Ik ben ook wel benieuwd naar de technische mogelijkheden / beperkingen. Nu wordt i.p. gereden met de standaard TS, en dan met 4 m/v. Dat betekent in geval van een flinke brand dat je voldoende slagkracht hebt kwa pompvermogen en materiaal. Maar er wordt al erg gedacht aan (of proefgedraaid met) een kleine(re) TS. Daar zit dan ook een kleine pomp in, en een kleine watertank (1000 of 500 ltr?) Dat houdt wel in dat een veel gebruikt argument niet meer opgaat nl. dat de meeste branden met de huidige tankinhoud te blussen zijn. Geldt dat ook voor een TS en 1000 of 500 ltr. aan boord? En het volgende argument: De pompbediener kan zelf de waterwinning opbouwen als de ploeg bezig is. Hoe gaat dat als binnen 3 of 4 jaar de waterleidingbedrijven hun beleid gaan uitvoeren door het aantal OBK's te verminderen tot misschien maar 1/3 of 1/4 van het huidige aantal? Dan zul je moeten omschakelen naar TW's waar ook weer 1 of 2 m/v voor nodig zijn, dus heb je bij brand hetzelfde aantal nodig voor de 1e uitruk, 4 TS, 2 TW. Een 3e argument waar ik graag een antwoord op zie: De kleinere pomp heeft minder vermogen ( 1200 - 1600 lpm?) Hoe is je slagkracht bij een bedrijfsbrand waar veel water nodig is, bijv 4 LD, of veel worplengte, voeding van een WK of HW? Hoe pak je dat aan? Vooral in gebieden waar meer zware bebouwing is dan alleen moderne woningbouw, of met industriepanden heb je naar mijn mening absoluut tekort aan capaciteit op meerdere fronten. En afbranden is ook een optie maar we zouden toch ook naar minder schade moeten toewerken? Graag jullie standpunten hierover of ervaringen. JAB.