Ik was eerst wel een voorstander van een SIV4/TS4, maar nu ik er nog eens over nadenk, kan je toch maar beter met zes man uitrukken. Veiliger voor burger én brandweerman.
Dat is veel te zwart-wit bekeken. Redenen waarom een TS4 wél heel praktisch kan zijn:
- Op de dag kampen veel korpsen met (te) weinig personeel voor een TS6. Uitrukken met vier man, en bij een serieuze melding met directe back-up van een tweede TS, is dan een prima optie.
- Heel veel incidenten kan je met vier man af (wateroverlast, reanimatie, stormschade etc.) en het zou zonde zijn als er een vervangende TS gepiept moet worden, terwijl deze betrekkelijk kleine klussen ook met minder mensen op te lossen zijn.
- Een TS4 moet naar mijn mening een standaard bepakte TS blijven. Er is dan dus de 'keuze' tussen een TS4 en een TS6. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen overdag het voertuig als TS4 in te zetten, met daarbij directe back-up van een buurkorps, en 's avonds alleen als TS6 te rijden.
- Indien de procedure goed gehanteerd wordt (met minimaal 4, maar meer mensen als dat mogelijk is) kan een TS4 juist levens redden. Immers: als de TS binnen moet blijven wegens 'onderbezetting' en een buurkorps moet worden gealarmeerd gaan er kostbare minuten verloren. Als deze TS als TS4 toch een eerste inzet kan plegen en directe back-up krijgt kan er gelijk een behoorlijke slag gemaakt worden
Voordelen genoeg. Het is echter hoe de beleidsmakers aan het prachtidee van een TS4 invulling willen geven. Ter vervanging van een standaard TS (dus max. 4 man op de uitruk)? Nee, niet doen. Alleen laten rijden op 'serieuze' meldingen (waaronder ook een OMS)? Niet doen.
Hetzelfde geldt voor een SIV(2): aan dat idee kan een hele goede invulling gegeven worden (back-up voor posten met bezettingsproblemen, bijvoorbeeld in combinatie met een TS4), maar alleen met een SIV(2) rijden op meldingen (van welke aard dan ook)? Ook niet doen.....