Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527648 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #540 Gepost op: 7 december 2011, 08:23:17
Wat ik graag van de mensen uit de VRU zou willen weten is of er geoefend is met scenario's die groter werden dan "Kleine brand, 1 HD, brand meester" Hoe ging de inzet dan? Werd daarbij ook nagedacht over de opschalings TS die in de praktijk niet om de hoek klaarstaat? Is er alleen op brand geoefend of ook op OGS, waterincident, HV beknelling, e.d. Is er nagedacht over de zaken die ik al eerder naar voren bracht: Pompvermogen van kleinere TS'n (Was de speciale SIV erbij) minder bepakking en water mee. Of juist een groot voertuig met bijv 2000 ltr. aan boord. Is er geoefend met schuim (1-7, cafs e.d.)Roep eens wat Zweedse ervaring daarover!
JAB
Ja er werd ook gewerkt met meer dan kleine brand. We hebben het tot grote brand gedaan. Voor mijn gevoel was 3 x een TS4 te veel van het goede. De vakken worden te klein en er komen te veel groepen.  Ik voel meer voor 2 X TS4 en daarna de opschaling met TS6 voort zetten. Dit paste ook in de lijn van de eerste twee TS4 voertuigen samen voegen tot een TS6 waarbij de overgebleven BV een veiligheidstaak op zich kan nemen of plotter voor de OVD kan worden. Je zag duidelijk dat hoe vaker men de grotere branden met een TS4 “te lijf”ging hoe beter de opschaling en samen werking ging. Het hierboven beschreven principe van twee voertuigen samenvoegen en een BV als plotter/veiligheidsman werd eigenlijk altijd toegepast.

De opkomst tijden van de 2e TS4 varieerde van 5 tot 8 minuten.

Er zijn geen OGS of water incidenten geoefend. We hebben we een HV inzet gedaan maar daarbij zat ik op de TS6 dus daar kan ik geen ervaringen over delen.

Als voertuigen hadden we een SIV2 met 1-7 en een TS4 met 800 liter water. Ik ben geen pompbediener dus ik kan niet te veel zeggen over de pompvermogens en drukken. Ik weet wel dat door een druk op de knop water op de HD stralen kwam en als je schuim wilde moest je ook op een knop drukken. Erg makkelijk ;) Geen geklooi meer met de hosemaster druk op de knop en er is schuim en weer een druk en er is weer gewoon water Het TS4 voertuig wordt verder BIZA bepakt allen komt er geen 10 meter ladder op zover ik begrepen heb. Persoonlijk vindt ik dat een gemiste kans. Je sneller met een TS4 maar je kan niemand van het balkon op de eerste verdieping halen.  >:(

Als je meer vragen hebt laat het maar weten  :) Kan jij me wat meer vertellen over jou acgtergrond? Ik kan dan misschien met gerichte voorbeelden je vragen beantwoorden
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #541 Gepost op: 9 december 2011, 19:42:51
VBV verbijsterd over conclusies Apeldoorn

 
09 December 2011

Met verbijstering heeft de VBV kennisgenomen van de publicatie van het rapport over de 'Anders bezette Tankautospuit' van brandweer Apeldoorn. Wij voelen dringend de behoefte om de conclusies in het rapport te voorzien van een aanvulling.

Werkvloer gehoord?
Wat in het rapport en de wervende teksten bij de presentatie helaas ontbreekt, is de mening van de mensen die met de TS4 in Apeldoorn moesten uitrukken. Op zich geen toeval en ook in lijn met onze eerdere constateringen dat de mening en opvattingen van de uitvoerende - lees de professionals van de werkvloer - in de pilots en experimenten niet of nauwelijks worden gehoord.

Ook niet geheel toevallig hebben de gezamenlijke vakorganisaties de uitkomsten van dit project al eerder ter discussie gesteld. Op 8 september jl. hebben VBV/CMHF, Abvakabo FNV en CNV Publieke Zaak een brief geschreven aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn met daarin het verzoek om het rapport te vernietigen. Waarom? Dat kunt u lezen in een brief die de bevelvoerders aan de commandant hebben geschreven.

