden van levens. Pas als dat nodig is, springen andere, grotere eenheden bij.

Bij de aankondiging was de inzet van de SIV's omstreden, omdat het om een personele bezuiniging gaat. De brandweer zelf noemt het een ingrijpend veranderingsproces, waarbij de burgers meer verantwoordelijkheid krijgen voor hun eigen veiligheid.

Het voertuig gaat uitrukken vanuit de brandweerpost in Berschenhoek, gemeente Lansingerland. Later dit jaar zullen de SIV’s ook in andere gemeenten in de regio gestationeerd worden. Tijdens de testperiode rukken naast de SIV standaard ook de tankautospuit (TS) uit. De proef maakt deel uit van een ingrijpend veranderingsproces van de regionale brandweer.

Bron: VBV
greetz,  Enrique


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Reactie #431 Gepost op: 18 februari 2011, 23:25:01
ik zie nu een hoop foto's van de bw man met de hd. maar heeft er iemand ook een foto van de pomp/regel station zelf van de pomp of is het 1 hendel naar beneden en daar is het water?

ook zie ik volgens mij het ademlucht toestel van de bevelvoerder? hangen maar die van chaufeur kon IK zo snel nog niet vinden. of doet hij deze tp om en zet dan de bevelvoerder alvast druk op de slang of iets dergelijks?


johannn35

  • Gepens.staffunct.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #432 Gepost op: 19 februari 2011, 15:01:24
Het idee van de snelle interventievoertuigen (SIV), wat feitelijk gekoppeld aan de bezuinigingsplannen naar voren is gekomen, zie ik min of meer als oude wijn in nieuwe zakken. Brandweer Rotterdam is halverwege de vorige eeuw al eens bezig geweest met een degelijke opzet.
Vanuit de gedachte tot decentralisatie en snelle inzet werd tussen 1953 en 1968 een aantal kleine blusvoertuigen ingezet. Er zijn toen een tiental zgn. K-wagens aangeschaft: Volkwagen Triomph-bestelwagens (LD) uitgerust met een mobiele motorspuit, bijbehorende materialen en gereedschappen, geleverd door Kronenburg, Hedel. De voertuigen waren vooral in de buitenwijken van de stad ten behoeve van het vrijwillige gedeelte van het korps gestationeerd.
De K-3 (kenteken NN-60-69) kwam in 03-1953 in dienst, de K-1, K-2 t/m K-7 in 1954, de overigen in 1968.
Later werd in 1957 een soortgelijke uitvoering nog een tiental zgn N-wagens met hogedrukpomp aangeschaft. Tussen 1970 en 1975 was dit avontuur weer voorbij…………

Hans Hofmann.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #433 Gepost op: 19 februari 2011, 23:08:22
Volgens mij is men na de K-wagens en N-wagens ook nog met pilots bezig geweest met een DAF personenauto als Spits voertuigen later opgevolgd door Landrover voertuigen. Voordeel t.o.v de huidige S.I.V. was dat deze voertuigen uitrukten met normale TAS'n en niet in plaats van.
De S.I.V. van 2011 is inderdaad iets wat in de jaren 70 en 80 al mislukt is, maar men gaat het nog één keer proberen.

Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


johannn35

  • Gepens.staffunct.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #434 Gepost op: 20 februari 2011, 13:05:35
Correct, Tower-ladder. De DAF Combi (90-00-BB) deed dienst tussen 1975 en 1982. De beide zgn Spitsen Landrover-DoeschotRosenbauer, FS-81-NJ en GS-26-SK) tussen 1980 en 1983 waren inderdaad bedoeld als snel vooruitgestuurd voertuig om door het drukke verkeer van de (binnen)stad te komen. Ook deze proef was snel afgesloten.
Hans Hofmann.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #435 Gepost op: 20 februari 2011, 21:54:28
Hans,
zou ik toch bijna de argumenten willen weten waarom Rotterdam na zowel de N-wagens op Volkswagen T2 basis, de spitsen zowel de Daf personenauto en de later Land Rovers,met deze uitrukprocedure is gestopt. Men kwam dus heel snel door het verkeer, was eerder dan de TAS ter plaatse maar toch is men er mee gestopt. Rara wat is het verschil dan met de huidige S.I.V.?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #436 Gepost op: 20 februari 2011, 22:35:39
Je vraagt je dan af of de omstandigheden nu zo anders zijn dan +/- 30 jaar terug ::)

Met dit verschil dat er technisch gezien wel nieuwe mogelijkheden zijn tegenwoordig, maar feit blijft dat je maar met 2 personen staan in plaats van 6.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #437 Gepost op: 20 februari 2011, 22:36:42
Je vraagt je dan af of de omstandigheden nu zo anders zijn dan +/- 30 jaar terug ::)
Hoeveel (valse) OMS-en met automatisch doormelding waren er toen? Of bestonden ze nog niet?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #438 Gepost op: 20 februari 2011, 22:56:20
Citaat
Hoeveel (valse) OMS-en met automatisch doormelding waren er toen? Of bestonden ze nog niet
Uiteraard veel minder, volgens mij stonden de brandmeldinstallaties nog in de kinderschoenen in de jaren 70. Dus de eerste spitsen reden op "echte" brandmeldingen. En de nieuwe SIV gaan toch niet alleen op OMS meldingen rijden? Dus juist met de ervaring uit de jaren 70 en 80 zou men heel veel geleerd moeten hebben.
Citaat
Je vraagt je dan af of de omstandigheden nu zo anders zijn dan +/- 30 jaar terug
Woningen waren anders, slechter brandwerend gescheiden, vuurbelasting per woning was lager en branden ventileerde zich zelf snel bij het barsten van de enkel glas ramen.
Nu zijn de binnenbranden gevaarlijker, veel hogere vuurbelasting, slechte ventilatie (driedubbel glas) maar blustechnieken zijn verbeterd, en woningen kunnen beter brandwerend gescheiden zijn.(nieuwbouw, betonbouw) maar ook gevaarlijker doordat oude woningen worden opgeknapt met vele dubbele holle wanden en plafonds.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #439 Gepost op: 20 februari 2011, 23:35:13
Woningen waren anders, slechter brandwerend gescheiden, vuurbelasting per woning was lager en branden ventileerde zich zelf snel bij het barsten van de enkel glas ramen.
Nu zijn de binnenbranden gevaarlijker, veel hogere vuurbelasting, slechte ventilatie (driedubbel glas) maar blustechnieken zijn verbeterd, en woningen kunnen beter brandwerend gescheiden zijn.(nieuwbouw, betonbouw) maar ook gevaarlijker doordat oude woningen worden opgeknapt met vele dubbele holle wanden en plafonds.

Dus per saldo leent het zich alsnog niet voor een SIV concept? ;)

Mooi, dan weten we dat nu alvast. Scheelt weer onderzoeksrapporten. ^-^
O wacht, ik vergeet dat iedereen tegenwoordig rookmelders heeft en de brandweer daardoor sneller gealarmeerd wordt.

(vergeef me mijn recalcitrante bui 0098)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s