Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527713 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #440 Gepost op: 21 februari 2011, 09:35:44
Citaat
Dus per saldo leent het zich alsnog niet voor een SIV concept
Als men de evaluatie punten van de oude SIV heeft meegenomen in het nieuwe concept, en de SIV's ter ondersteuning zijn van de complete TS'n kan het werken. Net zoals buro Save in zijn rapport ook schrijft. SIV als extra niet ipv een TS.
Citaat
O wacht, ik vergeet dat iedereen tegenwoordig rookmelders heeft en de brandweer daardoor sneller gealarmeerd wordt
Ik zou graag in het district waar de SIV's gaan rijden in elke woning die er nog geen één heeft voor elke nog te plaatsen rookmelder laten we zeggen €1,- ontvangen  998765  Dat wordt een hele mooie en lange vakantie  098uo
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


johannn35

  • Gepens.staffunct.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #441 Gepost op: 21 februari 2011, 11:04:52
Hans,
zou ik toch bijna de argumenten willen weten waarom Rotterdam na zowel de N-wagens op Volkswagen T2 basis, de spitsen zowel de Daf personenauto en de later Land Rovers,met deze uitrukprocedure is gestopt. Men kwam dus heel snel door het verkeer, was eerder dan de TAS ter plaatse maar toch is men er mee gestopt. Rara wat is het verschil dan met de huidige S.I.V.?

In principe denk ik geen verschil. Zij het dat de K-wagens werden gebruikt door vrijwilligers vanuit hun woonbuurt (ex-spuithuisjes e.d.), en dat de Spitsen werden gebruikt door beroepspersoneel en achteropgereden door een TS (toen nog 'Gereedschapwagen' genoemd) van de zgn Beroepskern.  Bedenk daarbij dat de destijds gedecentraliseerde organisatie van de Vrijwillige Brandweer een rol speelde v.w.b. de K-wagens. Gelukkig (mening voor mijn rekening) is daarna snel de volledig georganiseerde beroeps Brandweer Rotterdam ontstaan, zij het wel erg laat......
Je ziet trouwens de inzet van SI-voertuigen al kantelen: de oorspronkelijke gedachte om bij vrijwillige regiokorpsen het voertuig bij het huisadres van een vrijwilliger te plaatsen, gaat nu al over naar een beroepsbezetting. En een gelijktijdige alarmering van een TS.  Blijft echter twee man. M.i. wankele proef!

Hans Hofmann.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #442 Gepost op: 21 februari 2011, 11:19:12
Ach de heren in het management hebben weer eens iets nieuws verzonnen dat ze zonodig moeten gaan testen en brengen het iedere keer als radicaal nieuw concept.

SIV (of Rapid Responder of RIV zoals ze in de rest van de wereld heten) werken prima, mits je het uitrukscenario exact definieert en ook daadwerkelijk een snel voertuig hebt.
Of een logge sprinter echt zo ontzettend veel sneller is dan een standaard TS of TAS, daar durf ik mijn vraagtekens nog wel eens bij te zetten. Zeker als je kijkt wat er nog meegevoerd wordt aan bepakking.

En "sneller" definieer ik dan als acceleratievermogen en wegligging. Als je zoiets wil doen, pak het dan een maat kleiner. Dus een G-Klasse of iets in die richting, zodat je daadwerkelijk nog iets van het snelheidsconcept erin houdt. Ook dit is niet nieuw. Zeeland heeft een Rapid Responder op basis van een G-Klasse.

In veel gevallen wil men de SIV inzetten als voertuig om loze OMS meldingen langs te gaan en de kosten te beperken. is nog niemand op het idee gekomen om eens te kijken waar die loze meldingen vandaan komen? Of systemen dusdanig te bouwen dat je in de techniek al een groot aantal loze meldingen kan terugdringen?

Heb zelf voor een VR gewerkt en inderdaad, er komen veel OMS op een dag binnen, maar het systeem is ook niet echt bepaald "modern" te noemen. Zorg daar voor een nieuwe normering en een paar innovaties, dan kan de brandweer gewoon haar taak blijven doen. Ik zie namelijk dat er bezuinigd wordt op personeel en organisaties klagen dat ze geen geld hebben, maar aan de andere kant gooien ze het geld over de balk met dit soort projecten. Hetgeen is erg jammer vind.