Geen inzage in rapport
Het antwoord van het college van Apeldoorn op de brief van de vakorganisaties maakt duidelijk dat de communicatie tussen projectleiding en de deelnemers gebrekkig is verlopen. Ook geeft men aan dat de ‘medewerkers’ van de VBV middels voortgangsbrieven op de hoogte zijn gebracht van de voortgang. Voor alle duidelijkheid; de VBV is, in tegenstelling tot hetgeen in het antwoord van het college staat, niet betrokken geweest. Een verzoek van de VBV om een kopie van het rapport werd in april niet gehonoreerd.

Ook wordt in het rapport door de auteurs de suggestie gewekt dat de VBV tegen nieuwe ontwikkelingen zou zijn. Het tegendeel is het geval, wij zijn wel van mening dat vernieuwingen eerst goed moeten worden onderzocht en kunnen leunen op een breed draagvlak. Het belangrijkste uitgangspunt hierbij is de veiligheid van burgers en brandweerlieden. De ervaringen van de werkvloer zijn daarbij natuurlijk van cruciaal belang. Wijzigingen in de voertuigbezetting betekent automatisch sleutelen aan inzettechnieken en tactieken. Dat kan alleen als wordt voldaan aan een aantal voorwaarden zoals die zijn verwoord in artikel 3.1.5. van het Besluit Veiligheidsregio’s.

Nadere analyse
Ook volgens het IOOV rapport voldoet het project in Apeldoorn niet aan al deze voorwaarden.
Wij wijzen de conclusies dan ook af. Ook twijfelen wij aan de overige inhoud van het rapport en gaan wij de gebruikte ‘wetenschappelijke onderzoekstechnieken’ nog nader analyseren en ook voorzien van vakinhoudelijk commentaar. Wordt dus vervolgd.

Ondertussen liggen de opvattingen van de Apeldoornse projectorganisatie in de ‘etalage’ van het landelijke project Variabele Voertuigbezetting van de NVBR en het 'Brandweerkennisnet'. Het ligt in onze ogen voor de hand dat het door bezuinigingen aangestuurde projectrapport vooralsnog uit deze ‘etalage’ gehaald wordt.

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-3220-vbv-verbijsterd-over-conclusies-apeldoorn.html?archived=0&page=1


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #542 Gepost op: 9 december 2011, 20:01:16
Ik heb het rapport gelezen. Daarin vind ik zowel de objectieve resultaten weergegeven maar toch ook de subjectieve: Hoe voelen de mensen zich met een TS 4 ploeg bij diverse incidenten. Zie bijvoorbeeld de erg negatieve reacties bij wegvervoer inzetten en als de pompbediener mee moet werken. Daardoor moet hij bij zijn voertuig weg en dat voelt niet veilig als de collegae met een straal binnen zitten. Dat zijn toch de meningen van de mensen? Ze worden dus wel genoemd naar mijn idee. De ellende is dat de objectieve resultaten aangeven dat bepaalde klussen (beperkt) opgestart kunnen worden. Niet alles, dat weten de collegae ook goed weer te geven. Maar het wordt wel gelezen zoals het de lezer uitkomt. En de inzetscenario's die genoemd worden als een serieuze melding die door de TS 4 prima konden worden afgehandeld zijn allemaal meldingen die ernstig klinken maar bij het ter plaatse komen erg blijken mee te vallen of afgeschaald worden (de TS 6 kon retour). Ja, zo kan ik ook waarmaken dat het met een TS 4 wel kan. Meldingen waarbij daadwerkelijk gered moest worden, of een dreigende overslag fors moest worden aangepakt zijn er niet geweest of niet beschreven. Lekker gekleurd allemaal.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #543 Gepost op: 9 december 2011, 20:13:19
Nog iets vergeten. Ik heb 15 november technische vragen gesteld over pompvermogen en waterwinning. Hoe is dat in Zweden beoefend door de VRU? Hoor ik weinig over. En waarom verwachten we bij de opschaling (vanaf de buren) een TS 6 als we die zelf niet kunnen leveren. Wie zorgt er voor de handjes? Heeft er al een onderzoek daar duidelijkheid over gegeven?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #544 Gepost op: 10 december 2011, 09:21:55
De ellende is dat de waterwinning op het oefencentrum in Zweden erg goed geregeld is, je hebt de putten redelijk dicht in de buurt zitten, voor een enkele put moet je wat langere afstanden afleggen. Voor de rest kan de pompbediender over het algemeen zelf de waterwinning regelen.
En ik ben het met je eens dat vooral de back-up ook naar mijn gevoel onvoldoende bekeken wordt, en er te makkelijk er vanuit wordt gegaan dast die back-up snel terplaatse is.


