De pilots kijken hier ook naar. Tenminste diegene waar ik aan deel heb genomen. Voor bijstand/backup is het eigenlijk heel simpel in mijn ogen. Ook met een TS6 ben je niet zeker van je backup. Alle punten die genoemd worden voor een TS4 gaan ook op voor een TS6. Het voordeel met een extra TS4 is dat deze (mogelijk) gelijktijdig gealarmeerd wordt. Verder hoef je op 2 man minder te wachten wat de opkomsttijd ook ten goede komt.
In mijn "droom" komen er door de TS4 ook meer kazernes waardoor de opkomsttijd naar beneden gaat en het risico van "vast" rijden ook minder wordt.
Een chemiepak inzet (met de huidige pakken) is niet mogelijk met een TS4. Dit omdat je twee man nodig hebt die aan de chemipak dragers aankleden. De chauffeur en de BV hebben hier geen tijd voor. Maar laten we niet vergeten dat de eerste inzet bij elke incident bluspak+ademlucht is. Bij een redding mag je ALTIJD 1 nivo lager in bescherming. De meeste reddingen kunnen dus gedaan worden in bluspak + ademlucht. Persoonlijk zou ik ook even de chemiehandschoenen en chemie laarzen aantrekken .
Hoe is de backup bij een chemiepak inzet nu bij jullie geregeld?
Nou, als ik het laatste persbericht van de VRU lees, doen we als brandweer er tegenwoordig er wat langer over om terplaatse te komen, maar gaan ze er geen posten bijplaatsen. Dus hoe ze dat dan willen opvangen met TS4 is mij een raadsel, want het betekend al snel dat de volgende TS4 uit een andere plaats moet gaan komen. Als je het grondgebied van de VRU een beetje kent weet je wat dit kan inhouden.
Voor ons nu met de TS6 wordt de back-up gergeld door de 2e TS, ook afhankelijk van het incident, want heb je een grijpredding mag die ook in bluskleding geschieden. Die wordt dan ook door de nrs111+112 gedaan, de nummers 113+114 gaan in chemiepak, en de 2e TS assiteert daarbij en zorgt voor een backupteam voor het eerste chemiepakkenteam.
Maar dan rijden bij ons ook vrijwel gelijktijdig beide TSen de deur uit.