Groeten, Ruud


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #443 Gepost op: 21 februari 2011, 13:30:29
Citaat
Je ziet trouwens de inzet van SI-voertuigen al kantelen: de oorspronkelijke gedachte om bij vrijwillige regiokorpsen het voertuig bij het huisadres van een vrijwilliger te plaatsen, gaat nu al over naar een beroepsbezetting
Gevolg van het vernietigende rappport van Save?
Citaat
In veel gevallen wil men de SIV inzetten als voertuig om loze OMS meldingen langs te gaan en de kosten te beperken.
OMS melding, pas het Amsterdamse concept toe, ontvang de melding, en wacht op respons van het object. Geen respons neem je contact op, geen contact= uitrukken, wel contact geen brand = binnen blijven, wel brand= uitrukken. Scheelt heel veel nodeloze uitrukken en legt de verantwoording bij de gebruiker van de brandmeldinstallaties. O0
Om met een voetbaltrainer te spreken, "ben ik nu zo slim of zijn jullie nu zo dom"
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #444 Gepost op: 21 februari 2011, 13:48:23
Hans,
zou ik toch bijna de argumenten willen weten waarom Rotterdam na zowel de N-wagens op Volkswagen T2 basis, de spitsen zowel de Daf personenauto en de later Land Rovers,met deze uitrukprocedure is gestopt.

De landrovers hadden een grotere draaicirkel dan de standaard TankAutoSpuiten van toen ;-)


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #445 Gepost op: 21 februari 2011, 15:27:35
De landrovers hadden een grotere draaicirkel dan de standaard TankAutoSpuiten van toen ;-)

Maar wel hele gave auto's. Zet een LaRo (ouderwetse 109, 110 of 130 )  neer en ik ben ongeacht bepakking om:):):) Staat heel mooi voor mijn huis :):)


Zoals die van brandweer Haren (mooie laro)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Reactie #446 Gepost op: 21 februari 2011, 18:05:20


Video: veiligheidsregiorr


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #447 Gepost op: 17 maart 2011, 17:16:33
De SI 90-1 van de VRR is vanaf vanmorgen officieel in de uitruk gegaan.
Met Vriendelijke Groet.....


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #448 Gepost op: 20 maart 2011, 12:20:23
De SI 90-1 van de VRR is vanaf vanmorgen officieel in de uitruk gegaan.

even terugkomend op de SI 90-1.
Hij staat helemaal klaar om uit te rukken, Alleen roostertechnisch is het nog niet mogelijk omdat er 2 vrijwilligers voor moeten zijn. Het de bedoeling dat de SI bij de vrijwillige chauffeur (met groot rijbewijs) voor de deur komt te staan en dat er in de buurt een vrijwillige Bevelvoerder woont om mee te gaan en dat ze binnen een minuut op de weg zitten. Het komt er dus op neer dat er 2 vrijwilligers thuis moeten blijven ( of bij elkaar in de buurt ) om de SIV te bemannen.
Met Vriendelijke Groet.....


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #449 Gepost op: 5 augustus 2011, 11:11:52
'Brandweer kan met kleiner team uitrukken'
05-08-11   05:41 uur
© ANP
Als de brandweer uitrukt, is een ploeg van vier man veelal voldoende. Dit blijkt uit een inventarisatie van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR). De norm is nu nog zes personen per brandweerwagen.

Dit meldt het dagblad Trouw vandaag. De belangenvereniging keek naar zo'n tachtig brandweerposten die experimenteren met een variabele voertuigbezetting. In dertig tot veertig procent van de gevallen is een bezetting van vier meer dan genoeg. Volgens de NVBR geldt dat voor meldingen met een lagere prioriteit, zoals containerbranden.

Sneller en veiliger
'De uitrusting is beter dan toen in de jaren negentig de norm van zes werd vastgesteld', zegt Stephan Wevers, NVBR-bestuurslid en brandweercommandant in Twente. 'Negen van de tien keer hebben we door grote tanks op de wagen geen extra water meer nodig. En door hogedruk-straalpijpen en fijne nevels kunnen we sneller blussen.'

Daarbij komt dat gebouwen steeds brandveiliger zijn. In Almere, dat deelneemt aan het experiment, volstaat vier man daarom vrijwel altijd.

Furieus
De vakbonden reageren furieus op de conclusies van de NVBR. Ze zijn kwaad dat de belangenvereniging de conclusies nu al naar buiten brengt, terwijl het onderzoek waarschijnlijk pas in 2012 voltooid is. 'Deze uitkomst lag van meet af aan vast', zegt Bert de Haas, bestuurder van Abvakabo FNV. 'Adviezen vanaf de werkvloer om met deze proef te stoppen, worden van alle kanten genegeerd.'

Als reden daarvoor geeft hij de druk aan die er vanuit de veiligheidsregio's op commandanten ligt om te bezuinigen. De Amsterdamse brandweer kondigde gisteren aan volgende week te willen staken. Ook hier wordt er getornd aan de bezetting.

Efficiënter
Maar volgens de NVBR hoeven de 5.500 betaalde en 22.000 vrijwillige Nederlandse brandweerkrachten, niet te vrezen voor hun baan. Volgens Wevers betekenen de uitkomsten wel dat er 'efficiënter' gewerkt kan worden. Nu moeten korpsen volgens hem vaak onnodig wachten op collega vijf en zes. (Redactie)
--------------------------------------------------------------------------------

Printversie    Doorsturen RSS