Eerste opmerkingen/vragen op het rapport. Nog niet compleet gelezen maar een aantal zaken vallen op.
TS6 een te zwaar middel...............
Ja bij een loze of ongewenste OMS melding wel maar bij veel meldingen absoluut niet. OMS melding kan ook met 1 man in een auto of per motor.
Bij beroepsposten.....of de werktijd niet met een hoger maatschappelijk rendement.....
Van wie is die mening? Van de burger? Van de brandweermensen? Of van de directie?
Gemeenten en veiligheidsregio staan onder druk van bezuinigingen.....
Waar zijn de afgelopen 10 jaar de kostenverhogingen van de brandweer ontstaan? Niet bij de repressieve dienst!
Zeeland werkt al jaren met SIV en variabele voertuigbezetting omdat er te weinig opkomst is van vrijwilligers. Maar over hoeveel uitrukken praten we dan? En wat voor een uitrukken zijn dat dan?
Figuur 1 is alleen brandgericht en praat niet over hulpverlening of rampenbestrijding. Die kerntaken lossen we niet op met een extra brandmelder en wat voorlichting.
De standaard brandkromme is inmiddels achterhaald omdat we tegenwoordig steeds meer met kunststoffen en syntetische materialen werken. Daardoor is de vuurbelasting in woningen en bedrijven veel groter dan wordt aangenomen.
De rol van meldkamer en centralist vraagt om verzwaring vanwege juiste inschatting incident. Ik roep al jaren dat centralisten mensen uit de praktijk moeten zijn op het niveau van brandmeester.
Bij meerdere inzetten gaat men uit van de combinatie TS-4 met RV (HW of HV). In veel gemeentes zijn deze combinaties er gewoon niet of veel later omdat deze voertuigen van een andere gemeente komen. Ook zijn er combinaties waarop er nog een pm extra personeel gaat brengen.
SIV/TS-4 is niet inzetbaar voor alle soorten incidenten. Er moeten dus vaker keuzes gemaakt worden of eerder opgeschaald. Of gaat met in de combinatie rijden van SIV/TS-4 en alsnog een TS-6 er achteraan. Wat is dan de winst?
Bij een SIV/TS-4 inzet is er een grote kans dat de BV uitvoerende taken op zich gaat nemen als bijvoorbeeld slang aanvoeren. Daardoor kan hij niet bezig zijn met verkenning, controleren en opschaling.
Variabele voertuigbezetting kost voorlopig extra geld vanwege opleidingen, oefeningen en eventueel aanschaf materiaal. Op termijn is het mogelijk om kosten te besparen. Exacte cijfers zijn niet beschikbaar.
Even tot zover. Ben ik persoonlijk tegen een SIV/TS-4? Nee in sommige gevallen kan het een prima oplossing zijn voor bepaalde incidenten. Toch is mijn eerste gevoel dat in de beroepskorpsen het middel gebruikt wordt om te bezuinigen op de personele bezetting. In sommige gebieden is er een tekort aan vrijwilligers. Deels door inderdaad in de ogen van werkgevers zinloze uitrukken naar OMS en wegdek schoonmaken. Toch heb ik nog nooit een werkgever ontmoet die zijn personeel niet liet gaan bij echte calamiteiten zoals brand of ongeval. Daarnaast zijn er diverse vrijwilligers gestopt door de onrust die ontstaan is wegens de regionalisering, bezuinigingen en andere communicatieproblemen. In veel dorpen stond de brandweer altijd in het middelpunt van de maatschappij.
Kort en goed, veel regio's zijn diverse projecten gestart maar een echte lijn is er niet. Daardoor is een eenduidige brandweerzorg in heel Nederland steeds verder te zoeken. Verstandig?