Er zitten mij teveel haken en ogen aan dat hele variabele voertuigbezetting verhaal. De scenario,s die in Zweden zijn gedraait zijn vooraf bepaald. En dus zo kun je een pilot zodanig de juiste kant op duwen dat de pilot bij voorbaat al geslaagd te noemen zijn, en zo is dit al met vele pilots gebeurt.
Zolang je dit soort pilots op oefenscenario,s schrijft kan een pilot gewoon niet mislukken, door niet naar de praktijk te kijken ga jeje dus op glad ijs begeven.
De praktijkuitrukken geven altijd compleet andere scenario,s, de ene uitruk zul je met 2 vingers in de neus af kunnen handelen, de volgende zul je als een haas op moeten schalen zelfs met een TS6.
Back-ups regelen met een normale TS vanuit een andere post is leuk bedacht. Maar wat nu als die TS vast komt te staan in het verkeer? Toevallig is ingezet op een andere klus? Ja, volgens KVT naar de volgende post om daar een TS vandaan te slepen. Maar wat nu als die dan uit een andere gemeente vandaan moet komen?
In die gevallen staat de TS4 of SIV er dus geheel alleen voor. Niet erg gunstig voor een woningbrand met slachtoffers. Gaan we dan niet naar binnen? Of gaan we toch naar binnen, met de extra risico,s voor lief nemende?
En nogmaals, dit zijn allemaal vragen waar tot op heden nog steeds geen kant en klaar antwoordt op gegeven is, en ik vermoed dat de heren managers hier zelfs geen antwoordt op verzonnen hebben. Dus krijg je situaties waar geen scenario op bedacht is, die moet dan maar terplekke verzonnen worden. Onverantwoordt dus.
Ik ben benieuwt waneer zo,n manager de moed heeft om te reageren op deze vragen, hierbij daag ik ze uit om hierop te reageren. Ik weet dat ze meelezen, dus heren??