Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527646 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #520 Gepost op: 22 november 2011, 22:45:42
Op het moment dat je een OGS-inzet hebt met slachtoffers, heb je dus een probleem met een TS4, zeer zeker met TS2. En dan heb je dus geen voorbereidingstijd. En kan die tweede TS4 wel eens te lang op zich laten wachten. Het valt me dus op dat in vrijwel alle pilots alleen brandinzetten worden gedaan, op een verdwaalde HV-inzet na. Over het OGSgebeuren heb ik nog niets gehoort of gezien. ;)

Je hebt uiteraard een punt; met minder mensen op een auto zal je ten alle tijden ook minder handelingen tegelijkertijd uit kunnen voeren. Maarrrr... als je ervoor zorgt dat er bij de eerste alarmering meteen twee TS4'en op pad gaan dan kan ik me niet voorstellen dat het nog tientallen minuten duurt voordat je back-up ter plaatse is. Ondanks het gegeven dat de spreiding op sommige plaatsen in het land wel erg klein is (of wordt  :-X) zal in heel veel gevallen een tweede TS redelijk snel arriveren. In de tussentijd kan de eerste TS al de handelingen doen die normaal ook verricht worden (aantrekken chemiepak/verkenning/grijpredding etc.) en daar kan je ook aardig wat tijd mee vullen  8)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #521 Gepost op: 22 november 2011, 23:06:54
Je hebt uiteraard een punt; met minder mensen op een auto zal je ten alle tijden ook minder handelingen tegelijkertijd uit kunnen voeren. Maarrrr... als je ervoor zorgt dat er bij de eerste alarmering meteen twee TS4'en op pad gaan dan kan ik me niet voorstellen dat het nog tientallen minuten duurt voordat je back-up ter plaatse is. Ondanks het gegeven dat de spreiding op sommige plaatsen in het land wel erg klein is (of wordt  :-X) zal in heel veel gevallen een tweede TS redelijk snel arriveren. In de tussentijd kan de eerste TS al de handelingen doen die normaal ook verricht worden (aantrekken chemiepak/verkenning/grijpredding etc.) en daar kan je ook aardig wat tijd mee vullen  8)

Ja kom, laten we weer twee voertuigen de weg op sturen. Wacht dan iets langer zodat je wel een volledig bemande TAS de weg op kan sturen. Ik blijf van mening dat je daarmee de veiligheid van de brandweermedewerkers aantast. Tijdens de inzetten leren we op het moment veiligheid voor en veiligheid na, en dan in het kader van we proberen op tijd te zijn, gaan we aan de veiligheid zitten. Ik vind het je reinste kolder. Iets langer wachten tot je een volledig inzetbare tas de straat op kan sturen is volgens mij nuttiger als twee TS-4 laten rijden. In het kader van de bezuinigingen lijkt het mij ook onwenselijk om twee  TS-4 te bemensen ipv 1 TAS. Maar goed... wat zijn de voors van de TS4.... dat je eerder ter plaatse bent ? Wat zijn daarnaast de voordelen ?
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #522 Gepost op: 22 november 2011, 23:25:22
Ja kom, laten we weer twee voertuigen de weg op sturen. Wacht dan iets langer zodat je wel een volledig bemande TAS de weg op kan sturen. Ik blijf van mening dat je daarmee de veiligheid van de brandweermedewerkers aantast. Tijdens de inzetten leren we op het moment veiligheid voor en veiligheid na, en dan in het kader van we proberen op tijd te zijn, gaan we aan de veiligheid zitten. Ik vind het je reinste kolder. Iets langer wachten tot je een volledig inzetbare tas de straat op kan sturen is volgens mij nuttiger als twee TS-4 laten rijden. In het kader van de bezuinigingen lijkt het mij ook onwenselijk om twee  TS-4 te bemensen ipv 1 TAS. Maar goed... wat zijn de voors van de TS4.... dat je eerder ter plaatse bent ? Wat zijn daarnaast de voordelen ?

Het hoeft echt niet altijd een bezuinigingsmaatregel te zijn; er zijn genoeg posten die overdag geen TS6 vol kunnen krijgen. Als je dan twee keer een TS4 ter plaatse kan krijgen is dat toch ook prima?
Ik heb ook al zo vaak gezegd dat ik absoluut mordicus tegen een TS4 als bezuinigingsmaatregel ben; als je de capaciteit hebt om met 6 personen uit te rukken moet je dat ook zeker doen en het zou doodzonde zijn om personeel op de kazerne achter te laten terwijl je ze anders goed zou kunnen gebruiken. Maar je moet kijken naar de mogelijkheden van een TS4 en die zijn er echt wel, als er maar een goede back-up in de vorm van een tweede TS4 of TS6 is. En ja, dat is dan inderdaad géén bezuiniging.

In deze tijd kunnen we ook prima gaan kijken naar de optie om posten overdag als TS4 uit te laten rukken (wanneer zij een TS6 niet vol krijgen) en dan standaard met twee voertuigen (2x TS4, TS4 en TS6 of TS4+SIV als aanvulling) te rijden en 's avonds, als het in principe wel zal lukken om een TS6 te vullen, deze posten alleen te laten rijden ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #523 Gepost op: 24 november 2011, 11:08:50
Je hebt uiteraard een punt; met minder mensen op een auto zal je ten alle tijden ook minder handelingen tegelijkertijd uit kunnen voeren. Maarrrr... als je ervoor zorgt dat er bij de eerste alarmering meteen twee TS4'en op pad gaan dan kan ik me niet voorstellen dat het nog tientallen minuten duurt voordat je back-up ter plaatse is. Ondanks het gegeven dat de spreiding op sommige plaatsen in het land wel erg klein is (of wordt  :-X) zal in heel veel gevallen een tweede TS redelijk snel arriveren. In de tussentijd kan de eerste TS al de handelingen doen die normaal ook verricht worden (aantrekken chemiepak/verkenning/grijpredding etc.) en daar kan je ook aardig wat tijd mee vullen  8)

Heel goed, wat je zegt in het dikgedrukte. We gaan er vanuit dat die 2e back-up TS er snel zal zijn, maar wat nu in een spits vanuit een andere plaats. En 2 man met ademlucht en wellicht al zelfs in chemiepak zonder back-up?
Jammer dat alle piltos dus daar niet naar kijken.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #524 Gepost op: 24 november 2011, 11:33:45
Heel goed, wat je zegt in het dikgedrukte. We gaan er vanuit dat die 2e back-up TS er snel zal zijn, maar wat nu in een spits vanuit een andere plaats. En 2 man met ademlucht en wellicht al zelfs in chemiepak zonder back-up?
Jammer dat alle piltos dus daar niet naar kijken.
De pilots kijken hier ook naar. Tenminste diegene waar ik aan deel heb genomen. Voor bijstand/backup is het eigenlijk heel simpel in mijn ogen. Ook met een TS6 ben je niet zeker van je backup. Alle punten die genoemd worden voor een TS4 gaan ook op voor een TS6. Het voordeel met een extra TS4 is dat deze (mogelijk) gelijktijdig gealarmeerd wordt. Verder hoef je op 2 man minder te wachten wat de opkomsttijd ook ten goede komt.

In mijn "droom" komen er door de TS4 ook meer kazernes waardoor de opkomsttijd naar beneden gaat en het risico van "vast" rijden ook minder wordt.

Een chemiepak inzet (met de huidige pakken) is niet mogelijk met een TS4. Dit omdat je twee man nodig hebt die aan de chemipak dragers aankleden. De chauffeur en de BV hebben hier geen tijd voor. Maar laten we niet vergeten dat de eerste inzet bij elke incident bluspak+ademlucht is. Bij een redding mag je ALTIJD 1 nivo lager in bescherming. De meeste reddingen kunnen dus gedaan worden in bluspak + ademlucht. Persoonlijk zou ik ook even de chemiehandschoenen en chemie laarzen aantrekken  ;).

Hoe is de backup bij een chemiepak inzet nu bij jullie geregeld?
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #525 Gepost op: 24 november 2011, 11:44:34
De pilots kijken hier ook naar. Tenminste diegene waar ik aan deel heb genomen. Voor bijstand/backup is het eigenlijk heel simpel in mijn ogen. Ook met een TS6 ben je niet zeker van je backup. Alle punten die genoemd worden voor een TS4 gaan ook op voor een TS6. Het voordeel met een extra TS4 is dat deze (mogelijk) gelijktijdig gealarmeerd wordt. Verder hoef je op 2 man minder te wachten wat de opkomsttijd ook ten goede komt.

In mijn "droom" komen er door de TS4 ook meer kazernes waardoor de opkomsttijd naar beneden gaat en het risico van "vast" rijden ook minder wordt.

Een chemiepak inzet (met de huidige pakken) is niet mogelijk met een TS4. Dit omdat je twee man nodig hebt die aan de chemipak dragers aankleden. De chauffeur en de BV hebben hier geen tijd voor. Maar laten we niet vergeten dat de eerste inzet bij elke incident bluspak+ademlucht is. Bij een redding mag je ALTIJD 1 nivo lager in bescherming. De meeste reddingen kunnen dus gedaan worden in bluspak + ademlucht. Persoonlijk zou ik ook even de chemiehandschoenen en chemie laarzen aantrekken  ;).

Hoe is de backup bij een chemiepak inzet nu bij jullie geregeld?
Nou, als ik het laatste persbericht van de VRU lees, doen we als brandweer er tegenwoordig er wat langer over om terplaatse te komen, maar gaan ze er geen posten bijplaatsen. Dus hoe ze dat dan willen opvangen met TS4 is mij een raadsel, want het betekend al snel dat de volgende TS4 uit een andere plaats moet gaan komen. Als je het grondgebied van de VRU een beetje kent weet je wat dit kan inhouden. ;)

Voor ons nu met de TS6 wordt de back-up gergeld door de 2e TS, ook afhankelijk van het incident, want heb je een grijpredding mag die ook in bluskleding geschieden. Die wordt dan ook door de nrs111+112 gedaan, de nummers 113+114 gaan in chemiepak, en de 2e TS assiteert daarbij en zorgt voor een backupteam voor het eerste chemiepakkenteam. ;)
Maar dan rijden bij ons ook vrijwel gelijktijdig beide TSen de deur uit. ;)


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #526 Gepost op: 24 november 2011, 12:29:24
Nou, als ik het laatste persbericht van de VRU lees, doen we als brandweer er tegenwoordig er wat langer over om terplaatse te komen, maar gaan ze er geen posten bijplaatsen. Dus hoe ze dat dan willen opvangen met TS4 is mij een raadsel, want het betekend al snel dat de volgende TS4 uit een andere plaats moet gaan komen. Als je het grondgebied van de VRU een beetje kent weet je wat dit kan inhouden. ;)

Voor ons nu met de TS6 wordt de back-up gergeld door de 2e TS, ook afhankelijk van het incident, want heb je een grijpredding mag die ook in bluskleding geschieden. Die wordt dan ook door de nrs111+112 gedaan, de nummers 113+114 gaan in chemiepak, en de 2e TS assiteert daarbij en zorgt voor een backupteam voor het eerste chemiepakkenteam. ;)
Maar dan rijden bij ons ook vrijwel gelijktijdig beide TSen de deur uit. ;)

Uhmmmm..... Er wordt maar 1 TS (+HV) gealarmeerd. Er is dus geen backup geregeld want de tweede TS hoort er niet te zijn. Is niet gealarmeerd en telt dus niet mee. Nu wordt er een TS en een HV gealarmeerd. In de toekomst zou dit 2 x TS4 kunnen zijn. Er is dus geen verschil in poppetjes. Ik kan als bevelvoerder nog steeds 3 teams samenstellen.

Over motivatie bussen (of TS'en) wil ik het niet hebben. Deze zijn niet gealarmeerd dus tellen niet mee als backup.

Sommige posten zijn nu overdag buitendienst omdat ze niet gegarrandeerd 6 man kunnen leveren. De posten kunnen misschien 4 personen leveren. Dat zou betekenen dat de post overdag wel open kan zijn. Dit komt de opkomsttijd dus ten goede. Het zou dus kunnen zijn dat een tweede TS4 sneller is dan een tweede TS6.

Bij de onderzoeken in Zweeden kwam de tweede TS4 na 5 tot 8 minuten terplaatsen. Dus er was wel een verschil in aankomstijd.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #527 Gepost op: 24 november 2011, 12:37:44
Uhmmmm..... Er wordt maar 1 TS (+HV) gealarmeerd. Er is dus geen backup geregeld want de tweede TS hoort er niet te zijn. Is niet gealarmeerd en telt dus niet mee.
Eerst uitrukkende bevelvoerder schaalt direct op naar middel-incident, en hopla daar heb jeje 2e TS. En er is niemand die daar iets van kan zeggen, aangezien je werk zat hebt voor 2x TS. Je eerste TS ben je al kwijt aan de eerste maatregelen en de eventuele grijpredding. Die nummers 111 en 112 kun je dus niet opnieuw inzetten, de 113 en 114 gaan in chemiepak, de 2e TS assisteert en levert het back-upteam.

Kan de RAC wel alleen een TS en HV alarmeren, prima maar de bevelvoerder bepaald uiteindelijk wat hij nodig gaat hebben op basis van de melding. En nogmaals een OGSklus vindt ik bij uitstek geen klus voor een TS4, ook niet voor 2x TS4. ;)


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #528 Gepost op: 24 november 2011, 12:49:41
Eerst uitrukkende bevelvoerder schaalt direct op naar middel-incident, en hopla daar heb jeje 2e TS. En er is niemand die daar iets van kan zeggen, aangezien je werk zat hebt voor 2x TS. Je eerste TS ben je al kwijt aan de eerste maatregelen en de eventuele grijpredding. Die nummers 111 en 112 kun je dus niet opnieuw inzetten, de 113 en 114 gaan in chemiepak, de 2e TS assisteert en levert het back-upteam.
Klopt als je opschaalt komt er een tweede TS Maar dezelfde redenatie gaat op met een TS4 inzet. Schaal op naar middelincident en je krijgt er voertuigen/mensen bij waardoor de backup geregeld is. Backup is in mijn ogen niet het zelfde als opschalen 98uiye

Heel goed, wat je zegt in het dikgedrukte. We gaan er vanuit dat die 2e back-up TS er snel zal zijn, maar wat nu in een spits vanuit een andere plaats. En 2 man met ademlucht en wellicht al zelfs in chemiepak zonder back-up?
Jammer dat alle piltos dus daar niet naar kijken.
dit klopt dus niet want voor een TS6 als een TS4 geldt het zelfde. Schaal op en je hebt de backup geregeld:


Kan de RAC wel alleen een TS en HV alarmeren, prima maar de bevelvoerder bepaald uiteindelijk wat hij nodig gaat hebben op basis van de melding.
Klopt daar zit tussen de ts6en ts4 geen verschil. De centralist alarmeerd en dat is niet meer zoals vroeger alleen wat het systeem voorsteld maar ook hij/zij maakt een inschattingen en alarmeerd eventueel al voor een middelbrand voor de eerste bv uitgerukt is.

En nogmaals een OGSklus vindt ik bij uitstek geen klus voor een TS4, ook niet voor 2x TS4. ;)
Maar wat zijn de redenenen voor deze uitspraak? En wat versta je onder OGS. Een gaslek is ook een OGS maar de meeste kunnen we best met 1 TS4 af.

Ik vind persoonlijk dat inzetten in chemiepakken niet bij de basisenheid brandweer hoort. Het is heel specialitisch en voor een redding hebben we het (meestal) niet nodig. Hebben we het wel nodig voor een redding kan je je afvragen of een redding dan wel zin heeft en het niet bergen is geworden........
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #529 Gepost op: 24 november 2011, 12:54:25
Maar wat zijn de redenenen voor deze uitspraak? En wat versta je onder OGS. Een gaslek is ook een OGS maar de meeste kunnen we best met 1 TS4 af.

Ik vind persoonlijk dat inzetten in chemiepakken niet bij de basisenheid brandweer hoort. Het is heel specialitisch en voor een redding hebben we het (meestal) niet nodig. Hebben we het wel nodig voor een redding kan je je afvragen of een redding dan wel zin heeft en het niet bergen is geworden........
Een gaslek zou je nog met een TS4 aankunnen, dat is vaak een we kijken toe verhaal. Maar zodra je aan de slag zal moeten met de chemiepakken ben je als TS4 zijnde daarvoor niet goed op voorbereidt op personeels vlak. Er is een aantal jaren geleden besloten dat een TSbemanning ook met chemiepakken moet gaan werken om de eerste maatregelen te treffen bij een ongeval met gevaarlijk stoffen. Kunnen we ons inderdaad gaan afvragen of dat uberhaupt in het takenpakket van een basiseenheid hoort, de volgende vraag is waar ga je de chemiepakken dan onderbrengen? WVDers? 8)