Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527653 keer)

0 gebruikers (en 29 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #500 Gepost op: 14 november 2011, 21:18:56
Maar heb je die uitdaging als TS6 niet ook? die twee manschappen maken dan echt niet veel meer uit  ;)

ik ging inderdaad veel meer van de kennis en kunde van mijn manschappen uit. Als bevelvoerder was ik in het begin meer op straat bezig. Communicatie is altijd een struikel blok. Wel is het zo dat alleen 1 ploeg, de pompbediende en de bevelvoerder op 1 kanaal zitten. Er is dus binnen 1 TS4 minder communicatie dan in een TS6. Ik moet zeggen dat ik dat wel merkte. als mijn manschappen me riepen wist ik gelijk welke ploeg het was en waar deze zat. Er is immers maar 1 ploeg

op het AC kanaal was de communicatie met de andere BV. daar hoorde de manschappen niets van.

er moet inderdaad veel veranderen. Er moeten misschien wel andere voertuigen komen maar zeker opleiding is een punt. dit moet nog uitgezocht worden net als de procedures.

Uiteraard heb je met dat soort branden met een TS6 ook een uitdaging, daar heb jij gelijk in. Maar ik zie wel dat er een cultuuromslag plaats zal moeten vinden, zeker om alle manschappen goed opgeleidt te hebben. Je merkte zelf al terecht op dat sommige manschappen aardig situaties in kunnen schatten, waar je als bevelvoerder ook goed op kan bouwen. Een lange weg te gaan lijkt me. Dus lijkt me dat je niet zomaar even de TS4 kunt lanceren, als nieuwe uitrukeenheid.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #501 Gepost op: 14 november 2011, 21:26:44
Even een rekensommetje hoor.

Bij een beetje inzet komen er nu b.v. 2x een TS6.
Zoals ik het nu begrijp komt er in de toekomst dan misschien een TS2, TS4 en mogelijk een TS6 ter plaatse voor dezelfde inzet.
Wordt hiermee de brandweerinzet dan in kosten niet hoger? In beide gevallen heb je 12 man rond de brand.
Het is wel een extra voertuig wat je in de nieuwe situatie dan zou hebben.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #502 Gepost op: 14 november 2011, 21:42:19
overigens hebben we wel het gevoel dat 2X TS4 het maximale is. Daarna moet de opschaling weer gewoon TS6 zijn. De reden hiervoor is dat er anders wel heel veel kapiteins op het schip komen en de ploegen heel klein zijn.

Stel dat heel NL overgaat naar een TS4 systeem dan zouden de bevelvoerders misschien een minder hoge opleiding moeten krijgen en de OvD's meer als schakel tussen de voertuigen spelen. Beetje naar amerikaans principe.

Overigens heb ik de minder mensen op de TS projecten als bezuinigings maatregel altijd een beetje lastig gevonden want op de lange termijn zal men toch meer matrieel inzetten om de benodigde aantallen manschappen te krijgen. De brand blus je namelijk niet met tankautospuiten, maar met de mensen die daar aanboord zitten. Ook kijkend naar de amerikanen waarbij altijd bij een flinke brand er maar een aantal engine's ingezet zijn en er vaak het dubbele in aantal er bij staan als een soort van taxi die de manschappen naar de brand hebben gebracht.

Ik vraag me af naar welke afgeleide methodes hebben jullie geoefend? Die zoals die in praktijk word gebruik door de Zweden of Engelsen?


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #503 Gepost op: 14 november 2011, 21:58:10
Stel dat heel NL overgaat naar een TS4 systeem dan zouden de bevelvoerders misschien een minder hoge opleiding moeten krijgen en de OvD's meer als schakel tussen de voertuigen spelen. Beetje naar amerikaans principe.

Overigens heb ik de minder mensen op de TS projecten als bezuinigings maatregel altijd een beetje lastig gevonden want op de lange termijn zal men toch meer matrieel inzetten om de benodigde aantallen manschappen te krijgen. De brand blus je namelijk niet met tankautospuiten, maar met de mensen die daar aanboord zitten. Ook kijkend naar de amerikanen waarbij altijd bij een flinke brand er maar een aantal engine's ingezet zijn en er vaak het dubbele in aantal er bij staan als een soort van taxi die de manschappen naar de brand hebben gebracht.

Ik vraag me af naar welke afgeleide methodes hebben jullie geoefend? Die zoals die in praktijk word gebruik door de Zweden of Engelsen?


Ik weet niet welke afgeleide methodes we hebben beoefend. Die van de Zweedse of de Engelse. Er is niets uitgelegd of gestuurd. We mochten doen wat we wilde of hoe we het wilde aanpakken. Elke inzet is met de genoemde bezettingen (en een TS6) en daarvan zijn tijden genoteerd. Ook was er een vragen lijst met oa de zwaarte van de inzet en het gevoel van veiligheid.

Over de opleidingsniveaus van manschappen, bevelvoerders en OVD'en kan ik niets zeggen. Je kan inderdaad jou redenatie volgen dat een bevelvoerder een minder hoge opleiding hoeft te hebben. Een andere redenatie is dat het misschien wat hoger moet omdat je vaker meerdere voertuigen en bevelvoerders aan moet sturen. Normaal neemt de OVD dit over maar met 2XTS4 was er geen OVD dus moesten de bevelvoerders het onderling uitmaken.