jemming

  • Hoofdbrandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
    • Brandweer Emmer-Compascuum
Reactie #545 Gepost op: 10 december 2011, 11:15:05
De waterleidingsmaatschappijen gaan naar kleiner diameter buizen over.
Hoe wil je dat dan doen met 4 man?
Trouwens Kelderbrand 3 mensen toch?
Heb je nog 1 over.
Pompbediende waterverzorging laten doen?
Mmmh mij is geleerd niet bij de pomp weggaan.
Kleine diameter waterleiding betekent te weinig water.
Weer een probleem erbij.
Er word binnenkort met meer uitgerukt neem dat maar aan
En dan praten over TS4? Sorry om te zeggen maar dan spoor je niet.
Kort door de bocht misschien maar werkt alleen bij kleine branden.
Nee denk niet dat ik daar voorstander ben, dat was waarschijnlijk al duidelijk
JJ Emming Hoofdbrandwacht Brandweer Emmen Post Emmer-Compascuum www.brw-emmer-compascuum.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #546 Gepost op: 15 december 2011, 19:19:09
De waterleidingsmaatschappijen gaan naar kleiner diameter buizen over.
Hoe wil je dat dan doen met 4 man?
Trouwens Kelderbrand 3 mensen toch?
Heb je nog 1 over.
Pompbediende waterverzorging laten doen?
Mmmh mij is geleerd niet bij de pomp weggaan.
Kleine diameter waterleiding betekent te weinig water.
Weer een probleem erbij.
Er word binnenkort met meer uitgerukt neem dat maar aan
En dan praten over TS4? Sorry om te zeggen maar dan spoor je niet.
Kort door de bocht misschien maar werkt alleen bij kleine branden.
Nee denk niet dat ik daar voorstander ben, dat was waarschijnlijk al duidelijk
Er is mij geleert dat een pompbediende tot 20mtr van het voertuig mag, binnen die 20mtr kan hij erg veel betekenen, slang aanvoeren, waterwinning in orde maken. Voor de kelderbrand passen we de procedures aan, en daar zit nu juist het enge in.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #547 Gepost op: 15 december 2011, 21:44:20
Er is mij geleert dat een pompbediende tot 20mtr van het voertuig mag, binnen die 20mtr kan hij erg veel betekenen, slang aanvoeren, waterwinning in orde maken. Voor de kelderbrand passen we de procedures aan, en daar zit nu juist het enge in.
Een kelderbrand kan niet met een TS4 vindt ik. Ook het aanpassen van procedures helpt daar niets aan. We zijn eindelijk zo ver dat we een goede procedure hebben voor kelderbranden dan moeten we daar niets aan gaan veranderen.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #548 Gepost op: 15 december 2011, 23:48:44
Citaat
Trouwens Kelderbrand 3 mensen toch?
Citaat
Een kelderbrand kan niet met een TS4 vindt ik. Ook het aanpassen van procedures helpt daar niets aan. We zijn eindelijk zo ver dat we een goede procedure hebben voor kelderbranden dan moeten we daar niets aan gaan veranderen.
Wat is de procedure, en wat is de taak van de derde man bij de aanvalsploeg?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #549 Gepost op: 16 december 2011, 02:48:30
kelderbrand en dan daadwerkelijk is meestal middelbrand toch? of zit ik nu eventjes verkeerd?
de 3de man voor het door voeren van de slang zodat de nummer 1&2 sneller door kunnen lopen ivm de hitte
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam