Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 537887 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,389
Reactie #670 Gepost op: 14 mei 2012, 16:43:54
Minder water in de tank, minder tot geen brandkranen: dat wordt dus een snellere inzet van WTS en heb je dus toch weer meer personeel nodig (of zie ik het als leek verkeerd?)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #671 Gepost op: 18 mei 2012, 14:59:06
De Vakvereniging Brandweervrijwilligers hebben een enquette gemaakt om te polsen hoe de brandweervrijwilliger nu zelf denkt over de variabele voertuigbezettingen. Aan de hand van de uitkomsten wil de VBV (Vakvereniging Brandweervrijwilligers) een advies uitbrengen aan de minister.

Citaat
HELP DE VBV DE MINISTER TE ADVISEREN OVER VARIABELE VOERTUIGBEZETTING.  
GEBRUIK DEZE UNIEKE MOGELIJKHEID OM MEE TE KUNNEN BESLISSEN.

VBV Enquête Variabele voertuigbezetting zie de VBV website of:
VBVequette / vragenlijst

Variabele voertuigbezetting is één van de meest besproken onderwerpen op dit moment. Niet alleen omdat er al op veel plaatsen ‘pilots’ worden gedraaid. Maar ook omdat de ‘graagte’ waarmee men hiermee aan de slag wil soms te koste gaat van veiligheid en zorgvuldigheid. Iets wat ons zorgen baart. Te pas en te onpas verwijt men de VBV de ‘hakken in het zand’  te zetten waar het gaat om nieuwe vormen van repressief handelen. Met kracht appelleren wij daartegen. Wij zijn niet tegen vernieuwingen maar hebben wel bezwaar tegen de manier waarop deze vaak worden ingebed in de brandweerorganisatie.

Met regelmaat ageren wij daarom tegen overhaaste invoering van allerlei variaties in verschillende veiligheidsregio’s en gemeenten. Waarbij geen enkel model meer ondenkbaar lijkt. TS4, TS2, de blusmotor enz. Te vaak missen we onderbouwde vakinhoudelijke argumenten.
De VBV sluit zijn aanvullend onderzoek variabele voertuigbezetting op kort termijn af. Jullie mening is crusiaal in ons onderzoek. Wij hopen op, sterker nog, eigenlijk verwachten we jullie medewerking zodat we hierdoor een nog beter en vooral volledig beeld krijgen wat er zich op diverse plaatsen zich afspeelt.

De uitkomst van het aanvullend onderzoek variabele voertuigbezetting zal als advies o.a. naar de Minister van Veiligheid en Justitie worden gezonden om mee te nemen in de evaluatie van de Wet Veiligheidsregio’s.  Daarom vragen wij u nadrukkelijk om medewerking te verlenen aan het beter in beeld brengen van de huidige situatie in het land. Natuurlijk snappen wij dat we niet constant moeten gaan ‘leuren’ met vragenlijsten. Maar hier gaat het om een zeer belangrijk iets. Het gaat hier om de toekomst van de brandweer zoals wij die thans kennen.
Maar zeker – en belangrijker! – het is de kans uw mening te laten horen over variabele voertuigbezetting.

Vul deze in zodat wij de mening van de werkvloer in ons onderzoek kunnen meenemen.

 

Dit is de link naar de enquette http://www.vbvenquete.nl/

Of via de site; http://www.brandweervrijwilligers.nl/


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #672 Gepost op: 20 mei 2012, 10:33:10
Citaat
Jacco Scheer
Gisteravond #SIV #VRR laten zien aan #politie. Waren niet alleen onder indruk, maar ook onbekend met procedures. #samenwerkenaanveiligheid

Klopt dit, zal ook de politie bekend moeten worden gemaakt met de andere procedures met een SIV inzet?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #673 Gepost op: 20 mei 2012, 10:41:58
Minder water in de tank, minder tot geen brandkranen: dat wordt dus een snellere inzet van WTS en heb je dus toch weer meer personeel nodig (of zie ik het als leek verkeerd?)