Als een bevelvoerder ook een stuk veiligheid op zich neemt moet daar zeker extra aandacht in de opleiding voor komen.

Voor de opleiding van de TS2 heb ik wel het idee dat dit bijvoorbeeld een HBT+ of bevelvoerder light moet zijn
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #504 Gepost op: 14 november 2011, 22:03:10
. Elke inzet is met de genoemde bezettingen (en een TS6) en daarvan zijn tijden genoteerd.
 
Is er een wezelijk verschil tussen de tijden van bv een TS4 en een TS6?


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #505 Gepost op: 15 november 2011, 12:55:51
Is er een wezelijk verschil tussen de tijden van bv een TS4 en een TS6?

Bij vrije instroom wel, dan bepaalt de aankomst van de laatste de uitruktijd.

Bij een beroeps danwel gekazerneerde vrijwilligers bezetting niet, dan is het puur een centen kwestie.


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #506 Gepost op: 15 november 2011, 12:58:52
Stel dat heel NL overgaat naar een TS4 systeem dan zouden de bevelvoerders misschien een minder hoge opleiding moeten krijgen en de OvD's meer als schakel tussen de voertuigen spelen. Beetje naar amerikaans principe.

Ik denk niet dat het minder opleiden van de BV een goede oplossing is.

Met alle respect, maar ik ken diverse OvD's die nauwelijks repressieve ervaring hebben. En uiteindelijk is de eerste BV wel degene die de lijnen van de inzet uitzet.


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #507 Gepost op: 15 november 2011, 13:21:57
optie TS4 + TS4

Maar dan zie ik geen voordelen meer, inplaats van 6 man heb je 8 man rondrennen, twee wagens etc. 98uiye

Maar bij een beperkt aantal oproepen kan je volgens mij met minder mensen af, in stedelijk gebied.
In buitengebieden en landelijk gelegen dorpen moet je dit volgens mij niet willen.
Vertrek van de TS4 met 3min15 of TS6 met 3min45.

Met alle respect, maar zijn we niet aan het doorslaan. :-\


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #508 Gepost op: 15 november 2011, 16:46:49
Ik ben ook wel benieuwd naar de technische mogelijkheden / beperkingen. Nu wordt i.p. gereden met de standaard TS, en dan met 4 m/v. Dat betekent in geval van een flinke brand dat je voldoende slagkracht hebt kwa pompvermogen en materiaal. Maar er wordt al erg gedacht aan (of proefgedraaid met) een kleine(re) TS. Daar zit dan ook een kleine pomp in, en een kleine watertank (1000 of 500 ltr?) Dat houdt wel in dat een veel gebruikt argument niet meer opgaat nl. dat de meeste branden met de huidige tankinhoud te blussen zijn. Geldt dat ook voor een TS en 1000 of 500 ltr. aan boord? En het volgende argument: De pompbediener kan zelf de waterwinning opbouwen als de ploeg bezig is. Hoe gaat dat als binnen 3 of 4 jaar de waterleidingbedrijven hun beleid gaan uitvoeren door het aantal OBK's te verminderen tot misschien maar 1/3 of 1/4 van het huidige aantal? Dan zul je moeten omschakelen naar TW's waar ook weer 1 of 2 m/v voor nodig zijn, dus heb je bij brand hetzelfde aantal nodig voor de 1e uitruk, 4 TS, 2 TW. Een 3e argument waar ik graag een antwoord op zie: De kleinere pomp heeft minder vermogen ( 1200 - 1600 lpm?) Hoe is je slagkracht bij een bedrijfsbrand waar veel water nodig is, bijv 4 LD, of veel worplengte, voeding van een WK of HW? Hoe pak je dat aan? Vooral in gebieden waar meer zware bebouwing is dan alleen moderne woningbouw, of met industriepanden heb je naar mijn mening absoluut tekort aan capaciteit op meerdere fronten. En afbranden is ook een optie maar we zouden toch ook naar minder schade moeten toewerken? Graag jullie standpunten hierover of ervaringen. JAB.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #509 Gepost op: 15 november 2011, 16:53:33
Jammer dat er al bijvoorbaat met TS 4 en TS2 is getest. Waarom niet gekeken naar opties als TS 5, en TS 3. Waarom niet eerst gekeken naar de inzetprocedure en taken die je wilt doen, en wat je met minder bezetting niet, of pas later kan doen?.
Voorbeeld, met TS 4 wordt het lastig om als eerst aankomende eenheid een inzet te doen, branduitbreiding tegen te gaan en tegelijk een redding of zoekactie te doen, of je moet 1 man aan de straal laten. Met eeen TS 5 kun je als BVD in die situatie een tweede ploeg vormen.
Komt de 2e Ts kan je met twee voertuigen drie ploegen van 2 man vormen, en dat is bij veel middelbranden in stedelijk gebied voldoende.
Maar die optie levert voor beroepskorpsen te weining besparing op, en vrijwillige korpsen krijgen ook een TS met 5 man niet vol, want dat is de ware reden voor deze innovatieve Pilots >:D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar