Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527671 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #460 Gepost op: 28 oktober 2011, 11:23:05
Wouter, dat zou standaard wel moeten, uitrukken met 2 TS-en.

Maar neem Almere, daar zijn overdag en vanaf 1 januari 24/7, 2x TS-4 en 1x TS6. Als de TS6 van Almere Stad is ingezet, zoals laatst bij de brand op de de Hoopstraat dan is er geen back up TS voor de TS4 van Almere Haven.

Komt er dan een woningbrand met slachtoffers overheen, dan staat die TS4 er gewoon minimaal een half uur alleen voor.

En dit wordt door het management van Almere, inclusief de politiek klakkeloos geaccepteerd!

En daar is waar de schoen wringt, allerhande initiatieven worden er van stal gehaald, maar de veiligheid van de brandweerman op de TS is voor het management van brandweer Nederland van ondergeschikt belang!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #461 Gepost op: 28 oktober 2011, 11:44:40
Bij ons in de regio (NHN) gaan ze ook starten met een proef SIV4.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article12045841.ece/Met-z'n-vieren-uitrukken-in-Opmeer
Brandweer Opmeer start met overdracht SIV

http://www.groenehartopzondag.nl/nieuws/272795-brandweer-opmeer-start-met-overdracht-siv

OPMEER - De brandweer Opmeer heeft als eerste in de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord een Snel Interventie Voertuig (SIV). Hiermee kan sneller hulp aan burgers worden geboden. Met de aanschaf van een SIV speelt het brandweerkorps in op innovatieve ontwikkelingen die landelijk en regionaal gaande zijn om meer repressief op te treden.

Een SIV is een voertuig dat uitgerust is met een nieuw blussysteem (one-Seven), licht hulpverleningsgereedschap en diverse ander materialen en gereedschappen. Na een gedegen opleiding en oefentraject is het de bedoeling dat de SIV in 2012 operationeel wordt. De SIV rukt uit met vier brandweermensen. Omdat overdag zijn steeds minder brandweervrijwilligers beschikbaar zijn, is dit een winst want op een normaal brandvoertuig zitten zes brandweerlieden.

Bij de aanschaf van de SIV is gekeken naar duurzaamheid, veilig repressief optreden, een efficiënt en economische voordelig voertuig, onderhoudsvriendelijk en betrouwbaar. De details in en om het voertuig zijn specifiek gescreend op de situatie van het verzorgingsgebied van de brandweer Opmeer. Het gaat hierbij onder andere om beperkt watergebruik in het landelijk gebied, het gedifferentieerd kunnen uitrukken op basis van het risicoprofiel, verkeersongevallen van lichte categorie en dergelijke. Bovendien sluit het voertuig goed aan bij de huidige brandbestrijding- en hulpverleningstechnieken.

Artikel geplaatst op: 24 Oktober 2011 - 13:50
Samen sterk in de hulpverlening!


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #462 Gepost op: 28 oktober 2011, 11:59:21
Wouter, dat zou standaard wel moeten, uitrukken met 2 TS-en.

Maar neem Almere, daar zijn overdag en vanaf 1 januari 24/7, 2x TS-4 en 1x TS6. Als de TS6 van Almere Stad is ingezet, zoals laatst bij de brand op de de Hoopstraat dan is er geen back up TS voor de TS4 van Almere Haven.

Komt er dan een woningbrand met slachtoffers overheen, dan staat die TS4 er gewoon minimaal een half uur alleen voor.

En dit wordt door het management van Almere, inclusief de politiek klakkeloos geaccepteerd!

En daar is waar de schoen wringt, allerhande initiatieven worden er van stal gehaald, maar de veiligheid van de brandweerman op de TS is voor het management van brandweer Nederland van ondergeschikt belang!
Eigenlijk moeten we weten wat was hiervoor de standaard inzet voorstel en wat is het nu.

Maar even de advocaat van de duivel spelen:
Je hebt het over 1 TS4 maar ik lees dat er 24/7 twee beschikbaar zijn. De eerste TS4 kan dus bijstand krijgen van de tweede TS4 Je Hierdoor heb je twee man meer dan 1 TS6 en kan dus 1 taak meer doen. Vroeger was het ook zo als 1 TS6 is ingezet en je hebt er maar twee staan dan moet je ook een halfuur wachten. Er is dus eigenlijk niet veel veranderd
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #463 Gepost op: 28 oktober 2011, 12:22:03
Uiltje, je hebt gelijk. De 2e TS4 kan back up krijgen van de eerste, mits deze beschikbaar is.

Is echter, en dit komt zeer regelmatig voor, zowel de TS4 als TS6 ingezet, dan staat de 2e TS4 er toch gewoon alleen voor.

Ik heb op zich geen problemen met TS4, echter moet de back up (Voor onze eigen veiligheid) wel dusdanig geregeld zijn dat de 2e TS binnen maximaal 3-5 minuten achter je staat. En hier ligt naar mijn mening het grote probleem!

Anders kan je bij een serieuze binnenbrand met een TS4 geen efficiënte inzet doen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #464 Gepost op: 28 oktober 2011, 12:50:31
Uiltje, je hebt gelijk. De 2e TS4 kan back up krijgen van de eerste, mits deze beschikbaar is.

Is echter, en dit komt zeer regelmatig voor, zowel de TS4 als TS6 ingezet, dan staat de 2e TS4 er toch gewoon alleen voor.

Ik heb op zich geen problemen met TS4, echter moet de back up (Voor onze eigen veiligheid) wel dusdanig geregeld zijn dat de 2e TS binnen maximaal 3-5 minuten achter je staat. En hier ligt naar mijn mening het grote probleem!

Anders kan je bij een serieuze binnenbrand met een TS4 geen efficiënte inzet doen.
Dit is dus waar het in feite om draait, er wordt een procedure bedacht, en die procedure zal negen van de tien keer ook wel kloppen, daar twijfel ik ook niet aan.
Maar er zijn altijd uiterste, en situaties denkbaar dat zowel de TS4 en TS6 op een klus staan, en er nog een ander incident zich voordoet. Dan kan het dus inderdaad voorkomen dat de TS4 zelf een x-tijd zijn broek zelf op zal moeten houden.
Ik ben erg benieuwt naar de resultaten bij ons in de regio van de oefenweek in Zweden.
We kunnen onze ogen niet sluiten voor het TS4 project, en ik sta er zeker niet om te springen. Maar voor sommige posten zal dit de enige oplossing zijn.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #465 Gepost op: 28 oktober 2011, 12:59:17
Eigenlijk moeten we weten wat was hiervoor de standaard inzet voorstel en wat is het nu.

Vroeger reed men in Almere standaard met 2x TS6, 1x HW en OvD naar een binnenbrand. Dat is nu 1x TS4, 1x TS6 (sommmige gevallen TS4) en OvD.

Almere is van 4 operationele tankautospuiten met een bemanning van 6 terug gegaan naar 3 operationele tankautospuiten waarvan er dus 2 rondrijden met 4 man. Dus ik snap de frustratie van Bweer volledig. Korpsleiding zegt dat het een kwaliteitsimpuls is terwijl er gewoon minder personeel en voertuigen beschikbaar zijn. Nu heeft Almere ook nog eens het nadeel dat elke vorm van bijstand uit andere plaatsen minimaal 15 minuten duurt.

Persoonlijk denk ik dat een TS4 project wel kan werken, maar dan zal de brandweerzorg zoals we die nu kennen op de schop moeten.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #466 Gepost op: 28 oktober 2011, 13:03:21
Uiltje, je hebt gelijk. De 2e TS4 kan back up krijgen van de eerste, mits deze beschikbaar is.

Is echter, en dit komt zeer regelmatig voor, zowel de TS4 als TS6 ingezet, dan staat de 2e TS4 er toch gewoon alleen voor.

Ik heb op zich geen problemen met TS4, echter moet de back up (Voor onze eigen veiligheid) wel dusdanig geregeld zijn dat de 2e TS binnen maximaal 3-5 minuten achter je staat. En hier ligt naar mijn mening het grote probleem!

Anders kan je bij een serieuze binnenbrand met een TS4 geen efficiënte inzet doen.
Als de procedure is dat achter elke TS4 een TS6 rijdt creeer je inderdaad dat er veel voertuigen ingezet worden. Wat is dan de toegevoegde waarde van een TS4?

Moet je wel met een TS4 een binnenbrand willen bestrijden en als je dat wil op welke manier doe je dat dan. Misschien gaan we niet naar binnen maar gebruiken een FOGNAIL om de brand te controleren. Of een blusbom er zijn genoeg inovaties.

Persoonlijk sta ik er vrij neutraal in. Ik ben lid van de OR dus wil het wel goed in de gaten houden allemaal. Ik ben zoals dat zo mooi heet positief critisch ;). Maar ik denk dat we/brandweer nederland al snel roept "het kan niet". De opkomsttijd van een voertuig wat bijstand levert is niet langer met een TS4 dan met een TS6. Misschien is die wel korter omdat er minder mensen op hoeven te komen.

Ik denk dat we ernaar toe gaan dat we in principe alle meldingen met een TS4 doen. Vroeger deden we alle meldingen met 8 mensen en dat is ook 6 geworden. Wel blijft overeind dat de bevelvoerder klussen gaat tellen. Nu kan hij 2 klussen weg zetten en straks maar 1. Als er mensen  te weinig zijn dan moet hij opschalen. Ik denk dat de automatische pomp een grote vlucht gaat nemen Aan de straal de pomp bedienen waardoor de pompbediender vrij is om bijvoorbeeld waterwinning te doen

Volgens mij valt het probleem van opschalen ook wel mee. Als je nu een post hebt met 12 mensen kan je 2 TS6 bemannen. Dat houdt in 1 middelbrand of 2 losse incidenten. Heb je meer nodig dan moet je bijstand halen uit een andere post. Hoe lang dat duurt weet ik niet.

Als je die zelfde 12 man verdeeld over 3 TS4 kan je nog steeds een middelbrand aan. verder kan je 3 incidenten tegelijk behappen. of een kleine brand en een kleinebrand+/middelbrand-. Je kent die inzetten wel die net tussen een kleine brand en middelbrand inzit. Middelbrand ivm de waterwinning bijvoorbeeld. Heb je meer nodig haal je het bij een andere post en dan moet je net zo lang wachten. Of misschien wel korter omdat die ook uitrukken met een TS4
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #467 Gepost op: 28 oktober 2011, 13:19:53
Vroeger reed men in Almere standaard met 2x TS6, 1x HW en OvD naar een binnenbrand. Dat is nu 1x TS4, 1x TS6 (sommmige gevallen TS4) en OvD.

Almere is van 4 operationele tankautospuiten met een bemanning van 6 terug gegaan naar 3 operationele tankautospuiten waarvan er dus 2 rondrijden met 4 man. Dus ik snap de frustratie van Bweer volledig. Korpsleiding zegt dat het een kwaliteitsimpuls is terwijl er gewoon minder personeel en voertuigen beschikbaar zijn.

Nu heeft Almere ook nog eens het nadeel dat elke vorm van bijstand uit andere plaatsen minimaal 15 minuten duurt.
Ik snap de frustratie ook wel. Zeker als het zo'n forse bezuiniging is als deze. Dit is gewoon de helft van je mensen weg bezuinigt. Je had 4X6 = 24 mensen en nu heb je nog maar 6+8 mensen = 14.