Niet een snellere inzet van WTS, maar meer inzet van meerdere TSsen, omdat het bij WTS toch een ½ tot ¾ uur duurt voordat deze operationeel is en water kan leveren.
En nog veel meer personeel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #674 Gepost op: 27 mei 2012, 13:17:29
p2kflex
13:13:04 27-05-12GROUP-2Pr 3 Containerbrand (X) A27 L 90,0 MAARTENSDIJK 645 633
0703151BRW Hilversum (Beroepsploeg B)
0703153BRW Hilversum (Bevelvoerder)
0703171BRW Hilversum (Dienstwisselcode Beroeps)
0703255BRW Bussum (SIE 633)
0703904BRW Hilversum (Lichtkrant)
0703908BRW Bussum (Lichtkrant)
0704998Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (GMS Koppelcode)
0704999Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant GMK)


Wat is de toegevoegde waarde om een SIV of zoals nu SIE helemaal mee te sturen vanuit Bussum naar een containerbrand op de A27?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #675 Gepost op: 27 mei 2012, 13:34:53
13:13:04 27-05-12 03/033 GROUP-2 Pr 3 Containerbrand (X) A27 L 90,0 MAARTENSDIJK 645 633

Wat is de toegevoegde waarde om een SIV of zoals nu SIE helemaal mee te sturen vanuit Bussum naar een containerbrand op de A27?

Het is nou eenmaal procedure dat de TS4 en SIV samen worden gealarmeerd. Wellicht is de SIV uiteindelijk binnengebleven of teruggeroepen. Maar goed, als je een pilot draait zal je ook voor deze melding zo moeten alarmeren. Al is het maar om de zwakke punten van op deze manier inzetten duidelijk te hebben ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #676 Gepost op: 27 mei 2012, 13:45:25
Het is nou eenmaal procedure dat de TS4 en SIV samen worden gealarmeerd. Wellicht is de SIV uiteindelijk binnengebleven of teruggeroepen. Maar goed, als je een pilot draait zal je ook voor deze melding zo moeten alarmeren. Al is het maar om de zwakke punten van op deze manier inzetten duidelijk te hebben ;)
Alles goed en wel, maar iedereen kan toch wel nagaan dat een voertuig helemaal vanuit Bussum mee sturen naar de A27 bij Maartensdijk totaal geen nut heeft? Kan het nu wel procedure zijn om willens en wetens toch die SIV mee te sturen. Maar als we efficient willen gaan optreden, had hier van te voren al rekening mee gehouden kunnen worden. Nu wordt willens en wetens een pilot boven water gehouden, want die mag nu eenmaal niet mislukken. ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #677 Gepost op: 14 juli 2012, 21:40:43
Rapport Uitruk op maat gereed

Vanaf vandaag is het rapport Uitruk op maat beschikbaar. Dit is de eindrapportage van het NVBR-project Variabele voertuigbezetting.

Het project had als doel kennis en ervaring van de regio's met variabele voertuigbezetting te delen. Gedurende het project gebeurde dit door middel van diverse bijeenkomsten, nieuwsbrieven en via internet. In het eindrapport vindt u een overzicht van initiatieven, doelen en leerpunten uit het hele land. Het rapport biedt daarmee handvatten voor de korpsen die ermee werken of de mogelijkheden willen verkennen.

Het project is tot stand gekomen onder verantwoordelijkheid van de Programmaraad Brandweerzorg van de NVBR en is mogelijk gemaakt door subsidie van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Met het verschijnen van de rapportage is het project Variabele voertuigbezetting afgerond.

Het rapport is te downloaden van BrandweerKennisNet.

rapport



[Voor meer informatie, zie http://www.nvbr.nl/vv .
http://www.nvbr.nl/actueel/nvbr_nieuws/?ActItmIdt=33199


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #678 Gepost op: 14 juli 2012, 23:15:14
Eerste opmerkingen/vragen op het rapport. Nog niet compleet gelezen maar een aantal zaken vallen op.  

