SIV in het nieuwsOorspronkelijk als onderdeel van het proces Veiligheid Voorop is de Brandweer Rotterdam-Rijnmond gaan nadenken over een nieuwe manier van brandbestrijding en hulpverlening. Later, als gevolg van de bezuinigingen die moesten worden doorgevoerd, is dit project ook als bezuinigingsmaatregel opgevoerd.
Maandag aanstaande komt het algemeen bestuur (AB) van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) bij elkaar en gaat er besloten worden of de pilot omgezet kan worden tot een gangbare manier van werken in de VRR. Wanneer het AB akkoord gaat, betekend dit dat er een dergelijke eenheid gaat rijden in Lansingerland in april en in 2013 ook in Hellevoetsluis, Schiedam en in de omgeving van de huidige kazerne Pottumstraat (Rotterdam-Zuid).
BijzonderHet tijdstip waarop het nieuwsitem in de media gebracht is, vinden wij bijzonder. De medezeggenschap van de VRR zit nog volop in het advies traject over dit onderwerp en maandag aanstaande moet het AB(*) hierover gaan besluiten. Deze manier heeft daarom veel weg van het koste wat kost invoeren van dit concept.
De invoering op zich is ook al bijzonder. Nog niet alle zaken zijn immers helemaal uitgewerkt en er moeten nog veel zaken verder ontwikkeld worden. De vraag reist dan ook al snel of het verder experimenteren niet had moeten plaatsvinden in plaats van het nu al voorstellen om te gaan invoeren.
Het ideeDe beleidsafdeling heeft destijds het concept bedacht in het kader van Veiligheid Voorop. Daarna is er een werkgroep gevormd en is het concept bekeken in Denemarken, waar dit concept al meer dan 10 jaar werkt. Hierop is het idee van de SIV op ontzettend veel punten bijgesteld en aangepast.
Het huidige concept SIV (de bestelbus met 2 mensen) is nagenoeg gelijk aan het concept zoals dat gebruikelijk is in Denemarken. De SIV wordt daar ingezet als vooruitgeschoven verkenningseenheid en kan daarbij altijd rekenen op de back-up van de tankautospuit (de grote brandweerwagen met 6 mensen). Die tankautospuit wordt natuurlijk alleen opgeroepen voor die incidenten die niet zelfstandig afgehandeld kunnen worden door de SIV.
Uit de pilot zijn een aantal wensen gekomen, waarop het concept aangepast zou moeten worden. Echter met de snelheid waarmee sommige zaken ingevoerd moeten gaan worden, zal in eerste instantie in Lansingerland het huidige voertuig van de pilot gebruikt gaan worden.
Consequenties personeelEen van de grote vragen rondom de SIV is natuurlijk wat de consequenties zijn voor het personeel. Het antwoord hierop ligt wat genuanceerd.
Voor Brandweer Vrijwilligers kan deze manier een uitkomst bieden. De bulk van incidenten kan worden afgehandeld door de SIV. Denk hierbij aan de meldingen voor het redden van een kat in de boom of automatische brandmeldingen. Wanneer er een incident is, waarbij vele handen nodig zijn of meer slagkracht, wordt de tankautospuit opgeroepen. Op deze wijze wordt de Brandweer Vrijwilliger alleen opgeroepen voor incidenten waarbij de Brandweer Vrijwilliger ook een nuttige taak heeft te verrichten.
Wanneer de SIV met Brandweer Vrijwilligers bemenst gaat worden, spreken wij al snel over gekazerneerde Brandweer Vrijwilligers. Deze moeten op de kazerne verblijven om te kunnen uitrukken binnen 1 minuut. Dit vraagt al snel om een ander type Brandweer Vrijwilliger. Dit wordt - naar onze mening - al een soort van veredelde parttime beroepscollega.
Voor onze beroepscollega's heeft het mogelijk ook consequenties, want er wordt veronderstelt dat de beroepscollega's tijdens kantooruren de SIV gaan bemensen en in de avonduren dit wordt gedaan door Brandweer Vrijwilligers. Wanneer dit doorgang vindt, betekend dit automatisch de eerste stap in het afschaffen van de 24uurs diensten. De 24 uurs diensten is het huidige systeem waarin de beroepscollega wordt ingezet voor het verrichten van repressieve diensten voor de brandweer.
De algemeen directeur blijft stellen dat het invoeren van dit concept niet leidt tot gedwongen ontslagen. Echter het anders inzetten van het personeel zal wel gaan leiden tot het inkrimpen van de formatie plaatsen of - zoals in het geval met het bemensen van de SIV met Brandweer Vrijwilligers - het oneigenlijk invullen van die formatie plaatsen.
Sluiting kazernesDoor de bezuigingen waarmee de VRR te maken heeft gekregen, wordt al snel de link gelegd tussen het sluiten van kazernes en de introductie van de SIV. Dit is niet helemaal terecht.
De sluiting van de post Bergschenhoek is er een waarmee niet direct de kwaliteit van de brandweerzorg onder de wettelijke norm uit gaat komen. Het hier introduceren van de SIV in dit gebied is dus een extra en zal daadwerkelijk bijdragen aan het compenseren van de sluiting van de kazerne.
Voor Hellevoetsluis is het een hele andere discussie. Deze post wordt niet gesloten, maar wordt getracht de grote hoeveelheid incidenten en de daarmee samenhangende belasting voor de Brandweer Vrijwilligers te verminderen door het plaatsen van een SIV. Deze post staat dus niet op de nominatie voor sluiting.
In het gebied van de posten Schiedam en Laanslootseweg wil de VRR ook de SIV gaan laten opereren. Dit zou het gat in de dekking van de brandweerzorg moeten opvangen die ontstaat na het samenvoegen van deze posten tot één nieuwe post op de rand van de gemeente Schiedam en Rotterdam. Dit is natuurlijk een hele andere discussie waarbij wij overtuigd zijn van het feit dat hier de burger en het eigen personeel niet extra in gevaar komt. Het organiseren van de slagkracht achter de SIV aan in combinatie met de risico objecten in het verzorgingsgebied baart ons grote zogen. Deze beide posten hebben immers nu al een behoorlijk aantal incidenten te verwerken op jaarbasis en het wegsaneren van een tankautospuit in dit gebied lijkt ons dan ook niet vooralsnog een veilige oplossing.
Dezelfde discussie is ook van toepassing op de locatie post Pottumstraat. Deze kazerne zou gesloten worden en ter compensatie hiervan zouden één of twee SIV's moeten gaan opereren. Ook in dit gebied liggen de andere kazernes verder weg en kan niet worden gegarandeerd dat de back-up tijdig ter plaatse kan komen.
Meer informatieVoor meer informatie over dit onderwerp, verwijzen wij naar de documenten die hierna kunnen worden gedownload. Voor inhoudelijke vragen over het concept SIV verwijzen wij naar de woordvoering van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR).
Bestuurlijke notitie over de pilot met het Snel Interventie VoertuigInstructiekaart voor de SIV bij brandbestrijdingInstructiekaart voor de SIV bij hulpverleningInstructiekaart voor de SIV bij waterongevallenHet nieuwsitem zoals dat woensdagochtend 8 februari 2012 te zien was bij de NOSBron :
VBV