Andere vraag die je je kan stellen is hoevaak is de 2X TS ook echt ingezet. Dus een echte middelbrand. Ik kan daar geen antwoordt op geven maar bij ons in de gemeente kunnen de meeste branden geblust worden met 1 TS6.

Ik weet niet hoeveel mensen er op de HW kunnen (bij ons 3). dat betekend dat ik met een TS4 en een HW ook een TS6 met een HW heb. De twee man/vrouw van de HW worden toegevoegd aan de TS en de chauffeur HW kan in het bakje de bediening doen.

Maar inderdaad is alles zeer plaats afhankelijk. Als ik 15 minuten op een extra TS moet wachten wordt ik ook niet echt blij.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #468 Gepost op: 28 oktober 2011, 14:01:10
Op zich is een TS4 bij heel veel meldingen ruim voldoende: ook in de buurt van Zeist mogen veel posten uitrukken als TS4 (De Bilt/Soesterberg (als ze in dienst staan) en Den Dolder). Back-up door Zeist of Bilthoven is dan gegarandeerd, maar in veruit de meeste gevallen kan de TS6 meteen weer omdraaien. De reden: op de dag mogelijk te weinig personeel. En inderdaad: waarom heb je 6 man nodig voor een loos OMS'je (dat is vaak al voor het uitrukken bekend), een stormschade of dat soort vergelijkbare meldingen?

Het is ideaal voor de dagbezetting, maar als middel om snel met minder mensen uit te kunnen rukken en absoluut niet als bezuinigingsmaatregel. Zeker hier in de buurt met honderden objecten met beperkt zelfredzame personen: als je daar met alléén een TS4 aankomt bij een echte brand dan moet je heel veel dingen alleen doen. En ontruimen/redden en blussen met twee man gaat niet lukken...dan moet je gewoon binnen afzienbare tijd een tweede TS ter plaatse hebben.

Overigens gaan er ook in Zeist nu stemmen op om daar eens goed te kijken naar de TS4: het kanspiket (vrijwilligers die tweede TS bemannen) kampt ook zo nu en dan met onderbezetting voor een TS6, maar ook hier weer: als de melding er naar is (en dat is in 70% van de meldingen het geval) zou je best met minder mensen uit kunnen rukken. Je kan dus ook letterlijk werken met een variabele voertuigbezetting: dus voor bepaalde meldingen mag je uitrukken met een TS4 en voor andere moet je wachten tot je met 6 man bent. Inderdaad: dat is dus géén bezuinigingsmaatregel, maar wel een bijzonder effectieve manier om je voertuigen op straat te krijgen!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #469 Gepost op: 29 oktober 2011, 00:25:30
Nog dit jaar uitruk met 4 personen

http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/9754193/Nog-dit-jaar-uitruk-met-4-personen.ece
donderdag 27 oktober 2011 | 10:56 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 28 oktober 2011 | 08:02

EINDHOVEN - De Eindhovense brandweer gaat nog dit jaar met 4 in plaats van 6 brandweerlieden uitrukken.
De brandweer rukt normaal gesproken standaard met een tankautospuit met zes personen uit, maar die bezetting is steeds vaker te ruim, zo blijkt in de praktijk. Een speciaal proefproject, Uitruk op Maat, moet uitwijzen of een uitruk met 4 personen (met een speciaal daartoe uitgerust voertuig) in de toekomst ook landelijk structureel kan worden, zonder op de veiligheid in te boeten.

Overigens zijn de voorbereidingen voor de bezuinigingen bij de Eindhovense brandweer nog steeds in volle gang, zo laat het college van B en W de Eindhovense gemeenteraad weten. De gemeente wil de brandweer efficiënter laten werken door de mensen van de parate dienst deels anders in te zetten, bijvoorbeeld door ze ook preventieve taken te geven. Op dit moment wordt in kaart gebracht welke taken dat zouden kunnen en moeten zijn, aldus het college
Samen sterk in de hulpverlening!