TS6 een te zwaar middel...............
Ja bij een loze of ongewenste OMS melding wel maar bij veel meldingen absoluut niet. OMS melding kan ook met 1 man in een auto of per motor.

Bij beroepsposten.....of de werktijd niet met een hoger maatschappelijk rendement.....
Van wie is die mening? Van de burger? Van de brandweermensen? Of van de directie?

Gemeenten en veiligheidsregio staan onder druk van bezuinigingen.....
Waar zijn de afgelopen 10 jaar de kostenverhogingen van de brandweer ontstaan? Niet bij de repressieve dienst!

Zeeland werkt al jaren met SIV en variabele voertuigbezetting omdat er te weinig opkomst is van vrijwilligers. Maar over hoeveel uitrukken praten we dan? En wat voor een uitrukken zijn dat dan?

Figuur 1 is alleen brandgericht en praat niet over hulpverlening of rampenbestrijding. Die kerntaken lossen we niet op met een extra brandmelder en wat voorlichting.

De standaard brandkromme is inmiddels achterhaald omdat we tegenwoordig steeds meer met kunststoffen en syntetische materialen werken. Daardoor is de vuurbelasting in woningen en bedrijven veel groter dan wordt aangenomen.

De rol van meldkamer en centralist vraagt om verzwaring vanwege juiste inschatting incident. Ik roep al jaren dat centralisten mensen uit de praktijk moeten zijn op het niveau van brandmeester.  
 
Bij meerdere inzetten gaat men uit van de combinatie TS-4 met RV (HW of HV). In veel gemeentes zijn deze combinaties er gewoon niet of veel later omdat deze voertuigen van een andere gemeente komen. Ook zijn er combinaties waarop er nog een pm extra personeel gaat brengen.

SIV/TS-4 is niet inzetbaar voor alle soorten incidenten. Er moeten dus vaker keuzes gemaakt worden of eerder opgeschaald. Of gaat met in de combinatie rijden van SIV/TS-4 en alsnog een TS-6 er achteraan. Wat is dan de winst?

Bij een SIV/TS-4 inzet is er een grote kans dat de BV uitvoerende taken op zich gaat nemen als bijvoorbeeld slang aanvoeren. Daardoor kan hij niet bezig zijn met verkenning, controleren en opschaling.

Variabele voertuigbezetting kost voorlopig extra geld vanwege opleidingen, oefeningen en eventueel aanschaf materiaal. Op termijn is het mogelijk om kosten te besparen. Exacte cijfers zijn niet beschikbaar.


Even tot zover. Ben ik persoonlijk tegen een SIV/TS-4? Nee in sommige gevallen kan het een prima oplossing zijn voor bepaalde incidenten. Toch is mijn eerste gevoel dat in de beroepskorpsen het middel gebruikt wordt om te bezuinigen op de personele bezetting. In sommige gebieden is er een tekort aan vrijwilligers. Deels door inderdaad in de ogen van werkgevers zinloze uitrukken naar OMS en wegdek schoonmaken. Toch heb ik nog nooit een werkgever ontmoet die zijn personeel niet liet gaan bij echte calamiteiten zoals brand of ongeval. Daarnaast zijn er diverse vrijwilligers gestopt door de onrust die ontstaan is wegens de regionalisering, bezuinigingen en andere communicatieproblemen. In veel dorpen stond de brandweer altijd in het middelpunt van de maatschappij.

Kort en goed, veel regio's zijn diverse projecten gestart maar een echte lijn is er niet. Daardoor is een eenduidige brandweerzorg in heel Nederland steeds verder te zoeken. Verstandig?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #679 Gepost op: 14 juli 2012, 23:51:16
Overigens hoor ik niemand meer over het rapport van de Inspectie over de vuurwerkramp Enschede en de brand in Harderwijk.  

Toen is het gebruik van variabele voertuigbezetting, onderbezetting en het nakomen van personeel juist veroordeeld.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le