We kunnen dus wel concluderen dat er nu van hogerhand stevig op de rem wordt getrapt bij alle pilots over variabele voertuigbezettingen.
Volledigheidshalve meld ik u 15 December 2011
Directeur Nationale Veiligheid in brief aan alle veiligheidsregio's: "Volledigheidshalve meld ik dat in artikel 3.1.5. van het Besluit Veiligheidsregio's de mogelijkheid is opgenomen om af te wijken van de standaardbezetting mits .. Een brief waarin de puntjes op de 'i' gezet worden.
"In het Algemeen Overleg Brandweer van 26 mei jl. heeft de Tweede Kamer aangegeven bezorgd te zijn over de vele experimenten met variabele voertuigbezetting in het land en twijfels te hebben bij het wetenschappelijke karakter van de landelijke paraplu die van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) waarbinnen de verschillende experimenten worden gemonitord.
Daarom heeft de Minister van Veiligheid en Justitie de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) gevraagd om een tussenoordeel te geven over de opzet van dit landelijke project. Zoals ook in dat AO toegezegd, is de tussenrapportage variabele voertuigbezetting" inmiddels aan de Tweede Kamer gestuurd.
In de begeleidende brief aan de Tweede Kamer worden de contouren van de landelijke paraplu geschetst, en vat de Minister de aanbevelingen van de IOOV samen en wordt de verdere uitwerking van het project beschreven. Zowel de tussenrapportage alsook de begeleidende brief zijn als bijlage ter informatie bij deze brief toegevoegd.
Volledigheidshalve meld ik dat in artikel 3.1.5. van het Besluit Wet Veiligheidsregio's de mogelijkheid voor het bestuur van de veiligheidsregio is opgenomen om af te wijken van de standaardbezetting mits daarmee wordt voorzien in een gelijkwaardig niveau van brandweerzorg en geen afbreuk wordt gedaan aan de veiligheid en gezondheid van het brandweerpersoneel. Dat betekent dat afwijking van de standaardbezetting mogelijk is indien:
De afwijking is verantwoord op grond van vakinhoudelijke overwegingen en is gebaseerd op een risico-inventarisatie en een risico-evaluatie;
De afwijking geen afbreuk doet aan de veiligheid en de gezondheid van burgers en het brandweerpersoneel.
Om een zo compleet mogelijk overzicht te verkrijgen van alle initiatieven op het gebied van variabele voertuigbezetting en een optimale kennisdeling te kunnen bewerkstelligen, wil ik u vragen om alle pilots en experimenten met variabele voertuigbezetting binnen uw veiligheidsregio, voor zover u dat niet al eerder heeft gedaan, aan te melden bij de Landelijke paraplu van de NVBR.
Het vervolgonderzoek van het WODC zal straks zo veel mogelijk voortborduren op bruikbare data uit de landelijke paraplu van de NVBR". Aldus de directeur Nationale Veiligheid in de brief die hieronder te downloaden is.
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-3222-volledigheidshalve-meld-ik-u.html?archived=0&page=1Dus regio,s kunnen al niet meer zomaar over gaan tot het inzetten van variabele voertuigbezettingen, zonder dat er een duidelijk onderzoek is geweest naar de mogelijkheden, en of het wel verantwoordt is. En er dus keiharde randvoorwaardes zijn gesteld. De vlieger bezuinigingen kan alvast niet meer opgaan.